Начало Творчески отражения Изкуствен интелект пресъздаде картина на Веласкес, изгоряла при пожар преди почти три века
4875
Творчески отражения

Изкуствен интелект пресъздаде картина на Веласкес, изгоряла при пожар преди почти три века

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 30 Март 2024, 22:00 ч.

Изкуствен интелект пресъздаде картината “Изгонването на маврите” (Expulsion of the Moriscos) на Диего Веласкес (1599-1660), унищожена при пожар преди почти триста години, съобщи "Паис".

България ще е домакин на конкурса „Опералия", основан от Пласидо Доминго, съобщават екипа на Соня Йончева и продуцентската компания SY11 Events, които са организатори на събитието в София през есента. По думите им „Опералия“ за света на класическата музика е като олимпиадата за света на спорта:

„Няма по-голям и по-престижен форум за среща на изгряващите оперни таланти от цялата планета и най-утвърдените мениджъри, директори на оперни театри, професионални авторитети“.

Досега конкурсът се е провеждал на места като Миланската скала, Парижката гранд опера, Кралската опера в Лондон, Болшой театър в Москва, Мадрид, Мексико, Токио, Лос Анджелис, Вашингтон, Пекин, Кейптаун.

По този начин София се нарежда в абсолютната А-листа на глоб

Британската радиотелевизионна корпорация (Би Би Си) е подала жалба до Европейския съюз за радио и телевизия (ЕСРТ) относно песента, с която Малта ще участва в тазгодишното издание на конкурса "Евровизия", предаде ДПА. 

Сингълът е озаглавен Кant, което на местния език означава пеене, но на английски език звучи като вулгарен термин и тежка обида. 

От Би Би Си са отказали коментар на запитване, отправено от ДПА.

Изпълнителката на песента Мириана Конте, която е на 24 години, изрази разочарование в публикация в профила си в Инстаграм. Другите участници в "Евровизия", която тази година ще бъде в швейцарския град Базел, първоначално запазиха мълчание.

"Току-що бяхме уведомени, че ЕСРТ е взел решение да не използваме малтийската дума kant за участието ни в "Евровизия". Макар да съм шокирана и разочарована, особено след като имаме по-малко от седмица д

Силвестър Сталоун избра Мария Бакалова за следващия си филм. Снимките ще са в края на лятото, в Канада, съобщават от българския екип на актрисата.

След двегодишна пауза, причинена от стачката на сценаристите през 2023 година, която размести графиците на всички големи продукции за няколко години напред, от студиото на Силвестър Сталоун са потвърдили, че най-после започват предварителна подготовка за снимките на „Моят шедьовър“ (My Masterpiece). Екшънът трябва да се заснеме в период от няколко седмици в края на лятото и началото на есента в Канада.

Сталоун ще снима няколко филма до края на годината, а за „Моят шедьовър“ доверява главната роля на Бакалова. Тя ще си партнира с екшън звездата и ще влезе в обувките на жена наемен убиец, която е силно амбицирана да разруши несправед

Надявам се хората да се посмеят с глас. Надявам се да се замислят за събитията, които са се случвали, защото "Триумф" е вдъхновен от реални събития.

Историята е за това - или да повтаряме нещата, които са ни харесали, или да се учим от тях. Това каза  номинираната за "Оскар" Мария Бакалова в Бургас, където тя откри официално 23-ото издание на "София филм фест на брега" с прожекцията на филма с нейно участие "Триумф".

Първото голямо публично участие на актрисата в родния град предизвика голям зрителски интерес и препълни залата на Културен дом НХК.

Бакалова допълни, че след българската премиера на филма предстои да присъства на представянето на "Триумф" в лондонското кино "Генезис" на 22 март. Следващата спирка ще бъде Берлин за германската премиера на продукцията. Преди да се завърне в САЩ обаче, тя ще се отбие отново в родния Бургас.

Сред бъдещите

Четири театрални постановки ще бъдат представени на сцената на Дом на енергетика в Козлодуй през април, показва програмата на културната институция, публикувана на официалната им фейсбук страница. 

Театралният състав при Дом на енергетика представя премиера на пиесата „Горски дух“ по Антон Павлович Чехов на 17 април. Режисьор на постановката е Богдан Петканин. 

Пиесата „Под игото“ по мотиви от едноименния роман на Иван Вазов ще се играе в Козлодуй на 11 април в зрителната зала на Дома на енергетика. Постановката е на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна. Участват Богдан Бухалов, Иван Юруков, Стоян Радев, Христина Джурова, Николай Бождов и др. Режисьор е Бина Харалампиева. 

На 24 април, отново в зрителна зала, публиката ще види постановката на Драматичен театър „Невена Коканова“ от Ямбол

В навечерието на Коледа през 1734 г. в тогавашния мадридски кралски дворец Алкасар избухва пожар, който продължава четири дни и унищожава около 500 произведения на изкуството. Сред тях са творби на прочути художници като Рибера, Тициан, Ел Греко, Джордано, Рафаело, Рубенс, Тинторето, Веласкес. 

Картината "Менините" на Диего Веласкес е спасена, като е хвърлена през прозорец, а други големи платна са изрязани от рамките и оцеляват. "Изгонването на маврите" (1627 г.) обаче няма такъв късмет, припомня испанското издание. 

Близо три века по-късно художникът Фернандо Санчес Кастийо използва софтуер с изкуствен интелект, за да пресъздаде изгубената творба на Веласкес. Резултатът е четириминутен видеоклип, който започва с нещо, което прилича на мътно, овъглено платно. 

Санчес Кастийо не започва работата си съвсем отначало - на технологията за изкуствен интелект трябва да се предоставят данни, отбелязва "Паис". Във видеото бавно се появява ясно изображение на крал Фелипе Трети, който нарежда прогонването на маврите от Испания. В периода между 1609 и 1614 г. около 250 000 души са принудени да напуснат страната, припомня изданието. Санчес е на мнение, че Веласкес е първият, създал картина, която показва "двете лица на Испания и ислямофобията на онова време".

Изкуственият интелект се нуждае от данни, за да започне работа. За щастие малко преди унищожаването на творбата историк и художник на име Антонио Паломино (1655-1726) прави описание на картината на Диего Веласкес. "Изобразен е крал Фелипе Трети, който държи скиптър и сочи към група опечалени мъже, жени и деца, водени от войници. В далечината се виждат каруци и военноморски кораб, а по-малки лодки чакат да транспортират всички хора. Испания е изобразена в римски стил като величествена матрона с щит, която държи стрели в дясната си ръка и житни снопове в лявата. В краката е поставен надпис (на латински език)".

Габриела Жекова представя 16-ата си самостоятелна изложба "Вселена от любов" на 12 февруари в Музей "Борис Христов" в столица, съобщиха от екипа на авторката.

Тя е завършила музикално училище и Държавната музикална академия. В Българската национална телевизия е тонрежисьор 36 години, председател е на гилдията на звука в "Асоциация звуково оформление". Била е един от тонрежисьорите и режисьорите на дублажа в ТВ7. Член е на СБЖ - с публикувани статии и репортажи, с авторски филми от пленери, казват за нея организаторите на експозицията.

Като художник Габриела Жекова има 15 самостоятелни изложби. С нейни творби е илюстрирана стихосбирката на Пепа Василева "Огледало". Автор е на креативни лога за ценители. Участвала е в много общи изложби. Нейни картини са в частни колекции в България, Гърция, Турция, Германия, Австралия, Франция, Испания, Италия, Сърбия, Израел, Америка и

„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биенале на микротанца. То ще се състои днес, 17 април, в пространството за съвременно ъндърграунд изкуство QP Space, познато като Кюпа, съобщават организаторите от сдружението „Забелски глас“.

Събитието събира артисти от шест държави, които ще представят шест танцови миниатюри с продължителност до 15 минути всяка. Форматът на микротанца – кратък, но концептуално концентриран – е избран като изразно средство за ангажиране с теми като дигитализация, екология, гражданска осъзнатост, идентичност и социална изолация, разказват от екипа.

Програмата включва също уъркшоп с испанската актриса Ракел Круз, както и пряко излъчване на събитието, достъпно за международна аудитория. След фестивала ще започне работа по док

Второто издание на Националния хоров фестивал „Панайот и Любомир Пипкови” в Ловеч приемат заявки за участие до края на юни, съобщи Илиана Николова, ръководител на проекта, който се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура”.

Той се осъществява от сдружение „Ключ” с партньорството на Община Ловеч, Ловчанска митрополия, Ловчанско читалище „Наука – 1870 г.“, Регионален исторически музей и Регионална библиотека „Проф. Беню Цонев” в града.

Във фестивала, който ще се проведе от 17 до 19 октомври, участие могат да вземат непрофесионални, светски и православни църковни хорове, вокални състави, ансамбли – смесени, камерни, еднородни, младежки и детски, от цялата страна.

В деня на официалното откриване, 17 октомври, концерт ще изнесе Общински хор „Гена Димитрова” &ndash

Връчиха наградите от 23-тото издание на Националния фестивал на любителските камерни и кафе-театри, след представянето на всички участници от програмата.

Събитието, посветено на Международния ден на театъра – 27 март, се състоя в камерната зала на Първо българско народно читалище „Еленка и Кирил Д. Аврамови - 1856“ в Свищов.

Тази година актьорските си умения премериха 10 театрални състава от Свищов, Гълъбово, Велико Търново, Долна Оряховица, Костинброд, Шумен, Стара Загора, Пловдив, Бургас и София, които играха на свищовската сцена на 21 и 22 март.

Журито с председател театроведът Крум Гергицов и членове актьорът Любомир Бъчваров и режисьорът Розин Чапанов присъди три награди за спектакъл и по три награди за мъжка и за женска роля.

Само в България съществува тази форма на образование, на духовно средище, каквото е читалището, каза Любо

Столичната галерия "Нюанс" представя изложбата "Следобедът на един фавн" на художника Бисер Лазаров, съобщиха от галерията. Вернисажът е днес, 15 април, изложбата може да бъде разгледана до 11 май.

"Следобедът на един фавн" е плод на около десетгодишен труд, като голяма част от произведенията от тази колекция не са показвани досега пред публика. Други пък са участвали спорадично, макар и рядко в общи изложби, една от картините с най-малък формат е печелила награда на международен конкурс за абстрактна живопис, посочват организаторите.

"Животът е безкрайно широкоспектърен, не бих се ограничавал в тематичност и не съм търсил сюжетна последователност, макар че между произведенията от тази експозиция би могла да бъде прозряна логическа връзка. В повечето от картините тук са използвани чисто абстрактни живописни изразни средства, само в няколко от тях има препратка към изве

Това е важно за задачата на Санчес Кастийо, но не е достатъчно, отбелязва изданието. 

През 1988 г. испанският експерт в сферата на изкуствата Уилям Б. Джордан открива черно-бяла илюстрация в каталог на аукционната къща в Лондон. Картината е без заглавие, наречена е само "Бюст на рицар с висока яка" и се смята, че е дело на художник от кръга на фламандския художник Юстус Сустерманс. На малкото платно, което е променено чрез залепване на друго парче към него, е изобразен крал Фелипе Трети. След реставрацията му eксперти потвърждават, че това е предварителна скица на Веласкес за "Изгонването на маврите". Уилям Б. Джордан се сдобива с платното и го дарява на "Прадо" през 2016 г.

Като входни данни за изкуствения интелект Санчес използва и картини от конкурса, спонсориран от крал Фелипе Четвърти през 1627 г. Той нарежда на Веласкес и на неговите конкуренти от кралския двор да създадат по една голяма картина, изобразяваща прогонването на маврите. Независима комисия оценява творбите. Всички участници представили чернови на скици, най-вероятно изпълнени с маслени бои. Веласкес спечелил и доказал, че умее да рисува не само глави, както твърдели неговите критици. След победата си е назначен за официален придворен художник на крал Фелипе Четвърти, припомня "Паис".

Използвайки комбинация от история и технология, Фернандо Санчес Кастийо и студентката Паула Гарсия по университета Комплутенсе работят повече от 100 часа за реконструкцията  на картината на Веласкес "Изгонването на маврите". Те казват, че 80 % от резултата се дължи на художествените творби, а 20 % - на изкуствения интелект.

Министерството на културата на Испания въведе ограничения за "технологичното изкуство" и обеща да не признава и да не поръчва произведения, генерирани от изкуствен интелект, припомня изданието. Европейският панаир за изящни изкуства (TEFAF) - най-значимият в света форум за изкуство, антиквариат и дизайн, който се провежда ежегодно в Маастрихт (Нидерландия) забранява излагането на произведения с повече от 30% реставрация. Тази политика изключва произведения като "Спасителят на света" (Salvator Mundi) - картина, приписвана изцяло или частично на Леонардо да Винчи. Тя е открита отново и реставрирана през 2011-2012 г., след което е продадена за 450 млн. щатски долара, припомня "Паис". 

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Емил Стойчев: Това съм 100 процента аз
Това съм аз, 100 процента аз, каза в интервю за изложбата си в Плевен художникът Емил Стойчев. Събитието е в арт центъра в града. „Това са част от моите занимания като артис ...
„Люлякови музикални вечери” ще започнат с концерт-спектакъла „Опера, джаз и танго” на Държавна опера – Варна
„Люлякови музикални вечери” в Ловеч ще започнат с концерт спектакъла „Опера, джаз и танго” с подзаглавие „Танго с Пучини” на Държавна опера &nda ...
В Белене срещнах много съдби, които промениха живота ми, каза Владимир Карамазов за изложбата „На тяхно място“
В затвора в Белене срещнах много съдби, много истории, които ме развълнуваха и, смея да кажа, че промениха живота ми и начина ми на мислене. Това каза Владимир Карамазов на открива ...
Излиза ново, преработено издание на концертен албум на Джими Пейдж и „Блек кроус“ отпреди четвърт век
Един от най-загадъчните концертни албуми на всички времена беше издаден през 2000 г., припомня Асошиейтед прес. Той включва записи от двудневен концерт на „Блек кроус“ ...
Носителката на "Оскар" Кейт Бланшет обмисля да се откаже от актьорството
Двукратната носителка на "Оскар" Кейт Бланшет изненадва феновете си, разкривайки в предстоящия брой на "Рейдио Таймс", че няма "вечно" да бъде актриса, пише "Варайъти". Това не озн ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биенале на микротанца
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биенале на микротанца. То ще се състои днес, 17 април, в пространството за съвременно ъндърграунд изкуств ...
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Театърът е друга медия, която дава друга възможност, казва в интервю режисьорът Йордан Славейков, минути преди премиерата на драматизацията по романа му „Последна стъпка&ldqu ...
Емил Стойчев: Това съм 100 процента аз
Това съм аз, 100 процента аз, каза в интервю за изложбата си в Плевен художникът Емил Стойчев. Събитието е в арт центъра в града. „Това са част от моите занимания като артис ...
Димитър Рачков предлага „наръчник“ за оцеляване в мъжко-женския свят
„Рачков и жените“ е наръчник за оцеляване в тежкия сблъсък на мъжкия и женския свят с всички комедийни последици, които следват неизбежно, разказват от Аrtvent по повод ...
Българската група „Тъмно“ се завръща на сцената след пауза от 30 години
Българската група „Тъмно“ се завръща на сцената след пауза от 30 години. Събитието е на 17 май в залата на ул. „Пиротска" 5, съобщават организаторите. По думите ...
Тикер в 15:00 ч.
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биена ...
Начало Творчески отражения
4875
Творчески отражения

Изкуствен интелект пресъздаде картина на Веласкес, изгоряла при пожар преди почти три века

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 30 Март 2024, 22:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Изкуствен интелект пресъздаде картината “Изгонването на маврите” (Expulsion of the Moriscos) на Диего Веласкес (1599-1660), унищожена при пожар преди почти триста години, съобщи "Паис".

В навечерието на Коледа през 1734 г. в тогавашния мадридски кралски дворец Алкасар избухва пожар, който продължава четири дни и унищожава около 500 произведения на изкуството. Сред тях са творби на прочути художници като Рибера, Тициан, Ел Греко, Джордано, Рафаело, Рубенс, Тинторето, Веласкес. 

Картината "Менините" на Диего Веласкес е спасена, като е хвърлена през прозорец, а други големи платна са изрязани от рамките и оцеляват. "Изгонването на маврите" (1627 г.) обаче няма такъв късмет, припомня испанското издание. 

Близо три века по-късно художникът Фернандо Санчес Кастийо използва софтуер с изкуствен интелект, за да пресъздаде изгубената творба на Веласкес. Резултатът е четириминутен видеоклип, който започва с нещо, което прилича на мътно, овъглено платно. 

Санчес Кастийо не започва работата си съвсем отначало - на технологията за изкуствен интелект трябва да се предоставят данни, отбелязва "Паис". Във видеото бавно се появява ясно изображение на крал Фелипе Трети, който нарежда прогонването на маврите от Испания. В периода между 1609 и 1614 г. около 250 000 души са принудени да напуснат страната, припомня изданието. Санчес е на мнение, че Веласкес е първият, създал картина, която показва "двете лица на Испания и ислямофобията на онова време".

Изкуственият интелект се нуждае от данни, за да започне работа. За щастие малко преди унищожаването на творбата историк и художник на име Антонио Паломино (1655-1726) прави описание на картината на Диего Веласкес. "Изобразен е крал Фелипе Трети, който държи скиптър и сочи към група опечалени мъже, жени и деца, водени от войници. В далечината се виждат каруци и военноморски кораб, а по-малки лодки чакат да транспортират всички хора. Испания е изобразена в римски стил като величествена матрона с щит, която държи стрели в дясната си ръка и житни снопове в лявата. В краката е поставен надпис (на латински език)".

Това е важно за задачата на Санчес Кастийо, но не е достатъчно, отбелязва изданието. 

През 1988 г. испанският експерт в сферата на изкуствата Уилям Б. Джордан открива черно-бяла илюстрация в каталог на аукционната къща в Лондон. Картината е без заглавие, наречена е само "Бюст на рицар с висока яка" и се смята, че е дело на художник от кръга на фламандския художник Юстус Сустерманс. На малкото платно, което е променено чрез залепване на друго парче към него, е изобразен крал Фелипе Трети. След реставрацията му eксперти потвърждават, че това е предварителна скица на Веласкес за "Изгонването на маврите". Уилям Б. Джордан се сдобива с платното и го дарява на "Прадо" през 2016 г.

Като входни данни за изкуствения интелект Санчес използва и картини от конкурса, спонсориран от крал Фелипе Четвърти през 1627 г. Той нарежда на Веласкес и на неговите конкуренти от кралския двор да създадат по една голяма картина, изобразяваща прогонването на маврите. Независима комисия оценява творбите. Всички участници представили чернови на скици, най-вероятно изпълнени с маслени бои. Веласкес спечелил и доказал, че умее да рисува не само глави, както твърдели неговите критици. След победата си е назначен за официален придворен художник на крал Фелипе Четвърти, припомня "Паис".

Използвайки комбинация от история и технология, Фернандо Санчес Кастийо и студентката Паула Гарсия по университета Комплутенсе работят повече от 100 часа за реконструкцията  на картината на Веласкес "Изгонването на маврите". Те казват, че 80 % от резултата се дължи на художествените творби, а 20 % - на изкуствения интелект.

Министерството на културата на Испания въведе ограничения за "технологичното изкуство" и обеща да не признава и да не поръчва произведения, генерирани от изкуствен интелект, припомня изданието. Европейският панаир за изящни изкуства (TEFAF) - най-значимият в света форум за изкуство, антиквариат и дизайн, който се провежда ежегодно в Маастрихт (Нидерландия) забранява излагането на произведения с повече от 30% реставрация. Тази политика изключва произведения като "Спасителят на света" (Salvator Mundi) - картина, приписвана изцяло или частично на Леонардо да Винчи. Тя е открита отново и реставрирана през 2011-2012 г., след което е продадена за 450 млн. щатски долара, припомня "Паис". 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Емил Стойчев: Това съм 100 процента аз
„Люлякови музикални вечери” ще започнат с концерт-спектакъла „Опера, джаз и танго” на Държавна опера – Варна
В Белене срещнах много съдби, които промениха живота ми, каза Владимир Карамазов за изложбата „На тяхно място“
Излиза ново, преработено издание на концертен албум на Джими Пейдж и „Блек кроус“ отпреди четвърт век
Носителката на "Оскар" Кейт Бланшет обмисля да се откаже от актьорството
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биенале на микротанца
Авансцена
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Творчески отражения
Емил Стойчев: Това съм 100 процента аз
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.