Начало Тонът на времето Проектът „Съседите“ е за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма
4140
Тонът на времето

Проектът „Съседите“ е за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 02 Април 2024, 13:34 ч.

Интервю с авторите на проекта „Съседите“, който ще представи България на Венецианското биенале, бе публикувано в германския сайт за съвременно изкуство berlinartlink.com. 

Доминго Хиндоян ще наследи Джеймс Конлън на поста музикален директор на Операта в Лос Анджелис и ще сключи петгодишен договор от 1 юли 2026 г., съобщи Асошиейтед прес.

Назначението на 45-годишния венецуелец от арменски произход, съпруг на сопраното Соня Йончева, беше обявено в петък. Конлън е музикален директор от сезон 2006-2007 г., но през март 2024 г. обяви, че ще се оттегли след края на сезон 2025-26 г.

"Лос Анджелис е град, известен с иновациите, поемането на рискове в постановките, също и в музикално отношение", каза Хиндоян в Ню Йорк, където съпругата му в момента пее в Метрополитън опера. 

Хиндоян ще дирижира две постановки през сезон 2026-27 г. и по три през всеки от следващите четири сезона, каза президентът на Лосанджелиската опера Кристофър Колш. Той изрази надежда, че венецуелецът ще може да дирижира продукции с участието на Йончева, която не е п

Кураторите Елица Терзиева, Пламен Моневски и Станислав Памукчиев събират 12 художници в изложбата „Шест зими... едно лято“.

Експозицията живопис и скулптура може да бъде разгледана от 3 до 26 април в галерията на Съюза на българските художници (СБХ) на ул. „Шипка 6“, съобщават организаторите.

„Изложбата „Шест зими... едно лято“ е мащабен проект, който включва творческия потенциал на 12 от най-значимите художници на съвременната българска художествена сцена“, казват от екипа.

Със свои творби в изложбата участват Николай Майсторов, Захари Каменов, Емил Попов, Милко Божков, Станислав Памукчиев, Свилен Блажев, Иван Русев, Чавдар Петров, Зиятин Нуриев, Веселин Начев, Стилиян Атанасов, Иво Бистрички. 

Поканените от кураторския екип автори интерпретират предложената тема в новосъздадени произв

Кънтри певецът Морган Уолън зае първото място в класацията на "Билборд 200" с албума I`m the Problem за втора поредна седмица с 286 000 еквивалентни албумни единици, съобщи изданието на сайта си.

Преди седмица I`m the Problem дебютира с 493 000 единици - най-добрият показател за годината. 

За първи път в кариерата си Уолън има три албума в топ 10 на американската класация - на четвърто място е One Thing at a Time, а Dangerous: The Double Album е на 10-о място. 

От второ до осмо място в класацията "Билборд 200" са албуми, които са я оглавявали преди. Певицата Сиза е втора с SOS, от който са продадени 47 000 еквивалентни единици за отчетния период. Кендрик Ламар се изкачва от пето на трето място с GNX. Следва Уолън с One Thing at a Time. MUSIC motors на Плейбой Карти е на

Тазгодишното издание на изложбата за съвременна малка графика „Минипринт Казанлък“ ще бъде официално открито в Художествената галерия в Казанлък на 1 юни.

Това съобщават на официалната си фейсбук страница от културния институт.

Експозицията се организира от Петър Бояджиев и Даниела Зекина в партньорство с Литературно-художествения музей „Чудомир“ и Музея на фотографията. 

В епоха на технологични иновации и експериментални течения в изкуството, съвременната графика изживява истинска революция, посочват домакините от галерията. Докато някои художници възприемат цифровите възможности, други остават верни на традиционните техники на печат.

„Минипринт Казанлък" представя този вълнуващ диалог между традицията и иновацията чрез високококачествени произведения на художници от цял свят.

От културния институт напомнят, ч

Скеле се издигна пред графит на Банкси, нарисуван преди шест години върху сграда от 17-и век във Венеция, съобщи Ройтерс.

"Дете на мигрант" изобразява момче, облечено в спасителна жилетка, което държи розова сигнална ракета. 

Произведението е изложено на голяма влажност във Венеция и е нарисувано на стената на рушащ се дворец, която е обърната към канала. Затова е застрашена от избледняване.

Сградата е била необитаема по времето, когато Банкси е работил върху нея. Миналата година е купена от италианска банка, която сега финансира цялостната й реставрация, включително и на творбата на Банкси.

Banca Ifis планира да превърне Палацо Сан Панталон в изложбено пространство, свързано с панаира на изкуствата на Венецианското биенале, се казва в нейно изявление.

Триетажната сграда е в квартал Дорсодуро, в близост до главния университет на Венеция. По

Авторката на текста е подготвила въпроси към създателите Красимира Буцева, Лилия Топузова, Джулиан Шехирян  и куратора Васил Владимиров, отговорите на които да изяснят  замисъла на проекта дори за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма, разказват от екипа на българския павилион на венецианското биенале.

Екипът на „Съседите“ пояснява, че през по-късните етапи на българското комунистическо управление административната репресия продължава, макар и в намален мащаб с по-малко места и жертви, както и с намалена видимост в обществото. Интернирането без съд и присъда се проведе в комунистическа България през 1960-те, 1970-те години и с нова сила от 1984 до 1987 г. по време на последната кампания за насилствена асимилация на комунистическата държава срещу мюсюлманското, ромското и турското малцинство в страната.

От сайта се интересуват какво могат да кажат на съвременните европейци историите на чужденците в собствената си държава. 

„Виждаме как авторитаризмът продължава да действа в света днес и как хората са преследвани заради своите вярвания, сексуална ориентация или за противопоставяне на несправедливостите. „Съседите“ се основава на практика на колективно лечение, възпоменание и грижа. Вярваме, че можем не само да запазим спомените на тези хора, но и да предложим рамка за признаване и примиряване с травматично минало“, разказват авторите.

По думите на екипа на българския павилион на венецианското биенале, е интересна гледната им точка за инсталацията не само като капсула на времето, която преповтаря обстановката в средностатистическите жилища по време но комунизма. Освен това събирането на експонатите предизвиква социалната практика, която поставя работата им извън границите на студиото: „Това, което влиза в инсталацията, трябва първо да бъде намерено, поискано, дадено или получено. Тези, които ни помагат да търсим, събираме и по друг начин извличаме материали, се присъединяват към нас в продължаващото действие на грижа към латентния и иначе пренебрегван шепот от миналото“.

Представителният танцов ансамбъл „Албена“ към Младежки дом – Пазарджик получи девет отличия на международния фестивал SunDance в град Сандански, съобщиха от културната институция, уточнявайки, че са завоювани три първи, четири втори и две трети места.

В надпреварата са участвали над 900 участници от повече от 60 формации от България и чужбина.

Присъдените награди са заслужено признание за високото художествено ниво, професионалната подготовка и отдадеността на младите изпълнители. Въпреки силната конкуренция и интензивната програма, всички представени хореографии получиха заслужена оценка от журито и публиката, добавят още от Младежки дом - Пазарджик.

Фестивалът има за цел да свърже танцови ентусиасти, танцьори, треньори, хореографи и експерти в танцовата област, създавайки приятелска, но и конкурентна атмосфера за насърчаване на млади таланти

Атанас Яранов е едно явление с висок клас на професионализъм и талант, каза в интервю изкуствоведът, художник и куратор Пламена Димитрова-Рачева по повод откритата тази вечер изложба „Рицарят на светещата линия“, която отбелязва 85 години от рождението на художника.

Сред присъстващите в галерията-музей „Анел“ беше дъщерята на Атанас Яранов - Ива Яранова.

„Тази изложба, която показваме, е плод на двадесетгодишния му труд до 1985 г. и включва произведения от различни периоди на изкуството му. Интересно е, че могат да бъдат видени монументални работи, при които е използвал техниката сграфито. Освен това, могат да се видят и рисунки от Париж, по време на неговата специализация. Виждаме и много интересни произведения, които са тематично свързани с участията му в общи изложби, в периода до 80-те години. Атанас Яранов е едно от емблематичните имена

Турист, изкушен да се снима на стол, изработен от стотици кристали Сваровски и изложен в исторически дворец във Верона, е счупил произведението на изкуството за голямо разочарование на италианския музей, който е подал жалба, предаде АФП.

От музея "Палацо Мафей" (Palazzo Maffei) са публикували в социалните мрежи записи от охранителните камери, които веднага станаха вайръл. Кадрите показват как туристът сяда на стола, за да бъде сниман от жена, и той се чупи под тежестта му. 

"Кошмарът на всеки музей", написаха от културната институция. 

Творбата, вдъхновена от известната картина "Столът на Винсент с лулата му" на Ван Гог, е дело на художника Никола Бола и е придобита от музея през 2022 г. 

Двамата посетители са избягали, преди служителите на музея да успеят да ги задържат и не могат да бъдат идентифицирани.

От музея са подали жалба

В Художествена галерия „Кутловица“ - Монтана откриха изложбата „Пролетен салон“, организирана от Дружеството на художниците „Тенец“.

„Представяме една много пролетна и живописна изложба, в която по-голямата част от участниците са жени. А това е много приятно и хубаво, тъй като жените ги свързваме с началото на живота, с пролетта, със зараждането на всичко около нас", каза на откриването Любомир Мечков художник от Дружество „Тенец“.

Той допълни, че се надява любителите на изкуството да намерят в изложбата по нещо, което да ги вдъхнови и зарадва.

В експозицията са представени около 40 творби на 20 автори от Монтана и региона. Сред участниците са Венелин Захариев, Румяна Костова, Николай Пенков, Таня Василева, Тодор Деков, Виктория Михайлова, Господин Господинов, Ина Спасова, Ани Ванчов, Елена Манчева, Любомир

В Народния театър „Иван Вазов“ започнаха репетициите на спектакъла „Театър“ – сценична адаптация на едноименния роман на Съмърсет Моъм.

Премиерата ще бъде през октомври на Камерна сцена и ще постави под светлината на прожекторите вечната тема за сцената като живот и живота като сцена, съобщават от екипа на Народния театър.

Режисьор и автор на сценичния вариант е Бойка Велкова, която ще изиграе и главната роля в спектакъла.

До нея на сцената ще застанат Ириней Константинов, Даниел Върбанов, Александра Свиленова, Мартин Димитров, Вяра Табакова, Кире Гьоревски, Владислава Николова, Надя Керанова, Анета Иванова и Стефан Къшев.

Постановъчният екип събира изявени творци в различни сфери на изкуството: сценографията е поверена на Чавдар Гюзелев, музиката – на Теодосий Спасов, костюмите – на Цецка Ивайлова, а хореографи

Красимира Буцева, Лилия Топузова и Джулиан Шехирян добавят: „Инсталацията работи като пейзаж от пространствен звук и движещи се изображения. Прожектираните и излъчвани по телевизията видеоклипове включват нощни кадри – често с детайли – от бившите трудови лагери Ловеч и Белене. Първият е изоставена кариера, а вторият все още е място на действащ затвор на река Дунав. Нощните кадри представят проблясващи светлини на храсти, клони и друга флора – тихи свидетели на задгробния живот на тези бивши места на политическо насилие.

Звукът в инсталацията се излъчва от множество източници. Обгръщащ звуков пейзаж се скита през поредица от теренни записи от бивши лагери – звуци, които се разпръскват с теренни записи от всекидневни домашни пространства. Бръмченето на хладилници, кафемашини и стъпки по паркета се сливат неспокойно с шума на вятъра, носещ се над Дунава, скърцането на изгорели от слънцето водорасли по напуканото юлско корито и далечния вой на койоти отвъд високите скални стени на кариерата в Ловеч. Обикновените предмети и мебели се трансформират в акустични тела, носещи полеви записи и композиран звук. По този начин както домашните, така и лагерните топографии се редуват и присъстват, и отсъстват, а материалите, получени от всяка от тях, се превръщат в заместители на латентни спомени за политическо насилие“.

Ключов за въздействието на проекта „Съседите“ е отговорът на въпроса: „Защо за вас припомнянето е акт на съпротива? Какво ви накара да разгледате този вид колективно изцеление в българския контекст днес, близо 35 години след разпадането на социалистическата република?“

„Споменът е акт на съпротива в състояние, което подхранва забравата. Ние работим, или по-скоро се съпротивляваме заедно и поотделно през последните две десетилетия. Усилията ни се изразиха в художествени произведения, академични трудове, панелни дискусии, участие в паметни дни и, може би най-важното, в слушане на мълчаливите гласове на оцелелите. Тъй като държавата ни не се е ангажирала с разказ и позиция относно своето минало, се оказва, че по пътя на селекцията на тази творба за Венецианското биенале най-после може да се формира такава“, завършва творческият екип на „Съседите“.

/ВСР

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Платформата за съвременна драматургия „ПроТекст“ представя пиеси от Румъния, Сърбия и Италия
Платформата за популяризация на съвременна драматургия и нови театрални практики „ПроТекст“ представя пърформанс-четения на непоказвани досега български пиеси. Те са с ...
Вежди Рашидов откри изложба в Рим
С бурни аплодисменти препълнената галерия “България” в центъра на Рим посрещна Вежди Рашидов, който откри тук представителна изложба от 28 рисунки и 8 скулптури, съобща ...
На младежкия театрален фестивал "Сцена на края на града" ще се играят 10 постановки на две сцени
На четвъртото издание на младежкия театрален фестивал "Сцена на края на града" в Хасково ще се играят 10 постановки на две сцени. Форумът ще продължи една седмица от 23 до 29 юни. ...
Съюзът на артистите в България отличи русенския драматург Крум Гергицов по повод на 50 години творческа дейност
Специално отличие по повод на 50 години творческа дейност от Съюза на артистите в България получи днес драматургът Крум Гергицов. Церемонията се състоя между работните ателиета по ...
Шуга от Би Ти Ес приключи военната си служба
Шуга - рапърът и автор на песни от световноизвестната кей-поп група Би Ти Ес, стана последният й член, приключил задължителната в Южна Корея военна служба, предаде Асошиейтед прес. ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Нидерландия реституира 119 бенински бронзови скулптури на Нигерия
Нидерландия върна на Нигерия 119 артефакта, откраднати от страната, включително фигури на хора и животни, плакети, кралски регалии и камбана, съобщи АП. Артефактите, известни като ...
Платформата за съвременна драматургия „ПроТекст“ представя пиеси от Румъния, Сърбия и Италия
Платформата за популяризация на съвременна драматургия и нови театрални практики „ПроТекст“ представя пърформанс-четения на непоказвани досега български пиеси. Те са с ...
Lampa Sessions популяризира български експериментални музикални проекти
Трима артисти от българската независима сцена представят своите експериментални музикални проекти в рамките на втория сезон на Lampa Sessions, съобщават инициаторите от Lampa Colle ...
Вежди Рашидов откри изложба в Рим
С бурни аплодисменти препълнената галерия “България” в центъра на Рим посрещна Вежди Рашидов, който откри тук представителна изложба от 28 рисунки и 8 скулптури, съобща ...
На младежкия театрален фестивал "Сцена на края на града" ще се играят 10 постановки на две сцени
На четвъртото издание на младежкия театрален фестивал "Сцена на края на града" в Хасково ще се играят 10 постановки на две сцени. Форумът ще продължи една седмица от 23 до 29 юни. ...
Тикер в 07:00 ч.
Нидерландия върна на Нигерия 119 артефакта, откраднати от страната, включително ...
Начало Тонът на времето
4140
Тонът на времето

Проектът „Съседите“ е за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 02 Април 2024, 13:34 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Интервю с авторите на проекта „Съседите“, който ще представи България на Венецианското биенале, бе публикувано в германския сайт за съвременно изкуство berlinartlink.com. 

Авторката на текста е подготвила въпроси към създателите Красимира Буцева, Лилия Топузова, Джулиан Шехирян  и куратора Васил Владимиров, отговорите на които да изяснят  замисъла на проекта дори за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма, разказват от екипа на българския павилион на венецианското биенале.

Екипът на „Съседите“ пояснява, че през по-късните етапи на българското комунистическо управление административната репресия продължава, макар и в намален мащаб с по-малко места и жертви, както и с намалена видимост в обществото. Интернирането без съд и присъда се проведе в комунистическа България през 1960-те, 1970-те години и с нова сила от 1984 до 1987 г. по време на последната кампания за насилствена асимилация на комунистическата държава срещу мюсюлманското, ромското и турското малцинство в страната.

От сайта се интересуват какво могат да кажат на съвременните европейци историите на чужденците в собствената си държава. 

„Виждаме как авторитаризмът продължава да действа в света днес и как хората са преследвани заради своите вярвания, сексуална ориентация или за противопоставяне на несправедливостите. „Съседите“ се основава на практика на колективно лечение, възпоменание и грижа. Вярваме, че можем не само да запазим спомените на тези хора, но и да предложим рамка за признаване и примиряване с травматично минало“, разказват авторите.

По думите на екипа на българския павилион на венецианското биенале, е интересна гледната им точка за инсталацията не само като капсула на времето, която преповтаря обстановката в средностатистическите жилища по време но комунизма. Освен това събирането на експонатите предизвиква социалната практика, която поставя работата им извън границите на студиото: „Това, което влиза в инсталацията, трябва първо да бъде намерено, поискано, дадено или получено. Тези, които ни помагат да търсим, събираме и по друг начин извличаме материали, се присъединяват към нас в продължаващото действие на грижа към латентния и иначе пренебрегван шепот от миналото“.

Красимира Буцева, Лилия Топузова и Джулиан Шехирян добавят: „Инсталацията работи като пейзаж от пространствен звук и движещи се изображения. Прожектираните и излъчвани по телевизията видеоклипове включват нощни кадри – често с детайли – от бившите трудови лагери Ловеч и Белене. Първият е изоставена кариера, а вторият все още е място на действащ затвор на река Дунав. Нощните кадри представят проблясващи светлини на храсти, клони и друга флора – тихи свидетели на задгробния живот на тези бивши места на политическо насилие.

Звукът в инсталацията се излъчва от множество източници. Обгръщащ звуков пейзаж се скита през поредица от теренни записи от бивши лагери – звуци, които се разпръскват с теренни записи от всекидневни домашни пространства. Бръмченето на хладилници, кафемашини и стъпки по паркета се сливат неспокойно с шума на вятъра, носещ се над Дунава, скърцането на изгорели от слънцето водорасли по напуканото юлско корито и далечния вой на койоти отвъд високите скални стени на кариерата в Ловеч. Обикновените предмети и мебели се трансформират в акустични тела, носещи полеви записи и композиран звук. По този начин както домашните, така и лагерните топографии се редуват и присъстват, и отсъстват, а материалите, получени от всяка от тях, се превръщат в заместители на латентни спомени за политическо насилие“.

Ключов за въздействието на проекта „Съседите“ е отговорът на въпроса: „Защо за вас припомнянето е акт на съпротива? Какво ви накара да разгледате този вид колективно изцеление в българския контекст днес, близо 35 години след разпадането на социалистическата република?“

„Споменът е акт на съпротива в състояние, което подхранва забравата. Ние работим, или по-скоро се съпротивляваме заедно и поотделно през последните две десетилетия. Усилията ни се изразиха в художествени произведения, академични трудове, панелни дискусии, участие в паметни дни и, може би най-важното, в слушане на мълчаливите гласове на оцелелите. Тъй като държавата ни не се е ангажирала с разказ и позиция относно своето минало, се оказва, че по пътя на селекцията на тази творба за Венецианското биенале най-после може да се формира такава“, завършва творческият екип на „Съседите“.

/ВСР

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Платформата за съвременна драматургия „ПроТекст“ представя пиеси от Румъния, Сърбия и Италия
Вежди Рашидов откри изложба в Рим
На младежкия театрален фестивал "Сцена на края на града" ще се играят 10 постановки на две сцени
Съюзът на артистите в България отличи русенския драматург Крум Гергицов по повод на 50 години творческа дейност
Шуга от Би Ти Ес приключи военната си служба
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Нидерландия реституира 119 бенински бронзови скулптури на Нигерия
Тонът на времето
Платформата за съвременна драматургия „ПроТекст“ представя пиеси от Румъния, Сърбия и Италия
Цветни аспекти
Lampa Sessions популяризира български експериментални музикални проекти
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.