Начало Тонът на времето Проектът „Съседите“ е за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма
4140
Тонът на времето

Проектът „Съседите“ е за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 02 Април 2024, 13:34 ч.

Интервю с авторите на проекта „Съседите“, който ще представи България на Венецианското биенале, бе публикувано в германския сайт за съвременно изкуство berlinartlink.com. 

Авторката на текста е подготвила въпроси към създателите Красимира Буцева, Лилия Топузова, Джулиан Шехирян  и куратора Васил Владимиров, отговорите на които да изяснят  замисъла на проекта дори за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма, разказват от екипа на българския павилион на венецианското биенале.

Екипът на „Съседите“ пояснява, че през по-късните етапи на българското комунистическо управление административната репресия продължава, макар и в намален мащаб с по-малко места и жертви, както и с намалена видимост в обществото. Интернирането без съд и присъда се проведе в комунистическа България през 1960-те, 1970-те години и с нова сила от 1984 до 1987 г. по време на последната кампания за насилствена асимилация на комунистическата държава срещу мюсюлманското, ромското и турското малцинство в страната.

От сайта се интересуват какво могат да кажат на съвременните европейци историите на чужденците в собствената си държава. 

„Виждаме как авторитаризмът продължава да действа в света днес и как хората са преследвани заради своите вярвания, сексуална ориентация или за противопоставяне на несправедливостите. „Съседите“ се основава на практика на колективно лечение, възпоменание и грижа. Вярваме, че можем не само да запазим спомените на тези хора, но и да предложим рамка за признаване и примиряване с травматично минало“, разказват авторите.

По думите на екипа на българския павилион на венецианското биенале, е интересна гледната им точка за инсталацията не само като капсула на времето, която преповтаря обстановката в средностатистическите жилища по време но комунизма. Освен това събирането на експонатите предизвиква социалната практика, която поставя работата им извън границите на студиото: „Това, което влиза в инсталацията, трябва първо да бъде намерено, поискано, дадено или получено. Тези, които ни помагат да търсим, събираме и по друг начин извличаме материали, се присъединяват към нас в продължаващото действие на грижа към латентния и иначе пренебрегван шепот от миналото“.

Красимира Буцева, Лилия Топузова и Джулиан Шехирян добавят: „Инсталацията работи като пейзаж от пространствен звук и движещи се изображения. Прожектираните и излъчвани по телевизията видеоклипове включват нощни кадри – често с детайли – от бившите трудови лагери Ловеч и Белене. Първият е изоставена кариера, а вторият все още е място на действащ затвор на река Дунав. Нощните кадри представят проблясващи светлини на храсти, клони и друга флора – тихи свидетели на задгробния живот на тези бивши места на политическо насилие.

Звукът в инсталацията се излъчва от множество източници. Обгръщащ звуков пейзаж се скита през поредица от теренни записи от бивши лагери – звуци, които се разпръскват с теренни записи от всекидневни домашни пространства. Бръмченето на хладилници, кафемашини и стъпки по паркета се сливат неспокойно с шума на вятъра, носещ се над Дунава, скърцането на изгорели от слънцето водорасли по напуканото юлско корито и далечния вой на койоти отвъд високите скални стени на кариерата в Ловеч. Обикновените предмети и мебели се трансформират в акустични тела, носещи полеви записи и композиран звук. По този начин както домашните, така и лагерните топографии се редуват и присъстват, и отсъстват, а материалите, получени от всяка от тях, се превръщат в заместители на латентни спомени за политическо насилие“.

Ключов за въздействието на проекта „Съседите“ е отговорът на въпроса: „Защо за вас припомнянето е акт на съпротива? Какво ви накара да разгледате този вид колективно изцеление в българския контекст днес, близо 35 години след разпадането на социалистическата република?“

„Споменът е акт на съпротива в състояние, което подхранва забравата. Ние работим, или по-скоро се съпротивляваме заедно и поотделно през последните две десетилетия. Усилията ни се изразиха в художествени произведения, академични трудове, панелни дискусии, участие в паметни дни и, може би най-важното, в слушане на мълчаливите гласове на оцелелите. Тъй като държавата ни не се е ангажирала с разказ и позиция относно своето минало, се оказва, че по пътя на селекцията на тази творба за Венецианското биенале най-после може да се формира такава“, завършва творческият екип на „Съседите“.

/ВСР

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Балерината Николета Мани завърши първия си сезон като звездата на балетната трупа на "Ла Скала" в Милано
Балерината Николета Мани завърши първия си сезон като звездата на балетната трупа на миланската опера "Ла Скала", предаде Асошиейтед прес.    Театърът за първи път от поч ...
Три седмици делят любителите на джаз музиката от 27-то издание на „Банско джаз фестивал“
Три седмици делят любителите на джаз музиката от 27-ото издание на „Банско джаз фестивал“, съобщиха организаторите от Асоциация "Фестивалите в България" и Община Банско. В продълже ...
Стана ясна кога ще е премиерата на „Капитан Америка: Нов свят“
Крис Еванс завладя публиката по целия свят като Стив Роджърс в оригиналната трилогия, чиято кулминация бе „Първият отмъстител: Войната на героите“ (2016). Сега в образа на героя вл ...
Русенската опера представя "Риголето" на "Сцена под звездите"
Русенската опера ще представи "Риголето" от Верди тази вечер на площада пред културния институт в крайдунавския град. Събитието е част от летния фестивал "Сцена под звездите", орга ...
„Кино за пътешественици” в културния център „Г8“ и „Евро синема”
„Кино за пътешественици” започва на 1 август и ще продължи до 18 август в културния център „Г8“ и „Евро синема”, съобщават организаторите от „Позор“. Предвидени са седем специални ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Седми албум на Kasabian зае първо място в британската класация
Група "Касейбиън" измести Тейлър Суифт от първото място в бритaнската класация за албуми с Happenings, съобщи официалната компания, която следи продажбите и изготвя чартовете на са ...
Тестът на смелостта завърши леко
Прочутият фестивал "Сан Фермин" в северния испански град Памплона приключи, като още седем души получиха наранявания по време на традиционното бягане пред бикове, съобщи ДПА. Нара ...
Румънската полиция задържа рапъра Уиз Калифа за притежание на наркотици
Американският рапър Уиз Калифа е разследван на свобода за притежание на наркотици, след като изпуши цигара с марихуана на сцената на фестивала "Beach, Please!" в черноморския курор ...
"Барби", Тейлър Суифт и Оливия Родриго доминираха в наградите "Изборът на децата"
"Барби", Тейлър Суифт и Оливия Родриго спечелиха по няколко награди "Изборът на децата" на церемония в Лос Анджелис, съобщи "Билборд". Барби спечели наградата за любим филм, любима ...
Балерината Николета Мани завърши първия си сезон като звездата на балетната трупа на "Ла Скала" в Милано
Балерината Николета Мани завърши първия си сезон като звездата на балетната трупа на миланската опера "Ла Скала", предаде Асошиейтед прес.    Театърът за първи път от поч ...
Тикер в 09:00 ч.
Група "Касейбиън" измести Тейлър Суифт от първото място в бритaнската класация з ...
Начало Тонът на времето
4140
Тонът на времето

Проектът „Съседите“ е за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 02 Април 2024, 13:34 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Интервю с авторите на проекта „Съседите“, който ще представи България на Венецианското биенале, бе публикувано в германския сайт за съвременно изкуство berlinartlink.com. 

Авторката на текста е подготвила въпроси към създателите Красимира Буцева, Лилия Топузова, Джулиан Шехирян  и куратора Васил Владимиров, отговорите на които да изяснят  замисъла на проекта дори за хора, които нямат представа от репресиите срещу инакомислещи по време на комунизма, разказват от екипа на българския павилион на венецианското биенале.

Екипът на „Съседите“ пояснява, че през по-късните етапи на българското комунистическо управление административната репресия продължава, макар и в намален мащаб с по-малко места и жертви, както и с намалена видимост в обществото. Интернирането без съд и присъда се проведе в комунистическа България през 1960-те, 1970-те години и с нова сила от 1984 до 1987 г. по време на последната кампания за насилствена асимилация на комунистическата държава срещу мюсюлманското, ромското и турското малцинство в страната.

От сайта се интересуват какво могат да кажат на съвременните европейци историите на чужденците в собствената си държава. 

„Виждаме как авторитаризмът продължава да действа в света днес и как хората са преследвани заради своите вярвания, сексуална ориентация или за противопоставяне на несправедливостите. „Съседите“ се основава на практика на колективно лечение, възпоменание и грижа. Вярваме, че можем не само да запазим спомените на тези хора, но и да предложим рамка за признаване и примиряване с травматично минало“, разказват авторите.

По думите на екипа на българския павилион на венецианското биенале, е интересна гледната им точка за инсталацията не само като капсула на времето, която преповтаря обстановката в средностатистическите жилища по време но комунизма. Освен това събирането на експонатите предизвиква социалната практика, която поставя работата им извън границите на студиото: „Това, което влиза в инсталацията, трябва първо да бъде намерено, поискано, дадено или получено. Тези, които ни помагат да търсим, събираме и по друг начин извличаме материали, се присъединяват към нас в продължаващото действие на грижа към латентния и иначе пренебрегван шепот от миналото“.

Красимира Буцева, Лилия Топузова и Джулиан Шехирян добавят: „Инсталацията работи като пейзаж от пространствен звук и движещи се изображения. Прожектираните и излъчвани по телевизията видеоклипове включват нощни кадри – често с детайли – от бившите трудови лагери Ловеч и Белене. Първият е изоставена кариера, а вторият все още е място на действащ затвор на река Дунав. Нощните кадри представят проблясващи светлини на храсти, клони и друга флора – тихи свидетели на задгробния живот на тези бивши места на политическо насилие.

Звукът в инсталацията се излъчва от множество източници. Обгръщащ звуков пейзаж се скита през поредица от теренни записи от бивши лагери – звуци, които се разпръскват с теренни записи от всекидневни домашни пространства. Бръмченето на хладилници, кафемашини и стъпки по паркета се сливат неспокойно с шума на вятъра, носещ се над Дунава, скърцането на изгорели от слънцето водорасли по напуканото юлско корито и далечния вой на койоти отвъд високите скални стени на кариерата в Ловеч. Обикновените предмети и мебели се трансформират в акустични тела, носещи полеви записи и композиран звук. По този начин както домашните, така и лагерните топографии се редуват и присъстват, и отсъстват, а материалите, получени от всяка от тях, се превръщат в заместители на латентни спомени за политическо насилие“.

Ключов за въздействието на проекта „Съседите“ е отговорът на въпроса: „Защо за вас припомнянето е акт на съпротива? Какво ви накара да разгледате този вид колективно изцеление в българския контекст днес, близо 35 години след разпадането на социалистическата република?“

„Споменът е акт на съпротива в състояние, което подхранва забравата. Ние работим, или по-скоро се съпротивляваме заедно и поотделно през последните две десетилетия. Усилията ни се изразиха в художествени произведения, академични трудове, панелни дискусии, участие в паметни дни и, може би най-важното, в слушане на мълчаливите гласове на оцелелите. Тъй като държавата ни не се е ангажирала с разказ и позиция относно своето минало, се оказва, че по пътя на селекцията на тази творба за Венецианското биенале най-после може да се формира такава“, завършва творческият екип на „Съседите“.

/ВСР

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Балерината Николета Мани завърши първия си сезон като звездата на балетната трупа на "Ла Скала" в Милано
Три седмици делят любителите на джаз музиката от 27-то издание на „Банско джаз фестивал“
Стана ясна кога ще е премиерата на „Капитан Америка: Нов свят“
Русенската опера представя "Риголето" на "Сцена под звездите"
„Кино за пътешественици” в културния център „Г8“ и „Евро синема”
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Седми албум на Kasabian зае първо място в британската класация
Под прожектора
Тестът на смелостта завърши леко
Цветни аспекти
Румънската полиция задържа рапъра Уиз Калифа за притежание на наркотици
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.