Начало Под прожектора Художникът Нено Белчев смята, че "смисълът на една картина е в главата на зрителя"
7197
Под прожектора

Художникът Нено Белчев смята, че "смисълът на една картина е в главата на зрителя"

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 03 Април 2024, 18:13 ч.

Художникът Нено Белчев се представя със самостоятелна изложба, наречена „Вътрешният мир на птицечовката“, във варненската галерия „A&G Art Meeting“. В нея той показва живописни платна, дорисуван принт и обект от няколко свои цикъла, по които е работил в Лос Анджелис, Брюксел, Дъбене и Варна.

В изложбата надничаме в главите на различни същества, включително на самия художник, където според текста на платното има само вятър и мъгла. Белчев сподели, че творбите от този цикъл са свързани с работите му, третиращи изплезването, което има различни значения през епохите и е претърпяло поне четири стадия на развитие, докато стигне до този мем, който познаваме. Той смята, че с тях хваща духа на времето. Авторът вижда в изложбата си и връзка с творчеството на Деймиън Хърст, когото признава, че не харесва. Казва, че разглежда и темата Memento mori. 

Белчев държи работата му да не бъде приемана еднозначно, а да подлежи на интерпретации. 

„Както красотата е в очите на гледащия, смисълът на една картина е в главата на зрителя. Ако този смисъл не е същият, като вложения от мен, това е добре. В предишни неща, в които влагах голям и дълбок смисъл, хората не го откриха, а в тези, при които търсех повече да ми е забавно, виждам, че те намират някакъв“, посочи авторът.

Той смята, че това, което картината провокира в съзнанието на човека, е винаги индивидуално и ако зрителят вижда провокация, то тя е в неговата глава, а не задължително в замисъла на художника. „Не съм имал за цел да правя провокация с работите си и това не е било умишлено целено. Аз изразявам нещата, които са в главата ми и това, че те не съвпадат с мнението на част от хората в България, е стечение на обстоятелствата“, посочи Белчев. Концепцията му е, че творбата е отвъд изобразеното, но е установил, че измислените от него теории не винаги работят, както е очаквал.

Той тълкува своите послания не толкова като гражданска позиция, а по-скоро като реакция на това, което вижда около себе си. Сподели, че не обича да участва в демонстрации и протести, не харесва масови действия и затова намира други начини за изразяване. Не мисли за нещата си като за политически ангажирани и не влага умишлено такъв ефект в тях. Политиката не го вълнува и иска да е далеч от нея. Не гледа новини, не слуша радио, научава всичко в резюмиран вид от близките си. Смята, че политически послания има само в първия му нефилм за баща му и в инсталацията „Рапсодия България“ от 2009 г.

Понякога творбите му срещат негативни реакции, както се случи с портрета на Левски в изложбата в Карлово м.г., но той каза, че това не го кара да прилага автоцензура в артистичните си изяви. Такива задръжки е имал само при показване на голота или насилие, но не заради боязън как ще се възприемат от публиката, а заради неговото лично разбиране. 

Нено Белчев не иска да бъде определян, защото самият той като човек се променя постоянно, както и мнението му за изкуството. Подчерта, че творбите му не са еднакви, няма утвърден стил и никога не е искал да има. „Искам когато правя нещо, то да бъде мое, да бъде искрено. За себе си смятам, че съм художник, човек, който се вълнува от изкуство и се занимава с него. Не бих се определил като видео артист, както ме знаят повечето хора. Наистина в последните години съм се занимавал много с това, но не съм спирал да правя и живопис, обекти, скулптури, пърформанси“, сподели Нено Белчев.

От повече от четири година той снима експериментален филм с четири персонажа, които изразяват негови мисли, разказа още той. Вероятно продукцията ще стане сериал, защото  авторът не иска да съкращава от заснетия материал. След дълго търсене на музикален еквивалент, вече се е спрял на варненска група, която да озвучи лентата с подходящ звук, който да подчертава визията.

Изложбата във Варна представи Нора Голешевска, която смята, че Нено Белчев целенасочено се опитва да изследва определени проблеми във визуалната култура вече около десетилетие. Тя вижда в нещата му ясни политически послания, но според нея авторът работи на две нива, като някои са видими, а други по-дълбоки и провокативни, кодирани в напрежението, което образът създава. Сред тях е иконографията с жеста на изплезване, в който тя намира обмисляне на статуса на човека в съвременния свят. Отвъд това има и напрежения между образи и текст, между популярна и визуална култура и това също е властова съпротива, която тлее в повечето от работите, дори когато не са категорично политически, добави изследователката.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Симфониета - Шумен и ансамбъл "Либертанго” изнесоха концерт на Шуменската крепост
Симфониета - Шумен изнесе концерт на открито на Шуменската крепост под надслова "Танго под звездите”. Той беше последният за оркестъра в града за този творчески сезон. Участваха и ...
Кевин Спейси намери признание в Италия
Кевин Спейси ще получи италианската награда „Нации“ за цялостни постижения в гр. Таормина на 21 юли. На тържествената церемония в Гръцкия театър актьорът ще изнесе 15-минутно предс ...
Неделчо Кучков представя нова изложба в галерия „Минерва“
Неделчо Кучков представя нова изложба. Експозицията ще бъде подредена в галерия „Минерва“ от днес до 14 август, съобщават организаторите.  „Нашето лятно предложение в го ...
Русенски артисти издадоха първия си съвместен студиен музикален проект
Ваяна Макавеева – Kopriva и Момчил Михаилов – Момо, който вече се представя с артистичното име Mom.chil, издадоха първия си съвместен студиен музикален проект – песента „Тихо“. Тов ...
Дуетът Tenacious D прекратява турнето си след коментар от сцената по повод нападението срещу Доналд Тръмп
Комедийният рок дует Tenacious D на актьорите Джак Блек и Кайл Гас, отмени остатъка от турнето си след изказването на Гас от сцената за нападението срещу бившия президент на САЩ &n ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Симфониета - Шумен и ансамбъл "Либертанго” изнесоха концерт на Шуменската крепост
Симфониета - Шумен изнесе концерт на открито на Шуменската крепост под надслова "Танго под звездите”. Той беше последният за оркестъра в града за този творчески сезон. Участваха и ...
Англичанинът Ник Фостър открива премиерно фотоизложба "Свалбард – леденото кралство"
Фотоизложба "Свалбард – леденото кралство" откриват на 19 юли в изложбената зала на Етнографския музей в Берковица, съобщиха от музея в града. Експозицията съдържа 30 фотографии н ...
Франсис Форд Копола и групата "Грейтфул дед" са сред отличените от центъра "Кенеди"
Режисьорът Франсис Форд Копола и групата "Грейтфул дед" са сред тазгодишните носители на наградата на Центъра за сценични изкуства "Джон Ф. Кенеди", предаде Асошиейтед прес. & ...
Кевин Спейси намери признание в Италия
Кевин Спейси ще получи италианската награда „Нации“ за цялостни постижения в гр. Таормина на 21 юли. На тържествената церемония в Гръцкия театър актьорът ще изнесе 15-минутно предс ...
Разгърната в четири пространства, ретроспективната изложба "Погледни ме" представя творчеството на художничката Стефанка Стойчева
Ретроспективната изложба на Стефанка Стойчева „Погледни ме“ представя  творчеството на едно от най-ярките живи присъствия в художествения живот на Казанлъшката долината. Това ...
Тикер в 14:00 ч.
Симфониета - Шумен изнесе концерт на открито на Шуменската крепост под надслова ...
Начало Под прожектора
7197
Под прожектора

Художникът Нено Белчев смята, че "смисълът на една картина е в главата на зрителя"

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 03 Април 2024, 18:13 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Художникът Нено Белчев се представя със самостоятелна изложба, наречена „Вътрешният мир на птицечовката“, във варненската галерия „A&G Art Meeting“. В нея той показва живописни платна, дорисуван принт и обект от няколко свои цикъла, по които е работил в Лос Анджелис, Брюксел, Дъбене и Варна.

В изложбата надничаме в главите на различни същества, включително на самия художник, където според текста на платното има само вятър и мъгла. Белчев сподели, че творбите от този цикъл са свързани с работите му, третиращи изплезването, което има различни значения през епохите и е претърпяло поне четири стадия на развитие, докато стигне до този мем, който познаваме. Той смята, че с тях хваща духа на времето. Авторът вижда в изложбата си и връзка с творчеството на Деймиън Хърст, когото признава, че не харесва. Казва, че разглежда и темата Memento mori. 

Белчев държи работата му да не бъде приемана еднозначно, а да подлежи на интерпретации. 

„Както красотата е в очите на гледащия, смисълът на една картина е в главата на зрителя. Ако този смисъл не е същият, като вложения от мен, това е добре. В предишни неща, в които влагах голям и дълбок смисъл, хората не го откриха, а в тези, при които търсех повече да ми е забавно, виждам, че те намират някакъв“, посочи авторът.

Той смята, че това, което картината провокира в съзнанието на човека, е винаги индивидуално и ако зрителят вижда провокация, то тя е в неговата глава, а не задължително в замисъла на художника. „Не съм имал за цел да правя провокация с работите си и това не е било умишлено целено. Аз изразявам нещата, които са в главата ми и това, че те не съвпадат с мнението на част от хората в България, е стечение на обстоятелствата“, посочи Белчев. Концепцията му е, че творбата е отвъд изобразеното, но е установил, че измислените от него теории не винаги работят, както е очаквал.

Той тълкува своите послания не толкова като гражданска позиция, а по-скоро като реакция на това, което вижда около себе си. Сподели, че не обича да участва в демонстрации и протести, не харесва масови действия и затова намира други начини за изразяване. Не мисли за нещата си като за политически ангажирани и не влага умишлено такъв ефект в тях. Политиката не го вълнува и иска да е далеч от нея. Не гледа новини, не слуша радио, научава всичко в резюмиран вид от близките си. Смята, че политически послания има само в първия му нефилм за баща му и в инсталацията „Рапсодия България“ от 2009 г.

Понякога творбите му срещат негативни реакции, както се случи с портрета на Левски в изложбата в Карлово м.г., но той каза, че това не го кара да прилага автоцензура в артистичните си изяви. Такива задръжки е имал само при показване на голота или насилие, но не заради боязън как ще се възприемат от публиката, а заради неговото лично разбиране. 

Нено Белчев не иска да бъде определян, защото самият той като човек се променя постоянно, както и мнението му за изкуството. Подчерта, че творбите му не са еднакви, няма утвърден стил и никога не е искал да има. „Искам когато правя нещо, то да бъде мое, да бъде искрено. За себе си смятам, че съм художник, човек, който се вълнува от изкуство и се занимава с него. Не бих се определил като видео артист, както ме знаят повечето хора. Наистина в последните години съм се занимавал много с това, но не съм спирал да правя и живопис, обекти, скулптури, пърформанси“, сподели Нено Белчев.

От повече от четири година той снима експериментален филм с четири персонажа, които изразяват негови мисли, разказа още той. Вероятно продукцията ще стане сериал, защото  авторът не иска да съкращава от заснетия материал. След дълго търсене на музикален еквивалент, вече се е спрял на варненска група, която да озвучи лентата с подходящ звук, който да подчертава визията.

Изложбата във Варна представи Нора Голешевска, която смята, че Нено Белчев целенасочено се опитва да изследва определени проблеми във визуалната култура вече около десетилетие. Тя вижда в нещата му ясни политически послания, но според нея авторът работи на две нива, като някои са видими, а други по-дълбоки и провокативни, кодирани в напрежението, което образът създава. Сред тях е иконографията с жеста на изплезване, в който тя намира обмисляне на статуса на човека в съвременния свят. Отвъд това има и напрежения между образи и текст, между популярна и визуална култура и това също е властова съпротива, която тлее в повечето от работите, дори когато не са категорично политически, добави изследователката.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Симфониета - Шумен и ансамбъл "Либертанго” изнесоха концерт на Шуменската крепост
Кевин Спейси намери признание в Италия
Неделчо Кучков представя нова изложба в галерия „Минерва“
Русенски артисти издадоха първия си съвместен студиен музикален проект
Дуетът Tenacious D прекратява турнето си след коментар от сцената по повод нападението срещу Доналд Тръмп
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Симфониета - Шумен и ансамбъл "Либертанго” изнесоха концерт на Шуменската крепост
Калейдоскоп
Англичанинът Ник Фостър открива премиерно фотоизложба "Свалбард – леденото кралство"
Тонът на времето
Франсис Форд Копола и групата "Грейтфул дед" са сред отличените от центъра "Кенеди"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.