Начало Тонът на времето Възраждането на грамофонните плочи
3221
Тонът на времето

Възраждането на грамофонните плочи

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 21 Април 2024, 10:45 ч.

От няколко години се наблюдава все по-голям интерес към грамофонните плочи, включително и от младите хора, разказаха експерти. 

Дженифър Лопес и Бен Афлек са уредили развода си и искат от съдия да финализира раздялата им, съобщава Асошиейтед прес. Лопес е подала документи в понеделник във Върховния съд на Лос Анджелис, които показват, че двойката е уредила развода си, чрез посредничеството на медиатор през септември 2024 г., около месец след като певицата подаде молба за развод.

Въпреки че повечето финансови подробности за раздялата им не са публично оповестени, нито една от звездите няма да плаща на другата издръжка. Лопес ще премахне „Афлек“ от своето име, след като разводът бъде финализиран.

Звездната двойка сключи брак през юли 2022 г. Лопес подаде молба за развод през август 2024 г., като в съдебните документи двойката е декларирала, че раздялата е настъпила още през април 2023 г.

Дженифър Лопес и Бен Афлек се влюбват през 2002 г.

Младото сопрано Александрина Михайлова, многократен участник в майсторските класове на Райна Кабаиванска и Нов български университет (НБУ), спечели голямата награда в шестнадесетото издание на конкурса „Магда Оливеро“ в Милано, в конкуренция с още 17 финалисти.

Към ценното отличие тя добави други два приза – наградата на публиката и наградата за участие в спектакъл – „Травиата“ на сцената на "Еко театро" в Милано през март идната година, съобщиха от екипа на НБУ.

„Наистина съм много щастлива от това , че успях да завоювам толкова награди наведнъж, щастлива съм от възможността да пея "Травиата". За мен това е още една стъпка към развитието ми като певица и още една стъпка към развитието на моята кариера“, каза младата певица.

Александрина Михайлова започва да се обучава с Райна Кабаиванска през 2016 г., когато е са

На 7 февруари е премиерата на „Дяволски игри” с Мики Рурк, Гари Стреч, Джеф Бел и Деси Тенекеджиева. Младите актьори Елеонора Иванова и Димитър Николов влизат в главните роли на филма, съобщават от продукцията.

Специално участие имат вокалистът на световната поп банда Blue - Лий Райън, и австралийката Ники Уилям. Лентата е българско-английска копродукция между Black Sea Film и Goldfinch.

Режисьор е Бен Чарлз Едуардс (Quant, Father of Flies), който е и съавтор на идеята и историята, заедно с Тенекеджиева. Сценарият е написан от Майк Шилиам. Операторът Денис Мадeн (I’ll play Mother, „Сам вкъщи”) снима на повече от 37 локации в България, Великобритания и САЩ.

„Дяволски игри&rdqu

Галерия „Икар“ отбелязва своята 25-годишнина с обща коледна изложба, в която са включени различни автори, представени от галерията за периода от 2004 г до 2024 г.

Експозицията ще бъде открита на 3 декември, съобщават от екипа на галерията.

„Тяхното многообразие от стилове и колорит ни връща не само назад във времето, но доказва безспорния творчески потенциал на авторите, някои от които вече не са между живите“, казват организаторите на събитието.

Те посочват, че в коледния базар са включени произведения от над 20 именити и утвърдени автори на живописта и акварела, като част от тях са Никола Златев, Румен Скорчев, Стоян Цанев, Тома Трифоновски, Димитър Лалев, Ганчо Карабаджаков, Анета Драгушану, Веско Радулов, Нели Ценова, Владимир Шунев, Тодор Маринов, Иван Савов, Живко Янев и други. 

/ВСР

Русенската опера ще гостува в Разград с балетния спектакъл "Лешникотрошачката" от Чайковски. Спектакълът ще бъде представен на 16 декември на сцената на Общинския културен център, съобщи организаторът Петър Петров.

Хореографията и художественото решение са на Наталия Осипова, а диригент е Димитър Косев. В спектакъла участват балетната трупа и оркестърът на Русенската опера, както и деца от танцова школа "Фрийдъм", от балетна школа "Инфанти" и ученици от специалност "Класически танци" към Националното училище по изкуствата в Русе.

Спектакълът ще пренесе зрителите в свят на чудеса и празнична атмосфера, а вечната музика на Чайковски ще изпълни залата с емоции и празнично изящество.

Балетистите ще разкажат историята на Клара и нейния вълшебен сън, в който лешникотрошачката се превръща в принц, а фантастичния свят, в който се озовават, е пълен със снежни бури, маги

Този уикенд в Дома на киното в София базар за плочи събра почитатели на музиката, които търсят звук, различен от дигиталния. 

Аналоговата култура отдавна се върна в България, коментира Маргарита Борисова от „Дюкян Меломан“, организатор на базара. Още от около преди пет години, малко преди пандемията, включително и в световен план интересът и продажбите на грамофонни плочи достигнаха нивото отпреди  момента, в който навлезе компактдискът, тоест началото на 80-те години. Оттогава се наблюдава все по-голям растеж, отчита тя. 

Според нея слушането на плочи е необходимост. Плочата е „книгата на музиката“, защото е цялостен предмет на изкуството - не само това, което е записано вътре, самата обложка, материалите, включени за четене, предразполагат, изискват от слушателя да седне, да забави всекидневния бърз ритъм и да чуе музиката. Това е по-скоро като ритуал и стои, по наше мнение, в основата на възраждането на интереса към плочата, смята тя и допълни, че общуването с предметния израз на културата няма как да изчезне. 

Маргарита Борисова обясни, че плочата всъщност е най-трайният носител, който съхранява най-добре музиката и даде пример, че дискове, които са записвани преди 25-30 години, вече дават проблеми. Разбира се, всеки предмет има нужда от обгрижване. Ако човек пази плочите си и има отношение към тях, те ще го надживеят, смята тя.

По нейни наблюдения голям е и интересът на младите хора към „книгата на музиката“. Тази тенденция също е свързана с това - слушането на грамофонна плоча е ритуално действие, човекът е устроен така – да пипне, да види, да общува с предмета на изкуството, коментира експертът.  

Китайска народна музика от провинция Гуейджоу беше представена за първи път у нас тази вечер в Регионалния исторически музей в Пловдив.

Музикалният спектакъл “Чуйте гласа на планините и изворите - Годината на змията ни дарява с благополучие” беше с вход свободен, от което се възползваха десетки пловдивчани и любители на китайската култура.

Поводът за представлението беше предстоящото настъпване на китайската Нова година. Събитието бе организирано от Китайския културен център в София.  

Преди началото на спектакъла директорът на центъра Хон Хай поздрави присъстващите, като им пожела много успехи през новата 2025 година, която по китайския календар е годината на змията.

Той обясни, че в китайската култура змията е символ на мъдрост, трансформация и жизненост, като носи очакване за нова надежда и светло бъдеще.

"Днес нашият културе

Новият ръководител на "Берлинале" Триша Тътъл иска да превърне филмовия фестивал в място за открит диалог след миналогодишните обвиненията в антисемитизъм, предаде ДПА. "Колкото повече се радикализира дебатът, толкова по-спешно се нуждаем от място за разговори с различни нюанси", каза тя пред ежедневника "Нойе Оснабрюкер цайтунг".

"Около това се въртят всички дискусии в екипа ни. Обучаваме модераторите и към това насочваме вниманието на нашите гости", отбеляза Триша Тътъл. Според нея е необходим уважителен разговор, като на всеки трябва да бъде разрешено да изрази мнението си.

"Разбира се, виждам и червена линия, че се преминава в антисемитизъм", каза Тътъл, която е родом от САЩ. "В същото време е важно да продължи разговорът". 

След галавечерта при закриването на 2024 г., фестивалът беше критикуван отчасти за това, че след церемонията бяха отправени

Изложба на Никола Гюзелев ще бъде подредена в столичната галерия „Средец“.

Експозицията ще бъде открита на 3 декември, съобщават от екипа.

По думите на изкуствоведа проф. Аксиния Джурова художникът и певецът още от ранна възраст са съпътствали живота на Никола Гюзелев и са оспорвали мястото кой от двата таланта ще надделее.

„Така, въпреки че на 16 години той печели конкурс с арията на Иван Сусанин, записва и завършва Художествената академия (1960). Състудентите му обаче си спомнят как студиото на неговия професор Панайот Панайотов и коридорите на Академията са били озвучавани от могъщия му бас, напомняйки че „територията в Академията не е само привилегия на формата, цвета и рисунката … и, че на високите нива има и нещо друго …“, казва Джурова.

Проф. Аксиния Джурова отбелязва, че днес подбирайки творби за излож

Филмовата адаптация на известния бродуейски мюзикъл "Злосторница" оглави боксофис класацията на Северна Америка в един от най-добрите дебюти на годината, изпреварвайки дългоочакваното продължение на "Гладиатор" на Ридли Скот, предадоха Асошиейтед прес и АФП.

Филмът "Злосторница" на Джон Чу със Синтия Ериво и Ариана Гранде в ролите на вещиците Елфаба и Галинда отбеляза третия най-касов дебют за 2024 г. в киносалоните в САЩ и Канада с приходи от 114 милиона щатски долара. По-успешни дебютни уикенди през тази година имаха само супергеройската продукция "Дедпул & Върколака" на "Марвел" с 211 милиона щатски долара и анимационният филм "Отвътре навън 2" със 154 милиона щатски долара. 

"Злосторница" постави и рекорд за адаптация на бродуейски мюзикъл.

Уикендът преди Деня на благодарността в САЩ беше очакван с нетърпение от киносалоните с едновременното пускан

Ако съпругата му Мария Касимова - Моасе е неговата муза, аз се радвам да бъда най-големият почитател на Zaïzaï.

Това каза актрисата Марта Вачкова на откриването на изложбата на Стефан Моасе - Zaïzaï „В главата ми“ в столичната галерия „Ракурси“.

„Стефан е един страхотен актьор, завършил актьорско майсторство, учил е История на изкуството, „Право“ е учил, което не е завършил. Журналист е бил, пишел е и е правил критика за музика, за кино... Артист. И той самият е един колаж“, каза още тя.

Румяна Йончева от галерия „Ракурси“ отбеляза, че произведенията са създадени в последните три години като реакция на разтърсващи световни политически и социални събития. Тя посочи, че Стефан Моасе - Zaïzaï има украински корени и с нахлуването на Русия в Украйна започва да прави тези колажи

Дигиталната ера помага и допринася за по-лесно достигане до любимата музика, но любимата музика човек иска да я притежава, да може да я сподели, да я покаже. Или, както са казвали нейни приятели: „Няма как да поканиш някого, за да му покажеш своите  MP3-ки вкъщи, но можеш да го поканиш да покажеш колекцията си от грамофонни плочи“. Според нея MP3-ките отдавна са изместени от плочите. Забелязала е, че хората си помагат с тях да чуят първоначално музиката и да се запознаят с нея, но когато вече са сигурни кои са любимите им музиканти и албуми, искат да ги притежават на плоча или на компактдиск. Тя разказа, че и към компактдиска се забелязва възвръщане на интереса, особено от страна на младите хора, които искат да имат нещо на любимия си артист, а и общуват помежду си, като си показват и разменят дискове. 

Според нея всички музиканти, ако имат такава възможност, биха издали на плоча, защото това е носителят, който показва, че е най-траен, а и най-приятен за повечето хора. Грамофонната плоча ни дарява с мекота и топлина на звука, която няма друг носител, коментира тя и обясни, че музиката от грамофонна плоча, слушана на адекватна система, предлага звука, който е най-близо до живото звучене. „Можете да си организирате, ако имате хубава система и добро издание, миниконцерт у дома  - много хора го предпочитат“. 

Маргарита Борисова разказа, че в България от години има много колекционери на плочи. Хората, които сега започват да правят колекции, тръгват през любимите си неща – „Лед цепелин", „Куин“, Дайър стрейтс" и особено "Пинк флойд"  - The Dark Side of the Moon („Тъмната страна на Луната“) е един колосален албум, който всеки иска да притежава в колекцията си, отбеляза тя и допълни, че обложката му също е прозиведение на изкуството, направено от студио „Хипнозис“.

Мартин Коцев, един от участниците в пазара, също отчита увеличаване на интереса към плочите от няколко  години насам. Има стари колекционери, има и такива, които тепърва се запалват, има и ученици, които си купуват плочи далеч отпреди тяхното време, разказа той. И според неговите наблюдения интересът към компактдисковете се възвръща. 

В България има колекционери с над 10 хиляди плочи, обясни Коцев. Тези, които колекционират, предпочитат да закупят първите, оригинални издания, а масовият потребител предпочита нещо по-евтино. Плочи могат да се намерят и за 10-20 лева, но има и много скъпи. 

Според него младите хора се връщат към плочите заради желание за избягат от действителността, в която всичко е „супер синтетично“. Има всякакви онлайн формати, но възможността да се докоснеш, да пипнеш, дори ритуалът да почистиш прахта от плочата - тези неща пристрастяват, смята Коцев. 

Аналоговият звук е по-реален, по-близък до реалното звучене, коментира той и отбеляза, че най-добрите записи са тези, които са правени на живо с един-единствен микрофон, без миксове и намеси.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Найджъл Кенеди: Всички заедно трябва да създаваме една положителна картина
Няма нищо по-хубаво от това да работим заедно и да създаваме една положителна картина, каза Найджъл Кенеди по време на концерта си в София – на 13 февруари в зала 1 на НДК. ...
Китаристът Доминик Милър, включи София в тазгодишното си турне
Доминик Милър включи София в тазгодишното си турне, съобщават от Sofia Live Club, домакин на събитието – на 8 май. Китаристът пристига със своя състав – Зив Равиц (бар ...
Концептуален албум на Mary Boys Band излиза на винил
Концептуалният албум „Само за теб“ на Mary Boys Band излиза на винил, съобщават от „Орфей мюзик“. По думите им включените десет песни са в стилистиката на ...
Светлин Софрониев прави майсторски клас за акварелен градски пейзаж
Светлин Софрониев ще направи майсторски клас в галерия „Абсент“. Събитието ще се проведе на 15 февруари, съобщават организаторите. „Художникът, който е със спец ...
Селена Гомес и годеникът й Бени Бланко обявиха нов съвместен албум
Селена Гомес и годеникът й Бени Бланко оповестиха нов съвместен албум, който ще разкаже собствената им любовна история, съобщи Пи Ей Мидия/ДПА. Певицата и актриса и преди е работи ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Режисьорът Пон Джун-хо представи филма си "Мики 17" на "Берлинале"
Шест години след "Паразит", режисьорът Пон Джун-Хо изпраща Робърт Патинсън в космоса и се подиграва с космическите амбиции на Илон Мъск в комедията "Мики 17", представена извън кон ...
Найджъл Кенеди: Всички заедно трябва да създаваме една положителна картина
Няма нищо по-хубаво от това да работим заедно и да създаваме една положителна картина, каза Найджъл Кенеди по време на концерта си в София – на 13 февруари в зала 1 на НДК. ...
Изложба на Вихрони Попнеделев ще бъде подредена в арт галерия Vejdi
Изложба на Вихрони Попнеделев ще бъде подредена в арт галерия Vejdi. Откриването е на 20 февруари, съобщават организаторите. В експозицията ще бъдат показани 19 произведения живо ...
Със смесени техники и материали експериментираха художниците от „Ателието“, които подредиха срочна изложба
Със смесени техники и материали експериментираха художници на възраст от 5 до 15 години от „Ателието“ към Художествена галерия Перник. Те подредиха срочна изложба, в ко ...
Френските музикални награди отличиха церемониите за Олимпийските игри в Париж
Френските музикални награди "Виктоар дьо ла мюзик", които тази година празнуват 40-годишнината си, отличиха четирите церемонии на Олимпийските игри през 2024 г. в категорията "Конц ...
Тикер в 01:00 ч.
Шест години след "Паразит", режисьорът Пон Джун-Хо изпраща Робърт Патинсън в кос ...
Начало Тонът на времето
3221
Тонът на времето

Възраждането на грамофонните плочи

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 21 Април 2024, 10:45 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

От няколко години се наблюдава все по-голям интерес към грамофонните плочи, включително и от младите хора, разказаха експерти. 

Този уикенд в Дома на киното в София базар за плочи събра почитатели на музиката, които търсят звук, различен от дигиталния. 

Аналоговата култура отдавна се върна в България, коментира Маргарита Борисова от „Дюкян Меломан“, организатор на базара. Още от около преди пет години, малко преди пандемията, включително и в световен план интересът и продажбите на грамофонни плочи достигнаха нивото отпреди  момента, в който навлезе компактдискът, тоест началото на 80-те години. Оттогава се наблюдава все по-голям растеж, отчита тя. 

Според нея слушането на плочи е необходимост. Плочата е „книгата на музиката“, защото е цялостен предмет на изкуството - не само това, което е записано вътре, самата обложка, материалите, включени за четене, предразполагат, изискват от слушателя да седне, да забави всекидневния бърз ритъм и да чуе музиката. Това е по-скоро като ритуал и стои, по наше мнение, в основата на възраждането на интереса към плочата, смята тя и допълни, че общуването с предметния израз на културата няма как да изчезне. 

Маргарита Борисова обясни, че плочата всъщност е най-трайният носител, който съхранява най-добре музиката и даде пример, че дискове, които са записвани преди 25-30 години, вече дават проблеми. Разбира се, всеки предмет има нужда от обгрижване. Ако човек пази плочите си и има отношение към тях, те ще го надживеят, смята тя.

По нейни наблюдения голям е и интересът на младите хора към „книгата на музиката“. Тази тенденция също е свързана с това - слушането на грамофонна плоча е ритуално действие, човекът е устроен така – да пипне, да види, да общува с предмета на изкуството, коментира експертът.  

Дигиталната ера помага и допринася за по-лесно достигане до любимата музика, но любимата музика човек иска да я притежава, да може да я сподели, да я покаже. Или, както са казвали нейни приятели: „Няма как да поканиш някого, за да му покажеш своите  MP3-ки вкъщи, но можеш да го поканиш да покажеш колекцията си от грамофонни плочи“. Според нея MP3-ките отдавна са изместени от плочите. Забелязала е, че хората си помагат с тях да чуят първоначално музиката и да се запознаят с нея, но когато вече са сигурни кои са любимите им музиканти и албуми, искат да ги притежават на плоча или на компактдиск. Тя разказа, че и към компактдиска се забелязва възвръщане на интереса, особено от страна на младите хора, които искат да имат нещо на любимия си артист, а и общуват помежду си, като си показват и разменят дискове. 

Според нея всички музиканти, ако имат такава възможност, биха издали на плоча, защото това е носителят, който показва, че е най-траен, а и най-приятен за повечето хора. Грамофонната плоча ни дарява с мекота и топлина на звука, която няма друг носител, коментира тя и обясни, че музиката от грамофонна плоча, слушана на адекватна система, предлага звука, който е най-близо до живото звучене. „Можете да си организирате, ако имате хубава система и добро издание, миниконцерт у дома  - много хора го предпочитат“. 

Маргарита Борисова разказа, че в България от години има много колекционери на плочи. Хората, които сега започват да правят колекции, тръгват през любимите си неща – „Лед цепелин", „Куин“, Дайър стрейтс" и особено "Пинк флойд"  - The Dark Side of the Moon („Тъмната страна на Луната“) е един колосален албум, който всеки иска да притежава в колекцията си, отбеляза тя и допълни, че обложката му също е прозиведение на изкуството, направено от студио „Хипнозис“.

Мартин Коцев, един от участниците в пазара, също отчита увеличаване на интереса към плочите от няколко  години насам. Има стари колекционери, има и такива, които тепърва се запалват, има и ученици, които си купуват плочи далеч отпреди тяхното време, разказа той. И според неговите наблюдения интересът към компактдисковете се възвръща. 

В България има колекционери с над 10 хиляди плочи, обясни Коцев. Тези, които колекционират, предпочитат да закупят първите, оригинални издания, а масовият потребител предпочита нещо по-евтино. Плочи могат да се намерят и за 10-20 лева, но има и много скъпи. 

Според него младите хора се връщат към плочите заради желание за избягат от действителността, в която всичко е „супер синтетично“. Има всякакви онлайн формати, но възможността да се докоснеш, да пипнеш, дори ритуалът да почистиш прахта от плочата - тези неща пристрастяват, смята Коцев. 

Аналоговият звук е по-реален, по-близък до реалното звучене, коментира той и отбеляза, че най-добрите записи са тези, които са правени на живо с един-единствен микрофон, без миксове и намеси.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Найджъл Кенеди: Всички заедно трябва да създаваме една положителна картина
Китаристът Доминик Милър, включи София в тазгодишното си турне
Концептуален албум на Mary Boys Band излиза на винил
Светлин Софрониев прави майсторски клас за акварелен градски пейзаж
Селена Гомес и годеникът й Бени Бланко обявиха нов съвместен албум
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Февруари
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Режисьорът Пон Джун-хо представи филма си "Мики 17" на "Берлинале"
Тонът на времето
Найджъл Кенеди: Всички заедно трябва да създаваме една положителна картина
Творчески отражения
Изложба на Вихрони Попнеделев ще бъде подредена в арт галерия Vejdi
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.