Начало Под прожектора Христина Морфова: Единственият ми верен съдник трябва да бъде сърцето
3005
Под прожектора

Христина Морфова: Единственият ми верен съдник трябва да бъде сърцето

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 24 Април 2024, 11:59 ч.

Докъдето й да стигна в избрания от мен път, никога не ще трябва да се доверявам на вестникарските излияния. Единственият ми верен съдник трябва да бъде сърцето. Само на него ще мога винаги да се доверявам и разчитам. Това споделя голямата оперна певица Христина Морфова по повод първия си самостоятелен концерт в Храдец Кралове, Чехия, през пролетта на 1908 г. Тогава тя е на 19. Днес се навършват 135 години от рождението й.

Навръх 60-ия си рожден ден известният български график Димо Колибаров откри нова самостоятелна изложба в Бургас, в която представя свои графични творби от три цикъла, създадени през миналата и краткото време от тази година.

Пространството на галерия "Пролет" се оказа тясно да побере всички посетители, които уважиха художника по повод двойния му празник. Сред тях бяха кметът на Бургас Димитър Николов, както и множество негови колеги, приятели и студенти от Националната художествена академия, където той е доцент в катедра "Графика", а до миналата година и директор на филиала на висшето училище в морския град.

В интервю художникът разкрива какво се крие зад тези нови творби и какви символи и детайли може да открие зрителят в тях. Димо Колибаров разказва и от какво са провокирани търсенията в тях, кои са фрагментите не мечтите му, защо обича да се променя, но и да се връща

Габровският камерен оркестър ще изнесе концерт на 16 април в Художествената галерия „Христо Цокев“ в града. Това съобщи Иван Стоянов, диригент на музикалната формация.

„Габровският камерен оркестър ще изнесе традиционния си концерт посветен на Страстната седмица. Програмата включва откъси от първо действие на операта „Ксеркс“ на Георг Фридрих Хендел, Две арии из Кантатите „Величае душата ми Господа“ и „Христос лежеше в смъртни окови“ на Йохан Себастиан Бах, Ария – молитва от Алесандро Страдела, Павана за една починала принцеса от Морис Равел и шедьовъра на Франц Шуберт „Смъртта и момичето. Солист ще бъде тенорът от Софийската опера Хрисимир Дамянов“, посочи Иван Стоянов, диригент на формацията. 

Габровският камерен оркестър е основан през есента на 1969 г. по инициатива на композитора, музиков

Румънската група Subcarpati се завръща на българската сцена, почти година след предишното си гостуване в София.

Предстоящият концерт е на 7 февруари в клуб Mixtape 5, съобщават организаторите.

The Guardian определя Subcarpai като „експлозивна смес от старо и ново, наелектрезираща комбинация, която обединява меланхолични румънски народни песни, румънски песни за единението на хората, традиционни инструменти и ритмите на трип-хопа, дъбстепа, хип-хопа и денсхола“.

Цитатът е от статия, посветена на новите музикални открития на световната карта, която излиза две години след създаването на групата – през 2010 г.

Петнадесет години по-късно, Subcarpati има седем албума, милиони гледания във видеоплатформите и десетки хиляди последователи в социалните мрежи. На

Монументът на спътник "Интеркосмос България 1300" в старозагорския парк „Артилерийски“ ще предложим да бъде включен в забележителностите на българските 100 национални туристически обекта. Това каза в интервю доц. Алексей Стоев, директор на Астрономическа обсерватория с планетариум „Юрий Гагарин“. „Имаме намерение да го предложим в списъка на 100-те национални туристически обекта, защото такова нещо в България няма и е хубаво не само гражданите на Стара Загора, но и гостите на града да могат да го видят. Искаме със спътника да бъдат свързани и серия от инициативи, които да дават максимална плътност на интереса към него“, обясни ученият. Той посочи, че за изграждането на монумента са вложени много усилия и дарителски кампании за събиране на средства. И допълни, че предстои да се направят още нововъдения. „Монументът ще има еволюция на неговите

Танцова формация "Рейлиз" от Исперих стана носител на голямата награда "Гран при" в деветото издание на Националния фестивал "Театърът в движение".

Двудневният форум се проведе в залата на Народно читалище "Развитие 1869" в Разград.

Наградите на фестивала, който е единствен по рода си в България, бяха връчени тази вечер на специална церемония. Младите таланти от Исперих с художествен ръководител Елиф Рейхан получиха специално изработената авторска статуетка на фестивала, диплом и парична награда в размер на 400 лв. от Община Разград.

Победители в направление "Драматичен театър" са Младежкият театрален състав "Смехоранчета" - Габрово с художествен ръководите Виктория Петрова и Младежкият театър "Ангард" – Шумен с художествен ръководител Панайот Калудов. За тях освен диплом също имаше парична награда от кмета на общината. Второто и третото място са за Трупа

Христина Морфова е родена на 24 април 1889 г. в Стара Загора. Тя е последното, десето дете в семейството на Васил Морфов, председател на углавното отделение на Окръжния съд и основател на Демократическата партия в града. Майка й Кина Морфова е от Велико Търново, където Христина завършва трето отделение и за първи път посещава театрално представление в читалище „Надежда".

Когато е на четири години, родителите й се разделят. Поради влошеното здравословно състояние на баща й Христина е дадена за отглеждане на приятелско семейство в Габарево. Според нейните спомени от този период тя е слугиня в къщата.

СОФИЯ – ПРАГА

През 1900 г. се премества в София при брат си Александър, който изиграва важна роля за нейното музикално развитие. Той е автор на маршове и хорови песни и първият й учител по музика. Първите й изяви като певица са на сцената на „Славянска беседа“, където на пианото й акомпанира нейната съученичка и приятелка Недялка Багарова. През 1906 г. Христина Морфова завършва Първа девическа гимназия в София. Същата година седемнайсетгодишната Христина е изпратена от родителите си в Прага да учи домакинство в Стопанското училище, които не се съобразяват с нейното желание да се отдаде на музиката. 

Щастлива случайност я отвежда в дома на диригента Йозеф Прокоп и дъщеря му Людмила Прокопова, с която стават неразделни на сцената и в живота. Людмила е студентка по пиано и композиция и тя започва да подготвя Христина за изпитите в Пражката консерватория. Изпитът при проф. Мария Пиводова продължава два часа. Изпитната комисия е впечатлена от изпълнението на Христина Морфова и проф. Пиводова й предлага да започне обучението си направо в трети специален клас. Но Христина иска да започне от самото начало. Тогава я включват в списъка на втори специален клас. Вместо за шест години, тя завършва академията за две и половина. Издържа се, като преписва ноти.

Група „Фул“ представя видео към „Дълги нощи, къси утрини“, съобщават продуцентите от сдружение „Материя“.

По думите им песента изследва културата на бързите връзки, разпада на автентичните човешки отношения и употребата на алкохол и наркотици като опит за бягство от самотата и шума на съвременния свят. Този проект има ясно изразена социална ангажираност и се стреми да разкрие вътрешните пукнатини, които мнозина крият зад фасадата на нощните срещи,празните разговори и постоянното бягство от себе си, разказват от екипа.

Режисьор е Далия Хаджииванова. В главните роли са София Христова, Димитър Василев, Навид Афзали и Симона
Жулиянова – вокалист на групата. Участват още Вяра Петкова, Виктор Михайлов, Теодора Абрашев

Тази изложба е много мащабна, една от двете големи за годината в календара на дружеството. Мисля, че се получи прекрасна експозиция от селектирани творби, която обединява творческата енергия, търсенията и личния почерк на десетки автори. Това каза в интервю председателят на Дружеството на пловдивските художници  (ДПХ) Панайот Панайотов.

Под мотото „Цветове“ тази изложба е не просто среща с живопис, графика, склуптура и други визуални форми. Тя е среща с вътрешните състояния, настроения и послания, които само цветът може да изрази с такава сила.

„Цветът е емоция, цветът е смисъл, цветът е атмосфера. Той е мост между видимото и невидимото, между реалността и въображението, между материята и душата. В тази изложба ще откриете индивидуалността на всеки художник, но и общата нишка, която ни свързва – потребността да сътворяваме, да споделяме, да

Пазарджик е много културен град и е средище на културата, каза Стефан Петков, солист в Държавния музикален театър "Стефан Македонски" в София.

Той беше в Пазарджик в другото си творческо амплоа на пианист и участва в оперетната вечер, която бе трета в програмата на юбилейното издание на международния фестивал "Зимни музикални вечери- проф. Иван Спасов".

Заедно с тенора Марио Николов и сопраното Валентина Корчакова завладяха публиката в зала "Маестро Георги Атанасов" с популярни откъси от Лехар, Щраус, Офенбах и Калман.

Извън обявената програма като изненада за почитателите на оперетата Стефан Петков се включи и с вокални изпълнения в края на концерта.

Петков посочи, че за него фестивалът е "много голямо събитие", което живее и приема участието си в него като предизвикателство и отговорност. Публиката в залата е на много високо ниво, а градът има много г

В Кюстендил бе открита изложбата „Конете като цвят“, чиито автори са децата от школата „Новите майстори“. Картините изобразяват 39 коня в 39 различни състояния, каза ръководителят на школата Евгени Серафимов- Той допълни, че творбите са рисувани в продължение на 10 месеца от 35 негови ученици. Изложбата бе допълнена от два коня от конна база „Арион“ с. Негованци, община Радомир.

Евгени Серафимов посочи, че подреждането на изложба с творби на деца е сериозно начинание, защото когато детето все още се учи да рисува картината в ателието стои добре, но когато се сложи на статив, в рамка или е част от художествена изложба към нея, публиката има изисквания като към картина на възрастен. Серафимов допълни, че е доволен от работата на децата, както и че конете са трудни за рисуване, тъй като всеки знае как изглеждат. По думите му, ако не е нарисуван

Комедията "Брачен договор" поставя в Ловеч руският режисьор Олег Степанов.

Премиерата на Ловешкия драматичен театър "Борис Луканов" е на 20 март. 

Пиесата е на израелския класик Ефраим Кишон, като в центъра й е темата за любовта, разказа режисьорът, който до 2022 г. е бил директор и режисьор на държавния театър в Камчатка. Напуска Русия поради несъгласие с водената политика в страната и вече поставя пета пиеса в България, сега в Ловеч. 

"Ние сме избрали тази за мен много интересна пиеса, защото авторът Ефраим Кишон е непознат в България. Написал пиесата 1953 г., но тя звучи доста съвременно днес, защото той говори по актуални теми. Основната тема е любовта“, каза Степанов.

Пиесата разказва за отношенията в израелско семейство, в което се оказва, че за да сключат брачен договор младите, трябва да се намери брачното свидетелство на възраст

БЪРНО Е В НОЗЕТЕ Й

На 19 години и половина Христина Морфова дебютира на оперната сцена в Бърно в ролята на Марженка, в операта „Продадена невеста“ на Бедржих Сметана. След края на представлението чешкият композитор Леош Яначек я поздравява с думите: „Госпожице Морфова, Бърно е в нозете ви!“.

На 20 години Христина е поканена на закрит дебют в Пражката опера – голяма чест за едно момиче, току-що завършило академията, при това чужденка. Ролите се трупат една след друга. Над 40 са образите, в които се превъплъщава Христина Морфова – Аида от едноименната опера на Верди е любимата роля, Донна Анна в „Дон Жуан", Либуше в операта на Бедржих Сметана, Леонора във „Фиделио", Лакме от едноименната опера на Лео Делиб, Виолета в „Травиата" на Верди, Микаела от „Кармен“, Мадам Бътерфлай, Царицата на нощта от „Вълшебната флейта“, Йенуфа, Маргарита от „Фауст“, Филипа от „Миньон“, Сантуца от „Селска чест“.

Освен песните на композиторите Добри Христов и Димитър Хаджигеоргиев, Христина Морфова изпълнява и стотици творби от чешки композитори, от руски, френски и славянски автори. 

БЪЛГАРСКИЯТ СЛАВЕЙ

Началото на 1909 година. Два сезона след дебюта й Христина Морфова заминава за Париж, за да специализира пеене в Консерваторията при проф. Жак Иснардон, член на Гран опера.  Под негово ръководство тя подготвя партиите на Маргарита от „Фауст“ и Лакме и Манон от едноименните опери.

Изумен от музикалната й дарба, той я нарича „българският славей“. Тя е надарена с изключителни гласови и музикални данни, притежава феноменален глас на лирично драматично и колоратурно сопрано, чийто регистър е повече от три октави.

В Париж тя се среща с френския композитор Камий Сен-Санс, авторът на операта „Самсон и Далила“, докато разучава партията на Далила в Гранд опера. На нейната партитура той написва: „Сигурно няма да доживея часа на Вашата слава, но той неминуемо ще дойде. Вие го заслужавате. Прекланям се пред вас!“.

Запознава се с френския цигулар Анри Марто, а през 1910 г. – с композитора Витезслав Новак, който и посвещава цикъл с песни, наречен „Пролет“. Тя го изпълнява за първи път в зала „Рудолфиниум“ в Прага.

ТЯ НИ НАУЧИ, ЧЕ БЪЛГАРИЯ НЕ Е САМО РОЗИ, ПИШЕ „МОНД“

Освен на операта Христина Морфова е отдадена и на българските народни песни. На много от концертите си тя пее в българска национална носия и изпълнява авторската си песен „Конче водя, мамо“.

След поредния й концерт в Париж в. „Монд“ пише : "Тя ни научи, че България не е само рози, но и неизчерпаем извор на звуци, които възхищават слушателя със своята сложна, но завладяваща ритмика. Присъстващите в театър „Шатле“, може би, за първи път в живота си се опитаха да отмерват с крак игривото темпо на българските песни, изпълнени блестящо от г-ца Морфова“.

„Колумбия грамофон къмпани лимитед" издава за американския пазар плоча с 12 нейни изпълнения. Преди това тя заявява, че няма да подпише договора, ако не включат и българска народна песен. Така Христина Морфова става първата българска оперна прима с грамофонна плоча.

ЗАВРЪЩАНЕ В БЪЛГАРИЯ

През 1912 г. Христина Морфова се завръща в България и е приета в състава на Българската оперна дружба (дн. Софийска опера и балет). На 7 септември 1912 г. поставя на българска сцена „Продадена невеста". Това е първото режисирано от жена оперно представление в България.

На 17 октомври 1914 г. Морфова дебютира на българската сцена в „Тахирбеговица" на Димитър Хаджигеоргиев. От 1913 г. пее на концерти в салона на Военния клуб, в София, заедно с Людмила Прокопова, с която концертира в различни градове на страната. По време на Първата световна война тя изнася благотворителни концерти за ранените войници и в помощ на сираците. 

СВЕТОВЕН УСПЕХ

От 1915 г. започва да гастролира на оперните сцени във Виена, Будапеща, Москва, Варшава, Лондон, Париж, Прага, Берлин, Мюнхен, Дрезден, Лайпциг, Бреслау, Щутгарт, Кьолн, Франкфурт, Милано.

През 1916 г. в  Будапеща пее в българска национална носия, а в програмата й са включени български песни. Дни по-късно пее в голямата концертна зала на Виена арии от „Вълшебната флейта“ и „Оберон“ с Виенската филхармония, под диригетството на Оскар Нетбал. В Пражката народна опера, където е редовна артистка от 1917 до 1931 година, участва в 223 представления. Там я наричат "момичето за всичко" заради богатия й глас, благодарение на който може да изпее буквално всичко.

През 1923 г. осем вестника, между които „Таймс“, „Дейли нюз“, Дейли експрес“, „Сънди експрес“ пишат възторжено за нейните концерти в Лондон. За концерта й пред 20-хилядна публика в „Роял Албърт хол“ в. „Таймс“ пише: „Тя разполага с няколко октави, в които няма нито един слаб тон. От дълго време не сме чували толкова звучно пеене от такъв нежен глас“.

ЗАВРЪЩАНЕ В ПРАГА

През 1926 г. Христина Морфова заминава отново за Прага, където става професор в Консерваторията. След концертите в Прага хилядно множество я съпровожда до дома с песни и бурни аплодисменти. Чехите я смятат за своя и се гордеят с нея.

През 191 г. Христина Морфова се завръща в България и пее като солист на сцената на Народната опера. Тя става и първият хабилитиран професор по солово пеене в Държавната музикална академия, където е изключително отдадена на учениците си в продължение на четири години. Помага не само професионално, но и материално на десетки талантливи студенти.

На 3 и 6 май 1935 г. изнася концерти в Москва. След като се прибира в София, е извикана в Министерството на народната просвета да даде обяснения какво прави в Москва. От 30 май 1935 г. договорът й с Държавната музикална академия е прекратен от министъра на народната просвета Тодор Радев. 

ПОСЛЕДНИЯТ КОНЦЕРТ

През 1936 г. е последният концерт на Христина Морфова в двореца „Баня“ пред цар Борис Трети.

На 1 юни 1936 г. тя загива в автомобилна катастрофа край Пирдоп, на връщане от излет с приятели из Розовата долина. Преди катастрофата сънува сън, в който покойният й баща я вика при себе си. За пътуването тръгва без приятелката си проф. Людмила Прокопова, на която оставя бележка: „Така не ми се тръгва. Имам ужасно предчувствие. Никога вече няма да тръгвам без теб“. Проф. Людмила Прокопова остава в България до края на живота си, като работи в създадената заедно с Христина Морфова певческа школа. 

ПРИЗНАНИЕ И ПАМЕТ

От 1936 година първоначално към хор „Кавал“, а от 1939 година самостоятелно, съществува женският хор „Христина Морфова“. Под диригентството на проф. Людмила Прокопова хорът се утвърждава като един от водещите хорови състави, печели български и международни награди.

През 1989 г., по повод 100-годишнината от рождението й, чехословашкото издателство за грамофонни плочи „Супрафон“ издава монография, написана от нейния племенник Богдан Морфов, и дългосвиреща плоча с 4 записа от арии в нейно изпълнение и народната песен „Залюляла й Ганка“.

През 2013 г. излиза книгата „Истинската история на Христина Морфова” на Румяна Лечева, посветена на живота на оперната прима. Националното училище за музикално-сценични изкуства в Стара Загора носи нейното име.

отдел „Справочна“

Използвани източници:

(, Местен печат, 14.04.1989)
(в. „Работническо дело“, 24.4.1989)
(в. „Отечествен фронт“, 19.5.1989)
(в.“Монитор“, 16.7.2005)
(в. „Стандарт“, 5.4.2009)
(https://bnr.bg/tr/post/100401663, 25.04.2014)
(https://archives.bnr.bg/balgarskiyat-slavej-hristina-morfova, 24.04.2019)

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Израел подаде жалба заради инцидент по време на парад за откриването на конкурса "Евровизия" в Базел
Израелската обществена телевизия (Kan) е подала жалба в швейцарската полиция, тъй като по време на церемонията за откриването на песенния конкурс "Евровизия" в неделя мъж е направи ...
„Танцът Делхи“ е новият премиерен спектакъл на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“
„Танцът Делхи“ от Иван Вирипаев е новият премиерен спектакъл на плевенския Драматично-куклен театър „Иван Радоев“. Режисьор е Любослав Неделчев.  &bdq ...
Част от изумителното съкровище на Тутанкамон е преместено в Големия египетски музей до пирамидите в Гиза
Големият египетски музей (ГЕМ) в Гиза получи 163 безценни артефакта от съкровището на Тутанкамон, които бяха пренесени от Египетския музей на площад “Тахрир” като част ...
Филмът „Това, което остава“ с Мария Бакалова ще има прожекции в няколко града в страната
Филмът „Това, което остава“ с Мария Бакалова, Захари Бахаров, Елена Телбис, Ян Лозов и Симеон Георгиев ще има прожекции в София – на 13 и 18 май, Стара Загора &nd ...
Група "Ху" обяви последен концерт в Северна Америка
Британската рок група "Ху" ще се сбогува окончателно със Северна Америка през лятото, "защото всички хубави неща имат край", съобщиха Ройтерс и Асошиейтед прес. Вокалистът Роджър ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Лени Джеймс и Мариса Абела спечелиха водещите актьорски телевизонни награди БАФТА
Лени Джеймс и Мариса Абела спечелиха водещите британски актьорски телевизионни награди БАФТА, които бяха раздадени късно в неделя на церемония в Лондон, предаде ДПА. Поредицата "М ...
Актрисата Амбър Хърд обяви, че вече е майка и на близнаци
Актрисата Амбър Хърд вече е майка на три деца, предаде Асошиейтед прес. С публикация в профила си в Инстаграм тя съобщи, че е майка и на близнаци - син, наречен Оушън, и дъщеря - ...
В поредица от концерти Симфониета - Видин ще представи шедьоври от различни жанрове и епохи
В поредица от концерти Симфониета - Видин ще представи шедьоври от различни жанрове и епохи, каза диригентът Петър Димитров. В новия цикъл на проекта „Музика на всички време ...
Израел подаде жалба заради инцидент по време на парад за откриването на конкурса "Евровизия" в Базел
Израелската обществена телевизия (Kan) е подала жалба в швейцарската полиция, тъй като по време на церемонията за откриването на песенния конкурс "Евровизия" в неделя мъж е направи ...
Регионалният исторически музей в Перник ще отбележи инициатива "Европейска нощ на музеите"
Регионалният исторически музей (РИМ) в Перник ще отбележи инициативата "Европейска нощ на музеите", която тази година ще се проведе на 18 май. Това съобщи Десислава Миланова от ек ...
Тикер в 17:00 ч.
Лени Джеймс и Мариса Абела спечелиха водещите британски актьорски телевизионни н ...
Начало Под прожектора
3005
Под прожектора

Христина Морфова: Единственият ми верен съдник трябва да бъде сърцето

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 24 Април 2024, 11:59 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Докъдето й да стигна в избрания от мен път, никога не ще трябва да се доверявам на вестникарските излияния. Единственият ми верен съдник трябва да бъде сърцето. Само на него ще мога винаги да се доверявам и разчитам. Това споделя голямата оперна певица Христина Морфова по повод първия си самостоятелен концерт в Храдец Кралове, Чехия, през пролетта на 1908 г. Тогава тя е на 19. Днес се навършват 135 години от рождението й.

Христина Морфова е родена на 24 април 1889 г. в Стара Загора. Тя е последното, десето дете в семейството на Васил Морфов, председател на углавното отделение на Окръжния съд и основател на Демократическата партия в града. Майка й Кина Морфова е от Велико Търново, където Христина завършва трето отделение и за първи път посещава театрално представление в читалище „Надежда".

Когато е на четири години, родителите й се разделят. Поради влошеното здравословно състояние на баща й Христина е дадена за отглеждане на приятелско семейство в Габарево. Според нейните спомени от този период тя е слугиня в къщата.

СОФИЯ – ПРАГА

През 1900 г. се премества в София при брат си Александър, който изиграва важна роля за нейното музикално развитие. Той е автор на маршове и хорови песни и първият й учител по музика. Първите й изяви като певица са на сцената на „Славянска беседа“, където на пианото й акомпанира нейната съученичка и приятелка Недялка Багарова. През 1906 г. Христина Морфова завършва Първа девическа гимназия в София. Същата година седемнайсетгодишната Христина е изпратена от родителите си в Прага да учи домакинство в Стопанското училище, които не се съобразяват с нейното желание да се отдаде на музиката. 

Щастлива случайност я отвежда в дома на диригента Йозеф Прокоп и дъщеря му Людмила Прокопова, с която стават неразделни на сцената и в живота. Людмила е студентка по пиано и композиция и тя започва да подготвя Христина за изпитите в Пражката консерватория. Изпитът при проф. Мария Пиводова продължава два часа. Изпитната комисия е впечатлена от изпълнението на Христина Морфова и проф. Пиводова й предлага да започне обучението си направо в трети специален клас. Но Христина иска да започне от самото начало. Тогава я включват в списъка на втори специален клас. Вместо за шест години, тя завършва академията за две и половина. Издържа се, като преписва ноти.

БЪРНО Е В НОЗЕТЕ Й

На 19 години и половина Христина Морфова дебютира на оперната сцена в Бърно в ролята на Марженка, в операта „Продадена невеста“ на Бедржих Сметана. След края на представлението чешкият композитор Леош Яначек я поздравява с думите: „Госпожице Морфова, Бърно е в нозете ви!“.

На 20 години Христина е поканена на закрит дебют в Пражката опера – голяма чест за едно момиче, току-що завършило академията, при това чужденка. Ролите се трупат една след друга. Над 40 са образите, в които се превъплъщава Христина Морфова – Аида от едноименната опера на Верди е любимата роля, Донна Анна в „Дон Жуан", Либуше в операта на Бедржих Сметана, Леонора във „Фиделио", Лакме от едноименната опера на Лео Делиб, Виолета в „Травиата" на Верди, Микаела от „Кармен“, Мадам Бътерфлай, Царицата на нощта от „Вълшебната флейта“, Йенуфа, Маргарита от „Фауст“, Филипа от „Миньон“, Сантуца от „Селска чест“.

Освен песните на композиторите Добри Христов и Димитър Хаджигеоргиев, Христина Морфова изпълнява и стотици творби от чешки композитори, от руски, френски и славянски автори. 

БЪЛГАРСКИЯТ СЛАВЕЙ

Началото на 1909 година. Два сезона след дебюта й Христина Морфова заминава за Париж, за да специализира пеене в Консерваторията при проф. Жак Иснардон, член на Гран опера.  Под негово ръководство тя подготвя партиите на Маргарита от „Фауст“ и Лакме и Манон от едноименните опери.

Изумен от музикалната й дарба, той я нарича „българският славей“. Тя е надарена с изключителни гласови и музикални данни, притежава феноменален глас на лирично драматично и колоратурно сопрано, чийто регистър е повече от три октави.

В Париж тя се среща с френския композитор Камий Сен-Санс, авторът на операта „Самсон и Далила“, докато разучава партията на Далила в Гранд опера. На нейната партитура той написва: „Сигурно няма да доживея часа на Вашата слава, но той неминуемо ще дойде. Вие го заслужавате. Прекланям се пред вас!“.

Запознава се с френския цигулар Анри Марто, а през 1910 г. – с композитора Витезслав Новак, който и посвещава цикъл с песни, наречен „Пролет“. Тя го изпълнява за първи път в зала „Рудолфиниум“ в Прага.

ТЯ НИ НАУЧИ, ЧЕ БЪЛГАРИЯ НЕ Е САМО РОЗИ, ПИШЕ „МОНД“

Освен на операта Христина Морфова е отдадена и на българските народни песни. На много от концертите си тя пее в българска национална носия и изпълнява авторската си песен „Конче водя, мамо“.

След поредния й концерт в Париж в. „Монд“ пише : "Тя ни научи, че България не е само рози, но и неизчерпаем извор на звуци, които възхищават слушателя със своята сложна, но завладяваща ритмика. Присъстващите в театър „Шатле“, може би, за първи път в живота си се опитаха да отмерват с крак игривото темпо на българските песни, изпълнени блестящо от г-ца Морфова“.

„Колумбия грамофон къмпани лимитед" издава за американския пазар плоча с 12 нейни изпълнения. Преди това тя заявява, че няма да подпише договора, ако не включат и българска народна песен. Така Христина Морфова става първата българска оперна прима с грамофонна плоча.

ЗАВРЪЩАНЕ В БЪЛГАРИЯ

През 1912 г. Христина Морфова се завръща в България и е приета в състава на Българската оперна дружба (дн. Софийска опера и балет). На 7 септември 1912 г. поставя на българска сцена „Продадена невеста". Това е първото режисирано от жена оперно представление в България.

На 17 октомври 1914 г. Морфова дебютира на българската сцена в „Тахирбеговица" на Димитър Хаджигеоргиев. От 1913 г. пее на концерти в салона на Военния клуб, в София, заедно с Людмила Прокопова, с която концертира в различни градове на страната. По време на Първата световна война тя изнася благотворителни концерти за ранените войници и в помощ на сираците. 

СВЕТОВЕН УСПЕХ

От 1915 г. започва да гастролира на оперните сцени във Виена, Будапеща, Москва, Варшава, Лондон, Париж, Прага, Берлин, Мюнхен, Дрезден, Лайпциг, Бреслау, Щутгарт, Кьолн, Франкфурт, Милано.

През 1916 г. в  Будапеща пее в българска национална носия, а в програмата й са включени български песни. Дни по-късно пее в голямата концертна зала на Виена арии от „Вълшебната флейта“ и „Оберон“ с Виенската филхармония, под диригетството на Оскар Нетбал. В Пражката народна опера, където е редовна артистка от 1917 до 1931 година, участва в 223 представления. Там я наричат "момичето за всичко" заради богатия й глас, благодарение на който може да изпее буквално всичко.

През 1923 г. осем вестника, между които „Таймс“, „Дейли нюз“, Дейли експрес“, „Сънди експрес“ пишат възторжено за нейните концерти в Лондон. За концерта й пред 20-хилядна публика в „Роял Албърт хол“ в. „Таймс“ пише: „Тя разполага с няколко октави, в които няма нито един слаб тон. От дълго време не сме чували толкова звучно пеене от такъв нежен глас“.

ЗАВРЪЩАНЕ В ПРАГА

През 1926 г. Христина Морфова заминава отново за Прага, където става професор в Консерваторията. След концертите в Прага хилядно множество я съпровожда до дома с песни и бурни аплодисменти. Чехите я смятат за своя и се гордеят с нея.

През 191 г. Христина Морфова се завръща в България и пее като солист на сцената на Народната опера. Тя става и първият хабилитиран професор по солово пеене в Държавната музикална академия, където е изключително отдадена на учениците си в продължение на четири години. Помага не само професионално, но и материално на десетки талантливи студенти.

На 3 и 6 май 1935 г. изнася концерти в Москва. След като се прибира в София, е извикана в Министерството на народната просвета да даде обяснения какво прави в Москва. От 30 май 1935 г. договорът й с Държавната музикална академия е прекратен от министъра на народната просвета Тодор Радев. 

ПОСЛЕДНИЯТ КОНЦЕРТ

През 1936 г. е последният концерт на Христина Морфова в двореца „Баня“ пред цар Борис Трети.

На 1 юни 1936 г. тя загива в автомобилна катастрофа край Пирдоп, на връщане от излет с приятели из Розовата долина. Преди катастрофата сънува сън, в който покойният й баща я вика при себе си. За пътуването тръгва без приятелката си проф. Людмила Прокопова, на която оставя бележка: „Така не ми се тръгва. Имам ужасно предчувствие. Никога вече няма да тръгвам без теб“. Проф. Людмила Прокопова остава в България до края на живота си, като работи в създадената заедно с Христина Морфова певческа школа. 

ПРИЗНАНИЕ И ПАМЕТ

От 1936 година първоначално към хор „Кавал“, а от 1939 година самостоятелно, съществува женският хор „Христина Морфова“. Под диригентството на проф. Людмила Прокопова хорът се утвърждава като един от водещите хорови състави, печели български и международни награди.

През 1989 г., по повод 100-годишнината от рождението й, чехословашкото издателство за грамофонни плочи „Супрафон“ издава монография, написана от нейния племенник Богдан Морфов, и дългосвиреща плоча с 4 записа от арии в нейно изпълнение и народната песен „Залюляла й Ганка“.

През 2013 г. излиза книгата „Истинската история на Христина Морфова” на Румяна Лечева, посветена на живота на оперната прима. Националното училище за музикално-сценични изкуства в Стара Загора носи нейното име.

отдел „Справочна“

Използвани източници:

(, Местен печат, 14.04.1989)
(в. „Работническо дело“, 24.4.1989)
(в. „Отечествен фронт“, 19.5.1989)
(в.“Монитор“, 16.7.2005)
(в. „Стандарт“, 5.4.2009)
(https://bnr.bg/tr/post/100401663, 25.04.2014)
(https://archives.bnr.bg/balgarskiyat-slavej-hristina-morfova, 24.04.2019)

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Израел подаде жалба заради инцидент по време на парад за откриването на конкурса "Евровизия" в Базел
„Танцът Делхи“ е новият премиерен спектакъл на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“
Част от изумителното съкровище на Тутанкамон е преместено в Големия египетски музей до пирамидите в Гиза
Филмът „Това, което остава“ с Мария Бакалова ще има прожекции в няколко града в страната
Група "Ху" обяви последен концерт в Северна Америка
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Лени Джеймс и Мариса Абела спечелиха водещите актьорски телевизонни награди БАФТА
Авансцена
Актрисата Амбър Хърд обяви, че вече е майка и на близнаци
Авансцена
В поредица от концерти Симфониета - Видин ще представи шедьоври от различни жанрове и епохи
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.