Радиопрограми
|
Подкасти |
Горе
|
НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 19:00 ч.
„Един път на един милион“ е новата песен на Влади Ампов-Графа, съобщават от „Монте мюзик“. По думите им песента следва трендов ...
|
8424
Цветни аспекти
В Лувъра картината "Свободата води народа" разкрива истинския си блясък след реставрация
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Анатолий Михайлов | 01 Май 2024, 14:20 ч. Посетителите на Лувъра в Париж ще могат да открият истинските цветове на картината "Свободата води народа" на Йожен Дьолакроа след реставрацията й, която продължи повече от шест месеца, предаде АФП. Творбата, смяната за шедьовър на живописта, беше пожълтяла от натрупалите се в продължение на десетилетия слоеве лак и мръсотия. "Ние сме първото поколение, което преоткрива цветовете на Дьолакроа", казва Себастиан Алар, директор на департамента "Живопис" в Лувъра. Картината, на която извън Лувъра са се възхищавали само посетителите на филиала му в град Ланс, Северна Франция, и в Япония през 1999 г., изобразява алегория на Свободата: полугола жена, развяла синьо-бяло-червено знаме на барикада сред въстаници в центъра на Париж. Йожен Дьолакроа я създава през 1830 г. "Досега богатството на хроматичната наситеност беше загубено… под жълтеникавите слоеве", казва Алар, който наблюдава метаморфозата на картината в музейна зала, превърната в работилница за реставрационни дейности. Това се дължи на факта, че с течение на времето върху творбата са били нанесени осем слоя лак, за да се подсилят цветовете. След това те са покрити от матовожълта маса, в която според него са се задържали "мръсотия и прах". Последната голяма реставрация е направена през 1949 г. Настоящата е реализирана в рамките на стартиралата през 2019 г. кампания за голямоформатни творби от 19-и век, отбелязва АФП. "Омагьосващо е да видиш как под лака се появява материя в много добро състояние, с живи маски от четката“, казва пред АФП Бенедикт Тремолиер, една от двете реставраторки, работили по проекта. "Дьолакроа е скрил навсякъде малки щрихи от синьо, бяло, червено… сякаш повтарящи знамето, но които изобщо не се забелязваха", добавя колежката й Лоранс Мюньо. Подобно на други голямоформатни произведения, огромното платно (2,60 м високо и 3,25 м широко без рамката) не може да бъде транспортирано до специална работилница. За да планират дейностите си, специалистите разчитат на архиви и стари снимки. Освен това правят "подробни анализи на платното, което е подложено на инфрачервени, рентгенови и ултравиолетови лъчи", казва пред АФП Кот Фабр от отдела за живопис на Лувъра. Картината, изобразяваща Революцията от юли 1830 г., пристига в Лувъра през 1874 г. Тя е собственост на френската държава, която я купува през 1831 г. "Гениалната идея на Дьолакроа е, че е успял да представи колективно действие в движение, което не може да бъде спряно, с мъже, обединени около жена, въплъщаваща идеята за свободата", казва Фабр, цитиран от АФП.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Без Гийом Кане, но с Ървин Уелш на „Синелибри“
|
"Музикаутор" организира за втори път „Младежки конкурс за нова песен“
|
Гала вечер приветства „рокендрол“ президента Джими Картър преди стотния му рожден ден
|
Резбовани приказки
|
Едгар Барера, Бед Бъни и Карол Джи водят по номинации за наградите "Грами" за латино музика
|
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |
Новата песен на Графа е „Един път на един милион“
|
Без Гийом Кане, но с Ървин Уелш на „Синелибри“
|
С премиера на детското представление "Карлсон и Дребосъчето" театърът в Кърджали започва есенно-зимния сезон
|
Иван Пазламачев подрежда първа самостоятелна изложба
|
Регионалният исторически музей „Стою Шишков“ ще се включи в Европейските дни на наследството с три изложби
|
Посетителите на Лувъра в Париж ще могат да открият истинските цветове на картината "Свободата води народа" на Йожен Дьолакроа след реставрацията й, която продължи повече от шест месеца, предаде АФП.
Творбата, смяната за шедьовър на живописта, беше пожълтяла от натрупалите се в продължение на десетилетия слоеве лак и мръсотия.
"Ние сме първото поколение, което преоткрива цветовете на Дьолакроа", казва Себастиан Алар, директор на департамента "Живопис" в Лувъра.
Картината, на която извън Лувъра са се възхищавали само посетителите на филиала му в град Ланс, Северна Франция, и в Япония през 1999 г., изобразява алегория на Свободата: полугола жена, развяла синьо-бяло-червено знаме на барикада сред въстаници в центъра на Париж. Йожен Дьолакроа я създава през 1830 г.
"Досега богатството на хроматичната наситеност беше загубено… под жълтеникавите слоеве", казва Алар, който наблюдава метаморфозата на картината в музейна зала, превърната в работилница за реставрационни дейности.
Това се дължи на факта, че с течение на времето върху творбата са били нанесени осем слоя лак, за да се подсилят цветовете. След това те са покрити от матовожълта маса, в която според него са се задържали "мръсотия и прах".
Последната голяма реставрация е направена през 1949 г. Настоящата е реализирана в рамките на стартиралата през 2019 г. кампания за голямоформатни творби от 19-и век, отбелязва АФП.
"Омагьосващо е да видиш как под лака се появява материя в много добро състояние, с живи маски от четката“, казва пред АФП Бенедикт Тремолиер, една от двете реставраторки, работили по проекта.
"Дьолакроа е скрил навсякъде малки щрихи от синьо, бяло, червено… сякаш повтарящи знамето, но които изобщо не се забелязваха", добавя колежката й Лоранс Мюньо.
Подобно на други голямоформатни произведения, огромното платно (2,60 м високо и 3,25 м широко без рамката) не може да бъде транспортирано до специална работилница.
За да планират дейностите си, специалистите разчитат на архиви и стари снимки. Освен това правят "подробни анализи на платното, което е подложено на инфрачервени, рентгенови и ултравиолетови лъчи", казва пред АФП Кот Фабр от отдела за живопис на Лувъра.
Картината, изобразяваща Революцията от юли 1830 г., пристига в Лувъра през 1874 г. Тя е собственост на френската държава, която я купува през 1831 г.
"Гениалната идея на Дьолакроа е, че е успял да представи колективно действие в движение, което не може да бъде спряно, с мъже, обединени около жена, въплъщаваща идеята за свободата", казва Фабр, цитиран от АФП.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
Без Гийом Кане, но с Ървин Уелш на „Синелибри“
|
"Музикаутор" организира за втори път „Младежки конкурс за нова песен“
|
Гала вечер приветства „рокендрол“ президента Джими Картър преди стотния му рожден ден
|
Резбовани приказки
|
Едгар Барера, Бед Бъни и Карол Джи водят по номинации за наградите "Грами" за латино музика
|
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |