Начало Под прожектора Важно е да се отървем от комплексите на миналото и да имаме повече приемственост, смята художникът Красимир Терзиев
4396
Под прожектора

Важно е да се отървем от комплексите на миналото и да имаме повече приемственост, смята художникът Красимир Терзиев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 11 Май 2024, 15:41 ч.

Важно е да се отървем от травмата и комплексите на миналото, да престанем с този вододел и да имаме повече приемственост, за да няма радикални прекъсвания в колекциите с изкуство и там да присъстват и авторите от последните години. 

Как Христофор Колумб се подготвя за експедицията, при която на 12 октомври 1492 г. е открито първото късче от земите, наречени по-късно Америка? Какви са били корабите, с които отплава? Как е изглеждала каютата, обитавана от  Колумб? Какъв маршрут са следвали мореплавателите? С какво са били натоварени плавателните съдове?

Отговор на всички тези въпроси дава музей в испанското пристанищно градче Палос де ла Фронтера, близо до Уелва, автономната област Андалусия. Това е и мястото, от което трите плавателни съда - корабът "Санта Мария" и каравелите "Пинта" и "Ниня", предвождани от Христофор Колумб, се впускат в неизвестността на първата експедиция. Целта е да се намери по-пряк път до "Индиите", към които роденият в Генуа мореплавател смятал, че се насочва. 

Плавателните съдове тръгват от пристанището в Палос де ла Фронтера на 3 август 1492 г., а 33 дни по-късно

След петгодишна пауза художничката Ангелина Ангелова прави завръщане "... към себе си" в новата си самостоятелна изложба акварел, която бе открита официално днес в бургаската галерия "Неси". 

В интервю тя коментира, че паузите, в които не твори, стават все по-големи с времето, тъй като работата като преподавател по изобразително изкуство в училище все повече я изчерпва емоционално. Затова и решава да си вземе една година творчески отпуск.  С това обяснява и заглавието на експозицията като завръщане към себе си. "Мечтая си един ден да се занимавам само с рисуването и да не загърбвам онова, което ми е дадено от горе", заяви авторката.

За акварела и играта с водата, в която автор и вода играят едновременно ролята на създатели, тя коментира, че неслучайно много от колегите художници смятат тази техника за една от най-трудните.

"Когато работите са alla pri

Групата X-r@y представа нов албум с концерти в два поредни дни – на 8 и 9 ноември в арт център „Сити марк“. За разлика от първия албум – „О.К.“, издаден през 2019 г. и почти изцяло акустичен, вторият, чието име все още се пази в тайна, прави плавен завой към повече рок и блус звучене, коментират музикантите.

По думите им, не са забравени и други стилове, към които винаги са проявявали интерес – като поп, фънк, а също така и изпълнения в стилистиката на българския фолклор. 

„Този албум ни костваше доста време и усилия, но сме убедени, че си е струвало“, казва вокалистът Веселин Кирев. Идеята за албума се ражда спонтанно по време на пандемията. Записите продължават през последните 2 години.

В групата са още Николай Димитров

Групата D2 и Графа представят съвместната си песен „Колко си красива“.

Песента е част от албум на групата „Ледено момиче“ (2000), но никога не е издадена като официален сингъл, информират от „Монте мюзик“. 

„За пореден път животът ме изненадва приятно. Когато слушах песента в първия албум на D2, „Колко си красива“ ме докосна със своята дълбока емоционалност и красота. Дори не съм си представял, че ще имам възможността да я изпея на живо на 25-годишния юбилей на бандата. За мен беше едновременно удоволствие и предизвикателство да направя своя музикален прочит на песента“, казва Влади Ампов-Графа.

„Когато Графа ни сподели, че „Колко си красива“ му е любима, поканата да я изпълним заедно на годишнин

„Остава“ изпраща 2024 година с мини турне и нов клип към песента „Лондон? Париж? Берлин?“. Във видеото има архивни кадри от първото турне на групата в Западна Европа през 2005 г., разказват от екипа.

Турнето започва от Виена и преминава през Берлин, Карлсруе, Щутгарт и Мюнхен. В германската столица идват над 800 души, които викат групата на бис два пъти. Част от видеото включва кадри от акустичния концерт, изнесен пред българското посолство в Берлин. Пианистът Мишо Шишков, който е част от групата по това време, документира почти целия маршрут на групата, включително и специални синхронни снимки на Свилен Ноев в западната част на Берлин, използвани в новото видео. Кадрите носят духа на времето и са наситени с емоции и спомени, които феновете ще могат да изживеят отново,

Това каза художникът Красимир Терзиев, който заедно с брат си Желко Терзиев и Калина Димитрова представят съвместна изложба „Яице от крава, мляко от кокошка“ в Добричката градска художествена галерия. 

Наскоро авторът инсталира в София своята последна творба „Между миналото, което е на път да се случи и бъдещето, което вече е било“ на мястото на бившия мавзолей. Оказа се, че тази мисъл е била заглавие на негова изложба в Добрич през 2015 г. 

Изречението от инсталацията в София Красимир Терзиев разглежда като квинтесенция на прехода, през който нашето общество премина в последните години. Попитан дали то е повече политическо или културно послание, той обясни, че не разделя нещата в творбите си, защото те никога не са чисти и винаги в нещо политическо има културни наслоения, както и лични мотиви. „В природата няма чисти неща, всичко е композитно и съставено от много различни елементи, затова изречението е колкото лично, толкова и политическо и засяга биографията на всеки от нас“, добави художникът.

Според него темата за миналото продължава постоянно да бълбука в българското общество, в политическия живот и социалните медии ври и кипи от хора, които постоянно се вълнуват от нея. По тази причина неминуемо писатели и художници започват да рефлектират върху темата, защото тя създава колективно вълнение и въображение. Той смята, че най-продуктивно е да живеем спокойно с това минало, да излекуваме травмата и да се отървем от многото комплекси, които то създава. По думите му обаче популярните исторически възстановки, които се правят, също не ни помагат да излезем от този кръг и затъваме все повече.

Калина Димитрова изрази надежда да се отървем от миналото, защото то ни тежи. Тя иска да сме в настоящето с мисъл за бъдещето. По думите й дори слоганът „да помним миналото, за да не го повтаряме“ в последните години се оказва, че не важи, защото всъщност помнейки миналото, започваме да повтаряме едни и същи проблеми от преди 50-70 години, които пораждат конфликти наоколо и това е доста тревожно.

За мен рисуването е естествено състояние, както дишането. И затова никога в живота си не съм си правила равносметка защо и какво съм нарисувала.

Това каза Текла Алексиева тази вечер на откриването на изложбата „Енциклопедия на необозримото“ в Софийската градска художествена галерия (СГХГ).

„Нямам нито една подписана картина, не помня и дати. Не съм си броила творенията, както не съм си броила вдишванията и издишванията. Когато кураторите Даниела Радева и Любен Домозетски се заеха с тази изложба, те ми направиха равносметка“, каза художничката.

Любен Домозетски посочи, че целта на екипа била да се направи картография творчеството на Текла Алексиева. В експозицията са включени класически произведения, участвали в изложби, знакови корици, научни илюстрации, библейски композиции, експерименти с анилинови бои, както и по-малко известните й ст

Проектът за програма и бюджетът за организирането на 64-то издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни" през идната година бяха утвърдени по време на днешното заседание на Общинския съвет в Русе.

Общият бюджет за фестивала е 327 000 лв., от които 263 629 лв. са предназначени за възнаграждения и пътни разходи на артистите. Разходите за организационно-техническа подкрепа, включително настаняване, реклама и транспорт, са 62 900 лв.

Заместник-кметът Енчо Енчев очерта основните акценти за предстоящото събитие. 

"Програмата на фестивала през 2025 година предлага 29 събития, от които 23 концерта и шест изложби, музика в широкия диапазон от ренесанса и барока до съвременната музика и джаза, елитни артисти, ансамбли и оркестри от 16 държави от три континента. Сред гостите на фестивала са изпълнители като цигуларят Гидон Кремер, кларинетистът Пабло Ба

Шестдесетото издание на Венецианското биенале на изкуствата бе закрито с парти в „Арсенале“, старата корабостроителница и оръжейна от XII век.

Сред гостите на събитието бяха българските представители в тазгодишното издание на форума, съобщават от екипа на българския павилион на Венецианското биенале за изкуство 2024.

„Причудливата комбинация от модерни светлинни ефекти, техно музика и старина архитектура бе изключително подходящ завършек на световното арт-събитие. В приятелска обстановка артисти, комисари, критици и куратори общуваха помежду си и правеха равносметка на отминалото Биенале“, разказват те. 

От екипа на българския павилион посочват, че се е провела и последна среща, вече неработна, на д-р Надежда Джакова, комисар на най-успешното българско представяне, с Адриано Педроза, главния куратор биеналето и автор на темата &bdqu

Китарният квинтет „Пловдив“ ще гостува на 14 октомври в зала „Снежана Янева“ на Градска библиотека „Пеньо Пенев“ в Димитровград, съобщиха от пресслужбата на общината.

Камерната инструментална формация се състои от петима изпълнители на класическа китара, като в определени произведения една от партиите се изпълнява от акустична бас китара, допълват организаторите.

Концертът на Милена Манева - Вълчева, Калин Георгиев, Йоана Тихолова, Стела Митева-Динкова и Костадин Динков, е част от програмата на 34-ото издание на Есенните музикални дни „Жул Леви“.

Репертоарът на квинтета е с акцент върху съвременни автори и произведения от български композитори.

Формацията е създадена през 2021г., като състав, който обединява педагози-изпълнители от водещи образователни институции в Пловдив: Националното училище за музикалн

Сливенският драматичен театър „Стефан Киров“ получи отлична оценка от Министерството на културата, съобщиха от културния институт.      

Той се класира в неголемия, но представителен списък на театрите, получили оценка „Отличен“, от направената Комплексна оценка на държавните културни институти в областта на сценичните изкуства за 2023 година. Това е първата комплексна оценка на държавните културни институти у нас след пандемията от КОВИД-19. Тя се счита за отлична при получаване на над 70 процента от максималния брой точки от картата за оценка, който е 150. Сливенският драматичен театър се нарежда в компанията на отличниците със 113 точки.

Критериите за комплексната оценка са много, не само за финансови резултати, но за театрална дейност и качествени репертоарни заглавия. Комплексни оценки за годините 2020, 2021 и 2022-ра не

Красимир Терзиев обърна внимание и на реализацията на българските съвременни художници в градските галерии. „В младостта за мен бе много важно да настоявам за новите форми в изкуството, за да се оттласнем от наследството на 80-те години, но сега усещам, че вече трябва да престанем с този вододел и да имаме повече приемственост, защото колекциите на градските галерии в страната спират до 1989 година. Растат поколения с идеите на последните 20-30 години и за да няма радикални прекъсвания, по-добре е да има приемственост и да се попълват фондовете с техни творби, като най-после имаме и национална колекция с българско съвременно изкуство“, изрази мнение той.  

Красимир Терзиев смята, че българското съвременно изкуство не се отличава в наши дни от световното, защото живеем в един глобализиран свят, където медиите, материалите и идеите прехвърчат на големи дистанции и през културите. Според Желко Терзиев съвременното изкуство се бори с идеята за изкуство, оспорвайки я и това е усилие срещу определенията.

В своята изложба в Добрич тримата автори показват селекция творби от периода 2000 - 2024 г., създадена специално за градската галерия. Сред тях има обекти, фотография, дигитални изображения, комикси с нови послания, живопис. 

За метода си на работа Красимир Терзиев сподели, че често в него има инцидентност. Това е денонощен процес, в който четеш, мислиш, вълнуваш се от някакви идеи, след което срещаш материала и работата се ражда. Режейки дърва на село той е открил корите, които се превръщат в черупки в произведението „Има зими, за които никой не е подготвен“. Идеи при него ражда и работата с компютъра.

При Желко Терзиев в повечето случаи изборът на материал е последното нещо в творческия процес. Той каза, че е имал период от 15 години, в които не е рисувал изобщо и това се дължи на преживения културен шок след обучението му по Нови медии във Виена.

Калина Димитрова, която е завършила Стенопис в НХА, наскоро е създала серия голямоформатни рисунки с акварелни моливи, често работи и с маслени бои.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба с нови картини от фонда на галерия „Кирил Петров“
Изложба с 37 нови картини на 19 творци, постъпили през 2024 година във фонда на художествена галерия „Кирил Петров“ в Монтана, бе открита днес в салона на галерията.&nb ...
Синът на Пласидо Доминго ще пее в седем български града
Певецът, композитор и продуцент Пласидо Доминго-младши, син на прочутия испански тенор, пристига за първи път в България. Той ще представи своето концертно шоу Volver – Anima ...
Меган Маркъл отложи началото на новия си проект по Нетфликс заради пожарите в Лос Анджелис
Меган Маркъл, съпругата на британския принц Хари, отложи излизането на новия си проект в стрийминг платформата Нетфликс заради горските пожари, които опустошиха района на Лос Андже ...
Отбелязваме 110-ата годишнина на българското кино
Сто и десетата годишнина от представянето на първия български игрален филм, който се смята за начало на седмото изкуство в страната, се отбелязва днес. На 13 януари 1915 г. се със ...
Четири зимни продукции по пиано представят в Козлодуй през януари
Четири зимни продукции по пиано са включени в програмата на Дом на енергетика в Козлодуй, публикувана във фейсбук. Възпитаниците на Людмила Алексиева, Ирина Церковск, Здравка Нико ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Общинският театър „Апостол Карамитев“ отбелязва месеца на Радичков с „Лазарица“ на Крикор Азарян и изложба на театрални плакати по пиеси на автора
Общинският театър в Димитровград „Апостол Карамитев“ се включва в инициативата “Януари - месец на Радичков“ с постановка на пиесата му „Лазарица&ldquo ...
Изложба с нови картини от фонда на галерия „Кирил Петров“
Изложба с 37 нови картини на 19 творци, постъпили през 2024 година във фонда на художествена галерия „Кирил Петров“ в Монтана, бе открита днес в салона на галерията.&nb ...
Торино и Пашата започват годината с „100 игли“
Торино и Пашата започват годината с нова песен, наречена „100 игли“. Песента е по идея, музика и текст на Димитър Марианов-Marianoff, който я създава специално за Тодо ...
Рапърът Лил Бейби оглави класацията на "Билборд" за албуми
Рапърът Лил Бейби е начело на класацията за албуми на "Билборд" с WHAM, съобщи сайтът на изданието.  До върха на чарта американският изпълнител стига с четвърта своя продукци ...
Започна записването за ежегодната научна конференция, посветена на делото на Чудомир
Започва записването за тазгодишната научна конференция, посветена на живота и творчеството на казанлъшкия художник и писател Димитър Чорбаджийски – Чудомир, която ще се състо ...
Тикер в 23:00 ч.
Общинският театър в Димитровград „Апостол Карамитев“ се включва в ин ...
Начало Под прожектора
4396
Под прожектора

Важно е да се отървем от комплексите на миналото и да имаме повече приемственост, смята художникът Красимир Терзиев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 11 Май 2024, 15:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Важно е да се отървем от травмата и комплексите на миналото, да престанем с този вододел и да имаме повече приемственост, за да няма радикални прекъсвания в колекциите с изкуство и там да присъстват и авторите от последните години. 

Това каза художникът Красимир Терзиев, който заедно с брат си Желко Терзиев и Калина Димитрова представят съвместна изложба „Яице от крава, мляко от кокошка“ в Добричката градска художествена галерия. 

Наскоро авторът инсталира в София своята последна творба „Между миналото, което е на път да се случи и бъдещето, което вече е било“ на мястото на бившия мавзолей. Оказа се, че тази мисъл е била заглавие на негова изложба в Добрич през 2015 г. 

Изречението от инсталацията в София Красимир Терзиев разглежда като квинтесенция на прехода, през който нашето общество премина в последните години. Попитан дали то е повече политическо или културно послание, той обясни, че не разделя нещата в творбите си, защото те никога не са чисти и винаги в нещо политическо има културни наслоения, както и лични мотиви. „В природата няма чисти неща, всичко е композитно и съставено от много различни елементи, затова изречението е колкото лично, толкова и политическо и засяга биографията на всеки от нас“, добави художникът.

Според него темата за миналото продължава постоянно да бълбука в българското общество, в политическия живот и социалните медии ври и кипи от хора, които постоянно се вълнуват от нея. По тази причина неминуемо писатели и художници започват да рефлектират върху темата, защото тя създава колективно вълнение и въображение. Той смята, че най-продуктивно е да живеем спокойно с това минало, да излекуваме травмата и да се отървем от многото комплекси, които то създава. По думите му обаче популярните исторически възстановки, които се правят, също не ни помагат да излезем от този кръг и затъваме все повече.

Калина Димитрова изрази надежда да се отървем от миналото, защото то ни тежи. Тя иска да сме в настоящето с мисъл за бъдещето. По думите й дори слоганът „да помним миналото, за да не го повтаряме“ в последните години се оказва, че не важи, защото всъщност помнейки миналото, започваме да повтаряме едни и същи проблеми от преди 50-70 години, които пораждат конфликти наоколо и това е доста тревожно.

Красимир Терзиев обърна внимание и на реализацията на българските съвременни художници в градските галерии. „В младостта за мен бе много важно да настоявам за новите форми в изкуството, за да се оттласнем от наследството на 80-те години, но сега усещам, че вече трябва да престанем с този вододел и да имаме повече приемственост, защото колекциите на градските галерии в страната спират до 1989 година. Растат поколения с идеите на последните 20-30 години и за да няма радикални прекъсвания, по-добре е да има приемственост и да се попълват фондовете с техни творби, като най-после имаме и национална колекция с българско съвременно изкуство“, изрази мнение той.  

Красимир Терзиев смята, че българското съвременно изкуство не се отличава в наши дни от световното, защото живеем в един глобализиран свят, където медиите, материалите и идеите прехвърчат на големи дистанции и през културите. Според Желко Терзиев съвременното изкуство се бори с идеята за изкуство, оспорвайки я и това е усилие срещу определенията.

В своята изложба в Добрич тримата автори показват селекция творби от периода 2000 - 2024 г., създадена специално за градската галерия. Сред тях има обекти, фотография, дигитални изображения, комикси с нови послания, живопис. 

За метода си на работа Красимир Терзиев сподели, че често в него има инцидентност. Това е денонощен процес, в който четеш, мислиш, вълнуваш се от някакви идеи, след което срещаш материала и работата се ражда. Режейки дърва на село той е открил корите, които се превръщат в черупки в произведението „Има зими, за които никой не е подготвен“. Идеи при него ражда и работата с компютъра.

При Желко Терзиев в повечето случаи изборът на материал е последното нещо в творческия процес. Той каза, че е имал период от 15 години, в които не е рисувал изобщо и това се дължи на преживения културен шок след обучението му по Нови медии във Виена.

Калина Димитрова, която е завършила Стенопис в НХА, наскоро е създала серия голямоформатни рисунки с акварелни моливи, често работи и с маслени бои.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба с нови картини от фонда на галерия „Кирил Петров“
Синът на Пласидо Доминго ще пее в седем български града
Меган Маркъл отложи началото на новия си проект по Нетфликс заради пожарите в Лос Анджелис
Отбелязваме 110-ата годишнина на българското кино
Четири зимни продукции по пиано представят в Козлодуй през януари
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Януари
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Общинският театър „Апостол Карамитев“ отбелязва месеца на Радичков с „Лазарица“ на Крикор Азарян и изложба на театрални плакати по пиеси на автора
Под прожектора
Изложба с нови картини от фонда на галерия „Кирил Петров“
Тонът на времето
Торино и Пашата започват годината с „100 игли“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.