![]() ![]() |
![]() |
Горе
![]() |
![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 09:00 ч.
Драматичен театър – Търговище обяви наградените от XXIV Международен фестивал на спектакли за деца „Вълшебната завеса“.
Наградата з ...
|
![]()
Творчески отражения
![]() Драматургът Александър Мануилов: За съжаление, понякога имаме един доминантен подход в театъра
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Костадин Новаков | 11 Май 2024, 21:22 ч. Театралният пърформанс „Решението“, изграден по текст на драматурга Александър Мануилов, ще бъде представен в първия ден на фестивала „Друмеви театрални празници“. Може да се види на камерната сцена на Драматично-кукления театър „Васил Друмев“ в Шумен. Участват актьорите Василия Дребова, Явор Костов-Йондин, Емилия Тончева. „За четвърти път съм в Шумен. Първите два пъти бях с текст, третия - задочно, защото не успях да присъствам, а сега съм в града с представление за фестивала“, заяви Мануилов. „В „Решението“ разглеждаме темата за вътрешната корупция и за това какво се случва в едно общество, когато изпаднеш в позиция на война. Нищо общо няма с изборите за парламент или с европейските избори. Това са наши вътрешни решения, които довеждат до случвания в далечна перспектива. Не е свързано с политика. Не се занимаваме с нито една политическа обстановка в света днес", отбеляза Мануилов. „След първите представления в София зрители и критици често ми казваха - много приятно е направено - и аз си мисля, че това е постижение, да можеш да работиш по тежки теми като корупцията или войната и да го направиш приятно“, добави Александър Мануилов. На въпрос как се постига този ефект, с дистанциране или с опрощаване на корупционните актове, практики и ситуации, театралът отговори: „По-скоро с интерналиризиране, с опит да се поставиш на мястото на човек, който трябва да вземе едно или друго решение и да видиш как би го направил ти. И когато по този начин го интернализираш, успяваш да разбереш, че всъщност решението никога не е толкова лесно, никога не е черно или бяло. Имаш много опции, но времето за вземане на решение е ограничено“. За пърформанса „Решението“ Александър Мануилов добави: „Това не е психологически театър, не е и класически театър, това е едно перформативно случване, което въвлича публиката като главен персонаж, като участник в нещата. Съвсем по различен начин разглеждаме и театралното пространство и време. Струва ми се, че различните теми дават различни възможности, за различни форми. Спектаклите, пърформансите, които може да видите по моя драматургия, формално са доста различни, сподели още Александър Мануилов. На въпроса каква драматургия е срещал в селекцията на театралния фестивал в Шумен, Мануилов отговори: „Различна, но трябва да се отбележи, че през годините е имало превес на класическа драматургия, на тип по-психологически текстове. Разбира се има и изключения, но има един традиционализъм, който е разпознаваем. Не е проблем само на Шумен, а е общонационален проблем. По-принцип театърът е консервативен. Много е трудно да създадеш театрален контекст, в който хората да се чувстват добре, от това, че има различни подходи. Аз мисля, че това е истински богатата култура, която можем да видим в Германия, Франция и Англия, където хората са наясно, че техният метод не е единствен, че той съжителства с други, че това е богатството на театралното. В театъра у нас има много силна нагласа, че нещата трябва да се случват по един начин, а възможността да поднасяме различни неща на публиката, е единствено положителна страна“. За съжаление, понякога имаме един доминантен подход в театъра и той иска да се наложи над всички останали, обобщи Александър Мануилов.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |
Стефка Кювлиева: Истината обичам, каквато и да е тя
|
![]() |
От червено було до обръчи: Булките на България през вековете
|
![]() |
„Острови“ на тишината и вътрешния пейзаж: Стефан Марков в съвременната визуална култура
|
![]() |
Изложба "Вяра и слово" подредиха в Регионалния исторически музей в Перник
|
![]() |
Светът никога не е бил по-близо до световна война през моя живот, каза Боно от „Ю Ту“ в Кан
|
![]() |
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия |
Постановката „Геометрия на душата“ спечели наградата за най-добър спектакъл на Международния фестивал „Вълшебната завеса“ в Търговище
|
![]() |
Австрия спечели 69-ото издание на "Евровизия"
|
![]() |
Художниците Стефко Кънев и Стефан Василев представят „Природата и живота“ в изложба
|
![]() |
Стефка Кювлиева: Истината обичам, каквато и да е тя
|
![]() |
В Сребърна пяха и се смяха на хумористичен фестивал с девиз "На кризата напук, ние пак сме тук"
|
![]() |
Театралният пърформанс „Решението“, изграден по текст на драматурга Александър Мануилов, ще бъде представен в първия ден на фестивала „Друмеви театрални празници“. Може да се види на камерната сцена на Драматично-кукления театър „Васил Друмев“ в Шумен. Участват актьорите Василия Дребова, Явор Костов-Йондин, Емилия Тончева.
„За четвърти път съм в Шумен. Първите два пъти бях с текст, третия - задочно, защото не успях да присъствам, а сега съм в града с представление за фестивала“, заяви Мануилов.
„В „Решението“ разглеждаме темата за вътрешната корупция и за това какво се случва в едно общество, когато изпаднеш в позиция на война. Нищо общо няма с изборите за парламент или с европейските избори. Това са наши вътрешни решения, които довеждат до случвания в далечна перспектива. Не е свързано с политика. Не се занимаваме с нито една политическа обстановка в света днес", отбеляза Мануилов. „След първите представления в София зрители и критици често ми казваха - много приятно е направено - и аз си мисля, че това е постижение, да можеш да работиш по тежки теми като корупцията или войната и да го направиш приятно“, добави Александър Мануилов.
На въпрос как се постига този ефект, с дистанциране или с опрощаване на корупционните актове, практики и ситуации, театралът отговори: „По-скоро с интерналиризиране, с опит да се поставиш на мястото на човек, който трябва да вземе едно или друго решение и да видиш как би го направил ти. И когато по този начин го интернализираш, успяваш да разбереш, че всъщност решението никога не е толкова лесно, никога не е черно или бяло. Имаш много опции, но времето за вземане на решение е ограничено“.
За пърформанса „Решението“ Александър Мануилов добави: „Това не е психологически театър, не е и класически театър, това е едно перформативно случване, което въвлича публиката като главен персонаж, като участник в нещата. Съвсем по различен начин разглеждаме и театралното пространство и време. Струва ми се, че различните теми дават различни възможности, за различни форми. Спектаклите, пърформансите, които може да видите по моя драматургия, формално са доста различни, сподели още Александър Мануилов.
На въпроса каква драматургия е срещал в селекцията на театралния фестивал в Шумен, Мануилов отговори: „Различна, но трябва да се отбележи, че през годините е имало превес на класическа драматургия, на тип по-психологически текстове. Разбира се има и изключения, но има един традиционализъм, който е разпознаваем. Не е проблем само на Шумен, а е общонационален проблем. По-принцип театърът е консервативен. Много е трудно да създадеш театрален контекст, в който хората да се чувстват добре, от това, че има различни подходи. Аз мисля, че това е истински богатата култура, която можем да видим в Германия, Франция и Англия, където хората са наясно, че техният метод не е единствен, че той съжителства с други, че това е богатството на театралното. В театъра у нас има много силна нагласа, че нещата трябва да се случват по един начин, а възможността да поднасяме различни неща на публиката, е единствено положителна страна“. За съжаление, понякога имаме един доминантен подход в театъра и той иска да се наложи над всички останали, обобщи Александър Мануилов.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
![]() |
Стефка Кювлиева: Истината обичам, каквато и да е тя
![]() |
![]() |
От червено було до обръчи: Булките на България през вековете
![]() |
![]() |
„Острови“ на тишината и вътрешния пейзаж: Стефан Марков в съвременната визуална култура
![]() |
![]() |
Изложба "Вяра и слово" подредиха в Регионалния исторически музей в Перник
![]() |
![]() |
Светът никога не е бил по-близо до световна война през моя живот, каза Боно от „Ю Ту“ в Кан
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]()
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия |
Тонът на времето
Постановката „Геометрия на душата“ спечели наградата за най-добър спектакъл на Международния фестивал „Вълшебната завеса“ в Търговище
![]() |
![]() |
Калейдоскоп
Австрия спечели 69-ото издание на "Евровизия"
![]() |
![]() |
Авансцена
Художниците Стефко Кънев и Стефан Василев представят „Природата и живота“ в изложба
![]() |
![]() |