Радиопрограми
|
Подкасти |
Горе
|
НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 02:00 ч.
Испания превръща в туристически атракции за почитатели на киното локациите на снимките на филмовата класика „Добрият, лошият и злият“, съо ...
|
4318
Под прожектора
"Одата на радостта" вече 200 години е израз на стремежа към обединение
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Костадин Новаков | 18 Май 2024, 18:30 ч. Поетът Фридрих Шилер написва романтическата поема „Към радостта“ през 1785 г. В края на живота си авторът е разочарован от собственото произведение и дори го обявява за проява на лош вкус. Композиторът Лудвиг ван Бетовен обаче се отнася с уважение към творбата до степен да я превърне в част от най-прочутата си, последна симфония – номер девет. „Ода на радостта“ става първата в света вокална партия, намерила място в един жанр, смятан изцяло за инструментален. Текстът на произведението, което публиката познава днес, не е изцяло на Шилер – композиторът добавя свои стихове. Основната идея на „Към радостта“, превърнала се впоследствие в „Ода на радостта“, е, че всички хора могат да бъдат братя. Деветата симфония на Лудвиг ван Бетовен е сред произведенията на изкуството, смятани за шедьоври още от първото си представяне пред публика. Не е имало период в историята, в който поръчаната от Лондонското филхармонично дружество и дебютирала на музикална сцена преди 200 години творба да е губила своята популярност. Хоровата симфония има влияние, което надхвърля света на изкуството – до степен, че съществуват спекулации за нейната продължителност като основна причина за продължителността на компактдисковете, появили се през 70-те години на 20-и век. Един диск може да „побере“ 70 минути музика и това дава възможност за разпространенение на анекдоти за техническото решение, съобразено с най-популярната симфония на Бетовен и предложено от диригента Херберт фон Караян или от „Сони“ и „Филипс“. Въпреки че инженерите, работили по създаването на компактдисковете, по-късно оспорват тази спекулация, факт е, че почитателите на класическата музика най-сетне получават възможност да слушат цели симфонии у дома без прекъсване. По време на Първата световна война около хиляда немски войници са изпратени в лагер за военнопленници в Япония. За да избягат от скуката, мъжете основават симфоничен оркестър и започват да свирят любимото произведение на Бетовен. Т.нар. „Бандо оркестър“ изпълнява творбата в лагера на импровизирана сцена. След края на войната бившите военнопленници свирят произведението извън стените на лагера, а през 1927 г. Деветата симфония е изпълнена за първи път в цялост от японски симфоничен оркестър. Днес тази творба често се изпълнява на новогодишни концерти в Япония. Новогодишната традиция повелява и изпълнение на Деветата симфония в Сиатъл – от 1999 година досега местният филхармоничен оркестър задължително включва произведението на Бетовен в своя празничен репертоар. През 1972 г. Съветът на Европа приема, че „Одата на радостта“, символизираща убеждението на композитора, че всички хора могат да бъдат братя и да живеят в мир и солидарност, може да се превърне в химн, който представя Стария континент. Изборът се възприема като естествен и логичен. През 1985 г. Европейският съюз избира инструментален вариант на одата за свой химн. Мелодията, която европейците припознават за свой химн, всъщност е инструментален аранжимент, написан от Херберт фон Караян. Караян създава три аранжимента – за пиано, за духови инструменти и за симфоничен оркестър. Караян дирижира официалния запис на химна и налага по-бавно темпо в сравнение с това, което са слушали съвременниците на Бетовен.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Изложбата „Хоризонти“ с творби на художника Георги Баев бе открита в галерия „Дечко Узунов“
|
Започва приема на документи за участие в Международния фестивал на популярната песен „Есенни шуменски вечери“
|
Русенската опера представя "Турандот" с режисьор Нина Найденова
|
Барабанистът Майк Терана изненада публиката в Разград като запя песни на Синатра
|
Световноизвестният художник Албино Пити подреди изложба "Сила и завихряне"
|
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |
Испания развива кино туризъм на снимачната площадка на „Добрият, лошият и злият“
|
Изложбата „Хоризонти“ с творби на художника Георги Баев бе открита в галерия „Дечко Узунов“
|
Севар Иванов бе отличен като най-добър актьор на театрален фестивал в Улан Батор
|
Българи спечелиха медали на световен шампионат по сценични изкуства в Рим
|
Над 90 проекта са кандидатствали за сцената на Централните хали
|
Тикер в 02:00 ч.
Испания превръща в туристически атракции за почитатели на киното локациите на сн ...
|
Поетът Фридрих Шилер написва романтическата поема „Към радостта“ през 1785 г. В края на живота си авторът е разочарован от собственото произведение и дори го обявява за проява на лош вкус. Композиторът Лудвиг ван Бетовен обаче се отнася с уважение към творбата до степен да я превърне в част от най-прочутата си, последна симфония – номер девет.
„Ода на радостта“ става първата в света вокална партия, намерила място в един жанр, смятан изцяло за инструментален. Текстът на произведението, което публиката познава днес, не е изцяло на Шилер – композиторът добавя свои стихове.
Основната идея на „Към радостта“, превърнала се впоследствие в „Ода на радостта“, е, че всички хора могат да бъдат братя.
Деветата симфония на Лудвиг ван Бетовен е сред произведенията на изкуството, смятани за шедьоври още от първото си представяне пред публика. Не е имало период в историята, в който поръчаната от Лондонското филхармонично дружество и дебютирала на музикална сцена преди 200 години творба да е губила своята популярност.
Хоровата симфония има влияние, което надхвърля света на изкуството – до степен, че съществуват спекулации за нейната продължителност като основна причина за продължителността на компактдисковете, появили се през 70-те години на 20-и век. Един диск може да „побере“ 70 минути музика и това дава възможност за разпространенение на анекдоти за техническото решение, съобразено с най-популярната симфония на Бетовен и предложено от диригента Херберт фон Караян или от „Сони“ и „Филипс“. Въпреки че инженерите, работили по създаването на компактдисковете, по-късно оспорват тази спекулация, факт е, че почитателите на класическата музика най-сетне получават възможност да слушат цели симфонии у дома без прекъсване.
По време на Първата световна война около хиляда немски войници са изпратени в лагер за военнопленници в Япония. За да избягат от скуката, мъжете основават симфоничен оркестър и започват да свирят любимото произведение на Бетовен. Т.нар. „Бандо оркестър“ изпълнява творбата в лагера на импровизирана сцена.
След края на войната бившите военнопленници свирят произведението извън стените на лагера, а през 1927 г. Деветата симфония е изпълнена за първи път в цялост от японски симфоничен оркестър. Днес тази творба често се изпълнява на новогодишни концерти в Япония. Новогодишната традиция повелява и изпълнение на Деветата симфония в Сиатъл – от 1999 година досега местният филхармоничен оркестър задължително включва произведението на Бетовен в своя празничен репертоар.
През 1972 г. Съветът на Европа приема, че „Одата на радостта“, символизираща убеждението на композитора, че всички хора могат да бъдат братя и да живеят в мир и солидарност, може да се превърне в химн, който представя Стария континент. Изборът се възприема като естествен и логичен. През 1985 г. Европейският съюз избира инструментален вариант на одата за свой химн.
Мелодията, която европейците припознават за свой химн, всъщност е инструментален аранжимент, написан от Херберт фон Караян. Караян създава три аранжимента – за пиано, за духови инструменти и за симфоничен оркестър. Караян дирижира официалния запис на химна и налага по-бавно темпо в сравнение с това, което са слушали съвременниците на Бетовен.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
Изложбата „Хоризонти“ с творби на художника Георги Баев бе открита в галерия „Дечко Узунов“
|
Започва приема на документи за участие в Международния фестивал на популярната песен „Есенни шуменски вечери“
|
Русенската опера представя "Турандот" с режисьор Нина Найденова
|
Барабанистът Майк Терана изненада публиката в Разград като запя песни на Синатра
|
Световноизвестният художник Албино Пити подреди изложба "Сила и завихряне"
|
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |
Тонът на времето
Испания развива кино туризъм на снимачната площадка на „Добрият, лошият и злият“
|
Под прожектора
Изложбата „Хоризонти“ с творби на художника Георги Баев бе открита в галерия „Дечко Узунов“
|
Тонът на времето
Севар Иванов бе отличен като най-добър актьор на театрален фестивал в Улан Батор
|