Начало Под прожектора "Одата на радостта" вече 200 години е израз на стремежа към обединение
4318
Под прожектора

"Одата на радостта" вече 200 години е израз на стремежа към обединение

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 18 Май 2024, 18:30 ч.

Поетът Фридрих Шилер написва романтическата поема „Към радостта“ през 1785 г. В края на живота си авторът е разочарован от собственото произведение и дори го обявява за проява на лош вкус. Композиторът Лудвиг ван Бетовен обаче се отнася с уважение към творбата до степен да я превърне в част от най-прочутата си, последна симфония – номер девет.

Postmodern Jukebox започва европейското си турне от България – на 18 септември от зала 1 на НДК, съобщават от „БГ саунд стейдж“.

По думите им Postmodern са музиканти, инструменталисти, невероятни вокали, танцьори, актьори – всички внимателно подбрани от своя идеолог и ментор - пианистът Скот Брадли, който ги открива сред най-добрите в Америка – от големи концертни зали, от нощни клубове, риалити формати, тв програми, малките градчета в САЩ. Сред тях има самоуки музиканти, но и преподаватели по музика, финалисти в American Idol, и дори носители на "Грами". 

Наричат ги „кралете на винтидж културата”, „машина на времето”. А историята им е като на кино – от първия запис в мазето на Скот Брадли, пуснат в мрежата, до космически

Драматичният театър в Търговище отмени втората премиера на спектакъла „Девет нощи и половина, или Историята на мечките панда, разказана от един саксофонист, който имаше приятелка във Франкфурт“, съобщават от културната институция.

Постановката бе планирана за днешния празник – Международния ден на жената. Спектакълът бе своеобразен жест за празника, като билетите се продаваха по два на цената на един. Това бе възможност двойките да си поднесат палитра от емоции с романтичната комедия.

Непредвидени технически обстоятелства обаче налагат отмяна на представлението. „Разбираме, че това е разочароващо и искрено се извиняваме за причиненото неудобство“, посочват от екипа на културната институция.

Всички закупени билети могат да бъдат върнати на касата на Драматичен театър – Търговище, стойността им ще бъде възстановена.

Съв

С концерта „Музикална магия 2“, Плевенската филхармония гостува на кърджалийска сцена на 6 март в Театрално-музикален център, каза директорът на театъра в родопския град Гълъб Бочуков.

Диригент е маестро Йордан Камджалов. Солисти са Вероника Тодорова – акордеон и Атанас Маринов – кларинет. На сцената на театъра ще прозвучат Каприз № 24 на Паганини, „Кармен“ из Сюити 1 и 2 на Бизе, „Унгарски танц“ 1 и 5 на Брамс и Кармен – Фантазия на Сарасате.

В националното турне на Плевенската филхармония са близо 30 града, сред които е и Кърджали.

Преди това, на 5 март „Музикална магия 2“ ще зарадва жителите на Смолян, а на 7 март продължава в Панагюрище.

Изкуството има силата да разкрива онова, което остава невидимо за окото – да осветява пространството между реалността и илюзията, между тялото и духа, между себе си и другия.

Това каза в интервю художникът Иво Константинов по повод изложбата „Воалът между световете“, която може да бъде разгледана до 13 април в столичното пространство The Gin House. 

Експозицията, заснета от фотографа Милена Стойкова, представя работите на художниците Иво Константинов и Владислава Червеняшка, които използват човешкото тяло като живо платно. Модели в проекта са Натали, Пам, Стефани, Рени и Сиси.

Процесът зад кулисите

Работата по проекта продължава повече от шест месеца, като всяка отделна фотография изисква часове подготовка. Гримът върху моделите отнема между четири и осем часа, следва снимане, а накрая – всичко се измива, ос

В парка на Регионалния исторически музей в Плевен е поставена мраморна статуя от типа „Голяма Херкуланка“. Представлява женска фигура, запазена от шията до коленете, облечена в хитон и химатион, съобщиха от културния институт. Теглото й е 450 кг.

Статуята е открита при археологически проучвания на античната Колония Улпия Ескус при село Гиген през 80-те години от проф. Теофил Иванов. Публикувана е през 1986 година и е подготвена за пренасяне. През 1993-1994 г. обаче тя потъва в неизвестност, докато не се появява преди около месец в лапидарната площ на ограбения малък музей до Улпия Ескус, допълват от музея.

Статуята е изключително стойностна. Тя е от втори век – езически период на Римската империя. С идването си на власт император Константин Велики издава едикт и всички езически статуи са обезглавени, за да се покаже, че вече няма други богове и религии

„Ода на радостта“ става първата в света вокална партия, намерила място в един жанр, смятан изцяло за инструментален. Текстът на произведението, което публиката познава днес, не е изцяло на Шилер – композиторът добавя свои стихове.

Основната идея на „Към радостта“, превърнала се впоследствие  в „Ода на радостта“, е, че всички хора могат да бъдат братя.

Деветата симфония на Лудвиг ван Бетовен е сред произведенията на изкуството, смятани за шедьоври още от първото си представяне пред публика. Не е имало период в историята, в който поръчаната от Лондонското филхармонично дружество и дебютирала на музикална сцена преди 200 години творба да е губила своята популярност.

Хоровата симфония има влияние, което надхвърля света на изкуството – до степен, че съществуват спекулации за нейната продължителност като основна причина за продължителността на компактдисковете, появили се през 70-те години на 20-и век. Един диск може да „побере“ 70 минути музика и това дава възможност за разпространенение на анекдоти за техническото решение, съобразено с най-популярната симфония на Бетовен и предложено от диригента Херберт фон Караян или от „Сони“ и „Филипс“. Въпреки че инженерите, работили по създаването на компактдисковете, по-късно оспорват тази спекулация, факт е, че почитателите на класическата музика най-сетне получават възможност да слушат цели симфонии у дома без прекъсване.

По време на Първата световна война около хиляда немски войници са изпратени в лагер за военнопленници в Япония. За да избягат от скуката, мъжете основават симфоничен оркестър и започват да свирят любимото произведение на Бетовен. Т.нар. „Бандо оркестър“ изпълнява творбата в лагера на импровизирана сцена.

The Dandy Warhols ще има концерт на 12 юли в София, съобщават организаторите от Fest Team.

Събитието на арена „София“ (Столичен колодрум) е част от серията Sofia Solid.

„С младежки, саркастичен заряд, свободни винаги да експериментират с музиката и на сцена, и в студио – от мащабни поп странности и сайкъделик рок през декадентски ню уейв ритми до кънтри-електронни експерименти, но – абсолютно винаги – с доза остроумие, The Dandy Warhols стъпват за първи път у нас. С присъщата им ексцентричност и пародиране на поп културата, класиците от Портланд ще представят последния си албум Rockmaker на европейско турне и България става част от него“, посочват от Fest Team.

По думите им създадената през 1994 г. група The Dandy Warhols, със своя ирон

Смятам, че Франция е държавата, която води най-смислената културна политика и има какво да се поучим. Думите са на Жаклин Вагенщайн по повод връчените отличителните знаци на Кавалер на Ордена на изкуствата и литературата.

Почетното отличие се дава от Министерството на културата на Франция – на творци за изключителни постижения в областта на изкуството или литературата и за влиянието им във Франция и по света. То бе връчено на българския издател и създател, директор и селекционер на кино-литературния „Синелибри“ на церемония във Посолство на Франция от посланик  Жоел Мейер. 

„Въпреки че съм родена с френско име и френска кръв, уча френски от 3-годишна, живях десетилетия във Франция и цял живот работя с и за френската култура, никога не съм очаквала, че ще съм дори

Спектакълът „За любовта…“ на Яна Борисова под съпровода на живата музика на Милен Кукошаров, ще бъде представен в София и Варна, съобщават от Stage hearts.

На 14 април в морската столица специален гост ще е Цветана Манева. Заедно с нея на сцената ще се качат Радина Кърджилова, Петър Антонов, Ана Пападопулу, Силвия Петкова, Христо Петков, Ирмена Чичикова и Николаос Цитиридис.

На 27 април е представлението в софийския Sofia Live Club, заедно с Александър Сано, Радина Кърджилова, Дарин Ангелов, Петър Антонов, Лилия Маравиля, Ирмена Чичикова, Петър Дочев и Ани Пападопулу.

„Това театрално-музикално представление ще предложи на публиката изумително смешен и покъртително откровен разговор за щастието, вълнението, ревностт

Изложбата „Диалози с дървото“ с произведения на майсторите-дърворезбари Иван Бубев и Лалю Бубев ще бъде открита днес в Народно читалище „Напред – 1903“ в Павел баня.

Това съобщават на официалната си страница от Художествената галерия в Казанлък, които са организатори на експозицията.

Куратор е Боян Александров, а изложбата е част от програмата на галерията „Заедно“.

Иван Бубев днес е на 91 години и вече повече от шест десетилетия води своя жив творчески диалог с дървото. Продължава да твори в ателието си в своя роден дом в Павел баня. Завършва Националната художествена академия през 1962 г., а негови преподаватели са основоположниците на професионалното образование по дърворезба проф. Асен Василев и доц. Борис Зографов. Но първите уроци и вдъхновения е получил години преди това - от своя самоук баща-резбар Лалю Бубев (1

Номинациите за френските кинонагради "Сезар" ще бъдат обявени на 29 януари, сряда, като музикалната криминална комедия "Емилия Перес" на режисьора Жак Одиар е сред фаворитите, предаде АФП.

Продукцията получи най-много номинации за отличията "Оскар" - тринадесет, по-рано тази седмица.

Изминалата година беше забележителна за френското кино - от успеха на "Туптящи сърца" (L`Amour ouf)  до "Граф Монте Кристо", отбелязва АФП.

Кой ще наследи "Анатомия на едно падане", спечелил миналата година шест отличия "Сезар", включително за най-добър филм и най-добър режисьор?

Французинът Жак Одиар (72 г.) и неговият испаноезичен мюзикъл "Емилия Перес", посветен на промяната на пола на мексикански наркотрафикант, имат големи очаквания. Визуален и музикален фойерверк, филмът вече счупи рекорд с 13 номинации за "Оскар" за неанглоезична продукция, отбелязва АФП.

<

След края на войната бившите военнопленници свирят произведението извън стените на лагера, а през 1927 г. Деветата симфония е изпълнена за първи път в цялост от японски симфоничен оркестър. Днес тази творба често се изпълнява на новогодишни концерти в Япония. Новогодишната традиция повелява и изпълнение на Деветата симфония в Сиатъл – от 1999 година досега местният филхармоничен оркестър задължително включва произведението на Бетовен в своя празничен репертоар.

През 1972 г. Съветът на Европа приема, че „Одата на радостта“, символизираща убеждението на композитора, че всички хора могат да бъдат братя и да живеят в мир и солидарност, може да се превърне в химн, който представя Стария континент. Изборът се възприема като естествен и логичен. През 1985 г.  Европейският съюз избира инструментален вариант на одата за свой химн.

Мелодията, която европейците припознават за свой химн, всъщност е инструментален аранжимент, написан от Херберт фон Караян. Караян създава три аранжимента – за пиано, за духови инструменти и за симфоничен оркестър. Караян дирижира официалния запис на химна и налага по-бавно темпо в сравнение с това, което са слушали съвременниците на Бетовен.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Димитър Рачков предлага „наръчник“ за оцеляване в мъжко-женския свят
„Рачков и жените“ е наръчник за оцеляване в тежкия сблъсък на мъжкия и женския свят с всички комедийни последици, които следват неизбежно, разказват от Аrtvent по повод ...
Българската група „Тъмно“ се завръща на сцената след пауза от 30 години
Българската група „Тъмно“ се завръща на сцената след пауза от 30 години. Събитието е на 17 май в залата на ул. „Пиротска" 5, съобщават организаторите. По думите ...
Британското дуо Orbital идва у нас с ново шоу
Британското дуо Orbital идва в София на 21 август на „Арена София“ (Столичен колодрум) . Електронните пионери пристигат у нас с ново шоу и богат каталог от класики и съ ...
Националният филмов център инициира създаването на професионална платформа за кинаджии
Националният филмов център (НФЦ) стартира онлайн платформа за филмови професионалисти и компании.  Filmcenter.bg ще събира на едно място контакти и информация за реализация н ...
Украинската хардрок Noapology идва за първи път в България
Украинската хардрок Noapology идва за първи път в България – на 20 септември в клуб Joy Station, съобщават от „София мюзик ентърпрайсис“ (СМЕ) . Sershen & Za ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биенале на микротанца
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биенале на микротанца. То ще се състои днес, 17 април, в пространството за съвременно ъндърграунд изкуств ...
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Театърът е друга медия, която дава друга възможност, казва в интервю режисьорът Йордан Славейков, минути преди премиерата на драматизацията по романа му „Последна стъпка&ldqu ...
Емил Стойчев: Това съм 100 процента аз
Това съм аз, 100 процента аз, каза в интервю за изложбата си в Плевен художникът Емил Стойчев. Събитието е в арт центъра в града. „Това са част от моите занимания като артис ...
Димитър Рачков предлага „наръчник“ за оцеляване в мъжко-женския свят
„Рачков и жените“ е наръчник за оцеляване в тежкия сблъсък на мъжкия и женския свят с всички комедийни последици, които следват неизбежно, разказват от Аrtvent по повод ...
Българската група „Тъмно“ се завръща на сцената след пауза от 30 години
Българската група „Тъмно“ се завръща на сцената след пауза от 30 години. Събитието е на 17 май в залата на ул. „Пиротска" 5, съобщават организаторите. По думите ...
Тикер в 16:00 ч.
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биена ...
Начало Под прожектора
4318
Под прожектора

"Одата на радостта" вече 200 години е израз на стремежа към обединение

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 18 Май 2024, 18:30 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Поетът Фридрих Шилер написва романтическата поема „Към радостта“ през 1785 г. В края на живота си авторът е разочарован от собственото произведение и дори го обявява за проява на лош вкус. Композиторът Лудвиг ван Бетовен обаче се отнася с уважение към творбата до степен да я превърне в част от най-прочутата си, последна симфония – номер девет.

„Ода на радостта“ става първата в света вокална партия, намерила място в един жанр, смятан изцяло за инструментален. Текстът на произведението, което публиката познава днес, не е изцяло на Шилер – композиторът добавя свои стихове.

Основната идея на „Към радостта“, превърнала се впоследствие  в „Ода на радостта“, е, че всички хора могат да бъдат братя.

Деветата симфония на Лудвиг ван Бетовен е сред произведенията на изкуството, смятани за шедьоври още от първото си представяне пред публика. Не е имало период в историята, в който поръчаната от Лондонското филхармонично дружество и дебютирала на музикална сцена преди 200 години творба да е губила своята популярност.

Хоровата симфония има влияние, което надхвърля света на изкуството – до степен, че съществуват спекулации за нейната продължителност като основна причина за продължителността на компактдисковете, появили се през 70-те години на 20-и век. Един диск може да „побере“ 70 минути музика и това дава възможност за разпространенение на анекдоти за техническото решение, съобразено с най-популярната симфония на Бетовен и предложено от диригента Херберт фон Караян или от „Сони“ и „Филипс“. Въпреки че инженерите, работили по създаването на компактдисковете, по-късно оспорват тази спекулация, факт е, че почитателите на класическата музика най-сетне получават възможност да слушат цели симфонии у дома без прекъсване.

По време на Първата световна война около хиляда немски войници са изпратени в лагер за военнопленници в Япония. За да избягат от скуката, мъжете основават симфоничен оркестър и започват да свирят любимото произведение на Бетовен. Т.нар. „Бандо оркестър“ изпълнява творбата в лагера на импровизирана сцена.

След края на войната бившите военнопленници свирят произведението извън стените на лагера, а през 1927 г. Деветата симфония е изпълнена за първи път в цялост от японски симфоничен оркестър. Днес тази творба често се изпълнява на новогодишни концерти в Япония. Новогодишната традиция повелява и изпълнение на Деветата симфония в Сиатъл – от 1999 година досега местният филхармоничен оркестър задължително включва произведението на Бетовен в своя празничен репертоар.

През 1972 г. Съветът на Европа приема, че „Одата на радостта“, символизираща убеждението на композитора, че всички хора могат да бъдат братя и да живеят в мир и солидарност, може да се превърне в химн, който представя Стария континент. Изборът се възприема като естествен и логичен. През 1985 г.  Европейският съюз избира инструментален вариант на одата за свой химн.

Мелодията, която европейците припознават за свой химн, всъщност е инструментален аранжимент, написан от Херберт фон Караян. Караян създава три аранжимента – за пиано, за духови инструменти и за симфоничен оркестър. Караян дирижира официалния запис на химна и налага по-бавно темпо в сравнение с това, което са слушали съвременниците на Бетовен.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Димитър Рачков предлага „наръчник“ за оцеляване в мъжко-женския свят
Българската група „Тъмно“ се завръща на сцената след пауза от 30 години
Британското дуо Orbital идва у нас с ново шоу
Националният филмов център инициира създаването на професионална платформа за кинаджии
Украинската хардрок Noapology идва за първи път в България
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
„Танцът и социалната промяна“ е мотото на третото международно биенале на микротанца
Авансцена
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Творчески отражения
Емил Стойчев: Това съм 100 процента аз
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.