Начало Калейдоскоп Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев
2823
Калейдоскоп

Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 03 Юни 2024, 12:34 ч.

Иван Станев бе един вечен бунтар и авангардист, умеещ да режисира чрез текста. Този портрет на един от големите реформатори на сценичното изкуство у нас бе очертан на дискусионна среща, която се състоя в рамките на 32-рия театрален фестивал „Варненско лято“. В нея участваха Жанет Спасова, която работи със Станев почти във всичките му спектакли и се налага като знакова актриса на Фолксбюне в Берлин; режисьорът Явор Гърдев и културологът проф. Александър Кьосев. Водещ бе проф. Камелия Николова. 

Драматично-кукленият театър в Силистра ще представи представлението "Родината или Силистра" от турския драматург Намък Кемал на 20 февруари, съобщиха от ръководството на културната институция. 

То е подарък за жителите на Силистра от живеещата в София Евгения Владимирова.

Входът е свободен, като местата вече са заети. 

За представлението всички желаещи зрители трябваше да получат от касата на театъра пропуск с ред и място. Те вече са изчерпани, но от ръководството на театъра уточниха, че Евгения Владимирова е изявила желание да подари още едно представление на пиесата, като дата ще бъде допълнително съобщена. Тя е голям приятел и почитател на театралното изкуство и инициатор на много дарителски кампании в полза на силистренската библиотека и други местни културни институции, отбелязват от силистренския театър. 

"Родината или Силистра" е п

Две live студия ще има тази година в 12-ата „Нощ на театрите“ – на 15 и 16 ноември – съответно в Пловдив и София, съобщават организаторите.

Посочват, че дискусионният формат live cam е едно от най-емблематичните съдържания на „Нощ на театрите“, което се продуцира специално за европейската инициатива в България.

През 2024 г. за първи път форматът ще има две издания, които ще се излъчват от Пловдив и от София. 

В Пловдив домакин на talk show-то ще бъде местният драматичен театър. Разговорите с гостите ще се фокусират върху културната дипломация и ролята на културата в изграждането на общността и взаимното разбирателство. Като подтема ще бъде обсъдено и взаимодействието между местната власт, бизнеса и културните институции (държавни и частни).

В първата част на Live Cam-a специ

Пол Маккартни призова британското правителство да не прави промени в законите за авторското право, които според него биха позволили на компаниите, работещи с изкуствен интелект, да ограбват творците, предадоха Асошиейтед прес и ДПА.

Кабинетът в Лондон провежда консултации дали да разреши на технологичните фирми да използват материали, защитени с авторски права при обучението на модели на изкуствен интелект, освен ако създателите не откажат изрично.

Маккартни каза пред Би Би Си, че това би попречило на творците да запазят контрола върху работата си и би подкопало творческите индустрии на Великобритания.

"Появяват се млади момчета, момичета, които пишат прекрасна песен, но не я притежават ... И всеки, който пожелае, може просто да я открадне", отбеляза 82-годишният музикант в интервю, което ще бъде излъчено в неделя. Откъс от него беше публикуван в събота от Би Б

Атанас Парушев – Шока, Божидар Бончев и Греди Асса се събират в обща изложба в столичната галерия „Ракурси“.

Всеки от тях, чрез своите художествени средства, проправя собствен оригинален път в изкуството, отбелязват организаторите и посочват, че експозицията може да бъде разгледана от 10 до 31 декември.

От екипа посочват, че Атанас Парушев представя абстрактна живопис.

„Авторът изследва цвета и неговият потенциал за експресия и въздействие. Работите му са минималистични и вълнуват чрез своята вътрешна енергия, цвета и мазката. Те предразполагат към съзерцание, свързване с вътрешния свят и по-дълбоко разбиране за себе си. Представените картини са създадени през последната година“, казват те.

По думите им Божидар Бончев развива традицията на керамиката, като я издига над конкретното и общоприетото.

„Творчеството

Филмът Flight Risk на Мел Гибсън оглави боксофис класацията на Северна Америка със скромните приходи от 12 милиона щатски долара, въпреки че нито критиците, нито публиката го харесаха, съобщи Асошиейтед прес.

В трилъра Марк Уолбърг е в главната роля на пилот, който превозва въздушен конвой и беглец над Аляска. Резултатът обаче не е очакваният за Гибсън. Отзивите са много лоши - 21 процента "свежо" на сайта Ротън томатоус и "С" на СинемаСкоър. 

Неотдавна президентът Доналд Тръмп назначи Гибсън за "специален посланик" на Холивуд, заедно с Джон Войт и Силвестър Сталоун. 

Останалите места в класацията са за познати филми. "Муфаса: Цар Лъв" на "Дисни" , който е в киносалоните шести уикенд, спечели 8,7 млн. долара и е втори. След като започна под очакванията, режисираният от Бари Дженкинс филм е събрал 626,7 млн. долара в с

Проф. Николова припомни, че на 29 юни Иван Станев щеше да навърши 65 години, ако не ни бе напуснал на 1 декември м.г. Според нея най-нерадостното за него би било всички да харесват представленията му, защото неговият театър, въпреки че изглежда като да не се интересува от зрителя, всъщност цели да го накара да се замисли и да го разтърси най-вече през стратегията на езика. 

Станев е роден във Варна и много неща от града са влезли в характера му, сподели Жанет Спасова. Тя припомни, че той е от семейство Райкови и неговите вуйчовци са основателите на театъра „Щурче“, където бъдещият режисьор се изявява от петгодишен. С трупата пътуват и на Запад, където играят на различни сцени, включително и на фестивала в Авиньон, и той се „просмуква“ с правенето на театър от малък, каза актрисата. На 15 години се разбунтува и напуска „Щурче“ заради неодобрението си към авторитарните методи на ръководителите. Трудно започва и обучението му във ВИТИЗ, където той е в класа на проф. Гриша Островски, но още във втори курс поставя представлението „Пътека за дивеч“, което не се харесва. Завършва задочно, но въпреки че се отдалечава от института, актьорите искат да работят с него и го правят тайно по квартири, разказа Спасова. „В неговия кодекс на артиста етика и естетика бяха едно“, посочи тя и добави, че в тези младежки години Станев е пробвал многожанров прийом, изучавал е Йежи Горотовски и Еуженио Барба и прилагал техните методи на активни физически и гласови упражнения с актьорите по време на репетиции. В спомените на театралите е трупата, която се сформира около Станев в ловешкия театър. За жалост обаче няма запазена документация освен няколко фотографии за поставените там „Любовта на трите портокала“ и „Алхимия на скръбта“, изиграно едва няколко пъти на сцената на Театър „София“, разказа актрисата. 

Ключов момент за кариерата му се явява преводът на „Раната Войцек“ от Хайнер Мюлер. С него той гостува в Германия, където се среща с автора и двамата много си допадат. Започват съвместна работа и след 1988 г. Станев остава там. Работи с Жанет Спасова и със Самуел Финци. Знаменателни са „Представление и наказание“ и „Хермафродитос“ по негови текстове. С „Чайка“ според Камелия Николова той вече има първото сериозно вписване в театралната среда в Германия. Бе отбелязано, че малко неща той прави по чисти драматургични творби, а най-често прилага колажна техника от различни текстове. 

Според Жанест Спасова текстът на Иван Станев е труден на първо четене, но когато актьорът започне да го изговаря, разбира, че в него има един ритъм, който му внушава какво трябва да прави. Текстът на Иван ни режисира всъщност, а може би така е било и в Античния театър, каза актрисата и добави, че режисьорът особено е държал в по-късните си години актьорите сами да се справят и ги е оставял почти без репетиции, както се е случило в постановката „Площад Фантом“. Тя подчерта, че вкарването на чуждестранни артисти на немска сцена през 90-те години не е било правено от никого преди това, било е езиков атентат и шок, а Станев е поел риска като режисьор и продуцент. 

Авторското писателско творчество и преводаческият труд на Иван Станев бяха във фокуса на Явор Гърдев и Александър Кьосев. 

Родопският драматичен театър в Смолян ще постави драматургична адаптация по стихове на Борис Христов, съобщиха от РДТ „Николай Хайтов“.

Спектакълът е част от одобрен от Министерството на културата проект „Нови публики за Смолян“.

Репетициите на постановката започват от началото на 2025 г., заявиха от Родопския драматичен театър. Това ще бъде първият спектакъл от програмата на проекта, който е на стойност 58 хил. лв.

Театърът ще партнира с Младежки център „Младежки дух“ в Чепеларе и читалище „Кирил и Методий“ в Раковски.  Проектът акцентира върху обединяването на професионални и непрофесионални актьори на една сцена за изпълнение на произведения от българската поезия и литература, уточняват от РДТ.  Двата спектакъла по проекта ще бъдат изпълнени от професионални актьори и младежи от  център „Мл

Деми Мур, която е на 62 години, сподели пред целия свят, че за първи път за своята дълга кариера се чувства призната като актриса. Това каза тя, докато произнасяше реч по повод първия й спечелен „Златен глобус“ за най-добра актриса във филм-мюзикъл или комедия. 

„В момента съм в шок“, каза Мур в речта си, докато приемаше наградата за ролята си във филма „Веществото“.

„Занимавам се с това от дълго време, повече от 45 години. Това е първият път в кариерата ми, когато печеля нещо значително, и се чувствам смирена и много благодарна“, каза тя. 

Видимо изненадана от победата си, тя сподели, че преди 30 години продуцент е казал, че е „актриса за пуканки“, т.е. тя е комерсиално успешна, но не и достойна за признание. Неговите думи са я накарали да мисли, че актьорска кариера е незначителна и никога

Киномани, творци и жители на Юта обединяват усилия в опит фестивалът за независими филми "Сънданс" да продължи да се провежда в щата, тъй като организаторите обмислят преместването му, предаде Асошиейтед прес.

Хиляди посетители на форума залепиха яркожълти стикери на зимните си палта с надпис "Запазете "Сънданс" в Юта" в последен опит да убедят ръководството и щатските власти да остане в Парк Сити, където се провежда от 41 години.

Губернаторът на щата Спенсър Кокс вече заяви, че Юта няма да даде толкова пари за кинофестивала, колкото други щати, които се надяват да го привлекат. От офиса му настояват законодателният орган да отдели три милиона щатски долара за "Сънданс" в бюджета си, седмици преди независимият филмов фестивал да избере дом за следващото десетилетие. 

Форумът може да остане в живописния Парк Сити и да се насочи към близкия Солт Лейк Сити, н

На 15 декември е премиерата на българския мюзикъл „Батко Коледа“.

Режисьорът Митко Петров-Матео е автор на музиката и на либретото. В спектакъла участват мои ученици между 7 и 16-годишна възраст, разказва Матео.

Той представя нови музикални произведения, написани и създадени специално за най-вълнуващото си приключение като музикант и учител. Със своята визия и подход, обещава изживяване, което ще се помни и остане в сърцата на публиката.

„Кога последно погледнахте нагоре към небето, видяхте блясъка на звездите и помечтахте? Ако сте запазили детето в себе си и вярвате в чудеса, запазете своето място за премиерата на „Батко Коледа“. Ако сте поизгубили магията, също елате, за да я събудим отново“, призовават от екипа на представлението.

То отвежда на вълшебно пътешествие

Рапърът Айс Кюб се придържа към своите улични корени за разказване на истории, като същевременно вкарва рап парти вибрации в 11-ия си студиен албум Man Down, който беше издаден на 22 ноември, предаде Асошиейтед прес.

Новият албум на певеца влезе в топ 10 на класацията за рап албуми на „Билборд“. Това е за първи път от 14 години, а музикалната продукция дебютира под номер 8.

Рапърът разказа пред Асошиейтед прес, че е създал албума Man Down специално за своите фенове. „Хората, благодарение на които си стигнал дотук, са тези, за които правиш музика“, каза Айс Кюб.

„Невинаги създаваш за новия фен или за новото дете, което тепърва навлиза в музиката. Не към него трябва да се обръщаш, ако си в играта от почти четири десетилетия“.

Айс Кюб, чието истинско име е О`Шей Джаксън, е също така актьор и режисьор. Но тъй като Холивуд

Според Гърдев неговите текстове са нов момент в българската драматургия, при който авторът изследва действената сила на езика и създава собствен слог при писането и превеждането в мерена реч, който не е особено характерен за българския език в този момент. Той смята, че е напълно възможно друг режисьор да постави текст на Иван Станев, но за това е нужен „възпален интерес“, екип и дистанция от произведението. Явор Гърдев сподели, че два пъти е посягал към „Представление и наказание“, но досега не го е реализирал, което не изключва бъдеща възможност. 

Александър Кьосев изрази мнение, че Иван Станев тепърва ще има все по-голямо значение. Той говори за неговата поема „Moonlake”, която е написана на немски и преведена после от автора на български език, а при двата текста има съществени разлики, като българският текст е със 70 стиха по-дълъг и изпъстрен с междуметия, идиоми и звукоподражателни. Той подчерта колко трудно е да пишеш и правиш представление на език, който не ти е роден и изказа мнение, че Станев е владеел немския по един дълбок начин. 

Проф. Николай Йорданов, който присъства на срещата, припомни, че през 90-те години Иван Станев е критикувал както соцдействителността, така и изкривяванията в новото време и припомни, че в един момент е предпочел да се обърне към сюрреализма и е поставил „Дон Жуан в ада“ по Молиер и Батай, както и „История на окото“ по Батай, който е бил показан на фестивала „Варненско лято“. 

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кристофър Нолан снима част от „Одисея“ в Мароко
В южната част на Мароко, близо до град Уарзазат, ще се проведат част от снимките на новия филм на британския режисьор Кристофър Нолан „Одисея“, съобщава сайтът IMDB.com ...
Марая Кери, Синди Лопър, „Оейзис“ са сред номинираните за въвеждане на Залата на славата на рокендрола
Марая Кери, Чъби Чекър, Синди Лопър, „Блек кроус“, „Оейзис“, „Ауткаст“ и „Фиш“ са сред номинираните за въвеждане в Залата на славата ...
Федерален съд в САЩ потвърди 30-годишната присъда на певеца Ар Кели
Федерален апелативен съд в САЩ потвърди 30-годишната присъда на бившата аренби суперзвезда Ар Кели за трафик на хора с цел сексуална експлоатация и рекет, съобщава Ройтерс. Втория ...
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров" представя изложба, посветена на 152 години от гибелта на Васил Левски
В Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров" в Ловеч е подредена изложба с избрани творби, отразяващи различни сюжети от живота и делото на Васил Левски. Поводът е отбелязв ...
Силистренският театър ще представи спектакъла „Родината или Силистра“
Драматично-кукленият театър в Силистра ще представи представлението "Родината или Силистра" от турския драматург Намък Кемал на 20 февруари, съобщиха от ръководството на културната ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Благотворителен концерт за деца и младежи, лишени от родителска грижа, се проведе в Софийската градска галерия
Радвам се, че сме толкова многобройни тази вечер, за да подкрепим децата и младежите от фондация "Звезда на надеждата", каза Лия Петрова на благотворителен концерт тази вечер в Соф ...
Пианистите Фидоси Керчев и Йохан Шмид изнесоха в Разград концерт за две пиана
Пианистът Фидоси Керчев и неговият преподавател от Кралската консерватория в Брюксел, виртуозният пианист Йохан Шмид изнесоха клавирен концерт в залата на Разградската филхармония. ...
Изложба в Ню Йорк показва „нереализираните“ творби на Кристо и съпругата му Жан-Клод
В Ню Йорк днес се открива изложба, посветена на „нереализираните“ творби на Кристо и съпругата му Жан-Клод, съобщи АФП. Експозицията представя и наследството, което те ...
Художничката Габриела Жекова откри изложбата си "Вселена от любов" с 51 картини
Мотото ми тази година е вселенска обич. Това каза художничката Габриела Жекова на откриването на 16-ата си самостоятелна изложба „Вселена от любов“ тази вечер в Музей & ...
Кристофър Нолан снима част от „Одисея“ в Мароко
В южната част на Мароко, близо до град Уарзазат, ще се проведат част от снимките на новия филм на британския режисьор Кристофър Нолан „Одисея“, съобщава сайтът IMDB.com ...
Тикер в 03:00 ч.
Радвам се, че сме толкова многобройни тази вечер, за да подкрепим децата и младе ...
Начало Калейдоскоп
2823
Калейдоскоп

Фестивалът „Варненско лято“ посвети дискусия на авангардиста Иван Станев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 03 Юни 2024, 12:34 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Иван Станев бе един вечен бунтар и авангардист, умеещ да режисира чрез текста. Този портрет на един от големите реформатори на сценичното изкуство у нас бе очертан на дискусионна среща, която се състоя в рамките на 32-рия театрален фестивал „Варненско лято“. В нея участваха Жанет Спасова, която работи със Станев почти във всичките му спектакли и се налага като знакова актриса на Фолксбюне в Берлин; режисьорът Явор Гърдев и културологът проф. Александър Кьосев. Водещ бе проф. Камелия Николова. 

Проф. Николова припомни, че на 29 юни Иван Станев щеше да навърши 65 години, ако не ни бе напуснал на 1 декември м.г. Според нея най-нерадостното за него би било всички да харесват представленията му, защото неговият театър, въпреки че изглежда като да не се интересува от зрителя, всъщност цели да го накара да се замисли и да го разтърси най-вече през стратегията на езика. 

Станев е роден във Варна и много неща от града са влезли в характера му, сподели Жанет Спасова. Тя припомни, че той е от семейство Райкови и неговите вуйчовци са основателите на театъра „Щурче“, където бъдещият режисьор се изявява от петгодишен. С трупата пътуват и на Запад, където играят на различни сцени, включително и на фестивала в Авиньон, и той се „просмуква“ с правенето на театър от малък, каза актрисата. На 15 години се разбунтува и напуска „Щурче“ заради неодобрението си към авторитарните методи на ръководителите. Трудно започва и обучението му във ВИТИЗ, където той е в класа на проф. Гриша Островски, но още във втори курс поставя представлението „Пътека за дивеч“, което не се харесва. Завършва задочно, но въпреки че се отдалечава от института, актьорите искат да работят с него и го правят тайно по квартири, разказа Спасова. „В неговия кодекс на артиста етика и естетика бяха едно“, посочи тя и добави, че в тези младежки години Станев е пробвал многожанров прийом, изучавал е Йежи Горотовски и Еуженио Барба и прилагал техните методи на активни физически и гласови упражнения с актьорите по време на репетиции. В спомените на театралите е трупата, която се сформира около Станев в ловешкия театър. За жалост обаче няма запазена документация освен няколко фотографии за поставените там „Любовта на трите портокала“ и „Алхимия на скръбта“, изиграно едва няколко пъти на сцената на Театър „София“, разказа актрисата. 

Ключов момент за кариерата му се явява преводът на „Раната Войцек“ от Хайнер Мюлер. С него той гостува в Германия, където се среща с автора и двамата много си допадат. Започват съвместна работа и след 1988 г. Станев остава там. Работи с Жанет Спасова и със Самуел Финци. Знаменателни са „Представление и наказание“ и „Хермафродитос“ по негови текстове. С „Чайка“ според Камелия Николова той вече има първото сериозно вписване в театралната среда в Германия. Бе отбелязано, че малко неща той прави по чисти драматургични творби, а най-често прилага колажна техника от различни текстове. 

Според Жанест Спасова текстът на Иван Станев е труден на първо четене, но когато актьорът започне да го изговаря, разбира, че в него има един ритъм, който му внушава какво трябва да прави. Текстът на Иван ни режисира всъщност, а може би така е било и в Античния театър, каза актрисата и добави, че режисьорът особено е държал в по-късните си години актьорите сами да се справят и ги е оставял почти без репетиции, както се е случило в постановката „Площад Фантом“. Тя подчерта, че вкарването на чуждестранни артисти на немска сцена през 90-те години не е било правено от никого преди това, било е езиков атентат и шок, а Станев е поел риска като режисьор и продуцент. 

Авторското писателско творчество и преводаческият труд на Иван Станев бяха във фокуса на Явор Гърдев и Александър Кьосев. 

Според Гърдев неговите текстове са нов момент в българската драматургия, при който авторът изследва действената сила на езика и създава собствен слог при писането и превеждането в мерена реч, който не е особено характерен за българския език в този момент. Той смята, че е напълно възможно друг режисьор да постави текст на Иван Станев, но за това е нужен „възпален интерес“, екип и дистанция от произведението. Явор Гърдев сподели, че два пъти е посягал към „Представление и наказание“, но досега не го е реализирал, което не изключва бъдеща възможност. 

Александър Кьосев изрази мнение, че Иван Станев тепърва ще има все по-голямо значение. Той говори за неговата поема „Moonlake”, която е написана на немски и преведена после от автора на български език, а при двата текста има съществени разлики, като българският текст е със 70 стиха по-дълъг и изпъстрен с междуметия, идиоми и звукоподражателни. Той подчерта колко трудно е да пишеш и правиш представление на език, който не ти е роден и изказа мнение, че Станев е владеел немския по един дълбок начин. 

Проф. Николай Йорданов, който присъства на срещата, припомни, че през 90-те години Иван Станев е критикувал както соцдействителността, така и изкривяванията в новото време и припомни, че в един момент е предпочел да се обърне към сюрреализма и е поставил „Дон Жуан в ада“ по Молиер и Батай, както и „История на окото“ по Батай, който е бил показан на фестивала „Варненско лято“. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кристофър Нолан снима част от „Одисея“ в Мароко
Марая Кери, Синди Лопър, „Оейзис“ са сред номинираните за въвеждане на Залата на славата на рокендрола
Федерален съд в САЩ потвърди 30-годишната присъда на певеца Ар Кели
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров" представя изложба, посветена на 152 години от гибелта на Васил Левски
Силистренският театър ще представи спектакъла „Родината или Силистра“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Февруари
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Благотворителен концерт за деца и младежи, лишени от родителска грижа, се проведе в Софийската градска галерия
Авансцена
Пианистите Фидоси Керчев и Йохан Шмид изнесоха в Разград концерт за две пиана
Цветни аспекти
Изложба в Ню Йорк показва „нереализираните“ творби на Кристо и съпругата му Жан-Клод
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.