![]() ![]() |
![]() |
Горе
![]() |
![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 23:00 ч.
Чешко-словашкият документален филм Better Go Mad in the Wild („По-добре полудей в дивата природа“) спечели Голямата награда „Кристал ...
|
![]()
Под прожектора
![]() Голяма експозиция в музея „Леополд“ показва германската „Нова предметност“
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Анатолий Михайлов | 03 Юни 2024, 19:59 ч. Музеят „Леополд“ представя изложба, озаглавена „Блясък и мизерия“, представяща изкуството на „Новата предметност“ в Германия през 20-те и 30-те години на ХХ век за първи път в Австрия. С около 150 експоната от известни международни музеи и частни колекции, около 100 картини, 40 творби на хартия, както и фотографии и архивни материали, експозицията показва това определящо за онова време течение в изобразителното изкуство в Германия. Художественото движение „Нова предметност“ води началото си от 1925 година, когато Густав Фридрих Хартлауб организира изложба под това име, контрастираща с експресионизма, чийто индивидуалистичен модел не е в състояние да регистрира ситуацията на духовна и политическа криза или нейните реалности. Хартлауб разграничава две течения на движението „Нова предметност“: политически ориентирано ляво движение, определяно от критиката на цивилизацията и критичния веризъм, и дясно крило, характеризиращо се с класицистично-неромантични тенденции. „Травматичните и ужасяващи преживявания на световната война изискват напълно ново представяне на действителността в областта на изкуството. Оставка, обвинение и неописуема мизерия, от една страна, надежда, копнеж и зараждащата се радост от живота на така наречените „златни двадесет години“ от друга страна, описват това епохално явление по нов начин - несантиментален, трезв, конкретен и пуристичен; накратко: по същество реалистичен начин“, разказва Ханс-Петер Виплингер, директор на музея „Леополд“ и куратор на изложбата. Макс Бекман, Хайнрих Мария Давингхаузен, Ото Дикс, Джордж Грош, Карл Хубух, Грета Юргенс, Лоте Лазерщайн, Феликс Нусбаум, Герта Овербек, Кристиан Шад, Рудолф Шлихтер и много други улавят духа на времето върху платно и хартия. Реалистичните портрети - например на „новата жена“, и натюрмортите следват строга живописна структура; градът, промишлеността и тежката работна ръка стават мотиви на творците. Те откриват теми не само в последиците от войната, но и в процъфтяващата увеселителна индустрия, новите планове за живота на уверени в себе си жени или проникването на техническия прогрес в света, в който живеем, и в природата. Този нов художествен подход приключва рязко през 1933 година с окончателното завземане на властта от националсоциалистите, за които авангардното изкуство е дегенеративно и произведенията на творците са конфискувани. Политически неудобните художници са подлагани на произволни обиски в домовете и ателиетата, следват уволнения, изключване от художествени асоциации и забрана за изложби. Засегнатите реагират с бягство в чужбина, вътрешни емиграция или адаптация към системата Изложбата, която е разделена на 13 тематични области, е отворена до края на септември.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |
Наградиха лауреатите на Втория национален музикален конкурс „Милчо Левиев“
|
![]() |
Къща музей „Пейо К. Яворов” в Чирпан вече разполага със собствено пиано след дарителска кампания
|
![]() |
Спектакълът в памет на вокалиста на ПИФ Димо Стоянов "Невидимо дете" ще бъде представен за първи път в Габрово
|
![]() |
22-ро издание на събора Гайдарско надсвирване
|
![]() |
Творческият тандем Надежда и Сейфетин Шекерови с изложба „Нежност и сила“ в галерия „Арт Маркони”
|
![]() |
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия |
Чешко-словашкият филм Better Go Mad in the Wild спечели Голямата награда „Кристален глобус“ на филмовия фестивал в Карлови Вари
|
![]() |
Песни от Хуго Волф и Франц Шуберт ще звучат в Балабановата къща
|
![]() |
Биография: Атанас Яранов
|
![]() |
Художествен център, включваш галерия и Дом на изкуството и науката, беше официално открит в Гурково
|
![]() |
Вярвам, че най-хубавото тепърва предстои
|
![]() |
Музеят „Леополд“ представя изложба, озаглавена „Блясък и мизерия“, представяща изкуството на „Новата предметност“ в Германия през 20-те и 30-те години на ХХ век за първи път в Австрия.
С около 150 експоната от известни международни музеи и частни колекции, около 100 картини, 40 творби на хартия, както и фотографии и архивни материали, експозицията показва това определящо за онова време течение в изобразителното изкуство в Германия.
Художественото движение „Нова предметност“ води началото си от 1925 година, когато Густав Фридрих Хартлауб организира изложба под това име, контрастираща с експресионизма, чийто индивидуалистичен модел не е в състояние да регистрира ситуацията на духовна и политическа криза или нейните реалности.
Хартлауб разграничава две течения на движението „Нова предметност“: политически ориентирано ляво движение, определяно от критиката на цивилизацията и критичния веризъм, и дясно крило, характеризиращо се с класицистично-неромантични тенденции.
„Травматичните и ужасяващи преживявания на световната война изискват напълно ново представяне на действителността в областта на изкуството. Оставка, обвинение и неописуема мизерия, от една страна, надежда, копнеж и зараждащата се радост от живота на така наречените „златни двадесет години“ от друга страна, описват това епохално явление по нов начин - несантиментален, трезв, конкретен и пуристичен; накратко: по същество реалистичен начин“, разказва Ханс-Петер Виплингер, директор на музея „Леополд“ и куратор на изложбата.
Макс Бекман, Хайнрих Мария Давингхаузен, Ото Дикс, Джордж Грош, Карл Хубух, Грета Юргенс, Лоте Лазерщайн, Феликс Нусбаум, Герта Овербек, Кристиан Шад, Рудолф Шлихтер и много други улавят духа на времето върху платно и хартия.
Реалистичните портрети - например на „новата жена“, и натюрмортите следват строга живописна структура; градът, промишлеността и тежката работна ръка стават мотиви на творците. Те откриват теми не само в последиците от войната, но и в процъфтяващата увеселителна индустрия, новите планове за живота на уверени в себе си жени или проникването на техническия прогрес в света, в който живеем, и в природата.
Този нов художествен подход приключва рязко през 1933 година с окончателното завземане на властта от националсоциалистите, за които авангардното изкуство е дегенеративно и произведенията на творците са конфискувани. Политически неудобните художници са подлагани на произволни обиски в домовете и ателиетата, следват уволнения, изключване от художествени асоциации и забрана за изложби. Засегнатите реагират с бягство в чужбина, вътрешни емиграция или адаптация към системата
Изложбата, която е разделена на 13 тематични области, е отворена до края на септември.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
![]() |
Наградиха лауреатите на Втория национален музикален конкурс „Милчо Левиев“
![]() |
![]() |
Къща музей „Пейо К. Яворов” в Чирпан вече разполага със собствено пиано след дарителска кампания
![]() |
![]() |
Спектакълът в памет на вокалиста на ПИФ Димо Стоянов "Невидимо дете" ще бъде представен за първи път в Габрово
![]() |
![]() |
22-ро издание на събора Гайдарско надсвирване
![]() |
![]() |
Творческият тандем Надежда и Сейфетин Шекерови с изложба „Нежност и сила“ в галерия „Арт Маркони”
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]()
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия |