![]() ![]() |
![]() |
Горе
![]() |
![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 00:00 ч.
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, съобщават от галерия „Димитър Георгиев“, домакин на събити ...
|
![]()
Под прожектора
![]() Голяма експозиция в музея „Леополд“ показва германската „Нова предметност“
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Анатолий Михайлов | 03 Юни 2024, 19:59 ч. Музеят „Леополд“ представя изложба, озаглавена „Блясък и мизерия“, представяща изкуството на „Новата предметност“ в Германия през 20-те и 30-те години на ХХ век за първи път в Австрия. С около 150 експоната от известни международни музеи и частни колекции, около 100 картини, 40 творби на хартия, както и фотографии и архивни материали, експозицията показва това определящо за онова време течение в изобразителното изкуство в Германия. Художественото движение „Нова предметност“ води началото си от 1925 година, когато Густав Фридрих Хартлауб организира изложба под това име, контрастираща с експресионизма, чийто индивидуалистичен модел не е в състояние да регистрира ситуацията на духовна и политическа криза или нейните реалности. Хартлауб разграничава две течения на движението „Нова предметност“: политически ориентирано ляво движение, определяно от критиката на цивилизацията и критичния веризъм, и дясно крило, характеризиращо се с класицистично-неромантични тенденции. „Травматичните и ужасяващи преживявания на световната война изискват напълно ново представяне на действителността в областта на изкуството. Оставка, обвинение и неописуема мизерия, от една страна, надежда, копнеж и зараждащата се радост от живота на така наречените „златни двадесет години“ от друга страна, описват това епохално явление по нов начин - несантиментален, трезв, конкретен и пуристичен; накратко: по същество реалистичен начин“, разказва Ханс-Петер Виплингер, директор на музея „Леополд“ и куратор на изложбата. Макс Бекман, Хайнрих Мария Давингхаузен, Ото Дикс, Джордж Грош, Карл Хубух, Грета Юргенс, Лоте Лазерщайн, Феликс Нусбаум, Герта Овербек, Кристиан Шад, Рудолф Шлихтер и много други улавят духа на времето върху платно и хартия. Реалистичните портрети - например на „новата жена“, и натюрмортите следват строга живописна структура; градът, промишлеността и тежката работна ръка стават мотиви на творците. Те откриват теми не само в последиците от войната, но и в процъфтяващата увеселителна индустрия, новите планове за живота на уверени в себе си жени или проникването на техническия прогрес в света, в който живеем, и в природата. Този нов художествен подход приключва рязко през 1933 година с окончателното завземане на властта от националсоциалистите, за които авангардното изкуство е дегенеративно и произведенията на творците са конфискувани. Политически неудобните художници са подлагани на произволни обиски в домовете и ателиетата, следват уволнения, изключване от художествени асоциации и забрана за изложби. Засегнатите реагират с бягство в чужбина, вътрешни емиграция или адаптация към системата Изложбата, която е разделена на 13 тематични области, е отворена до края на септември.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |
17-ти международен конкурс „Млади виртуози“
|
![]() |
Второ издание на Международния театрален фестивал „Школа“
|
![]() |
Филмът на Ники Илиев "Чужденецът" ще бъде представен на Седмицата на франкофонското кино в Скопие
|
![]() |
Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова правят изложба „Между два свята”
|
![]() |
Десето юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал
|
![]() |
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия |
Изложба на художника Илия Йончев се открива в галерия „Димитър Георгиев“
|
![]() |
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
|
![]() |
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
|
![]() |
Българската група Scarlet издава „Слънчоглед“, спечелила Младежкия конкурс за нова песен
|
![]() |
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
|
![]() |
Тикер в 00:00 ч.
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, ...
|
![]() |
Музеят „Леополд“ представя изложба, озаглавена „Блясък и мизерия“, представяща изкуството на „Новата предметност“ в Германия през 20-те и 30-те години на ХХ век за първи път в Австрия.
С около 150 експоната от известни международни музеи и частни колекции, около 100 картини, 40 творби на хартия, както и фотографии и архивни материали, експозицията показва това определящо за онова време течение в изобразителното изкуство в Германия.
Художественото движение „Нова предметност“ води началото си от 1925 година, когато Густав Фридрих Хартлауб организира изложба под това име, контрастираща с експресионизма, чийто индивидуалистичен модел не е в състояние да регистрира ситуацията на духовна и политическа криза или нейните реалности.
Хартлауб разграничава две течения на движението „Нова предметност“: политически ориентирано ляво движение, определяно от критиката на цивилизацията и критичния веризъм, и дясно крило, характеризиращо се с класицистично-неромантични тенденции.
„Травматичните и ужасяващи преживявания на световната война изискват напълно ново представяне на действителността в областта на изкуството. Оставка, обвинение и неописуема мизерия, от една страна, надежда, копнеж и зараждащата се радост от живота на така наречените „златни двадесет години“ от друга страна, описват това епохално явление по нов начин - несантиментален, трезв, конкретен и пуристичен; накратко: по същество реалистичен начин“, разказва Ханс-Петер Виплингер, директор на музея „Леополд“ и куратор на изложбата.
Макс Бекман, Хайнрих Мария Давингхаузен, Ото Дикс, Джордж Грош, Карл Хубух, Грета Юргенс, Лоте Лазерщайн, Феликс Нусбаум, Герта Овербек, Кристиан Шад, Рудолф Шлихтер и много други улавят духа на времето върху платно и хартия.
Реалистичните портрети - например на „новата жена“, и натюрмортите следват строга живописна структура; градът, промишлеността и тежката работна ръка стават мотиви на творците. Те откриват теми не само в последиците от войната, но и в процъфтяващата увеселителна индустрия, новите планове за живота на уверени в себе си жени или проникването на техническия прогрес в света, в който живеем, и в природата.
Този нов художествен подход приключва рязко през 1933 година с окончателното завземане на властта от националсоциалистите, за които авангардното изкуство е дегенеративно и произведенията на творците са конфискувани. Политически неудобните художници са подлагани на произволни обиски в домовете и ателиетата, следват уволнения, изключване от художествени асоциации и забрана за изложби. Засегнатите реагират с бягство в чужбина, вътрешни емиграция или адаптация към системата
Изложбата, която е разделена на 13 тематични области, е отворена до края на септември.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
![]() |
17-ти международен конкурс „Млади виртуози“
![]() |
![]() |
Второ издание на Международния театрален фестивал „Школа“
![]() |
![]() |
Филмът на Ники Илиев "Чужденецът" ще бъде представен на Седмицата на франкофонското кино в Скопие
![]() |
![]() |
Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова правят изложба „Между два свята”
![]() |
![]() |
Десето юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]()
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия |