Начало Под прожектора Голяма експозиция в музея „Леополд“ показва германската „Нова предметност“
4202
Под прожектора

Голяма експозиция в музея „Леополд“ показва германската „Нова предметност“

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 03 Юни 2024, 19:59 ч.

Музеят „Леополд“ представя изложба, озаглавена „Блясък и мизерия“, представяща изкуството на „Новата предметност“ в Германия през 20-те и 30-те години на ХХ век за първи път в Австрия.

Американската Национална звукозаписна академия, която присъжда водещите музикални награди "Грами", промени някои от правилата си за 2026 г., включвайки нова самостоятелна категория за най-добри обложки на албуми, предаде Асошиейтед прес. 

Съобщението за промените идва ден след като певицата Сабрина Карпентър публикува изображение, за което се смята, че е обложката на следващия й албум. Публикацията й стана предмет на оживени дискусии. 

"Основният приоритет на академията е да представлява музикалните хора, на които служим всяка година. Това означава да слушаме внимателно нашите членове, за да се уверим, че нашите правила и насоки отразяват днешната музика и ни позволяват да отдадем признание на колкото се може повече заслужили творци", се посочва в изявлението, направено от главния й изпълнителен директор Харви Мейсън младши. 

Ден по-рано Сабрина

„Тайната да живееш в настоящето“ обединява десетима художника от базирания в Стокхолм творчески колектив Studio44.

Работите им ще бъдат представени на 7 май в „Белка“, съобщават организаторите.

Събитието е продължение на изложбата на художниците на „Белка“ в Studio 44 през май 2024 г.

„Тайната да живееш в настоящето“  изследва деликатната и често неуловима същност на присъствието – на пълното потапяне в настоящето. В свят, който постоянно ни дърпа към миналото или ни проектира в бъдещето, тези творби спират времето, като ни канят да размишляваме, да обръщаме внимание и да бъдем непосредствени. Чрез разнообразни практики и медии, художниците отварят интимни и философски портали към това какво означава да живееш – наистина да живееш

Рядък кралски траурен пръстен ще бъде предложен на търг, след като е бил закупен за едва 15 британски лири от благотворителен магазин в Лестър, съобщава ДПА.

Бижуто датира от началото на XIX век и е поръчано от крал Джордж IV, тогава принц-регент, в памет на любимата му по-малка сестра – принцеса Амелия, след нейната смърт през 1810 г.

Пръстенът е идентифициран от аукциониста Чарлз Хансън, след като клиент го донася, без да подозира за историческата му стойност. Според Хансън, очакваната продажна цена е между 3000 и 5000 британски лири. Той нарича находката "най-значимата, на която съм се натъквал от благотворителен магазин през последното десетилетие".

„Бях зашеметен и очарован“, казва Хансън и допълва: „Тази находка доказва, че истински съкровища все още могат да се открият на обикновени места по нашите главни улици.“

<

Групата „Цар Плъх“ спечели голямата награда в 56-ото издание на конкурса за нова българска поп и рок музика „Пролет“.

Те заслужиха отличието с песента „Погледни насам“ и получиха статуетката си от проф. д-р Цветан Недялков и Алекс Нушев на официална церемония тази вечер в първо студио на Българското национално радио (БНР).

Сред победителите в престижния конкурс от 1970 година насам са изпълнители като Паша Христова, Лили Иванова, Васил Найденов, ФСБ, Любо Киров, „Сленг“ и др. 

Алекс Нушев изрази благодарностите си към БНР, че продължава да подкрепя българската поп и рок музика. Той подчерта, че му било много трудно да избере победител сред 12-те финалисти.

Цветан Недялков отбеляза, че за него БНР означава много.

„За мен това е огромно вълнение. Искам да кажа на младите м

С огромен успех Националният филхармоничен хор дебютира на Истанбулския музикален фестивал. Под диригентската палка на изгряващата звезда Азиз Шохакимов, филхармоничният оркестър Тефкен и българските певци откриха 53-тото издание на престижния форум в известния културен център Ататюрк, разказват от Софийската филхармония.

По думите им това се случва само месец, след като директорът на Филхармонията маестро Найден Тодоров откри Международния оперен фестивал на Истанбул. 

„Програмата включваше световната премиера на „Земята обича хората“ от турския композитор Хасан Учарсу - творба, която възпява идеала за посправедлив свят в хармония с природата, както и емблематичните „Половецки танци“ от „Княз Игор“ на Бородин – в уникален синтез от източна лирика и западна мощ“, разказват още от екипа. 

Темата на

С около 150 експоната от известни международни музеи и частни колекции, около 100 картини, 40 творби на хартия, както и фотографии и архивни материали, експозицията показва това определящо за онова време течение в изобразителното изкуство в Германия.

Художественото движение „Нова предметност“ води началото си от 1925 година, когато Густав Фридрих Хартлауб организира изложба под това име, контрастираща с експресионизма, чийто индивидуалистичен модел не е в състояние да регистрира ситуацията на духовна и политическа криза или нейните реалности.

Хартлауб разграничава две течения на движението „Нова предметност“: политически ориентирано ляво движение, определяно от критиката на цивилизацията и критичния веризъм, и дясно крило, характеризиращо се с класицистично-неромантични тенденции.

„Травматичните и ужасяващи преживявания на световната война изискват напълно ново представяне на действителността в областта на изкуството. Оставка, обвинение и неописуема мизерия, от една страна, надежда, копнеж и зараждащата се радост от живота на така наречените „златни двадесет години“ от друга страна, описват това епохално явление по нов начин - несантиментален, трезв, конкретен и пуристичен; накратко: по същество реалистичен начин“, разказва Ханс-Петер Виплингер, директор на музея „Леополд“ и куратор на изложбата.

Макс Бекман, Хайнрих Мария Давингхаузен, Ото Дикс, Джордж Грош, Карл Хубух, Грета Юргенс, Лоте Лазерщайн, Феликс Нусбаум, Герта Овербек, Кристиан Шад, Рудолф Шлихтер и много други улавят духа на времето върху платно и хартия. 

Stop the Schizo се завръща с нов сингъл наречен Bottled Babies, съобщават от групата. По думите им песента е вдъхновен от издадения през 1932 година роман „Прекрасният нов свят“ на английския писател и философ Олдъс Хъксли (1894-1963).

„Сингълът е първият от поредица нови песни, които маркират началото на нова ера за групата – с обновена естетика и още по-концентриран арт-удар върху съвременното общество. В Bottled Babies няма утеха, няма изход – само осъзнаване, че воланът отдавна не е в нашите ръце“, разказват от групата.

Допълват, че видеото към песента е отражение на стерилната утопия, където човешкото е програмирано, а свободата е илюзия.