Начало Под прожектора Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си
6114
Под прожектора

Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 15 Юни 2024, 08:01 ч.

Проектът на студио „Гебуплан“ ЕООД за Войнишкия паметник пред НДК с ръководител арх. Филипа Гугучкова бе най-близо до заданието на журито на конкурса и най-изгоден финансово. Това каза д-р Валентина Иванова, председател на журито за избор на проект за възстановяване на паметника. Според арх. Георги Мърхов възстановяването на този паметник не е професионално решение, а по-скоро се търси политически ефект. 

Организаторите на Международния кинофестивал в Берлин, който започва днес, се надяват, че тази година политиката няма да засенчи филмите, предаде Ройтерс.Те се опитват да вдъхнат нов живот на събитието, което през последните години изглежда, че позападна.

Форумът винаги е бил най-политизиран от големите международни филмови фестивали, а сега се провежда дни преди изборите в Германия. Конфликтът в Близкия изток също е на хоризонта, отбелязва Ройтерс.

"Миналата година… политиката сякаш измести киното. Мисля, а може би и се опасявам, че това ще се случи и тази година", казва Скот Роксбъро, ръководител на европейския офис на изданието "Холивуд рипортър", пред Ройтерс.

Това ще е първото издание на "Берлинале" под ръководството на новия директор Триша Тътъл. Форумът, който ще бъде открит с прожекция на филма  "Светлината" (The Light) на режисьора Том Тикв

Осем дами от Търговище и региона представиха своите творчески търсения в изложбата „Вдъхновения“.

Тя бе открита в изложбената зала на Школата по изобразително изкуство.

Символичен домакин бе Центърът за подкрепа на личностното развитие – Обединен детски комплекс. 

„Радвам се, че укрепват тези изложби. Стават все по-интересни, все по-добри. Палитрата е много широка – като техники, стилове и жанрове, като материал – от чист акварел, през различни смесени техники акрил и класическата маслена живопис“, каза за картините художникът Румен Райнов, под чието ръководство творят художничките. 

По думите му прави впечатление, че нещата са поднесени много професионално, макар и от любители. Авторите се развиват, те надграждат, което се вижда при съпоставка с предишни изложби. 

Тази година новите

В първия си работен ден, 16 януари, министърът на културата Мариан Бачев направи преглед и анализ на неразплатените задължения на Министерството на културата (МК) към системата на сценичните изкуства, съобщават от МК.

Припомнят, че  в последните седмици от Съюза на артистите в България (САБ) сигнализираха, че три месеца много хора на свободна практика не са получавали плащания по гражданските си договори и са посрещнали празниците без честно заработените си хонорари.

„Като първа задача на служителите във финансовия отдел, министър Бачев разпореди, съобразно наличния ресурс и по реда на постъпване на заявките, изплащането на всички наредени до 16 януари 2025 г. хонорари по сключени договори с физически лица, извършили специализирани услуги в системата на сценичните изкуства и разчитащи само на тези договори (

В къщата музей „Димитър Пешев“ Кюстендил бе открита изложба „За болката“, чийто автор е Станислав Божанков. авторът каза, че изложбата има ретроспективен характер и е по повод предстоящото честване на годишнината от „Кюстендилската акция“ по спасяването на българските евреи.

Идеята за показаните картини води началото си преди 30 години, когато като студент в краковската Художествена академия Божанков посещава лагера Освиенцим. „Един единствен път влязох и не помня как съм излязъл, драмата е страхотна“, каза Божанков за преживяването си в бившия лагер и допълни, че според него това е фабрика за смърт. Травмата от преживяването е причината за емоционалния тласък да започне цикли от картини с глави, фосили и овали, които асоциират глави. По думите му в продължение на 30 години травмата не отшумява, а циклите продължават. Изкуството

С празничен концерт в Горна Оряховица ще изпратят старата и ще посрещнат новата 2025 година, съобщиха от пресцентъра на Общината.

Концертът ще започне в 23:00 ч. на откритата сцена на площад „Георги Измирлиев“ с изпълнение на дует „Амфибия“. Сестрите Цвети и Катя ще представят свои авторски песни и италиански шлагери.

Музикалната програма ще продължи с участие на самодейците от Фолклорен ансамбъл „Сидер войвода“ при читалище „Напредък -1869“.

По повод новогодишния концерт на 31 декември на пл. “Георги Измирлиев“ и празничната заря в полунощ ще бъде въведена временна организация по безопасност на движението.

За периода от 23:45 часа в последния ден на годината до 00:15 ч. на 1 януари ще бъде затворен за движение участък от улица “Цар Освободител“. Ограничението ще важи за всички пътн

В конкурса за възстановяване на мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, както е пълното име на проекта, участваха пет предложения. Те бяха разгледани от 11-членно жури, представители на различни организации и институции. Според оценката на журито, той е бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки. Второ и трето място не са присъдени, тъй като останалите участници не са получили минималния брой точки за класиране, съгласно регламента на конкурса, съобщават от направление „Архитектура и градоустройство“ (НАГ) към Столичната община.  От екипа на НАГ уточняват, че представители на Камарата на архитектите в България (КАБ), Съюза на архитектите в България (САБ) и Съюза на българските художници (СБХ) не са включени в състава на журито, поради отказ от тяхна страна да участват в журирането на конкурса.

„Процедурата по конкурса чисто административно все още не е приключила“, казаха от направление „Архитектура и градоустройство“ към Столична община. 

Д-Р ВАЛЕНТИНА ИВАНОВА: ТОЗИ ПАМЕТНИК ОТДАВНА ТРЯБВАШЕ ДА БЪДЕ ВЪЗСТАНОВЕН

Този мемориал отдавна трябваше да е готов, каза д-р Валентина Иванова. „София е едно от малкото места, в които няма паметник на загиналите софиянци или хора, тръгнали от софийските военни поделения. Във всеки град, във всяко населено място има едно паметниче с кръст за храброст и с имената на хората, тръгнали от там, дали живота си за свободата. Само в София имаме незнаен воин. Само незнаен воин. Защо незнаен воин? Хората се знаят. Това са 2982 имена, които поименно се знаят кои са. Ние всъщност това възстановяваме. Не едни стени. Ние възстановяваме паметта за тези 2982 души, които са нашите дядовци. Това са хората, тръгнали от София и незавърнали се. Благодарение на тяхната саможертва, друг се е завърнал вкъщи, създал е семейство, продължил е напред. И ние днес живеем тук, както живеем. И границите на България са отбелязани с кръвта на тези хора. Не можем да не ги помним. Срамота е. Би било чудесно, ако се разхождате из парка на НДК, да можете да кажете – ей това тук е братът на моя дядо или прадядо. И този човек знам кой е. Защото това е паметта на мястото“, каза д-р Иванова.

Тя обясни, че от всичките пет проекта, предложени в конкурса, само първият бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки и да бъде класиран напред. По думите й, този проект възстановява паметника доста близко до оригиналния и е направен „интересен опит този оригинален паметник да се впише в пространството на градинката пред НДК“.

Номинираният за „Оскар“ ирански режисьор Мохамад Расулоф идва на „София филм фест“ (СФФ), за да представи многократно награждавания си филм „Семената на свещената смокиня“ (The Seed of the Sacred Fig), съобщават от „Арт фест“.

Независимият режисьор, сценарист и продуцент ще получи специалната награда „ФИПРЕССИ Платиниум“ , посветена на 100-годишнината на Международната асоциация на филмовата критика. Ще изнесе и майсторски клас.

„През пролетта на 2024 година иранският режисьор Мохамад Расулоф пое изключително сериозен риск да присъства лично в Кан, тъй като все още има неизпълнена присъда и забрана от властите да напуска родината си. Неговият филм „Семената на свещената смокиня“ предлага драматичен, прон

Градският духов оркестър „Дико Илиев“ изнесе концерт по повод 127-ата годишнина от рождението на композитора Дико Илиев с диригент Пламен Крумов на сцената на читалище „Разум“ в Монтана.

Изпълнени бяха някои от най-известните творби на Дико Илиев – „Дунавско хоро“, „Сливенци при Драва“, „Юбилеен марш“, „Наша гордост“, „Игривата циганка“, „Концертен валс“, а също и произведения на други композитори – „Италиански раг“ на Ренато Солия, „Флорентински марш“ на Юлиус Фучик и други. На концерта прозвучаха и съвременни творби за духов оркестър като „Монтанско настроение“, „Дунавско хоро се вие“ и други.

Дико Илиев е известен с „Дунавско хоро“, с което в продължение на много години започва програмата на Българско

Музей „Възраждане и Учредително събрание“ във Велико Търново, Исторически музей – Горна Оряховица и Етнографски музей – Долна Оряховица ще са отворени за безплатно посещение на националния празник на България - 3 март, съобщиха от културните институции.

По повод празника в музей "Възраждане и Учредително събрание" ще има организирани тематични беседи „Те загинаха за свободата на България“ от 10:00 и 12:00 часа. В тях екскурзоводите Мария Йорданова и Магдалена Русева ще разкажат за събитията по време на Руско-турската освободителна война 1877-1878 г.

От останалите обекти и експозиции на Регионалния исторически музей във Велико Търново посетители ще приемат  Архитектурно-музеен резерват "Царевец", Археологически музей, църква "Св. 40 мъченици", Мултимедиен посетителски център "Царевград Търнов" и църква-музей "Рождество Христово"

При пожарите в Лос Анджелис в началото на януари някои творци загубиха не само домовете си, но и своите ателиета и всички свои творби, а за художничката Катрин Андрюс това е втора загуба на жилище, пише Асошиейтед прес в репортаж от Калифорния.

Антъни Оби никога не си е представял, че в нощта на 7 януари ще влезе за последен път в дома си. Рапърът от Хюстън, известен като Fat Tony, живее в квартал Алтадина от една година и казва, че той и съседите му са били подготвени за силен вятър и може би няколкодневно прекъсване на електрозахранването.

„Очаквах най-много, че някои от прозорците ще се счупят, а аз ще се върна след ден-два и просто ще почистя“, казва рапърът.

Но Оби и съседите му се събуждат на следващата сутрин с новината, че хиляди домове и цели квартали са изгорели до пепел, унищожени от пламъците в районите на Пасифик Палисейдс и Алтадина. В

Спектакълът „Магинариум: Асовете на магията“ ще се състои на 19 и 20 март в зала 1 на НДК.

„Днес разкриваме дълго пазена тайна – Дани Белев ще се изправи пред най-опасното предизвикателство в кариерата си, наречено „Челюстите на смъртта“, информират организаторите.

По думите им това не е просто трик: „Това е двубой със съдбата – изпитание, което изисква абсолютен контрол, нечовешка концентрация и безстрашен дух“. Дани Белев ще бъде закопчан в усмирителна риза, а над него ще висят 250-килограмови метални челюсти, държани само от въжета, напоени с гориво. Огънят ще ги погълне и за 60 секунди въжетата ще изгорят напълно. Само една минута – това е времето, което той има, за да се освободи и избегне смъртоносната хватка.

„Зрителите ще станат свидетели

„Екипът от архитекти е предложил интересно решение, което да впише стария паметник в новото пространство. Това беше едно от основните изисквания на заданието. И колегите от този екип са се справили прилично“, коментира тя. „Няма да ви лъжа, няма гениални решения. Решението е добро. Отговаря много стриктно на заданието, постарали са се да посрещнат предизвикателствата. Защото огромното предизвикателство е да се съчетаят някак си две епохи. Да заживеем в мир с нашето собствено минало някак си. И те са се справили – това не е само мое мнение, това е мнението на цялото жури“, каза още председателят на журито. 

Тя уточни, че журирането се провело по процедурата, изработена от възложителите на конкурса – т.е. от Столична община. Имало е определени критерии, за които се получавали определен брой точки. Сумата от тези точки води до крайния резултат. За да бъдат класирани и за да подлежат на награда, проектите трябва да съберат минимум 60 точки. „Само един проект е събрал повече от 60 точки и той получи първа награда“, каза още Иванова.

„Журито изпълни своята задача. Отново на ход е възложителят в лицето на кмета на София“, каза тя. Първо, кметът трябва да се произнесе и после проектът, който и да е, да бъде превърнат в работен проект. След това трябва да мине през всички инстанции като всеки строеж, който е на пъпа на София с такова значение. Бих могла да се надявам, че, ако всичко върви добре, Столичният общински съвет ще гласува следващата година бюджет за построяването. Въпрос на време е да бъде построен отново, допълни председателят на журито. 

Парите също не са без значение. „В тръжната документация всеки проект е остойностил идеята си и всеки екип е посочил сума, която смята, че му се дължат за авторски надзор. И двете неща са ограничени от самата процедура и всички проекти бяха спазили тези ограничения. Но награденият проект беше предложил и най-добри финансови условия за реализирането му, което също не е за пренебрегване“, отбеляза Иванова.

„Паметникът е разрушен преди 45 години. За първи път от 45 години насам имаме първи шанс той да бъде възстановен“, каза Валентина Иванова.

АРХ. ГЕОРГИ МЪРХОВ: ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО НА МЕМОРИАЛА Е ПОЛИТИЧЕСКИ РЕВАНШИЗЪМ

Арх. Георги Мърхов следи темата за възстановяването на войнишкия паметник пред НДК от 2017 г., когато е премахнат монументът „1300 години България“. През 2018 г. мястото е фокус на дипломния му проект „Център за противоречивото наследство“, с дипломен ръководител арх. Емилия Кълева. „В проучването към него стигнах до извода, че на това място откриваме сблъсък на памет, а именно две страни от българската история на XX в. - на авторитарната България от 30-те и на тоталитарната Народна Република България от 80-те. И двата паметника носят националистическо послание, представено по различен начин. В Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк това е най-силно изразено чрез лъва с картата на българското землище, а в монумента „1300 години България“ - чрез идеята за славната история на българския народ, а комунизмът е представен като негово естествено продължение“, разказва арх. Мърхов .

За този дипломен проект получава наградата „Проф. Пейо Бербенлиев“ за най-добър дипломен проект към катедра „История и теория на архитектурата“. В момента арх. Мърхов е част от фондацията „Ново архитектурно наследство“, която се занимава с новото и най-новото архитектурно наследство на България на експертно ниво. Той е практикуващ архитект, член на Камарата на архитектите в България, архитектурен журналист и отговорен редактор в строителната онлайн медия stroiinfo.com. 

Според него, паметниците са поставени в контекст на две взаимно отхвърлящи се идеологии, които сами по себе си са дисонантни - части от обществото отхвърлят единия или другия паметник, а разработката на проект, който включва различните исторически слоеве на мястото се представя като нещо немислимо. Това се случва, защото дори и след 1989 г. у нас историята продължава да се използва активно за политически цели, допълва той.

На мнение е, че темите за паметниците обикновено стават активни във времена преди избори, а впоследствие затихват, докато не стане отново време да се гласува. „Тук не бива да пропускаме, че в зародиш инициативата за премахване на монумента „1300 години България“ предвиждаше възстановяване на Войнишкия мемориал в оригиналния му вид. Това, както вече е широко дискутирано, не отговаря на никаква логическа съвременна мисъл от гледна точка на градоустройство, паркоустройство и архитектура - заради променения контекст и най-вече заради необходимостта да гледаме трезво на новата и най-новата си история. Смятам, че същото се отнася и за монумента „1300 години България“ - възстановяването му също би било абсурдно“, казва архитектът. 

„Изглежда, че има определена група хора, която смята, че архитектите са слуги, чието задължение е единствено да начертаят проект по снимки и искат именно това от самото начало. Такъв подход уронва престижа на архитектурната професия и не трябва да се бърка с архитектурната реставрация - в случая с паметниците говорим за много повече от архитектурно-художествено наследството. Съответно пълната им реставрация не трябва да е безкритична, дори и при налични данни и възможности за възстановяване на оригиналния облик“, казва още той.

По думите му е важно в журирането на конкурса за възстановяването на мемориала да участват всякакви специалисти - архитекти, урбанисти, художници, историци, изследователи, социолози, военни. „КАБ, САБ и СБХ отказаха да участват заради изключително лошо разработеното задание, което хем загатваше съвременно решение, хем искаше пълно възстановяване на паметника, и което е несъвместимо с днешните разбирания за оформяне на изградената среда. Според мен това се случва, тъй като то не се разработва изцяло на експертно ниво, а най-вероятно в изготвянето му има и политическо влияние“, отбеляза архитектът.

Според него пълното възстановяване в оригинал на Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк не е решение. „То е форма на исторически реваншизъм и е пореден пример за насаждане на разделение в обществото ни, и дава много лош сигнал на съседните държави“, заяви арх. Мърхов. Според него паметта на загиналите трябва да бъде почетена и за нея трябва да бъде намерено място – което предполага преклонение, мир и покой пред загиналите за България. Според него, за да се открие къде да бъде разположен такъв паметник и каква да бъде неговата идея, трябва да се разработи адекватно съвременно задание, трябва да се изгради мултидисциплинарен, аполитичен екип.

ИСТОРИЯТА

Както информирахме, на 28 октомври 1934 г. в София цар Борис III открива войнишкия мемориал по повод 50-та годишнина от формирането им и като знак за признание към героизма на полковете, наречени Софийската „желязна“ дивизия. Пред него се провеждат военни чествания, паради, помени и други тържества до Втората световна война. Архитект Александър Обретенов е автор на композицията, която е разположена в централната част на казармения комплекс в София. Състои се от три стени във формата на буквата П с размери - 21 м височина и 11 м ширина. „Надписът на централната плоча гласи: „Благословени бъдете от майката родина – вечна ви памет". На него са изписани имената на над 3000 загинали от двата полка в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Пред централната стена е поставен на пиедестал лъв, който държи картата на Санстефанска България с нейните етнически очертания.

Акцент в композицията е създадената от скулптора Михаил Михайлов бронзова статуя на лъв, държащ карта на Санстефанска България. Мамориалът пострадва по време на бомбардировките на България през Втората световна война. След деветосептемврийския преврат комунистическата власт премахва статуята на лъва. През 1979 година мемориалът е окончателно разрушен, за да се построи паметникът „1300 години България“, демонтиран през 2017 г. След демонтажа му са проведени два конкурса за възстановяването на Мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, които завършват без резултат. През май тази година е излъчен победител. 

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Международният музикален фестивал „Тримонтиада“ ще представи великденски концерт
На 10 април в Епископската базилика на Филипопол в Пловдив Международен музикален фестивал „Тримонтиада“ ще представи пред почитателите на класическата музика концерта ...
Празник на кукленото изкуство предстои в Пловдив
За поредна година Държавният куклен театър в Пловдив ще се включи в инициативата на Асоциацията на куклените театри в България (АКТ-УНИМА), по повод Световния ден на кукления театъ ...
Съвременни български художници ще представят изложбата „Майстори“
Художничката Елена Стоева поднася своята почит към съвременните български художници с изложбата „Майстори“. Експозицията ще бъде открита на 21 март във Велико Търново ...
Марин Маринов показва „Тяло и мощ“ в нова експозиция
Новата изложба на Марин Маринов, озаглавена „Тяло и мощ“, ще бъде представена в столичната галерия Depoo. Експозицията може да бъде разгледана от днес, 17 март, до 31 ...
Започна реставрация на кула и шпил на базиликата "Сен Дени" в Париж
Положен беше първият камък за възстановяването на западната кула и шпила на базиликата "Сен Дени", некропол на френските крале в Парижки район, съобщи АФП. Шпилът е разрушен от 18 ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Световният ден на кукления театър ще бъде отпразнуван с първата по рода си „Седмица на кукленото изкуство“
Асоциацията на куклените театри в България („Акт-УНИМА“, българският център на международния съюз на куклените дейци) празнува Световния ден на кукления театър – ...
Евана Линч от „Хари Потър“ идва на Aniventure Comic Con у нас
Евана Линч от филмовата поредица „Хари Потър“ идва на Aniventure Comic Con в София. Ирландската актриса, позната с ролята си на Луна Лъвгуд, гостува на 5 юли в „ ...
Международният музикален фестивал „Тримонтиада“ ще представи великденски концерт
На 10 април в Епископската базилика на Филипопол в Пловдив Международен музикален фестивал „Тримонтиада“ ще представи пред почитателите на класическата музика концерта ...
Изложба на Дивна Шалич Лафчиева показва нейните „Родини“
Изложба на Дивна Шалич Лафчиева (1928 – 2019) ще бъде подредена в галерия-книжарница „София прес“. Експозицията е озаглавена „Родини“ и може да бъде ...
Филмът "Новокаин" оглави боксофис класацията на Северна Америка
Екшън комедията "Новокаин", чийто герой страда от рядък синдром на нечувствителност към болка, оглави боксофис класацията на Северна Америка, предаде АФП. Филмът, в който главната ...
Тикер в 20:00 ч.
Асоциацията на куклените театри в България („Акт-УНИМА“, българският ...
Начало Под прожектора
6114
Под прожектора

Войнишкият паметник пред НДК поражда спорове и след конкурса за възстановяването си

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 15 Юни 2024, 08:01 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Проектът на студио „Гебуплан“ ЕООД за Войнишкия паметник пред НДК с ръководител арх. Филипа Гугучкова бе най-близо до заданието на журито на конкурса и най-изгоден финансово. Това каза д-р Валентина Иванова, председател на журито за избор на проект за възстановяване на паметника. Според арх. Георги Мърхов възстановяването на този паметник не е професионално решение, а по-скоро се търси политически ефект. 

В конкурса за възстановяване на мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, както е пълното име на проекта, участваха пет предложения. Те бяха разгледани от 11-членно жури, представители на различни организации и институции. Според оценката на журито, той е бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки. Второ и трето място не са присъдени, тъй като останалите участници не са получили минималния брой точки за класиране, съгласно регламента на конкурса, съобщават от направление „Архитектура и градоустройство“ (НАГ) към Столичната община.  От екипа на НАГ уточняват, че представители на Камарата на архитектите в България (КАБ), Съюза на архитектите в България (САБ) и Съюза на българските художници (СБХ) не са включени в състава на журито, поради отказ от тяхна страна да участват в журирането на конкурса.

„Процедурата по конкурса чисто административно все още не е приключила“, казаха от направление „Архитектура и градоустройство“ към Столична община. 

Д-Р ВАЛЕНТИНА ИВАНОВА: ТОЗИ ПАМЕТНИК ОТДАВНА ТРЯБВАШЕ ДА БЪДЕ ВЪЗСТАНОВЕН

Този мемориал отдавна трябваше да е готов, каза д-р Валентина Иванова. „София е едно от малкото места, в които няма паметник на загиналите софиянци или хора, тръгнали от софийските военни поделения. Във всеки град, във всяко населено място има едно паметниче с кръст за храброст и с имената на хората, тръгнали от там, дали живота си за свободата. Само в София имаме незнаен воин. Само незнаен воин. Защо незнаен воин? Хората се знаят. Това са 2982 имена, които поименно се знаят кои са. Ние всъщност това възстановяваме. Не едни стени. Ние възстановяваме паметта за тези 2982 души, които са нашите дядовци. Това са хората, тръгнали от София и незавърнали се. Благодарение на тяхната саможертва, друг се е завърнал вкъщи, създал е семейство, продължил е напред. И ние днес живеем тук, както живеем. И границите на България са отбелязани с кръвта на тези хора. Не можем да не ги помним. Срамота е. Би било чудесно, ако се разхождате из парка на НДК, да можете да кажете – ей това тук е братът на моя дядо или прадядо. И този човек знам кой е. Защото това е паметта на мястото“, каза д-р Иванова.

Тя обясни, че от всичките пет проекта, предложени в конкурса, само първият бил достатъчно близко на заданието, за да покрие минимума от точки и да бъде класиран напред. По думите й, този проект възстановява паметника доста близко до оригиналния и е направен „интересен опит този оригинален паметник да се впише в пространството на градинката пред НДК“.

„Екипът от архитекти е предложил интересно решение, което да впише стария паметник в новото пространство. Това беше едно от основните изисквания на заданието. И колегите от този екип са се справили прилично“, коментира тя. „Няма да ви лъжа, няма гениални решения. Решението е добро. Отговаря много стриктно на заданието, постарали са се да посрещнат предизвикателствата. Защото огромното предизвикателство е да се съчетаят някак си две епохи. Да заживеем в мир с нашето собствено минало някак си. И те са се справили – това не е само мое мнение, това е мнението на цялото жури“, каза още председателят на журито. 

Тя уточни, че журирането се провело по процедурата, изработена от възложителите на конкурса – т.е. от Столична община. Имало е определени критерии, за които се получавали определен брой точки. Сумата от тези точки води до крайния резултат. За да бъдат класирани и за да подлежат на награда, проектите трябва да съберат минимум 60 точки. „Само един проект е събрал повече от 60 точки и той получи първа награда“, каза още Иванова.

„Журито изпълни своята задача. Отново на ход е възложителят в лицето на кмета на София“, каза тя. Първо, кметът трябва да се произнесе и после проектът, който и да е, да бъде превърнат в работен проект. След това трябва да мине през всички инстанции като всеки строеж, който е на пъпа на София с такова значение. Бих могла да се надявам, че, ако всичко върви добре, Столичният общински съвет ще гласува следващата година бюджет за построяването. Въпрос на време е да бъде построен отново, допълни председателят на журито. 

Парите също не са без значение. „В тръжната документация всеки проект е остойностил идеята си и всеки екип е посочил сума, която смята, че му се дължат за авторски надзор. И двете неща са ограничени от самата процедура и всички проекти бяха спазили тези ограничения. Но награденият проект беше предложил и най-добри финансови условия за реализирането му, което също не е за пренебрегване“, отбеляза Иванова.

„Паметникът е разрушен преди 45 години. За първи път от 45 години насам имаме първи шанс той да бъде възстановен“, каза Валентина Иванова.

АРХ. ГЕОРГИ МЪРХОВ: ВЪЗСТАНОВЯВАНЕТО НА МЕМОРИАЛА Е ПОЛИТИЧЕСКИ РЕВАНШИЗЪМ

Арх. Георги Мърхов следи темата за възстановяването на войнишкия паметник пред НДК от 2017 г., когато е премахнат монументът „1300 години България“. През 2018 г. мястото е фокус на дипломния му проект „Център за противоречивото наследство“, с дипломен ръководител арх. Емилия Кълева. „В проучването към него стигнах до извода, че на това място откриваме сблъсък на памет, а именно две страни от българската история на XX в. - на авторитарната България от 30-те и на тоталитарната Народна Република България от 80-те. И двата паметника носят националистическо послание, представено по различен начин. В Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк това е най-силно изразено чрез лъва с картата на българското землище, а в монумента „1300 години България“ - чрез идеята за славната история на българския народ, а комунизмът е представен като негово естествено продължение“, разказва арх. Мърхов .

За този дипломен проект получава наградата „Проф. Пейо Бербенлиев“ за най-добър дипломен проект към катедра „История и теория на архитектурата“. В момента арх. Мърхов е част от фондацията „Ново архитектурно наследство“, която се занимава с новото и най-новото архитектурно наследство на България на експертно ниво. Той е практикуващ архитект, член на Камарата на архитектите в България, архитектурен журналист и отговорен редактор в строителната онлайн медия stroiinfo.com. 

Според него, паметниците са поставени в контекст на две взаимно отхвърлящи се идеологии, които сами по себе си са дисонантни - части от обществото отхвърлят единия или другия паметник, а разработката на проект, който включва различните исторически слоеве на мястото се представя като нещо немислимо. Това се случва, защото дори и след 1989 г. у нас историята продължава да се използва активно за политически цели, допълва той.

На мнение е, че темите за паметниците обикновено стават активни във времена преди избори, а впоследствие затихват, докато не стане отново време да се гласува. „Тук не бива да пропускаме, че в зародиш инициативата за премахване на монумента „1300 години България“ предвиждаше възстановяване на Войнишкия мемориал в оригиналния му вид. Това, както вече е широко дискутирано, не отговаря на никаква логическа съвременна мисъл от гледна точка на градоустройство, паркоустройство и архитектура - заради променения контекст и най-вече заради необходимостта да гледаме трезво на новата и най-новата си история. Смятам, че същото се отнася и за монумента „1300 години България“ - възстановяването му също би било абсурдно“, казва архитектът. 

„Изглежда, че има определена група хора, която смята, че архитектите са слуги, чието задължение е единствено да начертаят проект по снимки и искат именно това от самото начало. Такъв подход уронва престижа на архитектурната професия и не трябва да се бърка с архитектурната реставрация - в случая с паметниците говорим за много повече от архитектурно-художествено наследството. Съответно пълната им реставрация не трябва да е безкритична, дори и при налични данни и възможности за възстановяване на оригиналния облик“, казва още той.

По думите му е важно в журирането на конкурса за възстановяването на мемориала да участват всякакви специалисти - архитекти, урбанисти, художници, историци, изследователи, социолози, военни. „КАБ, САБ и СБХ отказаха да участват заради изключително лошо разработеното задание, което хем загатваше съвременно решение, хем искаше пълно възстановяване на паметника, и което е несъвместимо с днешните разбирания за оформяне на изградената среда. Според мен това се случва, тъй като то не се разработва изцяло на експертно ниво, а най-вероятно в изготвянето му има и политическо влияние“, отбеляза архитектът.

Според него пълното възстановяване в оригинал на Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк не е решение. „То е форма на исторически реваншизъм и е пореден пример за насаждане на разделение в обществото ни, и дава много лош сигнал на съседните държави“, заяви арх. Мърхов. Според него паметта на загиналите трябва да бъде почетена и за нея трябва да бъде намерено място – което предполага преклонение, мир и покой пред загиналите за България. Според него, за да се открие къде да бъде разположен такъв паметник и каква да бъде неговата идея, трябва да се разработи адекватно съвременно задание, трябва да се изгради мултидисциплинарен, аполитичен екип.

ИСТОРИЯТА

Както информирахме, на 28 октомври 1934 г. в София цар Борис III открива войнишкия мемориал по повод 50-та годишнина от формирането им и като знак за признание към героизма на полковете, наречени Софийската „желязна“ дивизия. Пред него се провеждат военни чествания, паради, помени и други тържества до Втората световна война. Архитект Александър Обретенов е автор на композицията, която е разположена в централната част на казармения комплекс в София. Състои се от три стени във формата на буквата П с размери - 21 м височина и 11 м ширина. „Надписът на централната плоча гласи: „Благословени бъдете от майката родина – вечна ви памет". На него са изписани имената на над 3000 загинали от двата полка в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Пред централната стена е поставен на пиедестал лъв, който държи картата на Санстефанска България с нейните етнически очертания.

Акцент в композицията е създадената от скулптора Михаил Михайлов бронзова статуя на лъв, държащ карта на Санстефанска България. Мамориалът пострадва по време на бомбардировките на България през Втората световна война. След деветосептемврийския преврат комунистическата власт премахва статуята на лъва. През 1979 година мемориалът е окончателно разрушен, за да се построи паметникът „1300 години България“, демонтиран през 2017 г. След демонтажа му са проведени два конкурса за възстановяването на Мемориала на Първи пехотен софийски и Шести пехотен търновски полк от Първа пехотна софийска дивизия, които завършват без резултат. През май тази година е излъчен победител. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Международният музикален фестивал „Тримонтиада“ ще представи великденски концерт
Празник на кукленото изкуство предстои в Пловдив
Съвременни български художници ще представят изложбата „Майстори“
Марин Маринов показва „Тяло и мощ“ в нова експозиция
Започна реставрация на кула и шпил на базиликата "Сен Дени" в Париж
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Световният ден на кукления театър ще бъде отпразнуван с първата по рода си „Седмица на кукленото изкуство“
Тонът на времето
Евана Линч от „Хари Потър“ идва на Aniventure Comic Con у нас
Под прожектора
Международният музикален фестивал „Тримонтиада“ ще представи великденски концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.