Начало Под прожектора Шон Пен: Филмът „Татенце“ изигра повратна роля в живота ми
2768
Под прожектора

Шон Пен: Филмът „Татенце“ изигра повратна роля в живота ми

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 26 Юни 2024, 19:02 ч.

Филмът „Татенце“ и Дакота Джонсън са изиграли повратна роля в живота на Шон Пен след дълъг период на неудовлетвореност от правенето на кино, разказва кинематографистът в интервю за Асошиейтед прес.

Филмът с българско участие „Берлингуер - голямата амбиция“ спечели две италиански киноотличия "Давид на Донатело" – за най-добра главна мъжка роля на Елио Джермано и за най-добър монтаж, съобщиха италиански медии.

"Берлингуер - голямата амбиция" е копродукция на Италия, Белгия и България с копродуцент от българска страна „Агитпроп“ , в копродукция с РАИ Синема, с подкрепата на Министерство на културата – Италия – Главна дирекция за кино и аудиовизия, съфинансиран от Европейския съюз, данъчен кредит – Белгия, Валимаж (Валония), с подкрепата на ИА „Национален филмов център“ и с финансовото участие на Българската национална телевизия. Филмът предлага нов поглед към Енрико Берлингуер, лидер на Италианската комунистическа партия и една от най-влиятелните политически фигури в Италия и света през 70-те години на ХХ век. 

На церемония в читалище „Братство 1869“ зам.-кметът на община Кюстендил Венцислав Терзийски и художественият директор на Международния конкурс за класическа китара Иван Андонов наградиха победителите от пета, шеста, седма и осма възрастови групи в конкурса, който се провежда в два дни.

В пета възрастова група бяха отличени девет участници от България и Сърбия. Първото място в категория „Музикално училище“ спечели Лука Петрович от гр. Ниш, Сърбия, а в категория „Музикална школа“ Момчил Христов от гр. Русе. Петра Пискулийска бе отличена със специална награда.

В шеста възрастова група на второ място в категория „Музикална школа“ се класираха китаристите от дуо „Аерернум“ Давид Цветанов и Марина Иванова от гр. София, а на трето място квартет с участието на Християн Мираковски, Дарко Димовски, Мартина Василева и Хр

Успехът на международно фотобиенале „Фодар“ дава успех на всички автори, участващи в него.

Това каза кураторът и основател на фестивала д-р Антоан Божинов на откриването на 13-ото издание на форума тази вечер в Двореца в София.

Той отбеляза, че през 25-те години на биеналето в конкурсната част са изпратени десетки хиляди автори от цял свят.

„В 13-ото поредно издание на конкурса взеха участие 801 автора от 81 страни с 9507 фотографии, като в тази статистика не влизат дисквалифицираните за неспазване на регламента. Международно жури в състав Александър Нишков, Антоан Божинов, Бранислав Бркич, Елисавета Мусакова, Иван Захариев, Йордан Ефтимов, Надежда Павлова (която е и куратор на изложбата), Пламен Шуликов и Росен Коларов определи за участие в общата изложба творбите на 37 автора от 17 страни“, уточни той.

Наградата за дебют се при

Две певици и рапърки от кей-поп групата "Блекпинк" - Лиса и Джени, се представиха за първи път като самостоятелни изпълнителки на фестивала за музика и изкуства "Коачела" в Индио, Калифорния, предаде Ройтерс. 

Пред огромна публика през първия фестивален уикенд двете звезди на кей-поп музиката представиха своите уникални хип-хоп стилове.

Сред другите кeй-поп изпълнители на "Коачела" бяха седемчленната южнокорейска момчешка група "Енхайпен" и Екс Джи ("Екстраординъри Гърлс) - базираната в Южна Корея японска момичешка група. 

Сигнализирайки за нарастващия интерес на САЩ към кей-попа през последните години, "Блекпинк" влязоха в историята на "Коачела" два пъти - първо през 2019 г. като първата женска кей-поп група, участвала на фестивала, и след това отново през 2023 г. като първия кей-поп хедлайнер в историята.

Започвайки с хип-хоп триото "Епик Ха

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посредством изложбата постигаме един международен диалог, каза в интервю италианският куратор Алесандро Винчентели за изложбата "Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“.

Тя беше открита тази вечер в галерия "Куб-Топлоцентрала“.

В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.

"Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на "Топлоцентрала", защото е нашият избор да копродуцираме тази година. Всяка година галерия "Топлоцентрала" създава отворени покани, в които кани външни приятели и експерти, хора които да оценят като жури, проектите, които други хора подават и желаят да представят в пространството на галерията. Тазгодишният

В интервюто Пен си спомня за момент от живота си, в който осъзнал, че от 15 години не е изпитвал радост от снимането на филм. Разочарованието му от киното било толкова голямо, че той дори се примирил с мисълта, че любовта му към занаята може би никога няма да се върне.

„Чувствах неудовлетвореност от правенето на филми“, спомня си двукратният носител на „Оскар“ и продължава: „Отначало си казваш - е, този сценарий е кофти, този режисьор не става…“ Но след това няколко пъти се улавях, че работя по велики неща, с велики хора, и съм също толкова нещастен“.

Така е до момента, в който съседката му Дакота Джонсън почуква на вратата му със сценарий и покана да бъде неин съквартирант.

„Без забележки! Почувствах се така, както бихте се почувствали, получавайки първия си филм“, спомня си Пен за първоначалната си реакция при прочитането на сценария за  „Татенце“ (Daddio), който тръгва по кината в САЩ този петък.

Но лентата, която отново вдъхна на Пен любовта към изкуството да правиш филми, в никакъв случай не е типичен холивудски продукт. Вместо това „Татенце“ е суров портрет на една ефимерна, случайна човешка връзка, която в днешно време е рядка, ако не и почти изчезнала.

Първият музей, посветен на Алековия Бай Ганьо, отвори врати в казанлъшкото село Енина. Негов създател е Румен Сомов - потомък на Ганьо Сомов, вдъхновил Алеко Константинов за създаването на най-известния български хумористичен персонаж. 

„Ганьо Сомов за пръв път се споменава в „До Чикаго и назад“, когато Алеко Константинов отива при Айвазина на панаира - там е описано как "стоеше по турски със сини потури бай Ганьо Сомов". А срещата на Алеко с него е кратка, но достатъчна, за да го вдъхнови за създаването на хумористичния герой", разказа Румен Сомов. Това става през 1893 година, през 1894 година в списание „Мисъл“ излизат първите два разказа за Бай Ганьо, а през 1895 година излиза и книгата за него. Оттам нататък той е събирателен образ на много и различни персонажи, но първият, който е официално споменат, е именно Бай Ганьо Сомов от Енина.&nb

За четвъртото издание на Golden Femi Film Festival са изпратени около 7 000 аудиовизуални творби на режисьори и продуценти от 130 държави.

Това информират от екипа на фестивала, който ще се състои на 7 юни в София. Филмите ще се излъчват в кино „Люмиер” (НДК).

В журито са Араш Фард (режисьор), българският театрален режисьор Борис Панкин, композиторът Тихомир Христозов, режисьорите от Кипър – Кириакос Тофаридес и Корина Аврамиду, режисьорът и оператор Стефан Бояджиев, режисьорът аниматор Николай Матев, актрисите Нона Йотова и Елена Петрова, кинокритикът Афифа Хасейнате (Великобритания). Художествен директор на фестивала е Ефемия Фард.

И това издание на фестивала е под почетния патронаж на вицепрезидента Илияна Йотова, както и под почетния патронаж на европейския парламент, уточняват органи

Фондация „Лили Иванова“ представя спектакъла „100 години Георги Парцалев“.

Събитието ще се състои на 14 декември 2025 г. в зала 1 на НДК и е с участието на най-голямото име в българската попмузика и нейният бенд LI Orchestra (Ангел Дюлгеров, Огнян Енев, Орлин Цветанов, Иван Йорданов-Чери, Христо Михалков, Росен Ватев, LaTiDa).

„Имах щастието да познавам лично безсмъртния Георги Парцалев. От съвместната ни работа разбрах, че великият актьор е и велик човек. Преклонението ми пред актьора и човека ме накара през 2019 г. да помоля големия български скулптор Георги Чапкънов да го обезсмърти в статуетка, която се намира в моя дом. Паметта за живота и творчеството, както и достойното отбелязване на 100-годишнината от рождението на великия Георги Парцалев, са дълг на цялото ни общество“, каз

Сливенският драматичен театър „Стефан Киров“ започна репетиции на пиесата „Боряна“ от Йордан Йовков, с режисьор Петър Денчев. Постановката е част от честванията на 145 години от рождението на писателя, роден в Жеравна.

В главната роля влиза Мария Манолова, а Златил ще бъде изигран от гост-актьора Красимир Доков. В състава участват и Вяра Начева, Габриел Петков, Димитър Марков, Яна Димитрова, Марин Маринов и др. Сценографията е на Петър Митев, музиката – на Христо Намлиев. 

Премиерата е планирана за септември.

„Боряна“ се поставя за четвърти път на сливенска сцена – предишните премиери са били през 1955 г. (реж. Цветан Велев), 1970 г. (реж. Димитър Добрилов) и 2004 г. (реж. Иван Урумов).

Постановката „И верният отговор е…“ ще бъде представена в Свищов на 10 март в Първо българско народно читалище „Еленка и Кирил Д. Аврамови-1856“, съобщиха от културната институция.

В ролите на главните герои влизат Луиза Григорова-Макариев, Христо Пъдев и Боряна Братоева. 

Комедията представя живота на 33-годишната фенка на „Стани богат” Деси от Перник. Тя е щастливо омъжена за Оги - бивша млада надежда на „Миньор Перник“. Деси е главен готвач на наи-посещаваното заведение в центъра на града, любознателна и с огромна страст към науките. В контраст на това стои съпругът . Сблъсъкът на интереси между тях е основа за множество комични ситуации. Третият персонаж в постановката е Славка, която е сестрата на Деси. Тя има своите тайни и неочаквани намерения, които ще хвърлят светлина върху някои от загадките в сюжета

Част от това, което Пен оценява в сценария, е немаскираната откровеност на героите - нещо, което според него липсва в голяма част от съвременното изкуство и в живота като цяло.

„Мисля, че лишаваме цели поколения от разнообразието в поведението и разнообразието в душевността“, казва той, като признава, че разбира опасенията от прекалена сантименталност, но само донякъде. 

„Татенце“ проследява Гърли (Джонсън), жена, която се завръща в Ню Йорк след пътуване извън щата. Филмът започва с качването в такси на летище „Джей Еф Кенеди“ и завършва с пристигането й у дома. Деветдесетте минути между двете събития са изпълнени с привидно обикновени, но разголващи разговори между Гърли и шофьора на таксито Кларк (Пен).

„Татенце“ е пълнометражен дебют на сценаристката и режисьорка Кристи Хол, която - може би без изненада, предвид факта, че филмът се води от диалога - има театрално образование. Хол започва да работи по сценария през 2014 г., вдъхновена отчасти от носталгията си по риалити сериала „Таксиметрови изповеди“ (Taxicab Confessions).

Пен, както прави в много от ролите си, внася мъжка енергия, която дава живот на един нахален и цапнат в устата таксиметров шофьор, но който в крайна сметка се оказва, че притежава нежна душа. По подобен начин момичето на Джонсън е съобразителен, успешен софтуерен инженер, който изглежда, че има всичко, но чиито отношения с баща - или липсата на такива - в крайна сметка я карат да търси любовта другаде.

„Татенце“ несъмнено ще постави на изпитание вниманието на някои зрители, но други ще се окажат привлечени от откровения и завладяващ разговор между тези непознати за секса, проблемите на бащинството и това да бъдеш „другата жена“.

Джонсън се надява да се наслади на радостта, която изпитва от този филм, и да си спомни за нея следващия път, когато се бори за нов проект. „Мисля, че хората жадуват за човешка връзка“, казва Джонсън и допълва: „Може би това се дължи на социалните медии или на това, което ни беше поднесено като развлечения през последните 5, 10 години. Тези неща не ни дават смисъла, за който си мисля, че подсъзнателно жадуваме“.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
17-ти международен конкурс „Млади виртуози“
На 26 юни се открива 17-ият международен конкурс „Млади виртуози“ с клавирен концерт „Един пианист. Пет композиторски свята“, съобщават организаторите.  ...
Второ издание на Международния театрален фестивал „Школа“
Плевен е домакин за втора поредна година на Международния театрален фестивал „Школа“. От 23 до 30 юни градът ще се превърне в сцена на събитие, което не просто представ ...
Филмът на Ники Илиев "Чужденецът" ще бъде представен на Седмицата на франкофонското кино в Скопие
Филмът "Чужденецът" на Ники Илиев ще бъде представен във втората вечер от Седмицата на франкофонското кино, която тази вечер започва в Скопие. Организирана от Френския културен ин ...
Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова правят изложба „Между два свята”
Изложбата на Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова предлага едно пътуване - съзерцание с възможности за дълбок размисъл и интерпретация. Експозицията „Между два свята“ ще ...
Десето юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал
Британският документален филм "Да станеш Мадона" на режисьора Майкъл Огдън ще открие десетото юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал (Burgas International Film ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон на 3 юли в зала „България“, съобщават от оркестъра. Под диригентството на Петко Димитров и с участието на виолончелиста ...
Българската група Scarlet издава „Слънчоглед“, спечелила Младежкия конкурс за нова песен
Българската инди рок/пост пънк група Scarlet издава на 24 юни песента си „Слънчоглед“, с която спечели второто издание на „Младежки конкурс за нова песен“ в ...
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Първият албум „Кукла” на група „Атлас“ излиза за първи път на плоча и компактдиск. Представянето е на 5 юли в София, съобщават организаторите. По думите им ...
17-ти международен конкурс „Млади виртуози“
На 26 юни се открива 17-ият международен конкурс „Млади виртуози“ с клавирен концерт „Един пианист. Пет композиторски свята“, съобщават организаторите.  ...
Галерия „Люнион“ отбелязва 90-годишнината от рождението на Георги Божилов-Слона
Изложба, посветена на 90-годишнината от рождението на известния български художник Георги Божилов-Слона, ще бъде открита на 26 юни в галерия „Люнион“, в Пловдив, съобщи ...
Тикер в 23:00 ч.
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон на 3 юли в зала „България&l ...
Начало Под прожектора
2768
Под прожектора

Шон Пен: Филмът „Татенце“ изигра повратна роля в живота ми

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 26 Юни 2024, 19:02 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Филмът „Татенце“ и Дакота Джонсън са изиграли повратна роля в живота на Шон Пен след дълъг период на неудовлетвореност от правенето на кино, разказва кинематографистът в интервю за Асошиейтед прес.

В интервюто Пен си спомня за момент от живота си, в който осъзнал, че от 15 години не е изпитвал радост от снимането на филм. Разочарованието му от киното било толкова голямо, че той дори се примирил с мисълта, че любовта му към занаята може би никога няма да се върне.

„Чувствах неудовлетвореност от правенето на филми“, спомня си двукратният носител на „Оскар“ и продължава: „Отначало си казваш - е, този сценарий е кофти, този режисьор не става…“ Но след това няколко пъти се улавях, че работя по велики неща, с велики хора, и съм също толкова нещастен“.

Така е до момента, в който съседката му Дакота Джонсън почуква на вратата му със сценарий и покана да бъде неин съквартирант.

„Без забележки! Почувствах се така, както бихте се почувствали, получавайки първия си филм“, спомня си Пен за първоначалната си реакция при прочитането на сценария за  „Татенце“ (Daddio), който тръгва по кината в САЩ този петък.

Но лентата, която отново вдъхна на Пен любовта към изкуството да правиш филми, в никакъв случай не е типичен холивудски продукт. Вместо това „Татенце“ е суров портрет на една ефимерна, случайна човешка връзка, която в днешно време е рядка, ако не и почти изчезнала.

Част от това, което Пен оценява в сценария, е немаскираната откровеност на героите - нещо, което според него липсва в голяма част от съвременното изкуство и в живота като цяло.

„Мисля, че лишаваме цели поколения от разнообразието в поведението и разнообразието в душевността“, казва той, като признава, че разбира опасенията от прекалена сантименталност, но само донякъде. 

„Татенце“ проследява Гърли (Джонсън), жена, която се завръща в Ню Йорк след пътуване извън щата. Филмът започва с качването в такси на летище „Джей Еф Кенеди“ и завършва с пристигането й у дома. Деветдесетте минути между двете събития са изпълнени с привидно обикновени, но разголващи разговори между Гърли и шофьора на таксито Кларк (Пен).

„Татенце“ е пълнометражен дебют на сценаристката и режисьорка Кристи Хол, която - може би без изненада, предвид факта, че филмът се води от диалога - има театрално образование. Хол започва да работи по сценария през 2014 г., вдъхновена отчасти от носталгията си по риалити сериала „Таксиметрови изповеди“ (Taxicab Confessions).

Пен, както прави в много от ролите си, внася мъжка енергия, която дава живот на един нахален и цапнат в устата таксиметров шофьор, но който в крайна сметка се оказва, че притежава нежна душа. По подобен начин момичето на Джонсън е съобразителен, успешен софтуерен инженер, който изглежда, че има всичко, но чиито отношения с баща - или липсата на такива - в крайна сметка я карат да търси любовта другаде.

„Татенце“ несъмнено ще постави на изпитание вниманието на някои зрители, но други ще се окажат привлечени от откровения и завладяващ разговор между тези непознати за секса, проблемите на бащинството и това да бъдеш „другата жена“.

Джонсън се надява да се наслади на радостта, която изпитва от този филм, и да си спомни за нея следващия път, когато се бори за нов проект. „Мисля, че хората жадуват за човешка връзка“, казва Джонсън и допълва: „Може би това се дължи на социалните медии или на това, което ни беше поднесено като развлечения през последните 5, 10 години. Тези неща не ни дават смисъла, за който си мисля, че подсъзнателно жадуваме“.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
17-ти международен конкурс „Млади виртуози“
Второ издание на Международния театрален фестивал „Школа“
Филмът на Ники Илиев "Чужденецът" ще бъде представен на Седмицата на франкофонското кино в Скопие
Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова правят изложба „Между два свята”
Десето юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Авансцена
Българската група Scarlet издава „Слънчоглед“, спечелила Младежкия конкурс за нова песен
Цветни аспекти
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.