Радиопрограми
|
Подкасти |
Горе
|
НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 04:00 ч.
Деми Мур, която е на 62 години, сподели пред целия свят, че за първи път за своята дълга кариера се чувства призната като актриса. Това каза тя, докат ...
|
5526
Творчески отражения
Морис Равел е единственият автор на „Болеро“
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Анатолий Михайлов | 29 Юни 2024, 12:18 ч. Морис Равел е единственият автор на „Болеро“ и произведението няма съавтори, постанови съд във Франция, съобщава АФП. В петък френският съд се произнесе по дело на наследниците на Морис Равел и тези на руския художник и сценограф Александър Беноа, в което те пледираха за съавторство на руснака в прочутото произведение „Болеро“ и искаха удължаване на срока на авторските права върху него. Съдът в Нантер, близо до Париж, „отхвърли претенциите на носителите на правата на Морис Равел и Александър Беноа по отношение на „Болеро“ - едно от най-изпълняваните и излъчвани произведения в света“, се казва в изявление на съда. Поради това произведението „остава обществено достояние“, т. е. с безплатно право на ползване, се допълва в него. Що се отнася до хипотезата, за участието на г-н Беноа в композирането на музиката, съдът установи, че „предоставените документи не доказват, че той е съавтор на балета“. Тезата на друг съавтор на балета, хореографката Бронислава Нижинска, също е отхвърлена с решението, тъй като артистката „никога не е фигурирала в документацията на „Болеро“ като съавтор“. „Това е много добре обосновано решение, в което се разглеждат всички забележки, представени на вниманието на съда, и което утвърждава реномето на Sacem (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) както по отношение на подхода, така и по отношение на защитата на интересите на нейните членове“, заяви адвокат на Sacem, организацията, която управлява и събира авторски права във Франция. „Анализираме решението спокойно, преди да отговорим на пресата“, каза пред АФП Жил Веркен, адвокат на наследниците на Равел. Решението гарантира, че на този етап „Болеро“ остава обществено достояние, както е от 2016 г. насам. Ако Sacem беше признала Александър Беноа за съавтор, това щеше да доведе до удължаване на защитата на произведението до 1 май 2039 г., тъй като г-н Беноа е починал през 1960 г. Във Франция авторското право върху музикална композиция продължава през целия живот на нейния автор и през следващите седемдесет години. След това то става обществено достояние и може да се използва свободно. Композицията „Болеро“ бе защитена в продължение на седемдесет и осем години и четири месеца, тъй като законът предвижда удължаване на срока, за да се компенсират френските творци за загубата на приходи по време на двете световни войни, което удължи защитата до 1 май 2016 г., след което произведението вече е със свободен достъп.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Петър Увалиев: Откак живея в чужбина, аз все се уча да бъда българин
|
фотографът Гаро Кешишян: В изкуството всичко е разрешено, стига да води до познание за духовността на човешката общност (интервю)
|
Франс прес: Музеят "Гети" - крепост, проектирана да устои на пламъците
|
Китайска народна музика от провинция Гуейджоу беше представена за първи път у нас в Регионалния исторически музей - Пловдив
|
Кинофестивалът в Палм Спрингс постави началото на световния културен календар за 2025 година
|
Време за четене - месец Януари
Препоръчани заглавия |
Актрисата Деми Мур се завърна в Холивуд победоносно
|
Представяне на филма „Сватба“ в Родопски драматичен театър
|
Конкурс за рисунка, посветен на традиционния празник "Сурова", организира Общинският исторически музей в Брезник
|
Петър Увалиев: Откак живея в чужбина, аз все се уча да бъда българин
|
Юбилейна изложба на художничката Катя Савова, ще представи Регионална библиотека "Николай Вранчев"
|
Тикер в 04:00 ч.
Деми Мур, която е на 62 години, сподели пред целия свят, че за първи път за своя ...
|
Морис Равел е единственият автор на „Болеро“ и произведението няма съавтори, постанови съд във Франция, съобщава АФП.
В петък френският съд се произнесе по дело на наследниците на Морис Равел и тези на руския художник и сценограф Александър Беноа, в което те пледираха за съавторство на руснака в прочутото произведение „Болеро“ и искаха удължаване на срока на авторските права върху него.
Съдът в Нантер, близо до Париж, „отхвърли претенциите на носителите на правата на Морис Равел и Александър Беноа по отношение на „Болеро“ - едно от най-изпълняваните и излъчвани произведения в света“, се казва в изявление на съда. Поради това произведението „остава обществено достояние“, т. е. с безплатно право на ползване, се допълва в него.
Що се отнася до хипотезата, за участието на г-н Беноа в композирането на музиката, съдът установи, че „предоставените документи не доказват, че той е съавтор на балета“.
Тезата на друг съавтор на балета, хореографката Бронислава Нижинска, също е отхвърлена с решението, тъй като артистката „никога не е фигурирала в документацията на „Болеро“ като съавтор“.
„Това е много добре обосновано решение, в което се разглеждат всички забележки, представени на вниманието на съда, и което утвърждава реномето на Sacem (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) както по отношение на подхода, така и по отношение на защитата на интересите на нейните членове“, заяви адвокат на Sacem, организацията, която управлява и събира авторски права във Франция.
„Анализираме решението спокойно, преди да отговорим на пресата“, каза пред АФП Жил Веркен, адвокат на наследниците на Равел.
Решението гарантира, че на този етап „Болеро“ остава обществено достояние, както е от 2016 г. насам. Ако Sacem беше признала Александър Беноа за съавтор, това щеше да доведе до удължаване на защитата на произведението до 1 май 2039 г., тъй като г-н Беноа е починал през 1960 г.
Във Франция авторското право върху музикална композиция продължава през целия живот на нейния автор и през следващите седемдесет години. След това то става обществено достояние и може да се използва свободно.
Композицията „Болеро“ бе защитена в продължение на седемдесет и осем години и четири месеца, тъй като законът предвижда удължаване на срока, за да се компенсират френските творци за загубата на приходи по време на двете световни войни, което удължи защитата до 1 май 2016 г., след което произведението вече е със свободен достъп.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
Петър Увалиев: Откак живея в чужбина, аз все се уча да бъда българин
|
фотографът Гаро Кешишян: В изкуството всичко е разрешено, стига да води до познание за духовността на човешката общност (интервю)
|
Франс прес: Музеят "Гети" - крепост, проектирана да устои на пламъците
|
Китайска народна музика от провинция Гуейджоу беше представена за първи път у нас в Регионалния исторически музей - Пловдив
|
Кинофестивалът в Палм Спрингс постави началото на световния културен календар за 2025 година
|
Време за четене - месец Януари
Препоръчани заглавия |