Начало Авансцена Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна
4870
Авансцена

Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 04 Юли 2024, 14:17 ч.

"Аз бях много обогатен от Дора Валие. Тя промени живота ми", каза италианският художник Атилио Таверна. Творецът представи в София изложба с абстрактни платна, която посвети на 100-годишнината на българския изкуствовед Дора Увалиева, която добива популярност в чужбина като Дора Валие.

Китайският касов хит "Нъчжа 2" стана най-касовият анимационен филм на всички времена, изпреварвайки "Отвътре навън 2" на студио "Пиксар" на "Дисни", предадоха световните осведомителни агенции. 

Според данни на платформата за продажба на билети Маоян (Maoyan) приходите от продажбата на билети за "Нъчжа 2" възлизат на 12,3 милиарда юана (1,69 милиарда щатски долара), включително предварителните продажби и постъпленията от чужбина. Това прави анимационният блокбастър и осмият най-касов филм в света.  

Над 99 процента от приходите за "Нъчжа 2" в боксофиса идват от континентален Китай, за разлика от холивудските филми, които обикновено разчитат на по-глобална стратегия за разпространение.

"Нъчжа 2", режисиран от Юй Ян, е продължение на анимационния хит "Нъчжа" от 2019 г. Филмът е базиран на китайски роман от 16-и век и разказва за героичен млад бог, който

Звезди и Тонто от „Ахат“ са специални гости на турнето на „Б.Т.Р.“, което започва на 26 юни в Русе, съобщават организаторите.

Следват Пловдив - 7 август, Варна - 11 август, Бургас - 14 август, Велико Търново - 22 август, Добрич - 27 август, Шумен - 28 август, Плевен - 29 август, Стара Загора - 10 септември, и София (зала 1 на НДК) - 8 октомври.

В „Б.Т.Р.“ са Атанас Пенев (вокал), Славчо Николов (китари и вокал), Иван Калфов (бас китара) и Илиян Диков (барабани).

„Музикантите подготвят уникална програма, с интерпретации на хитовете на „Б.Т.Р.“ и „Ахат“, и със и съвместни изпълнени

Повече от 4000 певци, инструменталисти, танцьори и художници от седем държави ще пристигнат за 11-то издание на Международния конкурс за музикално, танцово и изобразително изкуство „Орфееви таланти“ в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“ (АМТИИ) в Пловдив.

Това съобщиха организаторите от Академията и сдружение „Български национален младежки фолклорен съюз“.

Конкурсът се реализира от студенти на пловдивската академия, като в основата на събитието е младият академичен преподавател гл. ас. д-р Николай Гурбанов, диригент на световноизвестния Академичен народен хор при АМТИИ – Пловдив и председател на Българския национален младежки фолклорен съюз.

На 7 и 8 февруари в Академията ще си дадат среща творци от всички административни об

Камерният състав към симфоничния оркестър на Баварското радио в Мюнхен идва на „Европейски музикален фестивал“ със своя концертмайстор и диригент Радослав Шулц, съобщават от „Кантус фирмус“.

На 14 април в зала „България“ ще звучи музика от италиански и славянски композитори, а цигуларят Марио Хосен е гост солист.

„Това са оркестранти, които живеят изцяло за музиката. Те са не просто професионалисти, които изпълняват задълженията си перфектно. Те влагат много емоция и лично отношение и това превръща всяка среща с подобен оркестър в едно забележително преживяване. Това е ансамбъл, изключително хомогенен в звукоизвличането си. Те работят ежедневно заедно и имат общ подход към инструменталната изразителност. Това прави възможно създаването на звук,

Фотографите Бони Бонев и Марияна Бонева представят изложбата си „Прошепнати мечти“. Експозицията ще бъде открита днес, 13 март, в столичното пространство Art Club Diplomat, съобщават домакините на събитието.

„Фотографията е рисуване със светлина, а рисуването е свобода“, казва авторите. По думите на екипа изложбата е посветена на краткия метафоричен разказ в сватбената фотография.

„Светлината е спряла времето и е уловила символи, усещане, неизказани думи, скрит смисъл и емоции. Няма нужда от думи, фотографията е рисуване със светлина, а рисуването е свобода“, отбелязват те.

Бони Бонев е фотограф с над 20-годишен опит в областта на сватбената, репортажната, портретната и семейната фотография. Автор е на първата изложба за сватбена фотография в България, както и на първата eкспозиция за австрийска сватбена фотография. Член на м

„След като прочетох книгата на Дора Валие за абстрактизма, се изстрелях напред. И този мой сериозен напредък аз го дължа изцяло на нея. Вярвам, че съм културно задължен към Дора Валие и поради този дълг, който нося към нея, аз дойдох тук да направя тази изложба и да говоря за нея“, казва още италианският писател.

ИЗЛОЖБАТА

Експозицията Abstracta е изложена в галерия „Средец“ на Министерството на културата до 17 юли и е под патронажа на президента на Република България Румен Радев. 

„От теоретичните идеи на Дора Валие художникът черпи вдъхновение за своите творби. Той сътворява съюз между изкуство, архитектура, наука и математика. Художествена разработка, която преоткрива изобразителния език на абстракцията в светлината на приноса на квантовата физика“, разказват организаторите на изложбата в София.

Атилио Таверна казва, че най-голямото удовлетворение, което изпитал с представянето на изложбата тук било, че в София е намерил преводач за книгата на Дора Валие. „Когато излиза книгата й през 1980 година, тя е публикувана във всички страни в Западния свят. Не е публикувана само в Русия и в България. Каква случайност е това, предвид, че Дора Валие е не само българка, ами е родена в София. И ще Ви кажа кое е най-голямото ми удовлетворение – преводачът, който превежда на изложбата, се нае да преведе книгата на Дора Валие на български език. И поради точно това удовлетворение, смятам, че си заслужаваха всичките ми усилия“, разказва той.

Лейди Гага, Джейдън Смит, Майли Сайръс, Оливия Родриго и други звезди избраха тоалети в черен цвят на тазгодишните награди „Грами“, символизирайки опустошителните пожари в Лос Анджелис миналия месец, предаде Асошиейтед прес.

„Макар че на червения килим на наградите „Грами“ повечето знаменитости поемат големи рискове в облеклото, някои от изпълнителите останаха верни на личния си стил“, каза Бианка Бетанкур от „Харпърс базар“.

Джейдън Смит мина по червения килим в костюм на „Луи Вюитон“ с голям черен замък на главата си, от който се виждаше само лицето му. Неговата сестра Уилоу Смит го придружаваше и също беше заложила на черното. Минитоалетът й проблязваше под дълго черно манто. 

Рапърът Йе, известен преди като Кание Уест, за пореден път привлече вниманието на червения килим. Той, облечен в черно, и

Баритонът Марян Йовановски, солист на Националната опера на Северна Македония и на Държавна опера - Бургас, и гостуващото сопрано Илина Михайлова, солист на Държавна опера - Варна и на Националния музикален театър "Стефан Македонски", ще изпълнят водещите роли на шута Риголето и единствената радост в живота му - неговата дъщеря Джилда в операта "Риголето" по музика на Джузепе Верди.

Операта ще бъде представена на 15 май в бургаската опера, съобщават от културната институция в морския град.

Диригент на спектакъла, режисиран от проф. д-р Александър Текелиев, отново ще е Иван Кожухаров. Музикално-сценичният разказ е пресъздаден от солисти, оркестър и хор. В ролята на Херцога на Мантуа влиза тенорът Валерий Георгиев, солист на Държавна опера – Варна и Държавна опера – Бургас.  Младият гостуващ бас от Северна Македония Мартин Димитриевски ще бъде наемният у

Статуята на мечето Падингтън, изтръгната от пейка от двама инженери, бе поправена и открита на същото място в Нюбъри, съобщи Би Би Си.

Двамата извършители са Даниел Хийт и Уилям Лорънс. Те са демонтирали предната част на статуята и са я пренесли през града до такси. Двамата мъже се признаха за виновни за престъпното повреждане на статуята на 2 март в Нюбъри, Бъркшир, родния град на създателя на Падингтън – Майкъл Бонд. 

Тя беше възстановена, пребоядисана и беше открита от Иън Бато и Ашли Морис от компанията Newbury Business Improvement District (BID). Главният изпълнителен директор на фирмата Триш Уилетс каза, че е „много развълнувана“ от завръщането на статуята. Тя добави, че екипът, който е възстановил мечето, „го е поставил обратно на пейката, обезопасявайки го, полирайки малкия му сандвич и носа му“.

На откриването де

„Стъпки във времето – поколения“ е заглавието на изложбата, в която се обединяват творбите на режисьора и актьор Иван Андонов и Сава Цонев.

Експозицията представя живопис и скулптура и ще бъде показана в столичната галерия „Арте“ от 27 март до 16 април, съобщават организаторите.

От екипа разказват, че идеята на „Стъпки във времето – поколения“ е да се отдаде почит на традициите в българското изобразително изкуство, демонстрирайки тяхната актуалност и приемственост. Той отбелязва, че проектът предоставя платформа за изява на автори, които са нови в програмата на галерия „Арте“ (Сава Цонев), съпоставяйки ги с утвърдени автори (Иван Андонов), чийто произведения многократно сме показвали през годините и подчертава значимостта на връзката между поколенията. 

Това е осма изложба на Иван Андонов в галери

На 14 май е премиерата на танцовия спектакъл Vertigo („Световъртеж“), съобщават от Yalta Art Room, домакин на събитието. 

По думите им това е съвременен солов движенчески пърформанс с хореографи Васил Зелямов и Изабел Миткова, в чието ядро стои темата за трансформацията на човек и умението или неумението му да се променя: „Промяна, която не е въпрос на избор дали да се случи или не – тя е неизбежна, а действията на човек в този процес, предопределящи изхода от самата промяна, който би могъл да бъде трансформиращ към нещо много силно положително или пагубен“.

В главната и единствена роля е Симона Тодорова, текстът е на Изабел Миткова, а зад проекта стои сдружение „Гоя проджектс”.

„Представлението разглежда тем

„Има проявен интерес от страна на  Националната художествена академия (НХА) в София изложбата да бъде показана и там, но все още не знаем какво ще стане. Много е хубаво пространството на Академията, но не знам с мен какво ще се случи“, казва той. А аз мечтая да реализираме и една конференция за студенти, защото за Дора Валие не може да се говори за 10-15 минути. Творческият й път е бил много динамичен. Тя се е срещала с различни концептуални теории, с които е трябвало да се конфронтира, посочва Атилио Таверна.

САМО ЕДНА СРЕЩА

През 70-те години на XX век Атилио Таверна отива в Париж, за да учи история. Учи при „Амо Парнас“ – италианска група артисти. „Те имаха много силни отношения с Италианското посолство и Италианския културен институт в Париж“, разказва художникът.

„Срещахме се в легендарни заведения, които бяха на мода. И беше практика навремето на витрините на тези заведения да се разполагат плакатите на текущи и предстоящи изложби. На един от тези афиши веднъж се спрях, защото ми направи впечатление изображението, което беше разположено на него – на руския артист Сергей Поляков. Това изображение беше абстрактно, с геометрични фигури, но с един известен реализъм. Това нещо много ме заинтригува. Оказа се, че галерията, където е изложбата, е на 300-400 метра и аз отидох да я видя. И отдолу на афиша пишеше: „Представено от Дора Валие“. Не знаех коя е тя. Отидох да видя изложбата и се озовах пред една жена, която беше на възрастта на майка ми. С черна коса, много впечатляваща, с добро физическо телосложение, женствена, с много силно изразена персоналност“, спомня си италианският художник.

Разказва, че картините на Поляков много му харесали. „Но това, което тя обясняваше за картините на Поляков, наистина ме докосна по един незабравим начин. Защото тя повтаряше едно и също нещо по различни начини, но винаги с един и същи краен резултат – че абстрактното изкуство е начин да кажем абстрактното чрез видимото. Това е нещо, което ни позволява да се разгърнем в необятното. За този момент това беше всичко. Видях картините, видях изложбата, срещнах се с нея, след което всеки продължи по своя път“, казва Таверна.

 „За мен, като че ли всичко там беше приключило. Дори и не си представях, че тя вече е била написала книга, която се казва „Абстрактното изкуство – космосът на чистото изображение“. Ако знаех, че тя ще бележи живота ми по такъв начин чрез тази своя книга, тогава, при първата ни среща, никога нямаше да я оставя да си отиде от живота ми“, казва той. Никога повече след това не среща лично Дора Валие.

КНИГАТА НА ДОРА ВАЛИЕ

Тя пише книгата между 1963 и 1964 година. Но изданието е публикувано от „Фламарион“ чак през 1980 година. В този период от написването до публикуването Дора Валие си задава въпроса как се заражда супрематизмът - как се е родил философски.

Таверна разказва, че Михаил Василевич Матюшин, Алексей Елисеевич Крученич и Казимир Северинович Малевич създават пиесата „Победата над слънцето“. Тя е написана на „заума език“, който самите те са изобретили. Спектакълът е представен един- единствен път в Санкт Петербург. „Но интересното е, че в тази театрална пиеса, която те са създали, се е намирало цялото бъдеще. Защото тази пиеса дава началото на руския супрематизъм и особено този на Малевич“, разказва италианският художник.  По думите му след 1913 година тримата автори на пиесата се разпръскват, но Малевич разписва своята теоритизация, базирайки се на този опит, който заедно са преживели. 

„Дора Валие успява да възстанови писмата, да ги открие, да ги съхрани, които са обект на обмен на кореспонденция, след като тримата са се разделили. И по този начин успяхме да проследим откъде стартира супрематизмът и как се развива в бъдещето“, казва Атилио Таверна. 

Той подчертава, че в едно от писмата си Малевич обяснява: „Нищото, което аз познавам, е нищото от нищото“. „И трябва да си зададем тук въпроса дали това е нещо ново. Не, не е ново, защото вече през мистичния период то се е проявявало. Майстер Екхард казва: „Аз съм нищото и поради това съм всичко“, припомня той.  

Художникът отбелязва, че периодът, в който Дора Валие изучава всичкото това, е през 70-те години на XX век. Точно в този период, когато върви това теоретизиране на Дора Валие по тази теория, американците измислят нов слоган – less is more (малкото е повече - от англ. ез.). „Но това вече Малевич го е заявил. Т.е. нямало е нищо по-малко от малкото, което е направил Малевич. И всъщност може да кажем, че американците с този слоган имитират Малевич. И след като Дора Валие изучава от една страна тримата абстрактисти, а от друга – тази „нова американска теория“, тя приключва проучването си и дава всичките си ръкописи на „Фамарион“. Именно той публикува книгата през 1980 година“, разказва Таверна.  

По думите му тогава френската критика определя Дора Валие като може би една от петте най-добри теоретици в света. В Италия книгата е публикувана през 1984 година. „Аз я прочетох веднага, след като излезе. И прочитът на тази книга ме върна 12-13 години назад във времето, когато я срещнах. И тогава се упрекнах за това, че навремето не съм знаел колко важна ще се окаже Дора Валие, за да вляза в по-тесен контакт с нея и поне малко да си поговорим“, казва италианският художник.

ЗА ДОРА ВАЛИЕ

Дора Увалиева напуска България през 1950 година и се установява в Париж. Там добива популярност като Дора Валие. Изучава византийско изкуство и защитава дисертация в университета в Падуа. През 1953 г. се присъединява към списанието "Каи д’Ар", наследявайки Жак Дюпен. По този начин се запознава с Жорж Брак, Пикасо и много от големите художници на 20-и век. През 1967 г. публикува L-Art Abstrait, където проследява историята на абстракцията, нейната поява в живописта и скулптурата. 

„След публикуването на книгата през 1980 година, френската преса взе много интервюта от нея, стана популярна и така нещата напред за нея продължиха. В  едно от интервютата тя казва: „Аз никога не съм се чувствала изкуствовед. По-скоро се чувства като човек, който е писал за неща, които не съществуват, но които можеха да съществуват“. Това е декларацията, която Дора Валие прави пред журналистите“, разказва Атилио Таверна.

Той посочва, че преди около пет години в квантистиката са открити временните кристали. „Това са кристали, които живеят 70-80 секунди, защото имат анатомична мрежа, която е много слаба. Появяват се и изчезват“, казва той. Когато вижда изображение на такива кристали, го изпраща на своя приятелка, която е директор на всички музеи в Рим. И я пита: „Сега, кажи ми, като виждаш това изображение, не намираш ли моето творчество в нея?“ А жената отговоря: „Да, точно това е, което намирам“.

„Съгласни сме, че моето творчество е като в тази картина. Само че моята картина е направена преди 30 години, а не преди четири-пет. И всъщност тази случка доказва предсказанията на Дора Валие, че правим нещо, което не съществува, но е можело да съществува“, казва италианският художник.

Атилио Таверна (1945) живее и работи в Басано дел Грапа (Виченца). Учи живопис в Академията за изящни изкуства във Венеция. Основополагаща за кариерата му е срещата му в средата на 70-те години с професор Дино Формаджо, известен естет, с когото започва теоретични изследвания. След дълъг престой в Париж, заминава за САЩ и през 1989 г. публикува теоретичното изследване „Проучване над хипотеза за форма“. Прави изложби в различни градове на област Венето, Италия, и Германия.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Актьорът Петър Стойчев бе отличен с ежегодната награда „Ловешки меч“
Актьорът Петър Стойчев от Драматичен театър "Борис Луканов" в Ловеч бе удостоен с ежегодната персонална награда "Ловешки меч" на официална церемония в Младежкия дом в Деня на свети ...
Десето юбилейно издание на фестивала Vola Open Air
Британският MC и продуцент Flowdan, носител на награда „Грами“, ще бъде сред изпълнителите на десетото юбилейно издание на фестивала Vola Open Air, съобщи основният орг ...
Кан почита „високият рус мъж“ Пиер Ришар с прожекция на новия му филм
Кинофестивалът в Кан ще почете днес стожера на френската комедия Пиер Ришар – чувствителния клоун, непохватния чудак с глава в облаците и крака на снимачната площадка, съобща ...
Джоди Фостър в Кан: Предпочитам да работя извън САЩ, имам по-голяма творческа свобода
Джоди Фостър предпочита да живее и работи извън Съединените щати, става ясно от интервю на актрисата пред Ройтерс на филмовия фестивал в Кан. Тя изтъква по-добрите условия в европ ...
Фенове ще похарчат над един милиард британски лири за концерти на „Оейзис“ това лято
Феновете, които ще посетят лятното турне на „Оейзис“ във Великобритания, се очаква да похарчат общо над един милиард британски лири за билети, транспорт и настаняване, ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Елена Азалова: Публиката е нашият най-голям партньор
Публиката е нашият най-голям партньор. Представлението се изгражда от нас и от тях, каза в интервю носителят на тазгодишната индивидуална награда „Стара Загора“ в напра ...
Оръжейничката на филма „Ръжда“, при чието заснемане загина операторката Халина Хъчинс, беше освободена от затвора
Оръжейничката Хана Гутиерес-Рийд, осъдена за смъртоносната стрелба на Алек Болдуин по операторката Халина Хъчинс на снимачната площадка на уестърна „Ръжда“, беше освобо ...
Актьорът Петър Стойчев бе отличен с ежегодната награда „Ловешки меч“
Актьорът Петър Стойчев от Драматичен театър "Борис Луканов" в Ловеч бе удостоен с ежегодната персонална награда "Ловешки меч" на официална церемония в Младежкия дом в Деня на свети ...
Мария Миланова получи отличието "Млад художник"
Мария Миланова спечели отличието „Млад художник“ на Бургас, което е 18-ото поред и носи името на покойния бургаски художник Руси Стоянов. Наградата бе обявена от кмета ...
24 май е нашият български, уникален, истински празник, какъвто другите народи нямат, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев
24 май е нашият български, уникален, истински празник. Празник, какъвто другите народи нямат. Защото делото на светите братя и на техните ученици е нашият уникален принос към европ ...
Тикер в 18:00 ч.
Публиката е нашият най-голям партньор. Представлението се изгражда от нас и от т ...
Начало Авансцена
4870
Авансцена

Изкуствоведът Дора Валие промени живота ми, каза италианският художник Атилио Таверна

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 04 Юли 2024, 14:17 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

"Аз бях много обогатен от Дора Валие. Тя промени живота ми", каза италианският художник Атилио Таверна. Творецът представи в София изложба с абстрактни платна, която посвети на 100-годишнината на българския изкуствовед Дора Увалиева, която добива популярност в чужбина като Дора Валие.

„След като прочетох книгата на Дора Валие за абстрактизма, се изстрелях напред. И този мой сериозен напредък аз го дължа изцяло на нея. Вярвам, че съм културно задължен към Дора Валие и поради този дълг, който нося към нея, аз дойдох тук да направя тази изложба и да говоря за нея“, казва още италианският писател.

ИЗЛОЖБАТА

Експозицията Abstracta е изложена в галерия „Средец“ на Министерството на културата до 17 юли и е под патронажа на президента на Република България Румен Радев. 

„От теоретичните идеи на Дора Валие художникът черпи вдъхновение за своите творби. Той сътворява съюз между изкуство, архитектура, наука и математика. Художествена разработка, която преоткрива изобразителния език на абстракцията в светлината на приноса на квантовата физика“, разказват организаторите на изложбата в София.

Атилио Таверна казва, че най-голямото удовлетворение, което изпитал с представянето на изложбата тук било, че в София е намерил преводач за книгата на Дора Валие. „Когато излиза книгата й през 1980 година, тя е публикувана във всички страни в Западния свят. Не е публикувана само в Русия и в България. Каква случайност е това, предвид, че Дора Валие е не само българка, ами е родена в София. И ще Ви кажа кое е най-голямото ми удовлетворение – преводачът, който превежда на изложбата, се нае да преведе книгата на Дора Валие на български език. И поради точно това удовлетворение, смятам, че си заслужаваха всичките ми усилия“, разказва той.

„Има проявен интерес от страна на  Националната художествена академия (НХА) в София изложбата да бъде показана и там, но все още не знаем какво ще стане. Много е хубаво пространството на Академията, но не знам с мен какво ще се случи“, казва той. А аз мечтая да реализираме и една конференция за студенти, защото за Дора Валие не може да се говори за 10-15 минути. Творческият й път е бил много динамичен. Тя се е срещала с различни концептуални теории, с които е трябвало да се конфронтира, посочва Атилио Таверна.

САМО ЕДНА СРЕЩА

През 70-те години на XX век Атилио Таверна отива в Париж, за да учи история. Учи при „Амо Парнас“ – италианска група артисти. „Те имаха много силни отношения с Италианското посолство и Италианския културен институт в Париж“, разказва художникът.

„Срещахме се в легендарни заведения, които бяха на мода. И беше практика навремето на витрините на тези заведения да се разполагат плакатите на текущи и предстоящи изложби. На един от тези афиши веднъж се спрях, защото ми направи впечатление изображението, което беше разположено на него – на руския артист Сергей Поляков. Това изображение беше абстрактно, с геометрични фигури, но с един известен реализъм. Това нещо много ме заинтригува. Оказа се, че галерията, където е изложбата, е на 300-400 метра и аз отидох да я видя. И отдолу на афиша пишеше: „Представено от Дора Валие“. Не знаех коя е тя. Отидох да видя изложбата и се озовах пред една жена, която беше на възрастта на майка ми. С черна коса, много впечатляваща, с добро физическо телосложение, женствена, с много силно изразена персоналност“, спомня си италианският художник.

Разказва, че картините на Поляков много му харесали. „Но това, което тя обясняваше за картините на Поляков, наистина ме докосна по един незабравим начин. Защото тя повтаряше едно и също нещо по различни начини, но винаги с един и същи краен резултат – че абстрактното изкуство е начин да кажем абстрактното чрез видимото. Това е нещо, което ни позволява да се разгърнем в необятното. За този момент това беше всичко. Видях картините, видях изложбата, срещнах се с нея, след което всеки продължи по своя път“, казва Таверна.

 „За мен, като че ли всичко там беше приключило. Дори и не си представях, че тя вече е била написала книга, която се казва „Абстрактното изкуство – космосът на чистото изображение“. Ако знаех, че тя ще бележи живота ми по такъв начин чрез тази своя книга, тогава, при първата ни среща, никога нямаше да я оставя да си отиде от живота ми“, казва той. Никога повече след това не среща лично Дора Валие.

КНИГАТА НА ДОРА ВАЛИЕ

Тя пише книгата между 1963 и 1964 година. Но изданието е публикувано от „Фламарион“ чак през 1980 година. В този период от написването до публикуването Дора Валие си задава въпроса как се заражда супрематизмът - как се е родил философски.

Таверна разказва, че Михаил Василевич Матюшин, Алексей Елисеевич Крученич и Казимир Северинович Малевич създават пиесата „Победата над слънцето“. Тя е написана на „заума език“, който самите те са изобретили. Спектакълът е представен един- единствен път в Санкт Петербург. „Но интересното е, че в тази театрална пиеса, която те са създали, се е намирало цялото бъдеще. Защото тази пиеса дава началото на руския супрематизъм и особено този на Малевич“, разказва италианският художник.  По думите му след 1913 година тримата автори на пиесата се разпръскват, но Малевич разписва своята теоритизация, базирайки се на този опит, който заедно са преживели. 

„Дора Валие успява да възстанови писмата, да ги открие, да ги съхрани, които са обект на обмен на кореспонденция, след като тримата са се разделили. И по този начин успяхме да проследим откъде стартира супрематизмът и как се развива в бъдещето“, казва Атилио Таверна. 

Той подчертава, че в едно от писмата си Малевич обяснява: „Нищото, което аз познавам, е нищото от нищото“. „И трябва да си зададем тук въпроса дали това е нещо ново. Не, не е ново, защото вече през мистичния период то се е проявявало. Майстер Екхард казва: „Аз съм нищото и поради това съм всичко“, припомня той.  

Художникът отбелязва, че периодът, в който Дора Валие изучава всичкото това, е през 70-те години на XX век. Точно в този период, когато върви това теоретизиране на Дора Валие по тази теория, американците измислят нов слоган – less is more (малкото е повече - от англ. ез.). „Но това вече Малевич го е заявил. Т.е. нямало е нищо по-малко от малкото, което е направил Малевич. И всъщност може да кажем, че американците с този слоган имитират Малевич. И след като Дора Валие изучава от една страна тримата абстрактисти, а от друга – тази „нова американска теория“, тя приключва проучването си и дава всичките си ръкописи на „Фамарион“. Именно той публикува книгата през 1980 година“, разказва Таверна.  

По думите му тогава френската критика определя Дора Валие като може би една от петте най-добри теоретици в света. В Италия книгата е публикувана през 1984 година. „Аз я прочетох веднага, след като излезе. И прочитът на тази книга ме върна 12-13 години назад във времето, когато я срещнах. И тогава се упрекнах за това, че навремето не съм знаел колко важна ще се окаже Дора Валие, за да вляза в по-тесен контакт с нея и поне малко да си поговорим“, казва италианският художник.

ЗА ДОРА ВАЛИЕ

Дора Увалиева напуска България през 1950 година и се установява в Париж. Там добива популярност като Дора Валие. Изучава византийско изкуство и защитава дисертация в университета в Падуа. През 1953 г. се присъединява към списанието "Каи д’Ар", наследявайки Жак Дюпен. По този начин се запознава с Жорж Брак, Пикасо и много от големите художници на 20-и век. През 1967 г. публикува L-Art Abstrait, където проследява историята на абстракцията, нейната поява в живописта и скулптурата. 

„След публикуването на книгата през 1980 година, френската преса взе много интервюта от нея, стана популярна и така нещата напред за нея продължиха. В  едно от интервютата тя казва: „Аз никога не съм се чувствала изкуствовед. По-скоро се чувства като човек, който е писал за неща, които не съществуват, но които можеха да съществуват“. Това е декларацията, която Дора Валие прави пред журналистите“, разказва Атилио Таверна.

Той посочва, че преди около пет години в квантистиката са открити временните кристали. „Това са кристали, които живеят 70-80 секунди, защото имат анатомична мрежа, която е много слаба. Появяват се и изчезват“, казва той. Когато вижда изображение на такива кристали, го изпраща на своя приятелка, която е директор на всички музеи в Рим. И я пита: „Сега, кажи ми, като виждаш това изображение, не намираш ли моето творчество в нея?“ А жената отговоря: „Да, точно това е, което намирам“.

„Съгласни сме, че моето творчество е като в тази картина. Само че моята картина е направена преди 30 години, а не преди четири-пет. И всъщност тази случка доказва предсказанията на Дора Валие, че правим нещо, което не съществува, но е можело да съществува“, казва италианският художник.

Атилио Таверна (1945) живее и работи в Басано дел Грапа (Виченца). Учи живопис в Академията за изящни изкуства във Венеция. Основополагаща за кариерата му е срещата му в средата на 70-те години с професор Дино Формаджо, известен естет, с когото започва теоретични изследвания. След дълъг престой в Париж, заминава за САЩ и през 1989 г. публикува теоретичното изследване „Проучване над хипотеза за форма“. Прави изложби в различни градове на област Венето, Италия, и Германия.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Актьорът Петър Стойчев бе отличен с ежегодната награда „Ловешки меч“
Десето юбилейно издание на фестивала Vola Open Air
Кан почита „високият рус мъж“ Пиер Ришар с прожекция на новия му филм
Джоди Фостър в Кан: Предпочитам да работя извън САЩ, имам по-голяма творческа свобода
Фенове ще похарчат над един милиард британски лири за концерти на „Оейзис“ това лято
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Елена Азалова: Публиката е нашият най-голям партньор
Под прожектора
Оръжейничката на филма „Ръжда“, при чието заснемане загина операторката Халина Хъчинс, беше освободена от затвора
Авансцена
Актьорът Петър Стойчев бе отличен с ежегодната награда „Ловешки меч“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.