Начало Калейдоскоп Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката
3278
Калейдоскоп

Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 06 Юли 2024, 16:41 ч.

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието.

Ричард Клайдерман пристига в България за концерт по покана на „Кантус фирмус“, съобщават организаторите.

По думите им пианистът обещава и комплимент  към българската публика, за която всеки негов концерт е забележително събитие.

Събитието е на 11 април 2025 г.  в зала 1 на НДК.

Музикантът ще свири в България на специален роял, предоставен за събитието. Заедно с оркестър „Кантус фирмус“, Клайдерман ще изпълни на живо любими музикални произведения в характерния за него new romantic стил, съчетаващ класика и поп. Ще прозвучат най-популярните пиеси от репертоара на пианиста, както и аранжименти на класически и филмови мелодии. Любимата на всички „Балада за Аделин“, белязала неговия звезден път и разпродадена в 22 милиона копия по света, също ще бъде час

Премиерно представление на пиесата „Суматоха“ ще могат да гледат зрителите в Троян на 26 ноември, съобщи Станка Марешка, секретар на Народно читалище „Наука – 1870 г.“ – Троян.

Пиесата на Йордан Радичков е разработена от новосформирания театрален състав към културната институция с ръководител Тодор Бенчев. Режисьор на спектакъла е Цветомир Иванов, водещ на популярното предаване „Семейни войни“.

„Наследниците дариха авторските права на читалището, за да можем да реализираме постановката. Композиторът Константин Добрев също безвъзмездно композира и записа в студио музиката за спектакъла и дари труда и таланта си“, разказа Марешка. 

Тя посочи, че основният двигател за реализиране на постановката в толкова мащабен вид е ръководителят на  трупата Тодор Бенчев и че се надява тя да може да бъде игра

Много важно е, че в днешния ден – 8 декември, в който Католическата църква празнува непорочното зачатие на Света Богородица, вече е осветен олтарът на катедралата и е извършена първата литургия, отбеляза той.  

Монсеньор Пройков разказа, че церемонията снощи е била много прецизно организирана и с голяма тържественост, но в последния момент са се наложили промени заради времето. 

Първоначално церемонията трябваше да бъде на открито и всички да бъдат свидетели как епископът, подобно на традицията, която има и в Православната църква, три пъти чука на главните врати, призовава да се отворят и най-накрая с натиск влиза вътре.

Това се осъществи, но всички поканени, включително и височайшите гости, бяхме вече в катедралата, защото вън духаше силен вятър, казаха със скорост от 80 км/час, и валеше дъжд, посочи българският епископ.  

Изключит

Квартетът „Пеев-Турийски“ и Васил Грудев секстет закриха фестивала Varna jazz days с концерт в Народно читалище „Отец Паисий“ в морския град.

Проектът на гъдуларя Пейо Пеев и пианиста Мирослав Турийски съчетава български фолклор и джаз. Те свирят с контрабасиста Христо Минчев и барабаниста Начо Господинов. Кръстихме нашата формация „Пеев-Турийски“, защото само ние двамата в нея сме доктори, пошегува се в началото на концерта пианистът. Програмата им започна с аранжимент на народната песен „Тръгнала е малка мома“ от Старозагорския край. Всички останали композиции бяха авторски на двамата фронтмени на групата. Бяха изпълнени пиесите „Не знам“, „Поток“ и баладата „Аиша“ от Пейо Пеев, която получи силни аплодисменти. 

Квартетът предложи пиеса със заглавие „Корона 5“ от Миро

Спектакълът „Дъхът на дявола“ на Ловешкия театър ще гостува в Свищов.

Постановката ще се играе на 9 декември в Първо българско народно читалище „Еленка и Кирил Д. Аврамови - 1856“, съобщиха от културната институция.

“Дъхът на дявола” е романтична комедия, която се вглежда в живота на младите хора, в техните вълнения и мечти. Сюжетът е изтъкан от интересни ситуации с неочаквани обрати и доставя рядко срещано удоволствие.

В главната роля е актьорът Христо Мутафчиев, който си партнира на сцената с Боряна Бабанова, Деян Жеков, Богомила Николова и Петко Венелинов. Режисьор на комедията е Боил Банов. Сценографията е на Кирил Наумов, музиката е на Мáртин Костакиев, а преводът е на Нева Мичева.

Припомняме, че премиерата на спектакъла на ловешката сцена беше в началото на юни т.г.

В конкурса се включиха над 120 балетисти от седем държави, разделени в три възрастови групи. До втори тур бяха допуснати общо 45 финалисти. На галаконцерт, който ще се проведе днес от 18:00 ч. в Държавна опера – Бургас, ще бъдат наградени лауреатите в балетната надпревара. В журито, което оценява тяхното представяне, са Сара-Нора Кръстева, примабалерината, дългогодишен художествен ръководител на балетната трупа на Софийска опера и балет и основател на конкурса, примабалерината проф. д-р Маша Илиева, Никола Хаджитанев от националния балет и доц. д-р Анна Пампулова. Чуждестранните представители в журито са примабалерината Ана Павлович, художествен директор на балета на Народния театър в Белград, Айшем Сюнал Савашкърт, административен и артистичен директор на Държавна опера Истанбул и директор на балета, д-р Сон-Хи Джанг, член на борда на Корейския национален балет от 10 години, Леонард Яковина, доскоро директор на балета в Хърватския национален театър в Загреб и настоящ съветник на министъра на културата и медиите в Хърватия, и Огулджан Борова, ръководител в Танцовата академия "Джофри", официално училище към Joffrey Ballet в Чикаго.

Наградният фонд на второто издание на конкурса ще бъде в размер от 40 000 лева. Сред отличията са множество гастроли, едногодишни договори в театри у нас и в чужбина, много участия на различни форуми, обучения. 

Междувременно в залите на Държавна опера - Бургас се провежда и балетна академия „Сара-Нора Мастър“, която продължава от 1 до 9 юли. В рамките на 10 дни участниците ще се срещат с различни педагози, които наблягат на определени техники като екзерсис, класически репертоар и характерни танци. Марта Петкова е сред преподавателите в академията.

Следва пълният текст на интервюто с примабалерината Марта Петкова:

Как получихте покана за участие в състава на журито за Международния балетен конкурс „Сара-Нора Прима“ и кое Ви мотивира да я приемете?

Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе обявява кампания "Празничен януари".

Това съобщи пиарът на културния институт в крайдунавския град Дидо Илиев. 

"Каним нашата публика на някои от хитовите ни спектакли. Семейните празници продължават и затова сваляме цените на нашите представления. Даваме шанс на всеки по един достъпен начин да се докосне до изкуството на театъра", каза още той.

Програмата на Русенския театър през идния месец включва спектаклите "Образцов дом №6", "Странна случка с куче през нощта", "Помощ, жена ми е луда", "Натюрморт със затлъстял племенник", "Балкански синдром", "Куцльото от забутания остров" и "Редки тъпанари".

Новата анимация по познатата от 1994 година история за "Цар Лъв" - "Муфаса: Цар Лъв", започна с висок зрителски интерес първия си уикенд у нас, сочат обобщените данни от киносалоните.

Историята, в която Муфаса и Така се сприятеляват и започват своето смело пътешествие, е гледана от 34 231 зрители и има постъпления от 479 022 лева от билети.

На второ място е българската комедия "Почивката", позната и като "Бай Иван 3". За трите седмици в кината съвместната почивка на Георги и Никол, Спаска и бай Иван, Мечо и Марулка заедно с влогърките Ивана и Каралайн, е видяна вече от 100 729 зрители и отчита 1 261 050 лева приходи.

Трето място заема анимацията "Смелата Ваяна 2". Митичното пътуване на позната от първия филм от 2016 година Ваяна сред моретата на Океания, където се сблъсква с древни загадки и същества, е по екраните вече месец. За това време е гледана 81 646 зри

Изложбата "90 години Ротари в България" ще бъде официално открита на 11 ноември в Музея на фотографията в Казанлък, съобщиха от културния институт.

Представени ще бъдат както фотографии, така и разкази и прожекция на филма "Изтръгнати от корен". 

Паната от изложбата "90 години Ротари България“ гостуват в Казанлък след представянето им в други градове на страната, посочиха още от музея.

Изложбата е посветена на 90 годишнината от основаването на първия Ротари клуб в София и представя портретите с кратка информация за първите ротарианци у нас - изключителни личности, лидери и щедри дарители.

Филмът „Отскубнати до корен“ се посвещава на паметта на проф. Димитър Атанасов, последният президент на Ротари клуб в София преди принудителното му закриване. Драматичният сюжет на тази фамилна история съживява факти от биографията на един забеле

Индийски телевизионни канали съобщиха в петък, че полицията във финансовата столица Мумбай е задържала и разпитва заподозрян за нападението с нож срещу боливудския актьор Саиф Али Хан, предаде Ройтерс. 

От полицията все още не потвърждават тази информация.

Хан, който е на 54 години, е бил намушкан шест пъти с нож при опит за кражба в дома му в престижен квартал в четвъртък, 16 януари. Лекарите, които са го оперирали от рани по гръбначния стълб, врата и ръцете, казват, че животът му не е в опасност.

Телевизионният канал "Индия тудей", както и други местни медии, показаха как полицията ескортира мъж, облечен в бяла тениска, в полицейски участък и го идентифицира като заподозрения.

Полицейски представител обаче не потвърди ареста и каза, че няма сериозно развитие по случая, отбелязва Ройтерс.

"Няма никаква актуализация от вчера по отношение на това

Концерт, прославящ Христовото Рождество, изнесе днес Дамски хор „Враца“ към Възнесенски храм-паметник „Свети Софроний епископ Врачански“ и Младежки дом – Враца.

Присъстващите в храм-паметника чуха църковни песнопения, класически произведения и емблематични рождественски песни. 

Първото песнопение „Тебе поем“ бе по музика на Добри Христов, последвано от „Нине отпущаещи“ по музика на Архангелский и „Достойно есть“. Публиката чу и песен по стихове на Иван Вазов, посветена на църквицата в манастира „Седемте престола“.

От класическите произведения хорът представи „Дъщерите на Сион“, по музика на Георг Фридрих Хендел, ноктюрно от Моцарт и едно от най-красивите произведения от епохата на романтизма от творчеството на Цезар Франк - „Хлябът на ангела“.

Конц

-  Поканата беше отправена от Сара-Нора Кръстева. Работила съм дълги години с нея, още когато беше художествен директор на балетния състав на Софийската опера и балет. Заедно изградихме една много добра връзка, която започна чисто колегиално и прерасна в приятелство. Смятам и смея да кажа, че винаги съм можела да разчитам на нея. Имаме много честни отношения и сме много отговорни една към друга. Оттам се породи нейната покана към мен да взема участие не само като жури, но и като преподавател в балетната академия „Сара-Нора Мастър“.

Споменахте, че сте сред преподавателите в балетната академия „Сара-Нора Мастър“. Разкажете ни как протича един ден като балетен преподавател и член на оценителното жури.

- Сара-Нора ми повери да преподавам на балетистите от всички възрастови групи, от най-малките до най-големите. За мен това е нещо ново, защото все още много активно танцувам и пътувам често. Работата с деца тепърва влиза в моя живот и смея да кажа, че е ново предизвикателство, защото това са много деца с различни характер, психика и физика.

За да се докоснеш до едно дете и да успееш да го мотивираш, трябва да имаш правилен подход. Тъй като всяко дете е различно, и подходът е различен. Най-често изхождам от себе си и от начина, по който са работили моите преподаватели. Въпреки трудностите, часовете са много приятни. Децата са много мотивирани, работливи, умни и изключително отдадени. Работата с такива хора е истинско удоволствие. Умеем да говорим на един език и се забавляваме. Те научават нови неща от професионалистите и това е полезно за тях. Когато бях по-малка, нямах особен допир с тогавашните звезди на балет и ми е липсвало точно това – да се докосна до тях, да видя как работят извън и на сцената.

Балетният семинар продължава девет дни. Сара-Нора е направила така, че всеки преподавател да може да работи с всички групи и да се докосне до децата. В момента работя с Група Б, която е най-многобройната група. Давам класове и правим заедно репертоар – подготвяме различни вариации, изработваме ги. Също така им давам съвети и си разказваме за спектаклите. Следващата седмица ще бъда с най-малките от Група А и с най-големите от Група С.

Балетните класове започват всеки ден от 9:00 ч. Задължително правим загрявка, която е преди началото на урока. Тя е абсолютно задължителна и ежедневна част от деня на балерината. След това преминаваме към репертоара. В залата прекарваме няколко часа до обяд, след което правим почивка и започваме подготовка за конкурса. Всеки колега има различна програма преди началото на конкурсната вечер, която започва в 18:00 ч. След представленията, журито се събира и обсъждаме резултатите.

Младите балетисти са научили много от Вас по време на майсторските класове. А те на какво Ви научиха?

- Когато започнах работата с децата, си дадох сметка колко дълъг път съм извървяла и колко дълъг път им предстои на тези деца. Той минава изключително неусетно. Тежката ежедневна дисциплина, която всъщност е ключът към успеха.

Блясъкът в детските очи и тази първичност на сцената, която имат те, ми направи най-силно впечатление. Това, което зрелите балерини в един момент започват да губят от дългогодишния си опит на сцената. Понякога се изгубва точно тази първичност и естественост, но си дадох сметка, че колкото и дълго време да си играл и каквито и роли да си имал, когато излезеш на сцената, всичко е все едно е за пръв път. Трябва да скриеш опита си, да излезеш по най-чистия и първичен начин. Напрежението също оказва влияние на изпълнението, но това е неизбежно. Самата аз също изпитвам напрежение, преди да се кача на сцената. Но ако балерината изгуби това вътрешно вълнение, преди да стъпи на сцената, то тогава тя е изгубила всичко.

Нормално е децата да се вълнуват и да се притесняват. Но мога да кажа, че средата тук е позитивна. Те се надиграват, надскачат се, без да се състезават. Кой ще се завърти повече, кой ще скочи по-нависоко – и то по най-градивния и позитивен начин. Взаимно си помагат и надграждат своите умения. Удоволствие е да виждам тази мотивация и желание при тях.

Според твърдение на примабалерината Сара-Нора Кръстева младите балетисти все по-трудно приемат критика и често нямат реална преценка за способностите си. Подкрепяте ли тези думи?

- Наблюдавам, че младите носят в себе си една увереност и самочувствие. Искам да им покажа как ние сме научени – никога да не сме доволни от себе си, винаги да се съмняваме, винаги да искаме повече. Това е от една страна. От друга, смея да твърдя, че в нашето изкуство трябва да се запази тази дисциплина. Винаги да не сме доволни и винаги да искаме по-добро представяне – това е ключът. Така ни учиха нашите преподаватели и така желаем ние да научиш младите балетисти. Според мен трябва да всеки танцьор да разсъждава така. Това е и идеята на балетния конкурс – младите да се представят по най-добрия начин, да видят резултатите от своя труд и как могат да се подобрят. За мен най-важното тук е да видя подобрението в изпълненията им и работния процес.

Конкурсът дава възможност на участниците да се срещнат с връстници от други държави и да видят как протича тяхната тренировка. По този начин могат да сравнят работата, да се посъветват с тях, да обменят опит. Това е верният път.

Как протича обсъждането с останалите членове на международното жури на оценките от изпълненията на участниците след конкурсната вечер? 

- След края на всяка конкурсна вечер, се провежда заседание на журито, в което обсъждаме изпълненията и всеки представя своите индивидуални оценки. След това поставяме обща средноаритметична оценка. Обсъждането протича лесно, не се налага дълга дискусия. Абсолютно обективно е и когато излязат оценките, всеки казва, че това е правилният резултат. Въпреки че съставът на журито е голям, гласуването винаги протича обективно и лесно.

Имате ли критерии, към които се придържате когато поставяте оценка на участниците?

- Да, разбира се. При по-малките определено търся чистота на изпълнение и дисциплина в ръцете и крачетата. Важно е да видя, че детето знае какво прави и че е научено правилно. Да ни покаже на сцената това, което се изисква от него. Същото търся и при по-големите участници. Всички се стремим към идеала. От значение за мен е както балетната линия, така и позициите на краката и ръцете. Мога да направя компромис с някой технически елемент, но не бих направила, ако забележа, че балетистът няма сценично присъствие, не умее да ни разкаже танца. Една балерина не е само техника и красива линия. Тя трябва да може да вълнува публиката. В па-дьо-дьо (от фр. pas-de-deux – танц по двойки) партньорите трябва да общуват не само с техника, но и с излъчване – диалогът трябва да го предадат на публиката и тя да успее да го разбере. Това е нашето изкуство – сценично присъствие, душевност и емоционалност. Дълбочината не е само в техниката на изпълнението.

Конкурсът има паричен награден фонд, който е два пъти по-голям в сравнение с миналогодишния. Имате и множество допълнителни отличия като гастроли, договори, обучения и участия в конкурси. Според Вас кои от тях бихте определили като по-ценни?

- Според мен всяка награда е важна. Имам удоволствие на галаконцерта да връча два награди. Първата е гастрол в Софийската опера и балет. Това е страхотен шанс за някои от участниците да имат възможността да изиграят цял спектакъл на голямата сцена. Втората награда на Софийската опера и балет е едногодишен договор, което също е страхотна възможност, тъй като има глад за работа с артисти и се търсят добри места за реализация. Имам трудна задача, защото искам да направя най-добрият избор. Смея да твърдя, че балетът не е състезание, а изкуство. Работата е важна в този конкурс. За мен наградите не са толкова ценно, колкото натрупаните знания и опит. Особено важно е за децата, защото калява техния състезателен дух и психика. Те са много различни – някои със страхотна техника, други с отлична линия. Трудно е да се пишат оценки на балет, но се забелязват качествените деца и тези, които имат перспектива за развитие.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кристофър Нолан снима част от „Одисея“ в Мароко
В южната част на Мароко, близо до град Уарзазат, ще се проведат част от снимките на новия филм на британския режисьор Кристофър Нолан „Одисея“, съобщава сайтът IMDB.com ...
Марая Кери, Синди Лопър, „Оейзис“ са сред номинираните за въвеждане на Залата на славата на рокендрола
Марая Кери, Чъби Чекър, Синди Лопър, „Блек кроус“, „Оейзис“, „Ауткаст“ и „Фиш“ са сред номинираните за въвеждане в Залата на славата ...
Федерален съд в САЩ потвърди 30-годишната присъда на певеца Ар Кели
Федерален апелативен съд в САЩ потвърди 30-годишната присъда на бившата аренби суперзвезда Ар Кели за трафик на хора с цел сексуална експлоатация и рекет, съобщава Ройтерс. Втория ...
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров" представя изложба, посветена на 152 години от гибелта на Васил Левски
В Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров" в Ловеч е подредена изложба с избрани творби, отразяващи различни сюжети от живота и делото на Васил Левски. Поводът е отбелязв ...
Силистренският театър ще представи спектакъла „Родината или Силистра“
Драматично-кукленият театър в Силистра ще представи представлението "Родината или Силистра" от турския драматург Намък Кемал на 20 февруари, съобщиха от ръководството на културната ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Благотворителен концерт за деца и младежи, лишени от родителска грижа, се проведе в Софийската градска галерия
Радвам се, че сме толкова многобройни тази вечер, за да подкрепим децата и младежите от фондация "Звезда на надеждата", каза Лия Петрова на благотворителен концерт тази вечер в Соф ...
Пианистите Фидоси Керчев и Йохан Шмид изнесоха в Разград концерт за две пиана
Пианистът Фидоси Керчев и неговият преподавател от Кралската консерватория в Брюксел, виртуозният пианист Йохан Шмид изнесоха клавирен концерт в залата на Разградската филхармония. ...
Изложба в Ню Йорк показва „нереализираните“ творби на Кристо и съпругата му Жан-Клод
В Ню Йорк днес се открива изложба, посветена на „нереализираните“ творби на Кристо и съпругата му Жан-Клод, съобщи АФП. Експозицията представя и наследството, което те ...
Художничката Габриела Жекова откри изложбата си "Вселена от любов" с 51 картини
Мотото ми тази година е вселенска обич. Това каза художничката Габриела Жекова на откриването на 16-ата си самостоятелна изложба „Вселена от любов“ тази вечер в Музей & ...
Кристофър Нолан снима част от „Одисея“ в Мароко
В южната част на Мароко, близо до град Уарзазат, ще се проведат част от снимките на новия филм на британския режисьор Кристофър Нолан „Одисея“, съобщава сайтът IMDB.com ...
Тикер в 04:00 ч.
Радвам се, че сме толкова многобройни тази вечер, за да подкрепим децата и младе ...
Начало Калейдоскоп
3278
Калейдоскоп

Примабалерината Марта Петкова : Балетът не е състезание, а изкуство, което свързва артиста с публиката

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 06 Юли 2024, 16:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Балетът не е състезание, това е изкуство, което свързва артиста с публиката, каза в интервю примабалерината и художествен директор на балета на Националната опера и балет Марта Петкова. Тя е част от състава на журито в Международния балетен конкурс за професионалисти „Сара-Нора Прима“ в Бургас. Второто издание на форума се провежда от 1 до 6 юли в Държавната опера на крайморския град, която е партньор и домакин на проявата, а негов патрон е кметът на Община Бургас Димитър Николов. е медиен партньор на събитието.

В конкурса се включиха над 120 балетисти от седем държави, разделени в три възрастови групи. До втори тур бяха допуснати общо 45 финалисти. На галаконцерт, който ще се проведе днес от 18:00 ч. в Държавна опера – Бургас, ще бъдат наградени лауреатите в балетната надпревара. В журито, което оценява тяхното представяне, са Сара-Нора Кръстева, примабалерината, дългогодишен художествен ръководител на балетната трупа на Софийска опера и балет и основател на конкурса, примабалерината проф. д-р Маша Илиева, Никола Хаджитанев от националния балет и доц. д-р Анна Пампулова. Чуждестранните представители в журито са примабалерината Ана Павлович, художествен директор на балета на Народния театър в Белград, Айшем Сюнал Савашкърт, административен и артистичен директор на Държавна опера Истанбул и директор на балета, д-р Сон-Хи Джанг, член на борда на Корейския национален балет от 10 години, Леонард Яковина, доскоро директор на балета в Хърватския национален театър в Загреб и настоящ съветник на министъра на културата и медиите в Хърватия, и Огулджан Борова, ръководител в Танцовата академия "Джофри", официално училище към Joffrey Ballet в Чикаго.

Наградният фонд на второто издание на конкурса ще бъде в размер от 40 000 лева. Сред отличията са множество гастроли, едногодишни договори в театри у нас и в чужбина, много участия на различни форуми, обучения. 

Междувременно в залите на Държавна опера - Бургас се провежда и балетна академия „Сара-Нора Мастър“, която продължава от 1 до 9 юли. В рамките на 10 дни участниците ще се срещат с различни педагози, които наблягат на определени техники като екзерсис, класически репертоар и характерни танци. Марта Петкова е сред преподавателите в академията.

Следва пълният текст на интервюто с примабалерината Марта Петкова:

Как получихте покана за участие в състава на журито за Международния балетен конкурс „Сара-Нора Прима“ и кое Ви мотивира да я приемете?

-  Поканата беше отправена от Сара-Нора Кръстева. Работила съм дълги години с нея, още когато беше художествен директор на балетния състав на Софийската опера и балет. Заедно изградихме една много добра връзка, която започна чисто колегиално и прерасна в приятелство. Смятам и смея да кажа, че винаги съм можела да разчитам на нея. Имаме много честни отношения и сме много отговорни една към друга. Оттам се породи нейната покана към мен да взема участие не само като жури, но и като преподавател в балетната академия „Сара-Нора Мастър“.

Споменахте, че сте сред преподавателите в балетната академия „Сара-Нора Мастър“. Разкажете ни как протича един ден като балетен преподавател и член на оценителното жури.

- Сара-Нора ми повери да преподавам на балетистите от всички възрастови групи, от най-малките до най-големите. За мен това е нещо ново, защото все още много активно танцувам и пътувам често. Работата с деца тепърва влиза в моя живот и смея да кажа, че е ново предизвикателство, защото това са много деца с различни характер, психика и физика.

За да се докоснеш до едно дете и да успееш да го мотивираш, трябва да имаш правилен подход. Тъй като всяко дете е различно, и подходът е различен. Най-често изхождам от себе си и от начина, по който са работили моите преподаватели. Въпреки трудностите, часовете са много приятни. Децата са много мотивирани, работливи, умни и изключително отдадени. Работата с такива хора е истинско удоволствие. Умеем да говорим на един език и се забавляваме. Те научават нови неща от професионалистите и това е полезно за тях. Когато бях по-малка, нямах особен допир с тогавашните звезди на балет и ми е липсвало точно това – да се докосна до тях, да видя как работят извън и на сцената.

Балетният семинар продължава девет дни. Сара-Нора е направила така, че всеки преподавател да може да работи с всички групи и да се докосне до децата. В момента работя с Група Б, която е най-многобройната група. Давам класове и правим заедно репертоар – подготвяме различни вариации, изработваме ги. Също така им давам съвети и си разказваме за спектаклите. Следващата седмица ще бъда с най-малките от Група А и с най-големите от Група С.

Балетните класове започват всеки ден от 9:00 ч. Задължително правим загрявка, която е преди началото на урока. Тя е абсолютно задължителна и ежедневна част от деня на балерината. След това преминаваме към репертоара. В залата прекарваме няколко часа до обяд, след което правим почивка и започваме подготовка за конкурса. Всеки колега има различна програма преди началото на конкурсната вечер, която започва в 18:00 ч. След представленията, журито се събира и обсъждаме резултатите.

Младите балетисти са научили много от Вас по време на майсторските класове. А те на какво Ви научиха?

- Когато започнах работата с децата, си дадох сметка колко дълъг път съм извървяла и колко дълъг път им предстои на тези деца. Той минава изключително неусетно. Тежката ежедневна дисциплина, която всъщност е ключът към успеха.

Блясъкът в детските очи и тази първичност на сцената, която имат те, ми направи най-силно впечатление. Това, което зрелите балерини в един момент започват да губят от дългогодишния си опит на сцената. Понякога се изгубва точно тази първичност и естественост, но си дадох сметка, че колкото и дълго време да си играл и каквито и роли да си имал, когато излезеш на сцената, всичко е все едно е за пръв път. Трябва да скриеш опита си, да излезеш по най-чистия и първичен начин. Напрежението също оказва влияние на изпълнението, но това е неизбежно. Самата аз също изпитвам напрежение, преди да се кача на сцената. Но ако балерината изгуби това вътрешно вълнение, преди да стъпи на сцената, то тогава тя е изгубила всичко.

Нормално е децата да се вълнуват и да се притесняват. Но мога да кажа, че средата тук е позитивна. Те се надиграват, надскачат се, без да се състезават. Кой ще се завърти повече, кой ще скочи по-нависоко – и то по най-градивния и позитивен начин. Взаимно си помагат и надграждат своите умения. Удоволствие е да виждам тази мотивация и желание при тях.

Според твърдение на примабалерината Сара-Нора Кръстева младите балетисти все по-трудно приемат критика и често нямат реална преценка за способностите си. Подкрепяте ли тези думи?

- Наблюдавам, че младите носят в себе си една увереност и самочувствие. Искам да им покажа как ние сме научени – никога да не сме доволни от себе си, винаги да се съмняваме, винаги да искаме повече. Това е от една страна. От друга, смея да твърдя, че в нашето изкуство трябва да се запази тази дисциплина. Винаги да не сме доволни и винаги да искаме по-добро представяне – това е ключът. Така ни учиха нашите преподаватели и така желаем ние да научиш младите балетисти. Според мен трябва да всеки танцьор да разсъждава така. Това е и идеята на балетния конкурс – младите да се представят по най-добрия начин, да видят резултатите от своя труд и как могат да се подобрят. За мен най-важното тук е да видя подобрението в изпълненията им и работния процес.

Конкурсът дава възможност на участниците да се срещнат с връстници от други държави и да видят как протича тяхната тренировка. По този начин могат да сравнят работата, да се посъветват с тях, да обменят опит. Това е верният път.

Как протича обсъждането с останалите членове на международното жури на оценките от изпълненията на участниците след конкурсната вечер? 

- След края на всяка конкурсна вечер, се провежда заседание на журито, в което обсъждаме изпълненията и всеки представя своите индивидуални оценки. След това поставяме обща средноаритметична оценка. Обсъждането протича лесно, не се налага дълга дискусия. Абсолютно обективно е и когато излязат оценките, всеки казва, че това е правилният резултат. Въпреки че съставът на журито е голям, гласуването винаги протича обективно и лесно.

Имате ли критерии, към които се придържате когато поставяте оценка на участниците?

- Да, разбира се. При по-малките определено търся чистота на изпълнение и дисциплина в ръцете и крачетата. Важно е да видя, че детето знае какво прави и че е научено правилно. Да ни покаже на сцената това, което се изисква от него. Същото търся и при по-големите участници. Всички се стремим към идеала. От значение за мен е както балетната линия, така и позициите на краката и ръцете. Мога да направя компромис с някой технически елемент, но не бих направила, ако забележа, че балетистът няма сценично присъствие, не умее да ни разкаже танца. Една балерина не е само техника и красива линия. Тя трябва да може да вълнува публиката. В па-дьо-дьо (от фр. pas-de-deux – танц по двойки) партньорите трябва да общуват не само с техника, но и с излъчване – диалогът трябва да го предадат на публиката и тя да успее да го разбере. Това е нашето изкуство – сценично присъствие, душевност и емоционалност. Дълбочината не е само в техниката на изпълнението.

Конкурсът има паричен награден фонд, който е два пъти по-голям в сравнение с миналогодишния. Имате и множество допълнителни отличия като гастроли, договори, обучения и участия в конкурси. Според Вас кои от тях бихте определили като по-ценни?

- Според мен всяка награда е важна. Имам удоволствие на галаконцерта да връча два награди. Първата е гастрол в Софийската опера и балет. Това е страхотен шанс за някои от участниците да имат възможността да изиграят цял спектакъл на голямата сцена. Втората награда на Софийската опера и балет е едногодишен договор, което също е страхотна възможност, тъй като има глад за работа с артисти и се търсят добри места за реализация. Имам трудна задача, защото искам да направя най-добрият избор. Смея да твърдя, че балетът не е състезание, а изкуство. Работата е важна в този конкурс. За мен наградите не са толкова ценно, колкото натрупаните знания и опит. Особено важно е за децата, защото калява техния състезателен дух и психика. Те са много различни – някои със страхотна техника, други с отлична линия. Трудно е да се пишат оценки на балет, но се забелязват качествените деца и тези, които имат перспектива за развитие.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кристофър Нолан снима част от „Одисея“ в Мароко
Марая Кери, Синди Лопър, „Оейзис“ са сред номинираните за въвеждане на Залата на славата на рокендрола
Федерален съд в САЩ потвърди 30-годишната присъда на певеца Ар Кели
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров" представя изложба, посветена на 152 години от гибелта на Васил Левски
Силистренският театър ще представи спектакъла „Родината или Силистра“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Февруари
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Благотворителен концерт за деца и младежи, лишени от родителска грижа, се проведе в Софийската градска галерия
Авансцена
Пианистите Фидоси Керчев и Йохан Шмид изнесоха в Разград концерт за две пиана
Цветни аспекти
Изложба в Ню Йорк показва „нереализираните“ творби на Кристо и съпругата му Жан-Клод
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.