![]() ![]() |
![]() |
Горе
![]() |
![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 23:00 ч.
Чешко-словашкият документален филм Better Go Mad in the Wild („По-добре полудей в дивата природа“) спечели Голямата награда „Кристал ...
|
![]()
Тонът на времето
![]() Мапингът е в основата на визуалното решение на мюзикъла „Дух“
Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
Анатолий Михайлов | 18 Юли 2024, 11:51 ч. Мапингът е в основата на визуалното решение на мюзикъла „Дух“. Това каза сценографът и визуален артист Петко Танчев, който работи по спектакъла на Варненската опера, който снощи имаше премиера в препълнения с публика Летен театър в града. Историята на влюбените Сам и Моли от едноименния филм от 1990 г. е силно кинематографична, с много скокове в пространството, което беше предизвикателство при поставянето на сцена, обясни Танчев. Заедно с режисьорката Сребрина Соколова те залагат на модерна визия и решават честите смени на пространството с прожекции, които са основна част от действието и декора, допълват го и му придават конкретика. В картините има както реалистични, така и фантастични, търсен е и цветовият синхрон с костюмите на Ася Стоименова, сподели още сценографът и добави, че се е опитал да изобрази чрез мапинга концепцията на режисьорката за баланс между дух и материя. „Не сме търсили епоха, визията е много съвременна, а това е и посоката, в която обичам да работя, търсейки връзка с технологиите на нашето време, които се развиват и ще бъдат част от нашето бъдеще“, каза Танчев, като допълни, че за решението в „Дух“ възгледите им със Сребрина Соколова са съвпаднали точно и за него е било много интересно да работи в тази посока. „Нарочно не гледах филма, докато се подготвям, за да няма директни препратки, да работя само върху либретото и да използвам есенцията на постановъчното ни решение без да се повлиявам от екранната творба“, обясни още той. Петко Танчев е сценограф и на мюзикъла „Семейство Адамс“ на Пловдивската опера, чийто декор е направен изцяло с прожекция, генерирана с изкуствен интелект. В „Дух“ той прилага принципа на колажа, смесвайки различни елементи, които да казват на публиката къде се развива сцената. Сред тях също няма рисувани на ръка. Направени са с различни компютърни програми, като с режисьорката е обсъждано преминаването между отделните сцени. Някъде има и смесване на различни пространства в една сцена. В отговор на въпроса мапингът ли е бъдещето на сценографията, Танчев изрази мнение, че това е средство, което вече не е толкова ново, но се развива с технологиите от години и сега, с новата изчислителна мощ на компютрите, могат да се правят по-бързи и сложни виртуални образи, които да бъдат многопластови. „Мапингът е едно средство, което кореспондира с нашето съвремие, работи със светлина, движение, форми. Ние сме заобиколени от визуални образи непрекъснато, така че това е нашата култура и тя се вкарва и на сцената“, каза той. В своята работа обаче сценографът не счита мапинга за нещо непременно необходимо и не одобрява проекти, в които прожекциите са самоцел, просто защото са модерни. „Моята цел е всеки път да разбера от режисьора дали наистина е нужно, което най-често се случва когато трябва да се изобрази фантастично пространство“, допълни Танчев. Мюзикълът „Дух“ има още едно представление на форума Опера в Летния театър на 28 август.
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия |
Чешко-словашкият филм Better Go Mad in the Wild спечели Голямата награда „Кристален глобус“ на филмовия фестивал в Карлови Вари
|
![]() |
Песни от Хуго Волф и Франц Шуберт ще звучат в Балабановата къща
|
![]() |
Биография: Атанас Яранов
|
![]() |
Художествен център, включваш галерия и Дом на изкуството и науката, беше официално открит в Гурково
|
![]() |
Вярвам, че най-хубавото тепърва предстои
|
![]() |
Мапингът е в основата на визуалното решение на мюзикъла „Дух“. Това каза сценографът и визуален артист Петко Танчев, който работи по спектакъла на Варненската опера, който снощи имаше премиера в препълнения с публика Летен театър в града.
Историята на влюбените Сам и Моли от едноименния филм от 1990 г. е силно кинематографична, с много скокове в пространството, което беше предизвикателство при поставянето на сцена, обясни Танчев. Заедно с режисьорката Сребрина Соколова те залагат на модерна визия и решават честите смени на пространството с прожекции, които са основна част от действието и декора, допълват го и му придават конкретика. В картините има както реалистични, така и фантастични, търсен е и цветовият синхрон с костюмите на Ася Стоименова, сподели още сценографът и добави, че се е опитал да изобрази чрез мапинга концепцията на режисьорката за баланс между дух и материя.
„Не сме търсили епоха, визията е много съвременна, а това е и посоката, в която обичам да работя, търсейки връзка с технологиите на нашето време, които се развиват и ще бъдат част от нашето бъдеще“, каза Танчев, като допълни, че за решението в „Дух“ възгледите им със Сребрина Соколова са съвпаднали точно и за него е било много интересно да работи в тази посока. „Нарочно не гледах филма, докато се подготвям, за да няма директни препратки, да работя само върху либретото и да използвам есенцията на постановъчното ни решение без да се повлиявам от екранната творба“, обясни още той.
Петко Танчев е сценограф и на мюзикъла „Семейство Адамс“ на Пловдивската опера, чийто декор е направен изцяло с прожекция, генерирана с изкуствен интелект. В „Дух“ той прилага принципа на колажа, смесвайки различни елементи, които да казват на публиката къде се развива сцената. Сред тях също няма рисувани на ръка. Направени са с различни компютърни програми, като с режисьорката е обсъждано преминаването между отделните сцени. Някъде има и смесване на различни пространства в една сцена.
В отговор на въпроса мапингът ли е бъдещето на сценографията, Танчев изрази мнение, че това е средство, което вече не е толкова ново, но се развива с технологиите от години и сега, с новата изчислителна мощ на компютрите, могат да се правят по-бързи и сложни виртуални образи, които да бъдат многопластови. „Мапингът е едно средство, което кореспондира с нашето съвремие, работи със светлина, движение, форми. Ние сме заобиколени от визуални образи непрекъснато, така че това е нашата култура и тя се вкарва и на сцената“, каза той.
В своята работа обаче сценографът не счита мапинга за нещо непременно необходимо и не одобрява проекти, в които прожекциите са самоцел, просто защото са модерни. „Моята цел е всеки път да разбера от режисьора дали наистина е нужно, което най-често се случва когато трябва да се изобрази фантастично пространство“, допълни Танчев.
Мюзикълът „Дух“ има още едно представление на форума Опера в Летния театър на 28 август.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
![]() |
Вярвам, че най-хубавото тепърва предстои
![]() |
![]() |
"Отчаяни съпрузи" гостуват в Пазарджик
![]() |
![]() |
Мая Нешкова, Кирил Икономов и Светослав Стойчев ще пеят в Балчик
![]() |
![]() |
Бенджи Грегъри издава албума Pesni za lqtoto
![]() |
![]() |
Дует "Шик" ще изнесе концерт с вход свободен
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]()
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия |