Начало Авансцена Биография: Анри Кулев
4854
Авансцена

Биография: Анри Кулев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 21 Юли 2024, 10:00 ч.

Човек трябва да бяга от свободата, защото и тя писва. Свободата е територия за безхаберковците. Това казва в интервю Анри Кулев през 2019 г. Днес големият български режисьор, художник, аниматор, сценарист и продуцент отбелязва своята 75-годишнина. „Няма по-голямо условие от свободата, защото това са безсмислени приказки, ако не съществува вътре в теб. Свободата трябва да бъде възпитавана, тя трябва да се преподава в семейството и училището“, казва още той.

Един артист трябва да се съмнява, защото съмнението води към анализ и откриване на истината, към нещата, които са стойностни. Това каза художникът Ангел Пачаманов по повод негова юбилейна изложба, открита вчера в Пловдив.

Художникът добавя, че е човек, който се стреми да бъде себе си и да прави това, което иска. Не винаги го постига, но това му помага да продължава напред.

Магията е в комбинацията от цветове и форми, които се допълват в неговите композиции, добави художникът.

Експозицията от близо 90 негови платна беше открита от Вихра Григорова, негова състудентка от класа на проф. Мито Гановски в специалност „Монументални изкуства“ на Националната художествена академия в София.

 „Загледайте се в творбите, вижте хоризонтите, небето и земята. Вижте тези безкрайно много картини, които носят именно това име – „Земя&ldquo

Един от малкото възстановени средновековни тарани, който се намира във външния двор на крепостта Баба Вида, бе реставриран и освежен от майстора дърводелец Венелин Йорданов със средства на Регионалния исторически музей, съобщи директорът д-р Христина Кирилова.

Тараните са мощни машини за разбиване на крепостните стени. Конструкцията им е от дълга и дебела греда, която се тласка напред и се издърпва назад. На върха на гредата има бойна глава, обкована с желязо и наподобяваща главата на овен. В задния й край се прикрепя тежест за усилване на удара, обясни д-р Кирилова. Тараните се обслужват от голям брой войници. Откъртените от стените камъни и тухли се изтеглят с куки. За удобно придвижване на машината и за защита от оръжията на противниците върху тараните се поставя дървен двускатен навес, допълни тя.

Имаме намерение поетапно да реставрираме и другата средновековна маш

Нова изложба в Търговище представя разнопосочността в търсенията на художници, обвързали професионалния си път с галерията в града.

Изложбата „Художници – галеристи“ е първата за годината, представена в Художествена галерия „Никола Маринов“. Тя е посветена на 40-тата годишнина от самостоятелното съществуване на културната институция.

Ценителите на изобразителното изкуство от Търговище и региона имат възможността да се запознаят с творчеството на общо 16 служители на галерията, всеки с по три творби – общо 48 художествени произведения.

Пред присъстващите експозицията представи директорът на галерия „Никола Маринов“ Пламен Проданов.

„Стремежът ни бе да покажем разнопосочността в търсенията на дадения автор. Да се види, че той е творил в различни направления. Имаме много портрети, пейзажи, фигурални ком

За мен това е най-нежната и най-красивата българска пиеса. Пиеса за любовта, за жизнения, весел порив на младостта и тъжното безветрие на старостта. Това казва Николай Урумов, режисьор на най-новото заглавие в афиша на Сатиричния театър. 

На 27 февруари е премиерата на „Когато розите танцуват“ от Валери Петров.

Това е една от емблематичните пиеси в репертоара на трупата, чиято първа реализация е през 60-те години на миналия век, припомнят от театъра.

Пиеса, която със средствата на вълшебния и магичен театър, и изящното слово на Валери Петров, търси отговора на въпроса „Какво си, любов?“, допълва Урумов.

Сценографията е на Марина Райчинова, музиката е на Христо Намлиев, пластика – Татяна Янева.

Ролите

Провеждането на 47-ата сесия на Комитета за световното наследство на ЮНЕСКО у нас през 2025 г. ще направи България отново видима, каза служебният министър на културата Найден Тодоров в предаването на БНТ „Говори сега“. 

Той изрази надежда, че тази среща ще промени отношението на целия свят към страната ни, защото "ние отдавна сме спрели, особено в културно отношение, да търсим големи форуми, които да направят България видима".

Според министър Тодоров сесията на Комитета за световното наследство на ЮНЕСКО е огромен форум, който ще направи страната ни отново видима. Той отбеляза, че културното наследство е една от темите, с които България може изключително много да се гордее. 

"Всичко, което имаме, наследството на поредица цивилизации..., всичко това ние сме длъжни да го показваме на света", отбелязва Найден Тодоров.

Той смята, че Хе

„Ние първо се разпаднахме, а след това се затворихме. После се намразихме, защото не се познаваме. Киното също се разпадна. Едно време също имаше омраза, но тя беше концентрирана към ръководството и затова бяхме обединени. В момента, в който общият враг изчезна, ние се превърнахме в условни врагове на себе си. Изведнъж малкото пари сблъскаха главите на поколенията. Младите мислят, че старите им взимат парите. Старите се чудят какво правят младите. Настъпи някаква пълна безсмислица. Поне това е моето усещане. А не бива да е така. И мисля, че държава също има пръст в тази работа, в това хитро сблъскване, защото продължава да държи субсидиите на ниски нива. Те трябва да се увеличат, трябва да има свобода на действие, трябва да има различни възгледи. Не само младите, всички трябва да работят непрекъснато и да се развиват. До дълбоката си интелектуална старост“, казва още Анри Кулев .

Той е роден на 21 юли 1949 г. в Шумен. Средното си образование завършва в София. През 1974 г. завършва специалност режисура на рисувания филм в Москва, във Висшия институт по кинематография, в класа на Анатолий Сазонов. „Аз си бях чисто български продукт, когато постъпих в института в Москва. Малките нации страхотно се потискат при сблъсъците с огромните култури. Реката от традиции, които носят те, те кара да се чувстваш слаб плувец. Преподавал ми е живописецът Пименов, който беше жива легенда на най-напредничавите тенденции от началото на 20-и век. Бях ученик на Николай Третяков – внук на знаменития Третяков. Те оформиха характера ми. Реших, че не мога да правя нещо просто така. Ако за някого моите образи са натрапчиви и деформирани, за мен те са начин на възприемане на света“, разказва Кулев за образованието си в Москва.

ВОДАЧЪТ НА „НОВАТА ВЪЛНА“ В БЪЛГАРСКАТА АНИМАЦИЯ

След дипломирането си, почти 20 години – от 1974 до 1993 г., работи като режисьор, художник, аниматор и сценарист в студиото за анимационни филми „София“.

Според специалистите Анри Кулев е водачът на „новата вълна“ в българската анимация от края на 70-те години на 20-и век. Тримата с Николай Тодоров и Слав Бакалов правят „нежна революция“, като внасят нов тип драматургия, нови теми и нов вид графизъм в стремежа да се самоизразят и да наложат своя индивидуален възглед за живота. Неспокойният творчески дух, нестандартните рисунки – съзнателно деформирани и остро експресивни, вечният конфликт с началниците спечелват на Анри Кулев прозвището „ужасното дете на българската анимация“. Анри Кулев сам определя като „нежна агресивност“ естетическата си платформа в документалното кино и нарича „джазови“ своите експерименти в игралното кино.

Пред заплахата на пламъците музеят „Гети“  е крепост, проектирана да им устои, отбелязва Франс прес.

В музея, известен и като „Център Гети“, извисяващ се над Лос Анджелис, има колекции от произведения на изкуството, които се безценни. В него има 125 000 експоната, сред които платна на Рембранд, Ван Гог и Моне. Там има и 1,4 милиона документи.

Музеят се намира в зона, за която има издадена заповед за евакуация. Но той е така проектиран, че да устои на пламъците. Построен е като крепост, така че в случай на пожар и на земетресение творбите в него да останат непокътнати, разказа през 2019 г. Лайза Лапин, отговаряща за връзките с обществеността към музея.

Първата преграда пред пламъците са 300 000-те блока травертин -  седиментна поликристална скала, която устоява на пожарите.

Структурата на музея е изградена от бетон и от

Чапъл Роан получи „Грами“ за най-добър нов изпълнител, завършвайки забележителното си бурно издигане до славата, след като бе изоставена от последната си звукозаписна компания, предаде Ройтерс.

Роан, която е открита хомосексуалистка, през 2024 г. превзе поп света с песни, сред които „Good Luck, Babe!“ „Red Wine Supernova“ и „Hot To Go!“ от албума от 2023 г. „The Rise and Fall of a Midwest Princess“.

В речта си при получаването на статуетката тя призова звукозаписните компании да дават достойна заплата и здравни осигуровки на изпълнителите.

Роан е номинирана и в други категории на наградите „Грами“ - за албум на годината, песен на годината и запис на годината.

В категорията за най-добър нов изпълнител тя се бори срещу Бенсън Буун, Сабрина Карпентър, рапърката Доучи, група „Крънбин

Къща музей „Панчо Владигеров“ в София ще отбележи 20 години от откриването на своята постоянна експозиция. Тържествената церемония ще се проведе на 28 март в Литературен клуб „Перото“ в Национален дворец на културата, съобщават организаторите.

От екипа отбелязват, че събитието ще включва кратка музикална програма с произведения на патрона на музея – големия български композитор и педагог Панчо Владигеров. „Като една от най-бележитите фигури в българската културна история, неговата творческа дейност оставя дълбока следа върху развитието на класическата музика в България. Произведенията, от които струи любовта му към родината, продължават да вдъхновяват поколения композитори и изпълнители. Владигеров не само утвърждава българската музика на международната сцена, но и активно се ангажира с образованието и подкрепата на млади таланти“, каз

Няколкостотин малки, големи и пет още по-големи рози „танцуват“ на сцената на Сатиричния театър, заедно с някои от най-добрите артисти на трупата. Заслугата е на актьора и режисьор Николай Урумов, който поставя „Когато розите танцуват“ от Валери Петров.

„Всичко на тази сцена пулсира – от осветление през музика, през мултимедия, през душите и туптящите сърца на актьорите, и трепета в ръцете на сценичните работници, които трябва да извършват промените. Всичко е един пулсиращ организъм“, казва Николай Урумов. Това е неговата четвърта режисьорска работа след „Провинциални анекдоти“ от Александър Вампилов, „Криворазбраната цивилизация“ на Добри Войников и „Милионерът“ от Йордан Йовков.

„В „Когато розите танцуват&ld

Предполагам, че това, което правя, може да се нарече експресивен реализъм. Картините правят видими страстите, агресията, страха, казва художникът Динко Стоев по повод четвъртата си изложба в галерия „Стубел“ (31 март – 16 април).

В творбите, създадени през последните две-три години, авторът продължава да изследва и развива темите, очертали своеобразни серии в неговата живопис – „Захапка“, „Пилинг“, „Катерушки“, „Летящи найлони“. 

„От банални ежедневни сцени искам да получа събития с общочовешко значение. Очевидно съм търсил присъствието на екзистенциален ужас. Но това не е страхът от ядрена война или катаклизъм. Като че ли катастрофата се е състояла… изначално“ – споделя художникът, един от най-ярките ни неоекспре

Анри Кулев е режисьор, художник, сценарист и продуцент на десетки игрални, документални и анимационни филми.

60 ГОДИНИ ОТ ПЪРВАТА ПУБАЦИЯ

Първата си публикация – илюстрация, Анри Кулев печата във в. „Средношколско знаме“ през 1964 г. През дългогодишната си кариера той е автор на множество карикатури и графики в печата. През годините той участва с рисунки във вестниците „Култура“, „24 часа“ и „Преса“. От 1992 г. създава редица телевизионни шапки, заставки и рекламни клипове. Той е илюстрирал и няколко книги.

Анри Кулев е режисьор на повече от 70 филма. Сред тях са игралните филми „Смъртта на заека“ (1981), „Бащата на яйцето“ (1991), „Госпожа Динозавър“ (2002), „Врабците през октомври“ (2006), „ЦАХЕС“ (2010), „Имало една война“ (2020), анимационните филми: „Хипотеза“ (1976), „Постановка“ (1977), „Кавалкада“ (1979), „Гарсониера“ (1980), „Неделя“ (1980), „Сафари“ (1981), „Кой вижда по-надалече“ (1983), „СПИН“ (1984), „Приказка за пътя“ (1985), „Как маймуните произлезли от човека“ (1986), „Веселякът“ (1987), „Очи черные“ (1993), „Горгоната“ (1994), „Сламеният човек“ (2002), „Парцалът“ (2007), „ПУК“ (2011), „Вятър работа“ (2017), „Меко казано“ (2022), „Бяло рамо за черен мъж“ (2024) и документалните филми: „Тежък хляб“ (1981), „Сънувам музика“ (1983), „Свирачи“ (1984), „Лабиринти“ (1984), „Имената на вечността“ (1994), „Алжирският бряг на Камю“ (1994), „Котка в мрежата“ (1994), „Нежното чудовище“ (1994), „Вестникът“ (2000), „Дудуна“ (2000), „Душевно“ (2007), „Веда Словена“ (2011), „Книга на мълчанието“ (2015), „Ориентирай ни, Стефане“ (2024).

Филмите му „Гарсониера“ и „Неделя“ са включени в специалната колекция на Музея на модерното изкуство в Ню Йорк, САЩ.

БОРБАТА ЗА ДОБРИЯ АВТОР Е НОМЕР 1

Поетът, белетрист и сценарист Борис Христов е автор на голяма част от сценариите на филмите на Анри Кулев. На въпрос как се прави кино със силни личности и придирчиви автори като Валери Петров, Христо Ганев, Борис Христов, Анри Кулев отговаря: „И сложно, и лесно. Но задължително с уважение към теста. Не може да има добър филм без добър автор. Аз съм търсил тези автори. Борбата за добрия автор е номер едно в киното и аз съм благодарен, че те са ме допуснали до света си“.

Анри Кулев има над 10 самостоятелни изложби в България и чужбина – София, Пловдив, Братислава, Краков, Берлин, Анеси, Ню Йорк, Оберхаузен, Хирошима. През 1985 г. за първи път български автори на анимационни филми са поканени да направят изложба в Анеси, Франция, по време на 15-ия международен анимационен фестивал. Те са Анри Кулев и Николай Тодоров. В началото на 90-те години на 20-и век рисунки на Анри Кулев са показвани в Музея за модерно изкуство във Вашингтон.

Анри Кулев е сценограф на театралните постановки „Щастливи дни и текстове“ на Бекет, „Пепел върху пепелта“ на Пинтер, „Дон Кихот“ на Сервантес, „Буре барут“ на Дуковски, оперния спектакъл „Лили и вълшебното бисерче“ и др. Няколко сезона той е сценограф в Германия.

Проф. Анри Кулев е преподавател в Нов български университет (НБУ) от самото му създаване през 1993 г. Там той създава програмата „Анимационно кино“ и е пръв неин директор. В университета е преподавател по анимационна режисура. На 30 ноември 2017 г. Анри Кулев е удостоен със званието „Почетен професор на НБУ“ за дългогодишната му всеотдайна преподавателска работа в НБУ – като основател на програма „Анимационно кино“ и любим преподавател на студентите.

Анри Кулев е член на Съюза на българските художници (СБХ) и на Съюза на българските филмови дейци.

ПРИЗНАНИЕ

В рамките на карикатурните си салони Музеят на хумора и сатирата в Габрово представя многократно творби на Анри Кулев. Той е бил член на жури на много български и международни фестивали и носител на редица награди.

Сред многобройните награди на Анри Кулев са „Златен клас“ през 1980 г., „Златен ритон“ през 1989 г., „Златна роза“ през 1994 г. През 1994 г. получава „Златна плоча“ на фестивала в Чикаго и награда в Берлин за „Горгоната“, награда на Съюза на българските филмови дейци за най-добър анимационен филм през 2007 г. На 28 май 2019 г. Анри Кулев е удостоен с наградата „Златен век“ – огърлие на Министерството на културата. На 5 юни 2020 г. става носител на Наградата на София. На 1 ноември 2021 г. е удостоен с почетното звание „Почетен гражданин на София“.

На 4 април 2023 г. е отличен от СБХ с приза на секция „Карикатура“ за цялостно творчество. На 16 май 2023 г. е удостоен с наградата „Васил Гендов“ за най-добър анимационен филм за „Меко казано“ по едноименната приказка на Валери Петров от 1979 г. На 26 август 2023 г. става носител на наградата за цялостен принос в развитието на киноизкуството на 31-вия международен филмов фестивал „Любовта е лудост“ във Варна.

На 21 декември 2023 г. Анри Кулев е удостоен със специална награда от фестивала за документално и анимационно кино „Златен ритон“ за пълнометражния анимационен филм „Меко казано“ по едноименната приказка на Валери Петров. На 4 април 2024 г. е награден от екипа на Музея на хумора и сатирата в Габрово.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели, почти месец преди самостоятелния му концерт в София. Любимецът на няколко поколения меломани идва със своята група ...
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Театърът е друга медия, която дава друга възможност, казва в интервю режисьорът Йордан Славейков, минути преди премиерата на драматизацията по романа му „Последна стъпка&ldqu ...
Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на бургаската опера
Сопраното Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на Държавна опера - Бургас във великденския концерт на 17 април, съобщават от културната институция в мор ...
Скулптура на творец от Ямбол посреща посетителите на българския павилион на ЕКСПО 2025 в Осака, Япония
Скулптурната творба „Молитва за мир” на ямболския художник Иван Стоянов посреща посетителите на българския павилион от Международното изложение ЕКСПО 2025 в Осака, Япон ...
Плоча на „Нирвана“, подписана и от тримата членове на групата, излиза на търг с оценка над 11 000 евро
„Изключително рядка“ обложка на плоча, подписана от тримата членове на „Нирвана“, се очаква да бъде продадена за повече от 10 000 британски лири (11 700 евр ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели, почти месец преди самостоятелния му концерт в София. Любимецът на няколко поколения меломани идва със своята група ...
Белгийското дуо Ultra Sunn идва в София през декември
Белгийското дуо Ultra Sunn ще има своя първи концерт у нас – на 5 декември в София, съобщават организаторите. Домакин е клуб Singles. „Сам Хюдж (вокал) и Гаел Суфле (кл ...
Рапърът Уиз Калифа се завръща с нов албум
Рапърът Уиз Калифа се завръща с нов албум, който е продължение на микстейпа Kush + Orange Juice от 2010 г., предаде Асошиейтед прес.  Kush + Orange Juice 2 ще излезе на музика ...
Изложба „Живопис-пастел" на художника доц. Валентин Кулев беше открита
Изложба „Живопис-пастел" на художника доц. Валентин Кулев беше открита на втория етаж на Радио Шумен. С нея авторът отбеляза своята 75-годишнина. Пред публиката акварелните ...
Шон „Диди“ Кумс иска двумесечно отлагане на съдебния процес, който трябва да се състои на 5 май
Адвокатите на американския рапър и продуцент Шон „Диди“ Кумс поискаха от федерален съдия в Ню Йорк да отложи с два месеца делото му за трафик на хора с цел сексуална ек ...
Тикер в 11:00 ч.
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели, почти месец пре ...
Начало Авансцена
4854
Авансцена

Биография: Анри Кулев

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 21 Юли 2024, 10:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Човек трябва да бяга от свободата, защото и тя писва. Свободата е територия за безхаберковците. Това казва в интервю Анри Кулев през 2019 г. Днес големият български режисьор, художник, аниматор, сценарист и продуцент отбелязва своята 75-годишнина. „Няма по-голямо условие от свободата, защото това са безсмислени приказки, ако не съществува вътре в теб. Свободата трябва да бъде възпитавана, тя трябва да се преподава в семейството и училището“, казва още той.

„Ние първо се разпаднахме, а след това се затворихме. После се намразихме, защото не се познаваме. Киното също се разпадна. Едно време също имаше омраза, но тя беше концентрирана към ръководството и затова бяхме обединени. В момента, в който общият враг изчезна, ние се превърнахме в условни врагове на себе си. Изведнъж малкото пари сблъскаха главите на поколенията. Младите мислят, че старите им взимат парите. Старите се чудят какво правят младите. Настъпи някаква пълна безсмислица. Поне това е моето усещане. А не бива да е така. И мисля, че държава също има пръст в тази работа, в това хитро сблъскване, защото продължава да държи субсидиите на ниски нива. Те трябва да се увеличат, трябва да има свобода на действие, трябва да има различни възгледи. Не само младите, всички трябва да работят непрекъснато и да се развиват. До дълбоката си интелектуална старост“, казва още Анри Кулев .

Той е роден на 21 юли 1949 г. в Шумен. Средното си образование завършва в София. През 1974 г. завършва специалност режисура на рисувания филм в Москва, във Висшия институт по кинематография, в класа на Анатолий Сазонов. „Аз си бях чисто български продукт, когато постъпих в института в Москва. Малките нации страхотно се потискат при сблъсъците с огромните култури. Реката от традиции, които носят те, те кара да се чувстваш слаб плувец. Преподавал ми е живописецът Пименов, който беше жива легенда на най-напредничавите тенденции от началото на 20-и век. Бях ученик на Николай Третяков – внук на знаменития Третяков. Те оформиха характера ми. Реших, че не мога да правя нещо просто така. Ако за някого моите образи са натрапчиви и деформирани, за мен те са начин на възприемане на света“, разказва Кулев за образованието си в Москва.

ВОДАЧЪТ НА „НОВАТА ВЪЛНА“ В БЪЛГАРСКАТА АНИМАЦИЯ

След дипломирането си, почти 20 години – от 1974 до 1993 г., работи като режисьор, художник, аниматор и сценарист в студиото за анимационни филми „София“.

Според специалистите Анри Кулев е водачът на „новата вълна“ в българската анимация от края на 70-те години на 20-и век. Тримата с Николай Тодоров и Слав Бакалов правят „нежна революция“, като внасят нов тип драматургия, нови теми и нов вид графизъм в стремежа да се самоизразят и да наложат своя индивидуален възглед за живота. Неспокойният творчески дух, нестандартните рисунки – съзнателно деформирани и остро експресивни, вечният конфликт с началниците спечелват на Анри Кулев прозвището „ужасното дете на българската анимация“. Анри Кулев сам определя като „нежна агресивност“ естетическата си платформа в документалното кино и нарича „джазови“ своите експерименти в игралното кино.

Анри Кулев е режисьор, художник, сценарист и продуцент на десетки игрални, документални и анимационни филми.

60 ГОДИНИ ОТ ПЪРВАТА ПУБАЦИЯ

Първата си публикация – илюстрация, Анри Кулев печата във в. „Средношколско знаме“ през 1964 г. През дългогодишната си кариера той е автор на множество карикатури и графики в печата. През годините той участва с рисунки във вестниците „Култура“, „24 часа“ и „Преса“. От 1992 г. създава редица телевизионни шапки, заставки и рекламни клипове. Той е илюстрирал и няколко книги.

Анри Кулев е режисьор на повече от 70 филма. Сред тях са игралните филми „Смъртта на заека“ (1981), „Бащата на яйцето“ (1991), „Госпожа Динозавър“ (2002), „Врабците през октомври“ (2006), „ЦАХЕС“ (2010), „Имало една война“ (2020), анимационните филми: „Хипотеза“ (1976), „Постановка“ (1977), „Кавалкада“ (1979), „Гарсониера“ (1980), „Неделя“ (1980), „Сафари“ (1981), „Кой вижда по-надалече“ (1983), „СПИН“ (1984), „Приказка за пътя“ (1985), „Как маймуните произлезли от човека“ (1986), „Веселякът“ (1987), „Очи черные“ (1993), „Горгоната“ (1994), „Сламеният човек“ (2002), „Парцалът“ (2007), „ПУК“ (2011), „Вятър работа“ (2017), „Меко казано“ (2022), „Бяло рамо за черен мъж“ (2024) и документалните филми: „Тежък хляб“ (1981), „Сънувам музика“ (1983), „Свирачи“ (1984), „Лабиринти“ (1984), „Имената на вечността“ (1994), „Алжирският бряг на Камю“ (1994), „Котка в мрежата“ (1994), „Нежното чудовище“ (1994), „Вестникът“ (2000), „Дудуна“ (2000), „Душевно“ (2007), „Веда Словена“ (2011), „Книга на мълчанието“ (2015), „Ориентирай ни, Стефане“ (2024).

Филмите му „Гарсониера“ и „Неделя“ са включени в специалната колекция на Музея на модерното изкуство в Ню Йорк, САЩ.

БОРБАТА ЗА ДОБРИЯ АВТОР Е НОМЕР 1

Поетът, белетрист и сценарист Борис Христов е автор на голяма част от сценариите на филмите на Анри Кулев. На въпрос как се прави кино със силни личности и придирчиви автори като Валери Петров, Христо Ганев, Борис Христов, Анри Кулев отговаря: „И сложно, и лесно. Но задължително с уважение към теста. Не може да има добър филм без добър автор. Аз съм търсил тези автори. Борбата за добрия автор е номер едно в киното и аз съм благодарен, че те са ме допуснали до света си“.

Анри Кулев има над 10 самостоятелни изложби в България и чужбина – София, Пловдив, Братислава, Краков, Берлин, Анеси, Ню Йорк, Оберхаузен, Хирошима. През 1985 г. за първи път български автори на анимационни филми са поканени да направят изложба в Анеси, Франция, по време на 15-ия международен анимационен фестивал. Те са Анри Кулев и Николай Тодоров. В началото на 90-те години на 20-и век рисунки на Анри Кулев са показвани в Музея за модерно изкуство във Вашингтон.

Анри Кулев е сценограф на театралните постановки „Щастливи дни и текстове“ на Бекет, „Пепел върху пепелта“ на Пинтер, „Дон Кихот“ на Сервантес, „Буре барут“ на Дуковски, оперния спектакъл „Лили и вълшебното бисерче“ и др. Няколко сезона той е сценограф в Германия.

Проф. Анри Кулев е преподавател в Нов български университет (НБУ) от самото му създаване през 1993 г. Там той създава програмата „Анимационно кино“ и е пръв неин директор. В университета е преподавател по анимационна режисура. На 30 ноември 2017 г. Анри Кулев е удостоен със званието „Почетен професор на НБУ“ за дългогодишната му всеотдайна преподавателска работа в НБУ – като основател на програма „Анимационно кино“ и любим преподавател на студентите.

Анри Кулев е член на Съюза на българските художници (СБХ) и на Съюза на българските филмови дейци.

ПРИЗНАНИЕ

В рамките на карикатурните си салони Музеят на хумора и сатирата в Габрово представя многократно творби на Анри Кулев. Той е бил член на жури на много български и международни фестивали и носител на редица награди.

Сред многобройните награди на Анри Кулев са „Златен клас“ през 1980 г., „Златен ритон“ през 1989 г., „Златна роза“ през 1994 г. През 1994 г. получава „Златна плоча“ на фестивала в Чикаго и награда в Берлин за „Горгоната“, награда на Съюза на българските филмови дейци за най-добър анимационен филм през 2007 г. На 28 май 2019 г. Анри Кулев е удостоен с наградата „Златен век“ – огърлие на Министерството на културата. На 5 юни 2020 г. става носител на Наградата на София. На 1 ноември 2021 г. е удостоен с почетното звание „Почетен гражданин на София“.

На 4 април 2023 г. е отличен от СБХ с приза на секция „Карикатура“ за цялостно творчество. На 16 май 2023 г. е удостоен с наградата „Васил Гендов“ за най-добър анимационен филм за „Меко казано“ по едноименната приказка на Валери Петров от 1979 г. На 26 август 2023 г. става носител на наградата за цялостен принос в развитието на киноизкуството на 31-вия международен филмов фестивал „Любовта е лудост“ във Варна.

На 21 декември 2023 г. Анри Кулев е удостоен със специална награда от фестивала за документално и анимационно кино „Златен ритон“ за пълнометражния анимационен филм „Меко казано“ по едноименната приказка на Валери Петров. На 4 април 2024 г. е награден от екипа на Музея на хумора и сатирата в Габрово.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на бургаската опера
Скулптура на творец от Ямбол посреща посетителите на българския павилион на ЕКСПО 2025 в Осака, Япония
Плоча на „Нирвана“, подписана и от тримата членове на групата, излиза на търг с оценка над 11 000 евро
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Под прожектора
Белгийското дуо Ultra Sunn идва в София през декември
Под прожектора
Рапърът Уиз Калифа се завръща с нов албум
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.