Начало Авансцена Биография: Алексис Вайсенберг
5824
Авансцена

Биография: Алексис Вайсенберг

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 26 Юли 2024, 10:20 ч.

Аз съм българин и принадлежа само и единствено на тази земя. Ако усетя, че си отивам, то последното ми желание ще е да се върна пак тук. Това Алексис Вайсенберг казва на пресконференция в през 2001 година, ден преди премиерата на документалния филм за него „Обичам музиката“.

Германският производител на сандали "Биркенщок" загуби битката за авторски права срещу имитатори, като Федералният съд в страната реши, че дизайнът на обувките не представлява произведение на изкуството, предадоха ДПА и Асошиейтед прес.

Решението означава, че дизайнът на сандалите няма да сe ползва със същата защита на авторските права като произведенията на изкуството. Това е удар по усилията на компанията да блокира подобни модели на трима различни конкуренти на пазара, отбелязва ДПА.

Съдът е на мнение, че компанията "Биркенщок" не е успяла да покаже изискуемата степен на художествени постижения и визия при създаването на обувките, за да бъдат квалифицирани като защитени от закона произведения на изкуството.

Чисто техническото творение с формални дизайнерски елементи не е достатъчно за защита на авторското право съгласно германското законодателство, постановиха

Румен Рачев представя изложба живопис в столичната галерия „Ракурси“.

Експозицията е озаглавена „Без рамка“ и може да бъде разгледана от 28 януари до 15 февруари, съобщават организаторите.

Художникът представя картините, които е създал през последните години. Експресивните му платна са изпълнени с енергия и цветни вибрации, отбелязват от екипа.

„Без рамка е името на новата ми изложба, не защото не рамкирам платната, които рисувам... Без „рамки“ в преживяванията, емоциите, човешките отношения, външния и вътрешен свят на хората, всичко съществуващо на Голямата сцена на живота! Искам да предам радостта ми от създаването на изкуство на всички, които общуват с картините ми... и вярвам, че успявам. Радостен съм, че имам и малка дъщеря, която е огромен източник на позитивна енергия и щастие!“ С времето всички узрява

Осем български представления и пет чужди продукции ще бъдат включени в програмата на Националния фестивал на малките театрални форми (НФМТФ) – Враца, съобщиха от Драматично-кукления театър в града.

В съобщение добавят, че селекцията е направена от Михаил Тазев – театровед и драматург в Сатиричен театър. Двадесет предложения са изгледани от драматурга, за да се стигне до финалната селекция. 

Българските постановки, които ще могат да се видят във Враца от 10 до 16 юни, са „Празен град“ от Деян Дуковски, реж. Ахмед Исмаил, Yalta Art Room; „Арт“ от Ясмина Реза, реж. Живко Гущеров, Драматичен театър „Н. О. Масалитинов“ – Пловдив; „Бифем“ от Людмила Петрушевская, реж. Ростислав Георгиев, Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе; „Тортила флет“ по романа на Джон Стайнбек, реж.

В Художествената галерия в Силистра бе открита изложба с 45 оригинални графични творби на Едгар Дега. Всички те са илюстрации към сатиричната книга „Семейство Кардинал” на френския писател и драматург Людовик Халеви. В нея авторът пресъздава атмосферата на парижкият уличен и нощен живот.

От екипа на Художествената галерия казаха , че поводът за изложбата е, че днес се навършват 151 години от първата изложба на импресионисти в Париж. В нея свои творби подреждат седем забележителни творци – Клод Моне, Едгар Дега, Пиер-Огюст Реноар, Франсиско Писаро, Пол Сезан, Алфред Сисле и Берта Моризо.

Всички творби в изложбата са част от колекцията на семейство Кесаури от Грузия. Това е шестата изложба, която те представят в Силистра. Представителите на грузинската фамилия са колекционери и меценати на изобразителното изкуство. Колекцията им наброява над 3000 творби

Бохдан Слама ще получи специалната награда на 29-ия „София филм фест“, съобщават от „Арт фест“.

 Режисьорът ще представи в София най-новия си филм „Краят на света“ – на 15 март в кино „Одеон“, предвидена е и ретроспектива в Чешкия център – между 10 и 14 март. 

За пълнометражния си дебют „Диви пчели“ (2001) Слама печели наградата „Тигър“ на фестивала в Ротердам. За „Щастие“ (2005) е удостоен със „Златна раковина“ в Сан Себастиан. Сред филмите му са „Провинциалният учител“ (2007), „Четири слънца“ (2012), „Земята на сенките“ (2020), „Суша“ (2024). От 2008 година Слама е препо

Лентата е снимана през 2000 г. от Швейцарската телевизия, в копродукция с БНТ. Режисьор е Мандо Бернардинело, а сценарист – Освалдо Тритен. Официалното представяне у нас е в Народния театър „Иван Вазов“.

Днес се навършват 95 години от рождението на големия български пианист. Той се появява на бял свят под името Зигисмунд Паул Вайсенберг – на 26 юли 1929 г. в София. Известно време живее с родителите си в Пловдив. 

ГОРД УЧЕНИК НА ПАНЧО ВЛАДИГЕРОВ

„Като единствено дете аз споделях музикалните наслади, които майка ми толкоз обичаше – особено слушането на концерти и записи. Мама имаше две сестри и един брат, те всички бяха учили музика и пиано във Виенската консерватория. Трябва да съм бил на 4, най-много, на 5 годинки, когато майка ми реши да ми дава редовно уроци по пиано… Един ден някой у дома предложи да ме заведат на прослушване при Владигеров“ – пише в мемоарите си Вайсенберг.

От 6-годишна възраст започва да учи пиано и композиция при големия български музикант Панчо Владигеров, когото почита цял живот и се гордее, че е негов възпитаник. Разликата между двамата е 30 години и, въпреки емигрирането на семейството му, Вайсенберг продължава да поддържа връзка с него. За 70-годишнината на своя учител ученикът изпраща през 1969 г. 12 стереофонични плочи със собствени изпълнения на най-известните класици, на които пише: „Аз съм българин, роден в София. Мой учител е Панчо Владигеров“.

Процесът на работа хармонира с чувствата ми, каза художничката Наталия Велева, която показа 67 свои живописни платна в изложба в залата на Арт център 1 в Плевен. 

тя разказа, че изложбата е ретроспективна. При рисуването тя използва смесена техника. Стреми се произведенията да изглеждат монохромни с деликатни цветове и деликатно отношение към живота и към хората. Няма нещо, което Велева не обича да рисува. Занимава се с това от четиригодишна. Това е светът , а понякога и бягството от него.

Наталия Велева каза, че не може да определи дали първо идва идеята или първо започва процесът на създаване на творбата. „Понякога не разбирам идея ли е това, но вече рисувам. Най-вече процесът на работа хармонира с чувствата ми. Ако ми е малко тъжно, ще бъде по-сфумато (техника в живописта)“, добави тя.

Велева е не само художник. Тя е и стоматолог. За нея две

Асоциацията на куклените театри в България („Акт-УНИМА“, българският център на международния съюз на куклените дейци) празнува Световния ден на кукления театър – 21 март, със седемдневни чествания в първата по рода си „Седмица на кукленото изкуство“.

В инициативата участват куклени и драматично-куклени театри, членове на асоциацията, които са подготвили събития в цялата страна, с които да представят разнообразието от форми и жанрове на куклено-театралното изкуство, посочват организаторите. 

Откриващото събитие е ежегодната церемония по връчване на награда за дебютиращ куклен актьор „Сивина“–  на 21 март.

Наградата е учредена по идея на доц. Петър Пашов и Кирякос Аргиропулос през 2009 г. на името на Сивина Сивинова. Името на отличието е п

Усещането, което носи фестивалът "Мартенски музикални дни" в Русе, е за една традиция - но много, много положителна, защото има много други традиции, които малко по малко се изхабяват. Това каза  пианистът Александър Хинчев. 

По думите му за разлика от някои фестивали в други държави "В Русе продължава една традиция на нормалност, на музиканти, които идват с удоволствие и градът ги посреща по същия начин". 

"Фестивалът "Мартенски музикални дни" го поставям на най-първите места в годишната си класация с ангажименти. Първо, защото е в България, а и участвам с голямо удоволствие. Защото трябваше да ходя и в Италия, и в Австрия, но тук ми е действително приятно. И не само приятно, но го чувствам и като нещо много задължаващо", каза още маестро Хинчев. 

Той обясни още, че винаги е вярвал в изключителното качество на класическата музика. 

Музика на български творци ще звучи във Варненската опера в навечерието на националния празник 3 март, съобщават от институцията.

В симфоничния концерт на оркестъра на операта на 28 февруари публиката ще чуе „Еврейска поема“ на Панчо Владигеров и Симфония № 1 „Детска“ на Марин Големинов. Диригент е Стефан Бояджиев.

В събитието ще се включи и гост-солистката Светлана Смолина, която ще изпълни Концерт за пиано и оркестър №1 на Чайковски.

По думите на диригента „Еврейска поема“ на Владигеров е отклик от събитията по време на Втората световна война, а музиката е силно емоционално наситена. Шостакович казва, че такава творба се пише веднъж на сто години, припомня той. Големинов пише първата си симфония на 55-годишна възраст. Според Бояджиев тя е композирана по нестандартен начин и е изпълнена с топлота, светлина и простосърдечност

Изложба „Приказки за ангели“ на художничката Росица Миладинова ще се открие в троянската галерия „Серякова къща“ на 16 януари, съобщи Мариела Шошкова, уредник в културната институция.

Това ще бъде поредна самостоятелна изложба на талантливата троянска художничка, която от няколко години живее в Бостън, САЩ.

Росица Миладинова е възпитаник на  Художественото училище в Троян и Националната художествена академия в София. Член е на Дружеството на троянските художници и на Занаятчийската камара.

В изложбата ще видим акварели, инсталации, лампи и други изненади, посочва Шошкова. За произведенията си  художничката ще използва смесена техника при акварелите, както и техниката папие маше, конструкции от тел и др.

През 2018 г. Миладинова отново подрежда свои творби в троянската галерия, в рамките на самостоятелна изложба със загла

10-ГОДИШЕН ИЗНАСЯ ПЪРВИЯ СИ КОНЦЕРТ

Първият си концерт изнася в София през 1939 г. „Трудно е да се определят точно нещата – човек разполага с информация от разговори, други хора често са ми разказвали за този концерт и вече не зная наистина дали са моите спомени, или повтарям неща, които съм чул. Със сигурност, обаче си спомням колко бях щастлив, че давам концерт, лудо се радвах, че откривам сцената. В София идваха доста чужди изпълнители, от които бях получил представа какво е музиката. Вълнувах се от мисълта, че те вече са били на сцената, на която стъпвах за първи път. Концертът беше хубав – това си го спомням, публиката беше прекрасна. Бях на 10 години, беше в залата на консерваторията, струва ми се. Не знам дали все още е на същото място. Свирих рондо от Бетовен, след Шуман, две ноктюрна от Шопен, после хумореска от маестро Панчо Владигеров и накрая етюд, композиран от мен, със който много се гордеех. Бях го написал в ми бемол мажор, но един ден преди да отида у Владигеров, го промених в сол мажор, транспонирах го с увереността, че така е по-добре, а той ме насърчи. Нещо изключително е да усещаш любовта на публиката, на хората, отдадени на слушането, които са решили да извървят до край пътя с нас“, разказва Алексис Вайсенберг.

НА 12 НАПУСКА БЪЛГАРИЯ

През 1941 г. успява да избяга с майка си от концентрационен лагер в България. „Поехме двамата с майка ми, само с пътна чанта, сандък и едно въображаемо пиано, което зървах всеки път, щом затворех очи. Носех и един стар акордеон, подарък от моя богата леля. Скътал бях и оригинала на моя „Етюд“. Когато бъдат разкрити, фалшивите документи за самоличност никога не водят до добро. А, ако са подправени дипломатически паспорти с фалшиви визи за Истанбул, ситуацията става неописуема. Майка ми бе разпитвана в продължение на два безкрайни часа, след което бяхме настанени в импровизиран концентрационен лагер. Тръпнехме в очакване на последното си пътуване – към Полша, към лагерите на смъртта… Случи се така, че германския офицер, отговарящ за нашия бункер, страшно обичаше музиката – сякаш грешка на природата , родила внезапно мъничко чудо. Неочаквано, старият акордеон се превърна в нещо като вълшебна пръчица. Същия този офицер един ден се втурна при нас, отведе ни на гарата, набута ни в един вагон, заедно с целия ни багаж, хвърли акордеона вътре през прозореца, каза на майка ми на немски „Фийл глюк“ и изчезна“, спомня си музикантът.

НА 14 ДЕБЮТИРА С ОРКЕСТЪРА НА РАДИО ЕРУСАЛИМ

Алексис Вайсенберг и майка му пристигат в Истанбул, където живее нейният брат. След уреждането на паспортите им заминават за Хайфа, Израел. В Тел Авив Вайсенберг продължава с уроците по музика при проф. Шрьодер, с които е започнал още като 4-годишен. На 14 години дебютира с оркестъра на радио Йерусалим. През 1943 г. свири Бетовен с Йерусалимския радиооркестър.

В Южна Африка изнася 15 концерта с четири различни солови програми и пет концерта за пиано и оркестър. След завръщането си получава ангажименти като солист на Израелската филхармония в три последователни сезона. Последният е под диригентството на Ленард Бърнстейн.

През 1946 г. Алексис Вайсенберг завършва „Джулиард скул оф мюзик“ при Олга Самароф и Русина Левин, и майсторски клас през 1947 г. при Ванда Ландовска. 

НА 18 ЗАПОЧВА СВЕТОВНАТА МУ КАРИЕРА

През 1947 г. Алексис Вайсенберг печели конкурс на Филаделфийската филхармония и първа награда на осмия международен конкурс „Левънтрит“ в Ню Йорк, на който се явява по съвет на Владимир Хоровиц. Така започва международната му изпълнителска кариера. Концертира в САЩ, Европа, Япония, Южна Америка, България. Свири с най-големите филхармонии в света под диригентството на Юджийн Орманди, Херберт фон Караян, Ленард Брънстейн, Клаудио Абадо, Жорж Претр. 

„За мен Караян беше източник на голямо вдъхновение, не в смисъла на влияние за поправяне на посоката. В моя случай срещата с Караян беше вълшебство“, споделя Вайсенберг.

През 1951 г. се установява за постоянно в Париж. Следват шест години триумф по концертните подиуми.

В разцвета на кариерата си Вайсенберг решава да прекрати концертната си дейност (1957-1966). В този период работи над себе си, формира свой стил, занимава се с философия и литература. По-късно възобновява концертната си дейност. Триумфира из световните музикални сцени по пет-шест месеца годишно. Солист е на най-големите оркестри и диригенти, има огромен брой записи на плочи и дискове.

ЗАВРЪЩАНЕ

Алексис Вайсенберг се завръща в България през 1972 г. за участие в „Софийски музикални седмици“. Голям радетел за гастрола му е неговия учител Панчо Владигеров. При първото му гостуване в родината той получава орден „Кирил и Методий“ (първа степен), а през 1974 г. получава званието „Народен артист“.

Няколко години подред Алексис Вайсенберг е чест гост на най-престижните български музикални фестивали и прояви. Той замисля създаването на конкурс на името на Панчо Владигеров, още приживе на композитора. Настоява за провеждането му най-вече след смъртта му, като изразява желание да го финансира. След няколко годишно протакане, в средата на 80-те, идеята е осъществена, но фактически без участието на Вайсенберг. Пропадат и идеите му за създаване на майсторски клас в една от старите къщи в Пловдив, защото „не е намерена подходяща къща“, и по нареждане на тогавашния министър на културата Георги Йорданов идеята е изоставена.

През 1989 г. Алексис Вайсенберг взима участие в „Новогодишен музикален фестивал“.

ПИАНИСТ И КОМПОЗИТОР

Големият пианист се изявява и като композитор. Като любител на джаза, той записва две плочи с обработка на американски ритми.

През пролетта на 1979 г., на парижка сцена, се играе неговият мюзикъл „Фугата“, представляващ доста сложно за изпълнение произведение. Оркестрацията му преди това е поверена на Александър Владигеров и Морис Аладжем, като голяма част от произведението е записана преди спектакъла на дългосвиреща плоча от фирма „Пате Маркони“. През 2008 г. в мюзикълът е представен в Лугано от неговата голяма почитателка Марта Аргерич. След това Вайсенбгерг написва една джазова соната. През 1992 г. в Дармщат е поставен неговият сюрреалистичния мюзикъл „Носталгия“.

„Композирам джаз. Аз съм много лош композитор на класическа музика и доста добър композитор на джаз. Свиря много лошо джаз на пиано, не съм кой знае какъв джазпианист, но пиша джаз за пиано.“, казва за себе си Алексис Вайсенберг.

Води майсторски класове в Бенедектинския манастир, Швейцария, в Харвардския университет, Моцартеума в Залцбург, Музикалната академия на Лозана, Академиите в Сиена, Дюселдорф и Дармщат.

През 2007 г. пианистът подарява на България авторските си колажи „Обичам музиката“.

Вайсенберг умира през 2012 г. в Лугано, Швейцария.

/МВ/ДС/отдел „Справочна“

Използвани източници: , бюлетин „Личностите на света“, юли 1994, с. 13; в. „Стандарт“, бр. 2704/15 юни 2000 г.; сп. , бр. 7/декември 2000 г., с. 40-43; в. „Монитор“, бр. 805/21 май 2001 г.; Голяма енциклопедия на България, том 4, София, КК Труд, 2011, с. 1285; в. „24 часа“, бр. 8/10 януари 2012 г.; https://www.dw.com/bg/алексис-вайсенберг-пианистът-който-не-оставяше-никого-безчувствен/a-15656101; https://urocipopiano.com/Алексис-Вайсенберг.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“ в планинския град. В експозицията са представени около 60 от н ...
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Мемориала на миньорския труд в Перник, съобщиха от пресцентъра на Община Перник. Експозицията е дело на Държавния кул ...
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели, почти месец преди самостоятелния му концерт в София. Любимецът на няколко поколения меломани идва със своята група ...
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Театърът е друга медия, която дава друга възможност, казва в интервю режисьорът Йордан Славейков, минути преди премиерата на драматизацията по романа му „Последна стъпка&ldqu ...
Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на бургаската опера
Сопраното Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на Държавна опера - Бургас във великденския концерт на 17 април, съобщават от културната институция в мор ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване в Генерал Тошево. С музикалния празник бе отбелязан вторият ден от Възкресение Христ ...
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Американският рапър Кен Карсън спечели първия си №1 в класацията за албуми „Билборд 2000“ с последният си проект More Chaos, обяви сайтът на класацията. More Chaos, изд ...
„Грешници“ изпревари “Minecraft: Филмът“ и оглави боксофис класацията на Севeрна Америка
Историческият хорър филм „Грешници“ на Райън Куглър - режисьор на „Черната пантера“ и „Крийд“ и Майкъл Б. Джордан, изпревари мегахита „Min ...
Великобритания празнува 200 г. железопътен транспорт с масово гласуване за най-добра картина по темата
Масово гласуване определи краткия списък с най-харесваните произведения във Великобритания, свързани с железопътния транспорт, по повод 200-годишнината на съвременната железница, п ...
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“ в планинския град. В експозицията са представени около 60 от н ...
Тикер в 04:00 ч.
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджан ...
Начало Авансцена
5824
Авансцена

Биография: Алексис Вайсенберг

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 26 Юли 2024, 10:20 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Аз съм българин и принадлежа само и единствено на тази земя. Ако усетя, че си отивам, то последното ми желание ще е да се върна пак тук. Това Алексис Вайсенберг казва на пресконференция в през 2001 година, ден преди премиерата на документалния филм за него „Обичам музиката“.

Лентата е снимана през 2000 г. от Швейцарската телевизия, в копродукция с БНТ. Режисьор е Мандо Бернардинело, а сценарист – Освалдо Тритен. Официалното представяне у нас е в Народния театър „Иван Вазов“.

Днес се навършват 95 години от рождението на големия български пианист. Той се появява на бял свят под името Зигисмунд Паул Вайсенберг – на 26 юли 1929 г. в София. Известно време живее с родителите си в Пловдив. 

ГОРД УЧЕНИК НА ПАНЧО ВЛАДИГЕРОВ

„Като единствено дете аз споделях музикалните наслади, които майка ми толкоз обичаше – особено слушането на концерти и записи. Мама имаше две сестри и един брат, те всички бяха учили музика и пиано във Виенската консерватория. Трябва да съм бил на 4, най-много, на 5 годинки, когато майка ми реши да ми дава редовно уроци по пиано… Един ден някой у дома предложи да ме заведат на прослушване при Владигеров“ – пише в мемоарите си Вайсенберг.

От 6-годишна възраст започва да учи пиано и композиция при големия български музикант Панчо Владигеров, когото почита цял живот и се гордее, че е негов възпитаник. Разликата между двамата е 30 години и, въпреки емигрирането на семейството му, Вайсенберг продължава да поддържа връзка с него. За 70-годишнината на своя учител ученикът изпраща през 1969 г. 12 стереофонични плочи със собствени изпълнения на най-известните класици, на които пише: „Аз съм българин, роден в София. Мой учител е Панчо Владигеров“.

10-ГОДИШЕН ИЗНАСЯ ПЪРВИЯ СИ КОНЦЕРТ

Първият си концерт изнася в София през 1939 г. „Трудно е да се определят точно нещата – човек разполага с информация от разговори, други хора често са ми разказвали за този концерт и вече не зная наистина дали са моите спомени, или повтарям неща, които съм чул. Със сигурност, обаче си спомням колко бях щастлив, че давам концерт, лудо се радвах, че откривам сцената. В София идваха доста чужди изпълнители, от които бях получил представа какво е музиката. Вълнувах се от мисълта, че те вече са били на сцената, на която стъпвах за първи път. Концертът беше хубав – това си го спомням, публиката беше прекрасна. Бях на 10 години, беше в залата на консерваторията, струва ми се. Не знам дали все още е на същото място. Свирих рондо от Бетовен, след Шуман, две ноктюрна от Шопен, после хумореска от маестро Панчо Владигеров и накрая етюд, композиран от мен, със който много се гордеех. Бях го написал в ми бемол мажор, но един ден преди да отида у Владигеров, го промених в сол мажор, транспонирах го с увереността, че така е по-добре, а той ме насърчи. Нещо изключително е да усещаш любовта на публиката, на хората, отдадени на слушането, които са решили да извървят до край пътя с нас“, разказва Алексис Вайсенберг.

НА 12 НАПУСКА БЪЛГАРИЯ

През 1941 г. успява да избяга с майка си от концентрационен лагер в България. „Поехме двамата с майка ми, само с пътна чанта, сандък и едно въображаемо пиано, което зървах всеки път, щом затворех очи. Носех и един стар акордеон, подарък от моя богата леля. Скътал бях и оригинала на моя „Етюд“. Когато бъдат разкрити, фалшивите документи за самоличност никога не водят до добро. А, ако са подправени дипломатически паспорти с фалшиви визи за Истанбул, ситуацията става неописуема. Майка ми бе разпитвана в продължение на два безкрайни часа, след което бяхме настанени в импровизиран концентрационен лагер. Тръпнехме в очакване на последното си пътуване – към Полша, към лагерите на смъртта… Случи се така, че германския офицер, отговарящ за нашия бункер, страшно обичаше музиката – сякаш грешка на природата , родила внезапно мъничко чудо. Неочаквано, старият акордеон се превърна в нещо като вълшебна пръчица. Същия този офицер един ден се втурна при нас, отведе ни на гарата, набута ни в един вагон, заедно с целия ни багаж, хвърли акордеона вътре през прозореца, каза на майка ми на немски „Фийл глюк“ и изчезна“, спомня си музикантът.

НА 14 ДЕБЮТИРА С ОРКЕСТЪРА НА РАДИО ЕРУСАЛИМ

Алексис Вайсенберг и майка му пристигат в Истанбул, където живее нейният брат. След уреждането на паспортите им заминават за Хайфа, Израел. В Тел Авив Вайсенберг продължава с уроците по музика при проф. Шрьодер, с които е започнал още като 4-годишен. На 14 години дебютира с оркестъра на радио Йерусалим. През 1943 г. свири Бетовен с Йерусалимския радиооркестър.

В Южна Африка изнася 15 концерта с четири различни солови програми и пет концерта за пиано и оркестър. След завръщането си получава ангажименти като солист на Израелската филхармония в три последователни сезона. Последният е под диригентството на Ленард Бърнстейн.

През 1946 г. Алексис Вайсенберг завършва „Джулиард скул оф мюзик“ при Олга Самароф и Русина Левин, и майсторски клас през 1947 г. при Ванда Ландовска. 

НА 18 ЗАПОЧВА СВЕТОВНАТА МУ КАРИЕРА

През 1947 г. Алексис Вайсенберг печели конкурс на Филаделфийската филхармония и първа награда на осмия международен конкурс „Левънтрит“ в Ню Йорк, на който се явява по съвет на Владимир Хоровиц. Така започва международната му изпълнителска кариера. Концертира в САЩ, Европа, Япония, Южна Америка, България. Свири с най-големите филхармонии в света под диригентството на Юджийн Орманди, Херберт фон Караян, Ленард Брънстейн, Клаудио Абадо, Жорж Претр. 

„За мен Караян беше източник на голямо вдъхновение, не в смисъла на влияние за поправяне на посоката. В моя случай срещата с Караян беше вълшебство“, споделя Вайсенберг.

През 1951 г. се установява за постоянно в Париж. Следват шест години триумф по концертните подиуми.

В разцвета на кариерата си Вайсенберг решава да прекрати концертната си дейност (1957-1966). В този период работи над себе си, формира свой стил, занимава се с философия и литература. По-късно възобновява концертната си дейност. Триумфира из световните музикални сцени по пет-шест месеца годишно. Солист е на най-големите оркестри и диригенти, има огромен брой записи на плочи и дискове.

ЗАВРЪЩАНЕ

Алексис Вайсенберг се завръща в България през 1972 г. за участие в „Софийски музикални седмици“. Голям радетел за гастрола му е неговия учител Панчо Владигеров. При първото му гостуване в родината той получава орден „Кирил и Методий“ (първа степен), а през 1974 г. получава званието „Народен артист“.

Няколко години подред Алексис Вайсенберг е чест гост на най-престижните български музикални фестивали и прояви. Той замисля създаването на конкурс на името на Панчо Владигеров, още приживе на композитора. Настоява за провеждането му най-вече след смъртта му, като изразява желание да го финансира. След няколко годишно протакане, в средата на 80-те, идеята е осъществена, но фактически без участието на Вайсенберг. Пропадат и идеите му за създаване на майсторски клас в една от старите къщи в Пловдив, защото „не е намерена подходяща къща“, и по нареждане на тогавашния министър на културата Георги Йорданов идеята е изоставена.

През 1989 г. Алексис Вайсенберг взима участие в „Новогодишен музикален фестивал“.

ПИАНИСТ И КОМПОЗИТОР

Големият пианист се изявява и като композитор. Като любител на джаза, той записва две плочи с обработка на американски ритми.

През пролетта на 1979 г., на парижка сцена, се играе неговият мюзикъл „Фугата“, представляващ доста сложно за изпълнение произведение. Оркестрацията му преди това е поверена на Александър Владигеров и Морис Аладжем, като голяма част от произведението е записана преди спектакъла на дългосвиреща плоча от фирма „Пате Маркони“. През 2008 г. в мюзикълът е представен в Лугано от неговата голяма почитателка Марта Аргерич. След това Вайсенбгерг написва една джазова соната. През 1992 г. в Дармщат е поставен неговият сюрреалистичния мюзикъл „Носталгия“.

„Композирам джаз. Аз съм много лош композитор на класическа музика и доста добър композитор на джаз. Свиря много лошо джаз на пиано, не съм кой знае какъв джазпианист, но пиша джаз за пиано.“, казва за себе си Алексис Вайсенберг.

Води майсторски класове в Бенедектинския манастир, Швейцария, в Харвардския университет, Моцартеума в Залцбург, Музикалната академия на Лозана, Академиите в Сиена, Дюселдорф и Дармщат.

През 2007 г. пианистът подарява на България авторските си колажи „Обичам музиката“.

Вайсенберг умира през 2012 г. в Лугано, Швейцария.

/МВ/ДС/отдел „Справочна“

Използвани източници: , бюлетин „Личностите на света“, юли 1994, с. 13; в. „Стандарт“, бр. 2704/15 юни 2000 г.; сп. , бр. 7/декември 2000 г., с. 40-43; в. „Монитор“, бр. 805/21 май 2001 г.; Голяма енциклопедия на България, том 4, София, КК Труд, 2011, с. 1285; в. „24 часа“, бр. 8/10 януари 2012 г.; https://www.dw.com/bg/алексис-вайсенберг-пианистът-който-не-оставяше-никого-безчувствен/a-15656101; https://urocipopiano.com/Алексис-Вайсенберг.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на бургаската опера
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване
Творчески отражения
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Тонът на времето
„Грешници“ изпревари “Minecraft: Филмът“ и оглави боксофис класацията на Севeрна Америка
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.