Начало Калейдоскоп В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
4334
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 03 Септември 2024, 11:01 ч.

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

Песента All I Want for Christmas Is You на Марая Кери оглави седмичната класация за сингли на „Билборд” за 17-и път. С това парче изпълнителката е най-дълго в кариерата си начело на чарта, надминавайки Boyz II Men, които бяха 16 седмици на върха с One Sweet Day през 1995-1996, съобщи „Билборд” на сайта си.

Коледната песен на Кери оглавява класацията Хот 100 за трета поредна седмица тази година и се превърна в третата песен, била най-дълго на върха в 66-годишната история на чарта след 19-те седмици начело на Шабузи с A Bar Song (Tipsy) тази година и Old Town Road на Лил Нас Екс и Били Рей Сайръс през 2019 г.

All I Want for Christmas Is You излиза за пръв път в коледния албум на Марая Кери през ноември 1994 г., а през декември 2017 г. влиза за пръв път в челната десетка на Хот 100 и в топ 5 на чарта през коледно-новогодишния сезон на 2018 г.

Sofia MENAR започва за 17-и път на 17 януари с филма от Йордания „Дано да е момче”, съобщават организаторите от „Позор“.

По думите им носителят на две награди от фестивала в Кан е най-силният близкоизточен дебют през последните години с множество призове от фестивалите в Солун, Ротердам, Малмьо, Джеда, Бенгалуру, Торун и Аман. В главната роля е Муна Хауа, отличена за ролята с наградата за най-добра арабска актриса от Гилдията на арабските критици.

Филмът представя трудната история на вдовица, която трябва да се опълчи срещу закостенелите традиции, имуществото на починалия съпруг да се наследява от роднините му, ако сред децата му няма момче.

Една от най-изявените звезди на Близкия изток – Салех Бакри („Покана за сватба”, „Солта на морето”) у

„Двигателят на истината“ е най-новата рубрика в програмата на 29-ия „София филм фест“, съобщват от „Арт фест“.

Инициативата е в партньорство с Британския съвет и представя специална селекция от филми и дискусии, като основната тема е противодействие на дезинформацията и насърчаване на социалното сближаване в Централна и Източна Европа.

„Целта е да развива критично мислене и да изгражда сплотени общности, като предоставя на гражданите достъп до разнообразна информация и гледни точки. Създаваме възможност за изслушване и учене от различни перспективи, развиване на ключови умения като критично мислене, медийна грамотност и решаване на проблеми, както и за насърчаване на сътрудничеството за положителна промяна. Стремежът ни е да дадем възможност на участниците и ау

Две поколения майстори от Добрич, показват красотата и силата на дървото в съвместна изложба.

Експозицията, наречена "Традиции", ще бъде открита на 9 януари в Художествена галерия (ХГ) "Перник", съобщиха организаторите.

Творбите са дело на Иван Йотов (баща) и Златил Йотов (син). 

Декоративно-монументални творби на Иван Йотов са представени в пространството на дом-паметника "Йордан Йовков" в Добрич.

Негови произведения са притежание на Музея на приложното изкуство в София, на галерии в страната и на колекционери в Канада, САЩ, Европа. Йотов-старши е и сред авторите, включени в книгата "Съвременна българска дърворезба".

Златил Йотов е роден на 9 април 1977 г. в Добрич. Завършва Средното художествено училище за приложни изкуства в Трявна. Участвал е в много международни изложби и фестивали. Работи в областта на фотографията, карикатурата, живо

Изложба „Приказки за ангели“ на художничката Росица Миладинова ще се открие в троянската галерия „Серякова къща“ на 16 януари, съобщи Мариела Шошкова, уредник в културната институция.

Това ще бъде поредна самостоятелна изложба на талантливата троянска художничка, която от няколко години живее в Бостън, САЩ.

Росица Миладинова е възпитаник на  Художественото училище в Троян и Националната художествена академия в София. Член е на Дружеството на троянските художници и на Занаятчийската камара.

В изложбата ще видим акварели, инсталации, лампи и други изненади, посочва Шошкова. За произведенията си  художничката ще използва смесена техника при акварелите, както и техниката папие маше, конструкции от тел и др.

През 2018 г. Миладинова отново подрежда свои творби в троянската галерия, в рамките на самостоятелна изложба със загла

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

Музеят на мозайките в Девня ще работи със свободен вход на Трети март, съобщават от Общината.

Посетителите ще могат да видят най-новата витрина с ценни находки от края на II век и началото на III век, открити в зидана гробница в квартал „Химик“ през 1993 г. Те са реставрирани и експонирани в специално пространство чрез проект на музея и Община Девня, финансиран от Министерството на културата.

Сградата на Музея на мозайките е построена по проект на архитекта Камен Горанов върху останките на голяма късноримска сграда. В нея публиката може да се запознае с едни от най-добрите образци на римското мозаечно изкуство от това време, открити в България. Най-впечатляващото произведение, което е и емблема на музея, представя щита на богинята Атина Палада с отрязаната глава на Горгона Медуза. То е красяло пода на трапезарията в дома и е експонирано на същото място, къд

Прокуратурата в американския щат Ню Мексико прекрати процедурата по обжалване на съдебното решение за преустановяване на процеса за непредумишлено убийство срещу актьора Алек Болдуин, предадоха Асошиейтед прес и Ройтерс, като цитираха съобщение на институцията.

Специалният прокурор на щата Кари Мориси е оттеглила молбата за обжалване на решението от месец юли т.г. Тогава съд в Ню Мексико отхвърли обвинението, предявено на Болдуин за смъртта на операторката Халина Хъчинс на снимачна площадка на филма "Ръжда" (Rust) край Санта Фе през октомври 2021 г. Тя почина в резултат на изстрел от пистолет, с който актьорът репетирал сцена от продукцията.

Действието на Мориси потвърждава решението на съдия Мери Марлоу Съмър, която прекрати процеса с мотива, че полицията и прокуратурата са укрили доказателства от защитата, отбелязва Асошиейтед прес.

Съдебният процес срещу Бол

Надпреварата за наградите "Оскар", която до този момент оставаше без изявен фаворит, вече има такъв, след като трагикомедията "Анора" на режисьора Шон Бейкър спечели отличията на Гилдията на продуцентите и Гилдията на режисьорите, предаде Асошиейтед прес. 

Решенията на двете професионални организации са едни от най-отблизо следените в наградния сезон, чиято кулминация са отличията на американската Академия за кинематографично изкуство и наука. 

Сезонът на наградите в Холивуд се очерта като необичайно напрегнат, след като няколко продукции бяха сочени като претенденти за "Оскар" във водещата категория за най-добър филм. 

В началото на сезона част от наблюдателите нарочиха за лидер именно "Анора", след като филмът на Бейкър с Майки Медисън в ролята на екзотична танцьорка от Бруклин, която се омъжва за сина на руски олигарх, спечели "Златна палма" н

Постановка на Драматично-куклен театър „Васил Друмев“ – Шумен ще гостува в Свищов.

Пиесата ще се играе на 11 февруари в Първо българско народно читалище „Еленка и Кирил Д. Аврамови - 1856“, съобщиха от културната институция.

В ролята на Робин Худ е актьорът Ники Илиев, а в образа на неговата любима Мериан ще влезе актрисата Елена Петрова.

В представлението участват още Кольо Стайков, Валентин Ченков, Катрин Лалова, Росен Караджов, Калин Пачеръзки, Виктория Стрильова, Валери Зарков, Светлин Иванов, Веселин Иванов, Стефан Мараджиев, Борислав Вълов, Мадлен Йорданова, Валери Зарков и Янислава Линкова.

Сюжетът разказва за принца на разбойниците Робин Худ, който се укрива с последователите си в Шеруудската гора, за да води война срещу несправедливите управници. Зрителите ще се пренесат в Средновековна Англия, където справедливост

На официална церемония в деня, когато честваме Международния ден на театъра - 27 март, Драматичен театър „Гео Милев“ ще награди победителите в третото издание на конкурса „Нарисувай ми театър“.

Това съобщиха от културната институция. Тя ще се проведе във фоайето на Културен център „Стара Загора“, където ще бъде подредена и изложба с рисунките победители и моменти от спектакли на театъра.

И през тази година в конкурса се включиха деца и младежи от цялата страна. Пристигнаха над 200 рисунки от 28 населени места – от София, Бургас, Русе, Търговище, Кърджали, Монтана, Лом, Шумен, Варна, Дуранкулак, Казанлък, Сопот, Ботевград, Попово, Чирпан, Стралджа, Златоград, Мъглиж, Червен бряг, Ихтиман, Нови Искър, Стара Загора и други, разкриха организаторите.

Най-добрите творби са отличени от експертно жури в състав д-р Милен Алагенс

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мюзикълът „Продуцентите“ ще има премиера в Дом на културата „Борис Христов“
Премиера на бродуейския мюзикъл „Продуцентите“ от Мел Брукс и Томас Мийхън ще има на 28 март в Дом на културата „Борис Христов“, съобщават от пловдивската о ...
Художници от Монтана и региона ще представят свои творби в пролетна изложба
Художници от Монтана и региона ще представят свои творби на пролетна изложба в областния град, съобщиха от Дружеството на художниците „Тенец“. Експозицията, озаглавена ...
Николай Димитров: Несебър е изпълнил всички предписания, относно изискванията за статута на града като част от ЮНЕСКО
Кметът на Несебър Николай Димитров обяви, че общината е изпълнила всички предписания, относно изискванията за статута на града като част от ЮНЕСКО. Това се случи по време на среща ...
Биг бендът на БНР представя музиката на Найден Андреев и Стефан Диомов
Биг бендът на БНР с гост-диригент Георги Милтиядов прeдставя трето издание на проекта „Мост между поколенията“ – на 27 март, в Първо студио на радиото, съобщават ...
Изложба „Тотемът. Знак и инвенция“ на Тодор Тодоров ще бъде открита в галерия „Средец“
Изложба „Тотемът. Знак и инвенция“ на Тодор Тодоров ще бъде открита на 25 март в галерия „Средец“. Експозицията е част от пролетния панел на „София х ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
50 творби творби на Теню Пиндарев бяха показани в изложбата „Приятели“
Избрани творби на художника карикатурист Теню Пиндарев от колекцията на Илиян Дончев представиха в зала „Иван Милев“ в Казанлък в изложбата „Приятели“. Експ ...
Отличени български спектакли и световни премиери ще има в „Топлоцентрала“ през април
Отличени български спектакли и световни премиери ще има в „Топлоцентрала“ през април, съобщават от културния център. Акцентът е на 24 април с гостуването на белгийския ...
Мюзикълът „Продуцентите“ ще има премиера в Дом на културата „Борис Христов“
Премиера на бродуейския мюзикъл „Продуцентите“ от Мел Брукс и Томас Мийхън ще има на 28 март в Дом на културата „Борис Христов“, съобщават от пловдивската о ...
Триото Don Antonio Trinidad представя алтернативен блус
Антинио Граментиери, един от водещите китаристи на италианската алтернативна блус и джаз сцена, пристига с триото си за два концерта – на 26 март в софийския  клуб &bdqu ...
Художници от Монтана и региона ще представят свои творби в пролетна изложба
Художници от Монтана и региона ще представят свои творби на пролетна изложба в областния град, съобщиха от Дружеството на художниците „Тенец“. Експозицията, озаглавена ...
Тикер в 17:00 ч.
Избрани творби на художника карикатурист Теню Пиндарев от колекцията на Илиян До ...
Начало Калейдоскоп
4334
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 03 Септември 2024, 11:01 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мюзикълът „Продуцентите“ ще има премиера в Дом на културата „Борис Христов“
Художници от Монтана и региона ще представят свои творби в пролетна изложба
Николай Димитров: Несебър е изпълнил всички предписания, относно изискванията за статута на града като част от ЮНЕСКО
Биг бендът на БНР представя музиката на Найден Андреев и Стефан Диомов
Изложба „Тотемът. Знак и инвенция“ на Тодор Тодоров ще бъде открита в галерия „Средец“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
50 творби творби на Теню Пиндарев бяха показани в изложбата „Приятели“
Цветни аспекти
Отличени български спектакли и световни премиери ще има в „Топлоцентрала“ през април
Калейдоскоп
Мюзикълът „Продуцентите“ ще има премиера в Дом на културата „Борис Христов“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.