Начало Авансцена Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
3060
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 18 Септември 2024, 10:56 ч.

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Американската оперна певица Джойс ДиДонато пристига за първия си концерт в България, съобщиха организаторите от SY11 Events.

Концертът ще се състои на 31 май в зала „България“ и е част от втория сезон на цикъла „Съкровени гласове“.

Програмата, озаглавена "Кралицата", включва интимни песни от Алма Малер, Клод Дебюси и Йозеф Хайдн – рядко изпълнявани и изключително вълнуващи произведения. В акомпанимента ще бъде виртуозният пианист и носител на „Грами“ Крейг Тери.

Концертът на тези световни изпълнители напълно се вписва в концепцията на фестивала „Съкровени гласове“ – да представя мегазвездите на операта в нова светлина: много по-нежна, близка до публиката, лишена от декори, костюми и специални ефекти, акцентираща единствено върху безмерната красота на човешкия глас, казаха организаторите.

Събити

Заподозрени за кражбата на артефакти от музея "Дрентс" в Асен, извършена миналия уикенд, са били арестувани в град Херхуговард в провинция Северна Холандия, съобщават от музея и полицията.

Домовете им в същия град са били претърсени, но артефактите все още не са открити.

Възстановяването на откраднатите предмети би било „фантастична следваща стъпка“, се казва в изявление на музея на уебсайта му. Това предаде Националната новинарска агенция на Нидерландия АНП.

От музея съобщават, че са щастливи от обнадеждаващата новина за арестите. През нощта от петък срещу събота от музея бяха откраднати няколко румънски артефакта. Музеят "Дрентс" се надява, че откраднатите предмети ще бъдат намерени непокътнати.

Тримата заподозрени са под пълен арест, а от полицията съобщиха, че не са изключени още арести. „Изпитваме голямо уважение към следствените

Британската актриса Тилда Суинтън придаде силно политически тон на церемонията по откриването на 75-ото издание на “Берлинале”, като осъди остро „нечовешките действия, извършвани пред очите ни“ в реч, насочена по-специално към президента на САЩ Доналд Тръмп, съобщи АФП.

64-годишната актриса беше гост на церемонията по откриването на Берлинския филмов фестивал в четвъртък, където беше удостоена с почетна „Златна мечка“.

„Масовите убийства, организирани от държави, разрешени в международен мащаб, в момента тероризират не една част от нашия свят“, каза актрисата, участвала във филми на Уес Андерсън и Педро Алмодовар, и която е работила също така заедно с Брад Пит, Том Круз и Киану Рийвс.

„Това са факти, с които трябва да се съобразяваме. Така че, в името на яснотата, нека го кажем: нечовешкото се извършва пред

Изложба на три поколения немски художници ще бъде подредена в столичната галерия „Риволи“.

Тя ще бъде открита на 11 март, съобщават организаторите.

„Представяме едно пътешествие през времето, стиловете и идеите, които оформят немското изкуство“, казват от екипа.

По думите им изложбата „Три поколения немски художници“ обединява класическа прецизност, модернистична експресия и съвременните търсения, като разкрива богатството и многообразието на немската художествена сцена.

От сюрреализма на Ханс Белмер (Hans Bellmer) и Манфред Гарстка (Manfred Garstka), през немския експресионизъм на Питър Робърт Кейл (Peter Robert Keil) и неоекспресионизма на Густав Шифмахер (Gustav Schiffmacher) до абстракционизма и попарта на Парша Мирхавамеди (Parscha Mirghawameddin), Гунар Зил (Gunnar Zil), Юлияя Бринкфрау (Julia Brinkfrau) и Ерих

Третият поред филм с любимото мече - "Падингтън в Перу", което отново се оказва в Амазония, е най-гледаният за последният месец у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Търсенето на леля Луси от него и семейство Браун из джунглата са гледали вече 53 240 зрители, а приходите са 667 932 лева.

На втора позиция в първия февруарски уикенд е българската премиера - "Не затваряй очи". Развиващото се с 40 години разлика действие, в което обвиненият в убийство Петър бяга в манастир, а отец Павел търси изгубената си вяра в Бога, е проследено от 5048 зрители и има 61 944 лева приходи от билетите им.

Трети е друг български филм - "Клас `90", разказващ за другарската среща на завършили през 1990 година съученици от гимназия. Празникът, който се помрачава от старите и нови травми, преследващи ги в живота, е видян от 16 191 зрители, като за двете седмици в кината има 205 261 лева

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Плеяда от световни звезди на музиката се качиха на сцената на благотворителния концерт FireAid, като сред тях се открояваха Стинг, Род Стюарт, Стиви Уондър, Били Айлиш, Пинк, Кейти Пери, „Ред Хот чили Пепърс“, „Нирвана“ и Д-р Дре, предадоха световните осведомителни агенции.

Благотворителният концерт FireAid в нощта на 30 септември в Лос Анджелис имаше за цел да подпомогне усилията за възстановяване на щетите след двата най-големи пожара в историята на града. Над 20 изпълнители от различни жанрове свириха по време на петчасовото шоу, което се проведе едновременно в две големи зали в града, а приходите от него са предназначени за подпомагане на пострадалите от горските пожари.

Eдин от водещите - актьорът Били Кристъл, който по-рано този месец едва се спаси от пожара в Пасифик Палисейдс, приветства публиката в зала

Източногерманският град Кемниц ще постави началото на годината си като Европейска столица на културата за 2025 г. на 18 януари с церемония, на която ще присъстват президентът на страната Франк-Валтер Щайнмайер и други високопоставени лица заедно с около 700 поканени гости, предаде ДПА.

Сред другите присъстващи ще са министърът на културата Клаудия Рот, премиерът на германската провинция Саксония Михаел Кречмер и европейският комисар по културата Глен Микалеф, съобщиха градските власти.

По време на церемонията, която ще се проведе в операта в Кемниц и ще бъде предавана пряко по обществената телевизия, местната власт ще получи наградата "Мелина Меркури" на стойност 1,5 млн. евро.

Градът, който се намира в провинция Саксония, от другата страна на границата с Чешката република, очаква десетки хиляди посетители през тази година.

Кемниц ще бъде Европейска сто

Във Варна започва второто издание на фотографската програма „На фокус“, включваща изложби и безплатни работилници за младежи, съобщават организаторите от фондация „Аморфа“. 

Курсът стартира тази събота с фото разходка из Варна, водена от фотографа Денислав Стойчев.

Негови снимки и текстове са публикувани в редица български издания и във водещи международни медии. Осъществил е на над десет самостоятелни изложби в България и чужбина. 

Задачата пред участниците ще бъде да откриват сюжети там, където „обичайно нищо не закача погледа“. Водещият планира да разведе младежите из уличките на града, за да уловят духа на Варна в тесен отрязък от време и без жанрови, стилистични или технически ограничения.

Темата на  разходката е „Всичко, което можеш да заснемеш“. Тя ще продължи един следобед, в който у

Художникът Греъм Съдърланд, нарисувал портрет на британския политик Уинстън Чърчил, е удостоен със синя паметна плоча в Южен Лондон.

Паметната плоча в характерния цвят на организацията „Английското наследство“ (The English Heritage plaque) ще бъде поставена на дома от детството му.

Картината на Чърчил, нарисувана от Съдърланд, е поръчана през 1954 г. Бившият министър-председател дотолкова не я харесва, че тя бива отнета и тайно изгорена по нареждане на съпругата му, лейди Клементин Чърчил.

Миналата година ескизът на Съдърланд, изобразяваща Чърчил, бе продаден от аукционната къща „Сотбис“ за 660 000 британски лири.

През 20-те години на миналия век Съдърланд се обучава в колежа „Голдсмитс“, а по време на Втората световна война е назначен за военен художник. През 50-те и 60-те години на ХХ в. рисува десетки портрети. Худ

Експозицията „Времеви клетки“ ще бъде представена в пернишката новооткрита  галерия „Аргус“. Тя е дело на художничката Боряна Боко, която живее и твори в миньорския град, съобщи художничката.

На 17 февруари (понеделник) ще бъде представена изложбата, която  съдържа 31 малки творби с размери 27/27 см.

Те са създадени посредством нагряване с топъл въздух, обясни Боко.

За целта тя е използвала пластмаса, найлон или текстил.

„Звучи малко екстремно, все пак съм подреждала тематично и композиционно, не съм го правила просто да хвана някакви парчета, да ги нагрея и да ги сложа в рамка. Има замисъл, а идеята е да насоча вниманието към това, че хората прекаляват с това да купуват стоки, масово ненужни неща, които накрая аз се налага да превръщам в изкуство“, каза още художничката.

Тя си пожела нейното изкуств

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“ в планинския град. В експозицията са представени около 60 от н ...
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Мемориала на миньорския труд в Перник, съобщиха от пресцентъра на Община Перник. Експозицията е дело на Държавния кул ...
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели, почти месец преди самостоятелния му концерт в София. Любимецът на няколко поколения меломани идва със своята група ...
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Театърът е друга медия, която дава друга възможност, казва в интервю режисьорът Йордан Славейков, минути преди премиерата на драматизацията по романа му „Последна стъпка&ldqu ...
Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на бургаската опера
Сопраното Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на Държавна опера - Бургас във великденския концерт на 17 април, съобщават от културната институция в мор ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване в Генерал Тошево. С музикалния празник бе отбелязан вторият ден от Възкресение Христ ...
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Американският рапър Кен Карсън спечели първия си №1 в класацията за албуми „Билборд 2000“ с последният си проект More Chaos, обяви сайтът на класацията. More Chaos, изд ...
„Грешници“ изпревари “Minecraft: Филмът“ и оглави боксофис класацията на Севeрна Америка
Историческият хорър филм „Грешници“ на Райън Куглър - режисьор на „Черната пантера“ и „Крийд“ и Майкъл Б. Джордан, изпревари мегахита „Min ...
Великобритания празнува 200 г. железопътен транспорт с масово гласуване за най-добра картина по темата
Масово гласуване определи краткия списък с най-харесваните произведения във Великобритания, свързани с железопътния транспорт, по повод 200-годишнината на съвременната железница, п ...
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“ в планинския град. В експозицията са представени около 60 от н ...
Тикер в 05:00 ч.
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджан ...
Начало Авансцена
3060
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Ал Бано изпрати специално послание до българските си почитатели
Йордан Славейков: Театърът е друга медия, която дава друга възможност
Пламена Гиргинова за първи път ще гостува като солист на сцената на бургаската опера
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване
Творчески отражения
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Тонът на времето
„Грешници“ изпревари “Minecraft: Филмът“ и оглави боксофис класацията на Севeрна Америка
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.