Начало Цветни аспекти Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
5633
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

През лятото сцената на амфитеатър "Аполония" в Созопол ще предложи на летовниците поредица от пет концертни вечери с български и чуждестранни изпълнители, съобщават организаторите от Cultural-mass activities.

Програмата започва на 19 юли със стендъп комеди шоуто на Капитана, Кючуков и Донски, които ще представят някои от най-добрите си шеги.

Начало на концертната поредица ще поставят братя Аргирови на 20 юли, които ще изпълнят обновени версии на някои от най-популярните си песни като „До вчера“, „И замириса на море“ и „Предчувствие за стих“. 

На 24 юли на сцената ще излезе групата "Керана и космонавтите" в компанията на Арика Адамс.

Броени дни след това, на 27 юли, в амфитеатъра своето шоу ще представи международният проект Boney M Experience, които изпълняват някои от най-големите хитове на Boney M. Сценичният и

Звездната двойка на френското кино Марион Котияр и Гийом Кане обяви, че се разделя "по взаимно съгласие" в изявление, изпратено до АФП от екипа им.

Двамата слагат край на отношенията си след 18 години заедно. 

Котияр, 49 г., и Кане, 52 г., "родители на две деца споделят това решение, за да избегнат всякакви спекулации, слухове и случайни тълкувания", се казва още в съобщението.

"Демонстрирайки прозрачност чрез това изявление, Марион Котияр и Гийом Кане изразяват желанието си личният им живот, и особено този на двете им деца, да бъде уважаван"

Марион Котияр e едно от лицата на френското кино на международната сцена. Тя спечели награда "Оскар" за ролята си в "Едит Пиаф: Животът в розово" през 2008 г.

Гийом Кане е сред най-търсените актьори във френското кино, който стана и успешен режисьор, отбелязва АФП.

Те редовно работят заедно. Ср

Espresso Macchiato, песента спечелила трета място на „Евровизия“ тази година, звучи на живо и в София.

Изпълнителят Томи Кеш, известен като TOMM¥ €A$H, идва у нас на 30 септември в Joy Station, съобщават организаторите от Fest Team.

По думите им естонският артист, провокатор, визионер и радикален аутсайдер пристига без филтър и задръжки, за да представи своята неочаквана комбинация от рап, арт инсталации, провокации и хореография от друга планета.

„Известен с постсъветската си естетика, ексцентричен хумор и безкомпромисна визия, той е артист, който разширява границите на изкуството и е често определян като посланик на толерантността, сексуалните табута и позитивното отношение към тялото – артист, който дръзко насочва вниманието към най-чувствителните теми на нашето време. О

Световноизвестният артист Джими Тюрел пристига в България като резидент на L44 и представя поп-ъп изложба, вдъхновена от впечатленията си от страната ни. Експозицията е озаглавена Deset / 10 и ще бъде открита на 29 април в столичната галерия Lobster, част от пространството на L44, съобщават организаторите. Тя ще продължи до 13 май.

От екипа отбелязват, че творбите са вдъхновени от пет основни теми – обекти, книги, винили, сгради и снимки – всяка свързана с престоя на Тюрел тук и представена чрез 10 материала, обединени в 5 уникални колажа. 

„Артист и видеорежисьор, Тюрел е широко познат с работата си по музикални проекти за имена като "Ролинг стоунс", "Кемикъл брадърс", Елвис, Бек, AC/DC и "Продиджи" – както и с впечатляващата си комерсиална работа за брандове като "Шанел", "Найк", "Лексъс", "Ню Йорк таймс", "Венити феър" и много други. Раб

Ролята е като любовница – усети ли, че не я обичаш, те отблъсква, каза в интервю актьорът Стоян Георгиев.

В Деня на Ловеч – 11 май, той ще бъде удостоен със званието „Почетен гражданин на Ловеч”, след като Общинският съвет единодушно одобри предложението.

Животът му е неразривно свързан със сложните и неравни пътища на творческото развитие на театъра в Ловеч. И това не е случайно – той е сред основателите му през 1969 година. И също неслучайно е наричан "живата енциклопедия на ловешкия театър". През 1994 г. издава сборника „25 години Драматичен театър - Ловеч“. А на ловешка сцена има изиграни повече от 130 роли.

"Смея да се надявам, че след 42 години съвместен живот (до 2010 г., когато официално слага финалната точка на своята кариера – б.а.) театърът не се срамува от мен. Причини ми побеляване, но аз съм му благо

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

В дните преди Великден, във Великата седмица, актьорите от Музикалния театър при Дома на културата в Кърджали тръгват на турне със мюзикъла „Червената шапчица”, по едноименната приказка на Шарл Перо. Това казаха от пресцентъра на културната институция.

Спектакълът с режисьор Стефан Петков от Националния музикален театър „Стефан Македонски“ и актьорите ще зарадват публиката в Харманли и Свиленград на 14 и 15 април, допълниха от Дома на културата.

„Червената шапчица“ е последната собствена продукция на Музикалния театър при Дома на културата. Той е дело на целия творчески и технически екип, като само артистичният състав наброява близо 20 души, представители на няколко поколения. 

Спектакълът, реализиран по проект с финансовата подкрепа на Министерството на културата, е адаптация на класическата приказка на Шарл Перо, подне

За поредна година фестивалът The River превръща Видин в град на изкуството и светлината.

От 27 до 29 юни пространството около крепостта „Баба Вида“ ще се изпълни с разнообразни събития и активности, обявиха организаторите от Event Masters на своята фейсбук страница.

В навечерието на Деня на река Дунав е подготвено светлинно шоу в съчетание на музика, светлинни ефекти и 3D мапинг върху емблематичната за града крепост. 

За най-малките посетители фестивалът ще предложи театралните представления „Червената шапчица“ и „Игра на приказки“ на Държавен куклен театър – Видин.

В рамките на разнообразните творчески работилници децата ще имат възможност да рисуват, майсторят и играят.

Любителите на театралното изкуство ще могат да се насладят на „Малкият принц“ – най-новата постановка на видинс

Изложба, посветена на 90-годишнината от рождението на известния български художник Георги Божилов-Слона, ще бъде открита на 26 юни в галерия „Люнион“, в Пловдив, съобщиха организаторите.

„Заедно с неговата дъщеря Мия Божилова, представяме изложбата в негова памет. Експозицията е много богата и разнообразна. В нея посетителите ще могат да видят живопис, акварели, рисунки и сграфито проекти от различни периоди на неговото творчество“, каза в интервю Павлина Маринова, собственик на галерията.

Изложените живописни произведения в галерия ще покажат някои от характерните теми за художника като: „Ателие“, „Метаморфози“, и „Птици“, създадени през 80-те години на 20-и век, посочи галеристката.

/АДМ

Британската група "Колдплей" ще преиздаде девет от предишните си албуми на прозрачни плочи, направени от рециклирани пластмасови бутилки, предаде Пи Ей Мидия/ДПА.

За екоплочите (EcoRecords) се смята, че намаляват въглеродните емисии по време на производствения процес с 85 процента в сравнение с традиционното производство на винил.

"Изключително сме горди да си сътрудничим с артисти като "Колдплей", които споделят нашата ангажираност към по-устойчиво бъдеще за музиката", казва Джен Айвъри, управляващ директор на лейбъла на групата "Парлофоун" (Parlophone). 

По думите й преминаването към екоплочите за техните издания е доказателство за това, което е възможно, когато иновациите се срещнат с намерението.

"Не става въпрос само за нов продукт, а за новаторско производство, което значително намалява въздействието върху околната среда, предоставяйки на фен

Балерини от Търговище спечелиха награди от международния фестивал „Вълшебен свят“ в Хасково.

Възпитаничките на Балетна формация (БФ) „Търговище“ към Центъра за младежки дейности и инициативи в областния град се пребориха конкуренцията с представянето си на сцената на 20-ото юбилейно издание, съобщиха от институцията. 

Калина Стайкова и Йоана Антонова заеха първо място при дуетите с танца "Приятелките на Китри" от балета "Дон Кихот". Дуетът бе отличен с първа награда и в стил "Характерни танци“. Танцът им „Болеро“ бе класиран за участие в Супер гала концерта на международния фестивал.

Солово изпълнение на Калина Стайкова пък бе класирано на четвърто място в стил „Класически балет“. Тя се конкурира с много на брой участници от балетни училища. За представянето си тя бе отличена и със специална наград

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Певицата Дани Илиева спечели голямата награда на международен фестивал в Словения
Певицата Дани Илиева спечели с песента си "Ще целуна ли" голямата награда Grand Prix на 30-ото юбилейно издание на International Fens Festival, който се проведе в словенския град К ...
Няколко музикални жанра се преплетоха в концерта „Танго Classic“ във Велико Търново
Няколко музикални жанра се преплетоха в концерта „Танго Classic“ на Веско Ешкенази, Стоян Караиванов и Плевенската филхармония във Велико Търново. Публиката в Летния т ...
Традиционният панаир на занаятите в троянското село Орешак ще събере майстори-занаятчии и търговци от цялата страна
Традиционният панаир на занаятите в троянското село Орешак ще събере за поредна година майстори-занаятчии и търговци от цялата страна, съобщават на официалната си страница от Общин ...
Боб Гелдоф и Брайън Мей отбелязаха 40-годишнината от концерта „Лайв Ейд“
Музикантите, които участваха в „Лайв Ейд“ – концерта, събрал милиони за подпомагане на гладуващите в Етиопия – се събраха отново в Лондон, за да отбележат 4 ...
Чешко-словашкият филм Better Go Mad in the Wild спечели Голямата награда „Кристален глобус“ на филмовия фестивал в Карлови Вари
Чешко-словашкият документален филм Better Go Mad in the Wild („По-добре полудей в дивата природа“) спечели Голямата награда „Кристален глобус“ на Международ ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Брад Пит стана истински факир с картите, разкри инструкторът му за ролята във „F1: Филмът“
Илюзионистът, който обучава Брад Пит на трикове с карти за последната му филмова роля, споделя, че актьорът е станал „истински факир“ с колодата, съобщава Би Би Си. Пи ...
Докато човек чете със сетивата си картина на проф. Сашо Драганов, се формира биорезонанс
Докато човек чете със сетивата си картина на проф. Сашо Драганов, се формира биорезонанс, каза проф. инж. Живко Желев по повод представянето на първата самостоятелна изложба & ...
Певицата Дани Илиева спечели голямата награда на международен фестивал в Словения
Певицата Дани Илиева спечели с песента си "Ще целуна ли" голямата награда Grand Prix на 30-ото юбилейно издание на International Fens Festival, който се проведе в словенския град К ...
Певицата Майли Сайръс обяви, че „няма желание“ да направи турне
Майли Сайръс заяви, че „няма желание“ да тръгне на турне заради липсата на достатъчно "инфраструктура", която да подкрепи творците, съобщи ДПА. Въпреки че през май изд ...
25-то издание на музикалния фестивал H.M.S.U Summer Festival
Музикалният фестивал H.M.S.U. Summer Festival - Hard Music and Sounds United, за 25-и път ще се проведе в Борисовата градина, съобщават организаторите от "Фест тийм". Музикалният ...
Тикер в 01:00 ч.
Илюзионистът, който обучава Брад Пит на трикове с карти за последната му филмова ...
Начало Цветни аспекти
5633
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Публкацията е част от архивът на NRD2 Култура
| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Певицата Дани Илиева спечели голямата награда на международен фестивал в Словения
Няколко музикални жанра се преплетоха в концерта „Танго Classic“ във Велико Търново
Традиционният панаир на занаятите в троянското село Орешак ще събере майстори-занаятчии и търговци от цялата страна
Боб Гелдоф и Брайън Мей отбелязаха 40-годишнината от концерта „Лайв Ейд“
Чешко-словашкият филм Better Go Mad in the Wild спечели Голямата награда „Кристален глобус“ на филмовия фестивал в Карлови Вари
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Брад Пит стана истински факир с картите, разкри инструкторът му за ролята във „F1: Филмът“
Калейдоскоп
Докато човек чете със сетивата си картина на проф. Сашо Драганов, се формира биорезонанс
Цветни аспекти
Певицата Дани Илиева спечели голямата награда на международен фестивал в Словения
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.